Kletstopic dressuurfokkerij II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

baudyh

Re: Kletstopic dressuurfokkerij II

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-25 11:24

Hier gaat het voorspoedig.
Ivoorprinses ( cover story x Havidoff) in 1 x drachtig van Solid rock. Nu 35 dgn
Phirola ( Uphill x Cabochon) op 16 dagen drachtig gescand van Denver US
Proxi ( Il Divo x ooseven) heeft net der veulen . Gaan vanavond ff scannen of we in de veulen hengstigheid kunnen dekken.

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-25 09:39

Vraagje? Wij hebben 3 x McLaren gebruikt op een groot ramige grote merrie en die nakomelingen zijn allemaal groot. Maar hoe zijn de ervaringen op merries van rond de 1.65m aangezien McLaren toch iets verkleinend fokt volgens de balkjes.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-25 10:22

Kennis van mij heeft hem gebruikt op een wat ielige maar ook beknopte merrie. Had vooraf niet mijn keuze geweest, maar veulen is eigenlijk heel correct. Op de kleur na is het eigenlijk een kopie van vaders geworden, minder kort zeker in de rug dan de merrie.
Hij is wel wat klein, maar de merrie is ook maar 1m62

3timesmom

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-25 13:43

Nog mensen die dit jaar dekken met Renzo. Die hengst viel me erg op bij de hengstenshow.

Cwp03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-25 21:45

Hey iedereen, wat vinden jullie van de hengst Johnson? Ik lees online controversiële dingen. Van neurologische problemen (wat ik niet echt snap..) bij nakomelingen tot echte toppertjes. Hij zou perfect passen bij mij merrietje maar als er neurologische problemen aan vast hangen, doen we het uiteraard niet.
Dit is mijn merrie:https://www.horsetelex.nl/horses/pedigree/227712/charmant-t.

Of eventuele andere leuke opties.

Groetjes,
Mirte

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-25 21:50

Cwp03 schreef:
Hey iedereen, wat vinden jullie van de hengst Johnson? Ik lees online controversiële dingen. Van neurologische problemen (wat ik niet echt snap..) bij nakomelingen tot echte toppertjes. Hij zou perfect passen bij mij merrietje maar als er neurologische problemen aan vast hangen, doen we het uiteraard niet.

Groetjes,
Mirte

Oh ze gaat terug op Dolly (v. Ulster), wat leuk!
Johnson zou idd best kunnen passen ja.
Het blijft altijd een gok natuurlijk. Hij vererft over het algemeen heel goed.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-25 22:28

Cwp03 schreef:

Groetjes,
Mirte

Hij staat nr. 1 op de wereldranglijst dressuur. Hij staat niet op die positie vanwege het vererven van neurologische problemen,

Phonix

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-25 22:44

Ligt dat niet een beetje aan hoeveel je ook fokt? Als hij heel veel fokt moet er natuurlijk ergens iets goed uit komen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-25 07:32

Hij kan echte topsport paarden geven met dito karakter (niet altijd geschikt voor amateur) en helaas ook paarden met neurologische problemen. (kan, hoeft niet, kwestie van geluk hebben)

Beste kunt je een eigen topic maken met goede standfoto,s en wat je zoekt in een hengst.
Ik zou letten op de maat, merrie lijn is niet zo groot. Wel een mooi lijntje.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-25 09:12

Ik ben en blijf enorm fan van die hengst, op de juiste merrie. Maar ik ben ook niet blind voor z'n minpunten.
Hij geeft echt sportpaarden. En met sportkarakters.
Ik heb er zelf 2 gereden, zelf gefokt uit dezelfde moeder, waren van bouw en type compleet verschillende paarden. Wel beide een absoluut sportkarakter onder het zadel.
Eentje is ondertussen 17 en loopt al 8 jaar lichte toer in Amerika. De andere was op z'n 11de klaar voor Inter II maar hebben we effectief moeten afgeven met neurologische problemen.

Moeilijke karakters waren het geen van beide. Ze hadden wel hun scherpe kantjes, maar dat hadden ze uit die merrie ook gewoon allemaal.

Ik ben overigens zelf een echte amateur en deed het er wel mee.

En Phonix, zo enorm veel heeft Johnson niet gedekt hoor, zeker de laatste jaren niet meer.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-25 09:43

Phonix schreef:
Ligt dat niet een beetje aan hoeveel je ook fokt? Als hij heel veel fokt moet er natuurlijk ergens iets goed uit komen.

Als het puur op hoeveelheid gaat, zouden er andere hengsten boven aan staan.
Natuurlijk is er met veel meer kans, maar ze kijken naar sport etc.
Johnson heeft de laatste jaren helemaal niet veel gedekt.
(Dit jaar denk in weer wat meer).

