Topic voor springpaardenfokkerij

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-21 12:21

Ja dat financiële plaatje valt nog niet zo mee Mieke
Had in oktober onze 6 jarige hengst gekwetst op wedstrijd - met zijn achterbeen onder een stalpaneel
Hadden ze in Portugal verzorgd en genaaid .Bij thuiskomst bandage af en etter liep er zo uit dus meteen naar equitom gebracht
Meteen op tafel en daar zijn liters spoelstof door de sprong gegaan
We waren net op tijd want gewricht was net niet aangetast ..maar het is bij ons ook 10 dagen kritiek geweest
Ook de hele revalidatie gedaan met in achterhoofd ..zal ie rad zijn ,zal ie ooit nog springen enz
Het heeft meer dan dat rietje Chacco blue gekost maar hij liep 3 weken terug zijn eerste wedstrijd *\o/*
Jammer van het litteken en opgezette sprong maar dat lijkt het enige te zijn

Conthargos lijkt nu wat de hype van Chacco over te nemen ..die past ook op alle merries :+

Laurentii

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-21 13:15

Mieke schreef:
Ik was vanmorgen in de kliniek, Rox leek het been beter te belasten dan gister, maar we weten inmiddels dat het bij haar vaak momentopnamen zijn en dat je daardoor moeilijk een beeld krijgt van de werkelijke situatie.
DA gesproken en die was heel realistisch en duidelijk hoor. Het is vandaag erop of eronder. Slaat het nu niet aan, dan hoef je geen 3e keer te gaan opereren, want de kans dat het dan goedkomt is zo klein.

Als het nu wel goed blijft gaan en ze geen terugval krijgt de komende weken, dan is er verder geen schade aan het gewricht en kan ze later gewoon de sport in. Als er wel kraakbeenschade ontstaat wordt het een ander verhaal, maar die indicatie was er nu echt nog niet.

Kortom, nog een dag met spanning, hier en daar een traan van ellende en dat soort oliebol.

Mijn andere merrie (dressuurpaard) staat op punt van bevallen, ik hoop dat dat allemaal goed gaat en daarna ook goed blijft gaan.

Wat een leuke foto Laurentii!! Ik hoop ook op uiteindelijk 2 veulens in de wei.....

Ik duim mee dat het goed komt!
Het is een merrie en ze zou in het slechtste geval misschien wel de fokkerij in kunnen?

Iorrr

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-21 13:59

Goede sprong van de kleine emerald Laurenti!

Oeh wat spannend! Klopt het af: gewrichtsontsteking kennen wij gelukkig niet. Heel veel beterschap!

Hier vanochtend nog een embryo gespoeld van Agenix uit de Jus de Pomme. We gaan nog 1x proberen; zeer waarschijnlijk met Chacoon Blue.

Mieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-21 15:12

Laurentii schreef:
Mieke schreef:
Ik was vanmorgen in de kliniek, Rox leek het been beter te belasten dan gister, maar we weten inmiddels dat het bij haar vaak momentopnamen zijn en dat je daardoor moeilijk een beeld krijgt van de werkelijke situatie.
DA gesproken en die was heel realistisch en duidelijk hoor. Het is vandaag erop of eronder. Slaat het nu niet aan, dan hoef je geen 3e keer te gaan opereren, want de kans dat het dan goedkomt is zo klein.

Als het nu wel goed blijft gaan en ze geen terugval krijgt de komende weken, dan is er verder geen schade aan het gewricht en kan ze later gewoon de sport in. Als er wel kraakbeenschade ontstaat wordt het een ander verhaal, maar die indicatie was er nu echt nog niet.

Kortom, nog een dag met spanning, hier en daar een traan van ellende en dat soort oliebol.

Mijn andere merrie (dressuurpaard) staat op punt van bevallen, ik hoop dat dat allemaal goed gaat en daarna ook goed blijft gaan.

Wat een leuke foto Laurentii!! Ik hoop ook op uiteindelijk 2 veulens in de wei.....

Ik duim mee dat het goed komt!
Het is een merrie en ze zou in het slechtste geval misschien wel de fokkerij in kunnen?

Ja misschien wel, maar dan heb ik 3 fokmerries in volpension staan... := Dat wordt echt een kostbare geschiedenis. Moet dan maar ergens een landje gaan huren geloof ik...

xPenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-21 16:15

xAnnouk schreef:
Veulen gaat goed is ontzettend bij getrokken en groeit als kool.
Ik zoek toch wel iets meer maat in alles qua hoogte en lengte. Een hengst die wat lef heeft maar wel nuchter. De merrie is er een als je als ruiter overtuigt doet en springt ze alles. Maar ze kan soms te veel bezig zijn met de omgeving/ril. Voorbeen mag iets beter daar ze soms over haar schouder durft te springen.

