Kletstopic dressuurfokkerij II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-25 21:00

Elisa2 schreef:
Heb je aandelen ofzo? _O-

2.35 was juist het punt waar het me om ging. Maar ik heb verder geen zin in een welles/ nietes discussie.

Iedere hengst heeft plus en minpunten, het is aan de fokker om te kijken wat bij de merrie past.

Ik heb geen aandelen maar kan gewoon slecht tegen onzinverhalen en aanname’s. Er staat gewoon dat het hof vindt dat hij het na 7 februari opgelopen heeft. Dus niet aangeboren maar een trauma.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-25 21:57

Wat het echt is/ was daar zullen wij nooit achter gaan komen.

Feitelijk gezien zijn er wel meer Johnsons met neurologische problemen.

Dat is inderdaad weer iets heel anders Baudy.

denisesilver

Re: Kletstopic dressuurfokkerij II

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-25 00:27

Het hof zegt toch dat het niet aantoonbaar is dat de hanetred voor 7 februari al aan de orde was, niet dat het per definitie niet bestond?

Ik ben echt gek op Johnson zelf, maar ik zou over het algemeen toch voor jongere hengsten kiezen. Alhoewel, het prijskaartje nu maakt hem wel heel aantrekkelijk.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-25 05:58

denisesilver schreef:
Het hof zegt toch dat het niet aantoonbaar is dat de hanetred voor 7 februari al aan de orde was, niet dat het per definitie niet bestond?

Ik ben echt gek op Johnson zelf, maar ik zou over het algemeen toch voor jongere hengsten kiezen. Alhoewel, het prijskaartje nu maakt hem wel heel aantrekkelijk.

Het hof is van oordeel dat het is ontstaan tussen 7 en 17 februari.

Ik bestrijd ook de hanetred niet, de discussie was aangeboren afwijkingen. En dat was het bij hem niet.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-25 09:13

Goed, ik denk niet dat de uitspraak van een rechtszaak moet dienen om al of niet gelijk te krijgen in deze discussie.
Het is gewoon zo dat er meerdere mensen al melding hebben gemaakt van een Johnson met wat problemen. Net zoals het onomstotelijk bewezen is dat hij sportpaarden geeft.
De röntgenologische problemen die ik hier lees kan ik zelf dan weer niet onderschrijven, de 2 die ik heb gehad en nog wel enkele andere die ik ken, waren perfect op de foto.

En misterA, Vivaldi won ook elke HC tegen Johnson... maar wie heeft het uiteindelijk in de sport en in de sportfokkerij gedaan?
Een hengstenlijn heeft Johnson helemaal niet nagelaten, integendeel, maar als je nu ziet hoeveel hij terugkomt in de moederlijn heeft hij ook in de verdere vererving wel z'n stempel gedrukt.

Voor een simpeler karakter ben je idd bij Vivaldi aan het betere adres, dus voor de grote groep aan basisruiters, die zijn mss beter af met een V-tje dan met een J-tje...

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-25 09:45

s0173957 schreef:
Goed, ik denk niet dat de uitspraak van een rechtszaak moet dienen om al of niet gelijk te krijgen in deze discussie.
Het is gewoon zo dat er meerdere mensen al melding hebben gemaakt van een Johnson met wat problemen. Net zoals het onomstotelijk bewezen is dat hij sportpaarden geeft.
De röntgenologische problemen die ik hier lees kan ik zelf dan weer niet onderschrijven, de 2 die ik heb gehad en nog wel enkele andere die ik ken, waren perfect op de foto.

En misterA, Vivaldi won ook elke HC tegen Johnson... maar wie heeft het uiteindelijk in de sport en in de sportfokkerij gedaan?
Een hengstenlijn heeft Johnson helemaal niet nagelaten, integendeel, maar als je nu ziet hoeveel hij terugkomt in de moederlijn heeft hij ook in de verdere vererving wel z'n stempel gedrukt.

Voor een simpeler karakter ben je idd bij Vivaldi aan het betere adres, dus voor de grote groep aan basisruiters, die zijn mss beter af met een V-tje dan met een J-tje...

Helemaal mee eens. De Vivaldi’s zijn ook mooier in type. Ik had Vivaldi ook graag nog eens willen gebruiken maar de kosten en de lage vruchtbaarheid nu hebben me tegen gehouden.

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-25 09:52

We hebben ook heel veel simpele paarden nodig want we hebben heel veel simpele ruiters.
Ik ben niet heel goed op de hoogte van de "Topsport" maar volg de discussies wel degelijk. Als beginnend fokker van veulens had ik wel veel ervaring opgedaan in de rundvee/melkveefokkerij. Toen al was ik erg verbaasd over de fokkerij voor de topsport want ik zag en zie het als zeer eenzijdig. En dat is alleen maar sterker geworden. Heel veel belangrijke erfelijke eigenschappen worden niet meer meegenomen ondanks de retoriek van de stamboeken.
Dat kan ik misschien wel het beste omschrijven als volgt. Ik zoek in mijn fokkerij hengsten en merries die voor een 8 presteren, , wel in de breedte. En niet voor uitgangsmateriaal waaruit paarden komen met 9's en ook viertjes.