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-25 09:43

Elisa2 schreef:
Hij kan echte topsport paarden geven met dito karakter (niet altijd geschikt voor amateur) en helaas ook paarden met neurologische problemen. (kan, hoeft niet, kwestie van geluk hebben)

Beste kunt je een eigen topic maken met goede standfoto,s en wat je zoekt in een hengst.
Ik zou letten op de maat, merrie lijn is niet zo groot. Wel een mooi lijntje.

Zijn overgrootmoeder is 1.61, grootmoeder 1.68 en moeder 1.75…en in zijn index vergroot hij.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-25 09:53

c_alsemgeest schreef:
Phonix schreef:

Als het puur op hoeveelheid gaat, zouden er andere hengsten boven aan staan.
Natuurlijk is er met veel meer kans, maar ze kijken naar sport etc.
Johnson heeft de laatste jaren helemaal niet veel gedekt.
(Dit jaar denk in weer wat meer).

Johnson heeft er alleen bij het KWPN al meer dan 2000 en ook heel veel in Duitsland. Waar er heel veel goede komen zul je ook wel eens een slechte hebben. Maar ze hebben ook een moeder dus om een probleem bij de hengst neer te leggen vind ik wat kort door de bocht. Natuurlijk zijn er wel hengsten waar je bij nakomelingen wel vaker iets ziet maar neurologische afwijkingen bij Johnson horen daar niet bij. Daar heb ik teveel Johnson’s voor gezien. Het karakter is niet altijd voor de beginner daar moet ik ook eerlijk in zijn.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-25 11:19

Neurologische problemen bij Johnson nakomelingen komen bij mij niet bekend voor. Wel kan hij nog wel eens chipjes geven (had onze Johnson ook) en het "strooien" in maat heb ik ook wel van gehoord. Het zijn zeker paarden met een bepaalde scherpte die niet altijd makkelijk is. Onze Johnson was zich erg bewust van de ruiter, slim en meewerkend. Een sterke vererver in uiterlijk. Een Johnson haal je er vaak zo tussenuit.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-25 14:42

Zijn jullie Handsome O vergeten?

Hanetred is ook een neurologische aandoening en de reden waarom Brouwer het beroep heeft verloren is o.a omdat Johnson er toen al om bekend stond weleens neurologische problemen te geven.

"Verzoekster vermoedt dat de oorzaak een genetisch defect is, dat (derhalve) van meet af aan aanwezig is geweest en dat verweerders hebben geprobeerd om de symptomen te maskeren. Achteraf bezien zijn er opvallende elementen rondom de koop, zoals de beperkte mogelijkheid tot inspectie, de presentatie 'in longe', de aflevering 's avonds in Denemarken, terwijl doorgaans (volgens de veilingvoorwaarden) de levering uiterlijk twee uur na afloop van de veiling plaatsvindt. Verzoekster heeft op de dag na aankomst al gezien dat "Handsome O" met zijn rechterachterbeen trok. Verder heeft verzoekster vernomen dat de vader van "Handsome O", (Johnson) en de broer van "Handsome O" (Jack Sparrow), alsmede andere nakomelingen van Johnsen, ook lijden aan hanentred. Bij verzoekster zijn geen indicaties voor een (acuut) trauma bekend. Voorts heeft verzoekster via een "post" op een website vernomen dat "Handsome O" al hanentred had tijdens de veiling. Verzoekster heeft onderzoek gedaan naar de afzender van deze "post" en heeft deze afzender een verklaring laten afleggen bij de notaris."

Bron:
https://uitspraken.rechtspraak.nl/detai ... E:2016:634

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-25 14:52

Vind dat toch wel een geval een zwaluw maakt geen zomer. Dat paard wordt steevast aangehaald als het over Johnson nakomelingen gaat. Vind het meer een probleem worden als je over meerdere gevallen hoort. Maar ook dan, ongelukken en slijtage kunnen ook gebeuren.

Edit: en als "verzoekster" heeft vernomen dat de vader Johnson ook hanetred heeft (waarvan niemand ooit iets heeft vernomen geloof ik) en zijn broer ook, dan had ze er ook voor kunnen kiezen het paard niet te kopen. Blijf het een vreemde rechtszaak vinden :+

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-25 15:05

Ik heb veel bij een handelaar gelopen vroeger waar de mindere paarden of waar iets aan mankeerde voor weinig geld terecht kwamen. Daar heb ik ook meerdere Johnsons met hanentred gezien.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-25 15:21

Dat heeft ze uiteraard daarna pas vernomen na het doen van wat onderzoek.

Ik heb er ook meerdere gezien, ook van Jazz hoor met neurologische problemen..weet 100 % zeker dat het daar vandaan komt.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-25 17:02

Elisa2 schreef:
Zijn jullie Handsome O vergeten?

