Het Dikke Buiken Topic 2026

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kendra

Re: Het Dikke Buiken Topic 2026

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:10

Gefeliciteerd Hennos!
Maar toch wel spannend, hopen dat het snel helemaal goed komt.
Hoe kwam je er achter dat het calciumtekort was?

Hennos

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:22

Dank jullie wel, ik moet haar nog temperaturen maar ze oogt als de normale zorgzame moeder die ze altijd is. Geen gedragsverandering dus dat is positief.

Kendra schreef:
Gefeliciteerd Hennos!
Maar toch wel spannend, hopen dat het snel helemaal goed komt.
Hoe kwam je er achter dat het calciumtekort was?

De weeën waren heel zwak, wij hebben het veulen er ook met de hand verder uitgetrokken want zijn tong werd al blauw. weeën van de nageboorte waren ook super zwak, half uur voordat de DA er was gebeurde er zelf helemaal niks meer aan weeën activiteit. Ze lag heel erg veel en heel lang.

DA is begonnen met Oxytocine te spuiten. Dit had 0,0 effect. Dus heeft hij het calcium infuus aangebracht, hierna nog 1x Oxytocine en daarna begonnen de krachtige weeën.
Nadat de nageboorte helemaal weg is natuurlijk pijnstiller gegeven.

DA gaf aan dat koudbloeden gevoeliger zijn voor calcium te kort en vaak als de bevalling te lang duurt. Ik had het veulen ook gisteravond verwacht gezien haar patronen van vorige bevallingen. Maar weeën stopte opeens gisternacht. Dus in dit geval hebben de weeën te lang geduurd waardoor het calcium te kort is ontstaan.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:29

Gefeliciteerd Hennos, ziet er uit als een flink veulen!

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:37

Gefeliciteerd!

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:05

Kabayo schreef:
palousa_boy schreef:
Ik weet dus niet of het idd placentit is geweest, daarom vertrouw ik die ontsteking boven de anus niet zo erg. Ontsteking = bacteriën en als de pus idd gewoon langs de vulva loopt of binnenin ergens naar binnen is gegaan is de kans best aanwezig.. maar volgens de dierenarts had het er niks mee te maken, maar waarom wel had ze ook geen antwoorden op :(
Ze had nog een veulen aan de voet dus uiers kijken had geen zin, daar komt al een jaar melk uut _O-

Over een paar dagen als ze niet hengstig meer is maar eens kijken of er nog vocht uit de vulva komt.

Ze had ook veder geen koorts oid dat is ook wel vreemd.

Dat zie je wel aan de placenta toch? Of het placentitus was

Ja hier verder niets gezien aan de nageboorte toen die er eenmaal af was maar er lagen dus ook wat stukken vlies in de wei dus geen idee wat dat was verder, had meer prioriteit met het veulen :+

En gefeliciteerd hennos *\o/*

stal_HD

Link naar dit bericht Geplaatst: 53 min geleden

Hennos gefeliciteerd. Hopelijk geen koorts voor je merrie.

Hier gaat alles goed met de kleine dame. Ik wissel de andere paarden wat af bij maraya in. Nu zijn de 2 jong volwassen merries bij haar. Dit gaat super. De ruin deed laatst lelijk naar maraya, die die mag nu niet meer als straf. En laat maraya nu lekker op gras lopen. De ruin nu niet meer. Hij mag begin mei samen met de jonge hengst weer op het gras. Laat ik ze hier langzaamaan alvast wat wennen.

stal_HD

Link naar dit bericht Geplaatst: 52 min geleden

Afbeelding

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30 min geleden

Gefeliciteerd Hennos, uit nieuwsgierigheid wat heb je de merrie gevoerd de laatste maanden van de dracht?

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 9 min geleden

Komt de jeuk daar dan ook vandaan Hennos?