Dominator?
Geeft lengte en lef, nuchter type paard maar onwijs gaaf boven de sprong.
Wel richting het stuggere type paard, maar mocht je een sensibele merrie met bloed hebben, goed te combineren denk ik.

Anders D’aganix een optie, lagere prijsklasse maar nog niet veel bewezen.
Heb zelf een D’aganix aan de voet lopen, 9 mei wordt ze twee jaar en meet al 1.68cm
Haar moeder zelf is maar 163. Dus geeft wel veel lengte mee.[/quote]

Onze buren hebben een d'aganix. Kleine merrie nog kleiner veulen -O- wel extreem bloederig. Maar ik vraag me of het wel een paard wordt. Had niet verwacht dat D'aganix zoveel bloed zou geven.

Ik hoop van harte dat onze Dominator beetje nuchter is. Maar nu met haar 2,5 week oud vind ik het nu al een eigenwijze trut :')

Colorit zie ik trouwens hele gave veulens van.. Is dat niet wat? Weet niet wat hij doet met de maat[/quote]

Hier met D’aganix totaal niet het geval.
Hoopte zelf dat de nakomeling mooi rond de 1.65 Max 1.70 zou gaan worden, daar de merrie zelf maar 1.63 is.
Is vandaag precies 2 jaar geworden en meet al 1.68... de 1.70 gaat ze sowieso overheen.

Iorrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-21 19:47

Ik zie paar keer dominator voorbij komen. Die zou ik graag gebruiken op de baloubet (die nu al 9 dagen over gaat) maar ik kan er niet aan komen. Iemand nog rietjes toevallig?

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-21 19:59

Waarom niet gewoon via Zangersheide ?

Iorrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-21 20:12

besita schreef:

Uitverkocht. Maar ga ze zodra de baloubet bevallen is nogmaals vragen ..

Kim_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-21 20:50

Wat vinden jullie van lord of farming?

Laurentii

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-21 21:12

Iorrr schreef:
besita schreef:

Uitverkocht. Maar ga ze zodra de baloubet bevallen is nogmaals vragen ..

je moet al reserveren om te kunnen gebruiken in 2022.

Iorrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-21 21:15

De baloubet is 21... Ik kan en wil niet wachten...

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-21 22:26

Uitverkocht , echt ?
Snap de hype voor die hengst niet :=

Icsi in het najaar Iorr ? Ze hebben er in Avantea liggen

xPenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-21 22:46

besita schreef:
Uitverkocht , echt ?
Snap de hype voor die hengst niet :=

Icsi in het najaar Iorr ? Ze hebben er in Avantea liggen

Omdat de veulens van dominator bijna overal als een van de betere veilingtoppers worden verkocht, mits uit goede Moederlijn.

Ik meende vorig jaar, een veulen van Heartbreaker, maar wel een halfbroer van Dominator, voor 119.000 euro verkocht op de quality auctions.
Als we dit toch voor mekaar zouden krijgen, dan wordt fokken ineens wel erg leuk :') :+

Iorrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-21 07:16

Ik ben geen ICSI fan... op die manier kan ik er idd wel aan aan komen. We gaan gewoon nog even verder kijken proberen: belangrijkste verbeterpunt is de maat bij de baloubet. En over het algemeen ben ik meer dan van kleine hengsten... maar wie weet krijg ik nog een ingeving :D

Umeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-21 09:06

Iemand de Z-keuring gevolgd?

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-21 10:19

Ik snap ook de hype rond Dominator niet...maar ja :+

Umeo: klein beetje, kennis van mij had er eentje meelopen. Een Diamant x casper z, helaas niet door naar dag 2, sprong niet verkeerd en mooi paard, maar de moederlijn is niet speciaal genoeg denk ik.

Revali

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-21 10:50

Charisma schreef:
Ik snap ook de hype rond Dominator niet...maar ja :+

Umeo: klein beetje, kennis van mij had er eentje meelopen. Een Diamant x casper z, helaas niet door naar dag 2, sprong niet verkeerd en mooi paard, maar de moederlijn is niet speciaal genoeg denk ik.