Hanetred is ook een neurologische aandoening en de reden waarom Brouwer het beroep heeft verloren is o.a omdat Johnson er toen al om bekend stond weleens neurologische problemen te geven.

"Verzoekster vermoedt dat de oorzaak een genetisch defect is, dat (derhalve) van meet af aan aanwezig is geweest en dat verweerders hebben geprobeerd om de symptomen te maskeren. Achteraf bezien zijn er opvallende elementen rondom de koop, zoals de beperkte mogelijkheid tot inspectie, de presentatie 'in longe', de aflevering 's avonds in Denemarken, terwijl doorgaans (volgens de veilingvoorwaarden) de levering uiterlijk twee uur na afloop van de veiling plaatsvindt. Verzoekster heeft op de dag na aankomst al gezien dat "Handsome O" met zijn rechterachterbeen trok. Verder heeft verzoekster vernomen dat de vader van "Handsome O", (Johnson) en de broer van "Handsome O" (Jack Sparrow), alsmede andere nakomelingen van Johnsen, ook lijden aan hanentred. Bij verzoekster zijn geen indicaties voor een (acuut) trauma bekend. Voorts heeft verzoekster via een "post" op een website vernomen dat "Handsome O" al hanentred had tijdens de veiling. Verzoekster heeft onderzoek gedaan naar de afzender van deze "post" en heeft deze afzender een verklaring laten afleggen bij de notaris."

Bron:
https://uitspraken.rechtspraak.nl/detai ... E:2016:634

Je kunt ook selectief zoeken natuurlijk. De einduitspraak is dat hij inderdaad een hanetred heeft als gevolg van een trauma dat hij opgelopen heeft na de veiling: https://uitspraken.rechtspraak.nl/detai ... 22paard%22

Daar is niets aangeboren neurologisch aan.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-25 17:19

Ik lees juist dat er een hoop onduidelijkheid is en ze niet voldoende bewijs hebben kunnen aanleveren dat hij het niet had.

Afbeelding

.

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-25 18:01

Johnson...of toch Vivaldi!
Dezelfde jaargang. Ze werden gelijktijdig goedgekeurd. De trainingsruiters in het v.o. vochten bijna om Vivaldi te mogen rijden. Toen wist ik eigenlijk al genoeg.
Toch 3 merries drachtig van Johnson en 3 verschillende veulens, op 3 jarige leeftijd niet heel best op de r.o. En niet heel fijn in handen van een fokker. Ik wil gewoon fijne veulens en paarden waar ik met plezier mee kan omgaan. Met halstermak maken, ontwormen, bekappen enz..
Het jaar daarop volop ingezet op Vivaldi.. *\o/* *\o/* :o :o +:)+ +:)+ Deze hengst heeft mijn fokkerij een boost gegeven. Zowel in de opfok als onder het zadel. De hengst van de eeuw.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-25 18:20

Elisa2 schreef:
Ik lees juist dat er een hoop onduidelijkheid is en ze niet voldoende bewijs hebben kunnen aanleveren dat hij het niet had.

[ Afbeelding ]

.

Misschien moet je punt 2.35 dan wat beter lezen…

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-25 19:54

misterA schreef:
Johnson...of toch Vivaldi!
Dezelfde jaargang. Ze werden gelijktijdig goedgekeurd. De trainingsruiters in het v.o. vochten bijna om Vivaldi te mogen rijden. Toen wist ik eigenlijk al genoeg.
Toch 3 merries drachtig van Johnson en 3 verschillende veulens, op 3 jarige leeftijd niet heel best op de r.o. En niet heel fijn in handen van een fokker. Ik wil gewoon fijne veulens en paarden waar ik met plezier mee kan omgaan. Met halstermak maken, ontwormen, bekappen enz..
Het jaar daarop volop ingezet op Vivaldi.. *\o/* *\o/* :o :o +:)+ +:)+ Deze hengst heeft mijn fokkerij een boost gegeven. Zowel in de opfok als onder het zadel. De hengst van de eeuw.

In dekaantallen toch niet. Vivaldi 1236 tegen Johnson’s 2057. Op de WBFSH ranglijst ook niet met Johnson als nr. 1 en Vivaldi nr. 10. Ik denk dat Vivaldi’s qua karakter wel beter zijn en procentueel scoort hij ook beter op de keuringspaarden.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-25 20:06

Heb je aandelen ofzo? _O-

2.35 was juist het punt waar het me om ging. Maar ik heb verder geen zin in een welles/ nietes discussie.

Iedere hengst heeft plus en minpunten, het is aan de fokker om te kijken wat bij de merrie past.

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-25 20:13

Op iedere hengst valt inderdaad wat aan te merken. En de ene houd van de ene en de andere van de andere.

Ik ben zelf meer van de Vivaldi kant.

Maar ik ben meer van de jonge generatie.

Afbeelding

Deze er net ingestopt. ;-)