Kletstopic dressuurfokkerij II

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

carika

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 19:47

misterA schreef:
One Million gaat naar Amerika. Zelfde stal als Indian Rock.

Oh! Heb er net een merrie drachtig van. Jammer dat hij vertrekt.

Suzanne F.

Re: Kletstopic dressuurfokkerij II

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 19:54

Dat is jammer zeg. Fokte best goed leek het.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 20:36

misterA schreef:
One Million gaat naar Amerika. Zelfde stal als Indian Rock.

fiets... ik wou hem volgend jaar inzetten op m'n LT merrie...

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 21:14

Oh jammer zeg.. ben blij met mijn jaarling van hem. Kan er nog niks over vinden. Waar staat het?

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 21:48

misterA schreef:
denisesilver schreef:
Ik ben echt gek op schimmels, maar deze heeft ook nog een roze huid, dat heeft niet mijn voorkeur

Het is niet zozeer of ik het mooi of niet mooi vind. Kwaliteit staat voorop. Op onze kleigrond zijn de paarden erg gevoelig voor mok. Bij de selectie voor mijn merries let ik daar ook op. Dus weinig wit, als het kan.

Mok heeft niks met wit te maken. Dan zouden friezen het nooit hebben.
Mok heeft te maken met een te kort aan vitamines/mineralen en een te kort aan bepaalde mineralen.
Er zijn zat paarden met witte benen die nooit mok krijgen

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 23:07

Het heet blijkbaar niet voor niks een kletstopic. Er zijn ook zat rokers die nooit..........enz, enz.
Mok is een verzamelnaam van verschillende huidaandoeningen. Met veel verschillende oorzaken .
Het gaat mij te ver om hier een hele verhandeling te houden. Daarover kan je beter de publicaties van echte deskundigen raadplegen zoals dierenartsen Drs. Bokhorst of zijn collega Mark van Manen.
Een tekort aan mineralen wordt niet genoemd. Was het maar zo simpel. Bij mij is dat zeker niet een oorzaak met mineralen likemmers in de wei en/of merriebrok bijvoeren.. Mok ontstaat hier medio augustus als het gras langer nat blijft en de paarden 24 uur p.d in de wei blijven. Vaak speelt zonlicht {uv} een rol en ook in combinatie met bepaalde bacteriën en mede daardoor komt het ook meer voor bij bepaalde grondsoorten . En als de ellende weer begint is het het hardnekkigst bij een witte huidskleur. Van alles geprobeerd en het lijkt er nu op dat lasertherapie icm droog houden en daarna een goede beschermende zalf aanbrengen bij ons de beste resultaten geeft.

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 23:39

Tegenwoordig zit er te weinig koper in de grond en daardoor in het gras. Als je koper toevoegt aan je grasland is vaak het probleem opgelost.
Ik zuig het niet uit mijn duim hoor.
Wij hebben jaren tuigpaarden gefokt. Bekend om de 4 witte benen die hadden nooit mok.
Mijn dierenarts roept het al jaren.
Ik adviseer het al jaren en menig paard die mega mok had waar dierenartsen niks aan konden doen werden beter door een supplement met koper en zink.
Ik heb er gelukkig al veel mensen en vooral paarden vanaf geholpen.
Ik zou zeggen probeer Equiforce zink & koper
( gratis advies van me ;-))

En eh een beetje aardiger mag wel hoor. Ik klets niet. Het is mijn werk.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-25 00:15

Onverwachts dat One Million vertrekt. Zal flink wat geld voor neergeteld zijn.

Ja, had het niet specifiek over de kleur zelf, maar de roze huid icm fel zonlicht. Mijn Welsh met witte neus moest ik altijd zo goed insmeren. Die verbrandde zich steevast.

Ik kan me toch wel voorstellen dat irritatie door nat zand of klei en de bacteriën die daardoor naar binnen dringen ook kunnen leiden tot mok, evenals wat MisterA zegt over het UV-licht, daar heb ik ook over geleerd.

Phonix

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-25 06:16

Ben verrast dat One Million vertrekt. Dacht dat ie best veel fokte.

Ik heb drie paarden met een mix van zwarte en witte benen en alle drie hebben mok gehad door nattigheid, zon, bacterie en zo voort alleen op de witte benen. Mijne komen niets te kort wat betreft vitaminen omdat er regelmatig bloedtesten zijn gemaakt. Het kan wel een van de oorzaken zijn, maar de enige is het niet. Dan ga je tegen elke studie in.