Dat moet eigenlijk wel bij zangersheide! Wij hadden ook een diamant. 2e dag sprong die wat minder. Werd ook niet gekeurd. Die van Alhmann had de 1e dag 4x een balk aan de benen... Goedgekeurd -O-

Denk dat Dominator wel een vaderdier is. Denk dat er goede paarden van komen.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-21 11:14

Ik zeg ook zeker niet dat hij geen goede paarden geeft of zal geven maar dat de hype er rond zo groot dat sperma uitverkocht is en je al zou moeten reserveren voor 2022 ( terwijl hij toch op een hengsten station staat ) >;)

Ik heb echt helemaal niets met de hengst zelf ( model , manier van springen en afstamming ) dus zou hem voor die reden ook niet gebruiken

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-21 11:19

besita schreef:
Ik zeg ook zeker niet dat hij geen goede paarden geeft of zal geven maar dat de hype er rond zo groot dat sperma uitverkocht is en je al zou moeten reserveren voor 2022 ( terwijl hij toch op een hengsten station staat ) >;)

Ik heb echt helemaal niets met de hengst zelf ( model , manier van springen en afstamming ) dus zou hem voor die reden ook niet gebruiken

Ik vind er ook niks aan, nooit gevonden ook. Maar, ieder het zijne :D

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-21 11:23

Revali: vriendjespolitiek blijft helaas overal bestaan zeker... En ik snap de niet-goedkeuring wel hoor, denk dat het een leuk sportpaard wordt maar meer ook niet.

Over een paar jaar zullen we het weten, hij heeft ook zo gruwelijk veel gedekt dat er sowieso wel een deel goede moeten uitkomen. Ik ben gewoon geen fan van het dier zelf, hij spreekt me totaal niet aan in geen enkel opzicht. En ik durf wedden als Ahlmann er niet zou opzitten we er niet zoveel van zouden horen. Maar zoals hierboven al gezegd, ieder het zijne! :)

Hier staat de volgende merrie klaar om bevallen, deze keer wel de cannabis x tobago :+

Dan hebben we er nog eentje voor eind juni, een kassanova de la pomme, hebben we als embryo aangekocht.

Voor volgend jaar maken we opnieuw de combi comme il faut x nabab en balou de reventon x berlin, hadden van elk nog een embryo in de diepvries dus die worden opnieuw ingeplant.
Ook al eentje drachtig vagabond x vigo, maar dat veulen is al verkocht.

En de quidam dekken we met nixon, wel gespoeld. Als iemand nog een leuk paard zoekt, de quidam is te koop. Springt heel goed, topvoorzichtig en genoeg erin, helaas wat klein gebleven (+-1m63). Heel leuk paard voor iemand die van de ponys komt of wie zelf niet zo heel groot is :)

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-21 11:34

Mieke: nog nieuws?

Revali

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-21 13:35

besita schreef:

Ben het met je eens dat je genoeg kunt zeggen van de hengst.(ik ben ook absoluut niet gek van diamant, maar ook niet van Kannan en vorig jaar toch Quabri de L'isle gebruikt :D) Maar denk dat de hengst in combinaties met bepaalde merries zeker een verbetering geeft van wat hij zelf is! En dat wil je.
Ik hoop (met een glimlach) dat ons veulen straks beter is dan haar vader :D

Maar iedereen heeft natuurlijk zijn eigen idee bij bepaalde hengsten. Alleen maar goed

Dakario

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-21 14:14

Idem hier. Ben niet zo dol op Kannan omdat die altijd traag over de sprong gaat. Ook de kannans die ik gereden heb waren vaak traag springende paarden. En mijn bloederige merrie toch gedekt met Qannando, zoon van Kannan. Het veulen was wel aardig gelukt!
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En dan die dominator die uitverkocht zou zijn. Moest toen denken aan Tangelo. Vroeger geen populaire hengst en met doorbraak van Tobago is er opeens veel vraag naar Tangelo. Nu wordt het stilaan minder.

Idem bij Aganix en Nabab de Reve.

Mensen kijken altijd welke paarden goed doen en nemen dan de vader ervan en dan hopen op gelijkaardig veulen.

Mieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-21 11:46

Fijn om te lezen wat jullie van bepaalde hengsten vinden. Ik leer ervan!

Update Rox: ze gaat iets beter! Ze belast het been goed en de temp is gedaald naar 38,5.
Ze schieten echt met alles wat er in huis is op die ontsteking: ze krijgt AB rechtstreeks in het gewricht, in het bloed, in de spieren en in de mond. Daarnaast nog maagbeschermers en ontstekingsremmers. Een wandelende medicijnkast joh.

Maar dit lijkt aan te slaan, we zitten nog volop in de gevarenzone en de komende weken zullen cruciaal zijn, maar in ieder geval geeft dit wat hoop.

Zo'n gesedeerd veulen is wel een heel zielig gezicht trouwens.

Selene_p

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-21 12:37

Vannacht geboren een gezond merrieveulen.
Ze moet wel nog even goed uitvouwen.
Le Blue diamond van 't Ruytershof x lux z x farn
Afbeelding

Wat fijn Mieke dat het al iets beter gaat. deze weken dan nog maar even afwachten

Oehlala jij nog niets?