De topsport gaat veranderen. Zie alle discussies en gedoe. Het is nog steeds niet vanzelfsprekend dat juryleden op elk niveau meeveranderen naar een vriendelijker en prettiger rijden. Daar moet naar gekeken worden. En daar ligt ook een taak voor de fokkers. Dat wordt imo ook steeds actueler.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-25 10:53

Meelezer, want ik heb geen merrie meer en fok dus ook niet.
Maar ik wil wel even inhaken op de Vivaldi <> Johnson discussie.

Ik heb mijn portie getalenteerde hete, scherpe, kwalijknemende paarden ook gehad. Geen Johnson(s) maar wel o.a. Wynton en Cocktail. Mijn huidige ruin heeft MV. Vivaldi. En ik ben er zo blij mee.
Hij is mooi, heeft 3 goede gangen, is top braaf maar ook scherp genoeg. Ja, hij zou voor het mooie van achteren sneller kunnen en meer buiging hebben. Maar dat compenseert hij met rijdbaarheid en bewerkbaarheid.

Ik kan echt wel een stukje sturen, maar ben nu ook 50+ en heb een drukke fulltime baan. Ik heb geen zin (meer) in die hete scherpe half ongeleide projectielen.
En daarmee ben ik het eens met misterA. Ik heb op meerdere pensionstallen gestaan. En mijn huidige braverd zou daar voor het merendeel van de ruiters zelfs nog te scherp zijn.
Gezond, 3 correcte gangen en ongecompliceerd en fijn te rijden raak je altijd kwijt.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-25 11:16

Ik vind Johnson echt wel gave sportpaarden geven, als ik kijk wat er in de Grand Prix loopt dan vind ik het goede paarden. (zeg ik terwijl ik vroeger geen Johnson fan was)

Maar inmiddels is het bij mij ook, hoe ouder ik word hoe meer ik fijne karakters apprecieer. En hoe meer ik ga zien dat dat misschien wel het allerbelangrijkste is samen met een goede gezondheid.

Zo,n achterbeen.. ja als het dan een minder punt is zal het dier er waarschijnlijk geen olympisch kampioen mee worden. Maar er zijn inderdaad meer simpele ruiters dan hele goede en zolang een paard fijn werkbaar is komen ze een heel eind. Daar is het Donnerhall bloed denk ik ook een goed voorbeeld van.

Phonix

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-25 12:39

Helaas zijn we ons veulen verloren. Te vroeg geboren.

Dat je zo triest kan zijn over iets dat je niet eens heb gekend. We zijn met deze merrie naar hel en terug gewest en dacht dat wij eindelijk een weg voor haar had gevonden, maar helaas blijft de pech ons volgen…

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-25 12:41

Wat vreselijk Phonix :\
Geen aanleiding eventueel waarom?
Dit hoop je nooit mee te maken..

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-25 12:44

Phonix schreef:
Helaas zijn we ons veulen verloren. Te vroeg geboren.

Dat je zo triest kan zijn over iets dat je niet eens heb gekend. We zijn met deze merrie naar hel en terug gewest en dacht dat wij eindelijk een weg voor haar had gevonden, maar helaas blijft de pech ons volgen…

Wat sneu, heel veel sterkte...

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-25 12:49

Sterkte Phonix

Lavitabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-25 13:38

Heel veel sterkte Phonix..

Fokker321

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-25 13:44

Heel veel sterkte Phonix

Phonix

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-25 14:02

Dankjewel allemaal. Ze zijn bezig met het onderzoek om achter te komen waarom. Hoor het vandaag of morgen.

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-25 14:11

Heel veel sterkte Phonix.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-25 14:31

Sterkte Phonix, dat zijn nare dingen.
Hopelijk krijg je straks duidelijkheid over de oorzaak.

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-25 14:53

Sterkte phonix , dat is k#t zeg. We maken het allemaal mee maar het blijft echt balen.

Phonix

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-25 15:41

Dankjewel.

Als het uitkomt dat het iets natuurlijk was, zouden jullie dan gewoon opnieuw insemineren?

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-25 15:59

Ligt aan de leeftijd en de voorgeschiedenis als dat goed is , ja dan gewoon wel

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-25 17:32

Wat triest Phoenix, sterkte

Zie dat Don Olymbrio ook onverwacht is overleden. Was altijd wel gecharmeerd van deze hengst.

Afbeelding

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-25 18:13

Sterkte Phonix, dat is heel verdrietig. Soms is er gewoon geen duidelijke oorzaak.
Wat heeft de merrie meegemaakt? Is dat tijdens de dracht gebeurd?

Lavitabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-25 18:34

Don Olymbrio zag ik ook voorbij komen net, super jammer.

Erg leuke nakomeling van die het goed doet in het buitenland.

karinna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-25 18:53

Sterkte Phonix, wat verdrietig.