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-25 06:55

One Million heeft volgens mij heel veel merries gedekt. Ik kan alleen nergens vinden dat hij weggaat. Waar staat dat dan?

Gelukkig hier geen mok maar meestal als ze het hadden kwam dat zomers van het natte gras. In de winter toen ik nog afspoelde maar daar ben ik mee gestopt en toen ook geen mok meer. Vaak was het aan het witte been maar ook aan het zwarte been gehad.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-25 06:59

En onder invloed van het gras en het UV licht is het vaak geen mok maar vasculitis. Dat is wat ik begrepen heb in ieder geval.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-25 07:55

Mijn enige paard die ooit mok heeft gehad was de vos met de extreem hoge witte benen :P
Hij had ook een hele lichte huid en was dus vos. Uiteindelijk wel blijvend weg gekregen met behandeling en laser en goed uit kijken met zon. Hij verbrandde ook snel, ook op zijn neus.
(Vasculitis was het zeker niet, dat is ontsteking van de wand van bloedvaten, dat heeft weer andere oorzaken en aangeboren factoren, UV kan het idd verergeren als het er eenmaal zit).

Mijn huidige is bruin, heeft lage witte benen en veel wit op zijn hoofd/neus.
Gek genoeg nooit mok of iets verbrand.
Mijn VA zegt ook dat er wel een connectie is met veel wit en gevoeliger op de huid. En dat ze dan ook weer meer zien bij vossen met veel wit dan bv zwarte of bruine met veel wit.
Het wit is wel vaak onderzocht en onderbouwd, maar de combi met vos weet ik niet zeker.
In de praktijk als ik naar de hele groep paarden zie die hier op stal staan zie ik het wel vaker bij die combi trouwens. (Veel wit en vos).

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-25 08:11

Toch is veel waarvan gedacht wordt dat het mok is (vooral zomers) geen mok maar vasculitis, zelfs dierenartsen herkennen het niet. Het begint hetzelfde en lijkt hetzelfde. Door de zon en de combinatie met bepaalde gras/grondsoorten wordt het getriggerd.

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-25 08:25

Ik had hier vorige week 3 x ( 2 x Haflinger en 1 x Fries. Nu met het droge weer alle 3 mok.
Maar alle 3 kregen ze te weinig vitamines en mineralen. Zo van ze zijn al zo dik dus krijgen maar een handje. Als je dat structureel doet krijg je zelfs nu met het droge mooie weer mok of andere huidaandoeningen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-25 08:38

Vasculitis is een auto immuunziekte, kan ook getriggerd worden door onderliggende oorzaken zoals PPID.

Onze paarden hebben eigenlijk bijna nooit mok, de enige keren was als het land/ de stallen te nat waren. Er zullen wel verschillende oorzaken zijn die een rol spelen, zowel in als uitwendig.

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-25 09:41

baudyh schreef:
Ik had hier vorige week 3 x ( 2 x Haflinger en 1 x Fries. Nu met het droge weer alle 3 mok.
Maar alle 3 kregen ze te weinig vitamines en mineralen. Zo van ze zijn al zo dik dus krijgen maar een handje. Als je dat structureel doet krijg je zelfs nu met het droge mooie weer mok of andere huidaandoeningen.

Mijn eerste opmerking was dat er meerdere huidaandoeningen zijn met meerdere oorzaken. Met als een soort verzamelnaam van mok.
Ook minder goede voeding zal zeker een rol kunnen spelen. Ieder levend wezen wordt kwetsbaarder door een minder goede conditie of door andere fysieke problemen waardoor andere aandoeningen een kans krijgen of verergeren.

Ik ben zeker geen deskundige wat kleur(vererving) betreft maar ik heb geen goed gevoel bij bepaalde huidkleuren. Zo ook bij deze hengst. Het is een afwijkend geen maar is het ook een afwijking? Kan hij zonder extra zorg overleven? Kunnen dieren met dergelijke (kleur)afwijkingen diervriendelijk worden gehouden? Met veel zon bijv?
Die vraag moet je wel stellen. Net zoals veel vragen over het door ons gewenste type, bewegingsvorm en andere hypes.
We weten inmiddels wat doorgeslagen schoonheidsbeeldenwaanzin teweeg kunnen brengen bij de "fokkerij" van huisdieren.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-25 10:16

misterA schreef:
baudyh schreef:

Mijn eerste opmerking was dat er meerdere huidaandoeningen zijn met meerdere oorzaken. Met als een soort verzamelnaam van mok.
Ook minder goede voeding zal zeker een rol kunnen spelen. Ieder levend wezen wordt kwetsbaarder door een minder goede conditie of door andere fysieke problemen waardoor andere aandoeningen een kans krijgen of verergeren.

Ik ben zeker geen deskundige wat kleur(vererving) betreft maar ik heb geen goed gevoel bij bepaalde huidkleuren. Zo ook bij deze hengst. Het is een afwijkend geen maar is het ook een afwijking? Kan hij zonder extra zorg overleven? Kunnen dieren met dergelijke (kleur)afwijkingen diervriendelijk worden gehouden? Met veel zon bijv?
Die vraag moet je wel stellen. Net zoals veel vragen over het door ons gewenste type, bewegingsvorm en andere hypes.
We weten inmiddels wat doorgeslagen schoonheidsbeeldenwaanzin teweeg kunnen brengen bij de "fokkerij" van huisdieren.

Het is natuurlijk wel een mutatie. Dat is een afwijking als in “anders dan normaal” maar een afwijking is niet perse slecht al klinkt dat wel zo. Of hij in de zon kan…Bonte paarden hebben ook een roze huid onder het wit en die verbranden ook niet. Dus waarschijnlijk wel.

Phonix

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-25 11:04

Ik zag laatste dat ze in america paarden met witte neuzen en ogen tattoeren. Zeer apart

Kathleen_vW

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-25 19:03

Wij hebben in de oude paddock een bacterie gehad die bij bijna alle paarden continue voor mok zorgde. Of het nu droog was of modderig, we waren continue aan het tobben, tot echt dikke benen aan toe waar normale antibiotica niet tegen hielp. Sinds we de paddocks aangepakt hebben en op 1,5 meter gekeerd hebben met het gele zand weer boven en een laag nieuw zand, is het probleem weg. We houden nu de paddocks goed bij en halen alle mest eruit en we hebben nergens last meer van gelukkig.

Bij ons is woensdag de laatste merrie geïnsemineerd. Hoop dat het gepakt heeft, maar die merrie is erg vruchtbaar, dus ik heb goede hoop. Dus met een beetje mazzel verwachten we voor 2026:

- Kyton x Grand Galaxy Win x Idocus x Lester
- Roman Empire x Florencio I x Flemmingh x Ferro
- Secret Lover x Zjengis Khan x Montecristo x Nurprimus

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-25 19:10

Er is met die paarden soms ook geen touw aan vast te knopen. Vrienden hadden twee van die grote shires. Die gingen jaarrond op de wei ondanks de kleigrond. Nooit mok gehad, maar gingen ze een keer op de paddock, dan zaten ze gelijk vol met mijten.

Leuk, Secret Lover ken ik twee hele knappe van. Duimen dat het aanslaat!

Kathleen_vW

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-25 19:24

Hij is half 11 op de bok gegaan en voor 12 uur zat het erin. Merrie stond er super voor, dus ik heb goede hoop. Scheelt dat ik een klein half uur bij Van Olst vandaan zit en het zelf kan halen.

Phonix

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-25 22:41

Zit iemand de Excellent veiling te kijken? Sommige van de prijzen zijn wel bijna zorgwekkend. Al hoe wel veel van de paarden iets hebben in de keuringen.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-25 23:15

Phonix schreef:
Zit iemand de Excellent veiling te kijken? Sommige van de prijzen zijn wel bijna zorgwekkend. Al hoe wel veel van de paarden iets hebben in de keuringen.

Vooral de veulentjes vielen mij echt tegen. Maar de veilingen zijn gewoon niet meer exclusief met al die veilingen die we hebben.

moner

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-25 23:34

Ik heb naar de opbrengsten zitten kijken en sommige zijn wel heel laag.
Phonix wat bedoel je met dat veel van de paarden iets hebben?

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-25 23:48

moner schreef:
Ik heb naar de opbrengsten zitten kijken en sommige zijn wel heel laag.
Phonix wat bedoel je met dat veel van de paarden iets hebben?

Veterinaire bemerkingen.