Kletstopic dressuurfokkerij II

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 20:02

baudyh schreef:
Maar dan compenseer je toch ook! Pjetro heeft een k#t karakter maar ach als de merrie braaf is kan dat wel.
Ik zou persoonlijk nooit daarop compenseren.

Johnson zou ik daarom ook niet gebruiken.

Ik fok nu mijn 5e. Het zijn allemaal karakterpaarden maar zeker geen rotzakken. 1 van die Johnsons is de tante van mijn merrie die ik nu met Johnson gedekt heb en die is met een 14 jarig meisje nr. 1 van de wereld geworden op de WBFSH ranglijst voor de jeugd. Dat kan niet als je een rotzak bent.

Afbeelding

s0173957

Re: Kletstopic dressuurfokkerij II

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 20:52

Johnson geeft gewoon sportkarakter, simpel. Paarden die voor je door een muur gaan.
Daarom niet makkelijk, maar wel vechters.
Máár, hij geeft ook z'n nadelen mee...

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 20:58

s0173957 schreef:
Johnson geeft gewoon sportkarakter, simpel. Paarden die voor je door een muur gaan.

Welke dan?

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 21:19

Ik ken toch echt een aantal Johnson die niet makkelijk waren. Ja voor de profs die handig zijn.
Maar niet voor de meeste mensen.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 21:23

janderegelaa schreef:
s0173957 schreef:

Welke dan?

Matige stap en neurologisch niet 100%.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 21:58

Ah ja, de moeder moet wel goed stappen ja. Dat was mijn merrie haar sterkste kant ook niet. Al wijt iik dat meer aan spanning op de keuring. Het neurologische zie ik niet zo eigenlijk. Althans, ik heb het nog nooit gezien.

moner

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 06:58

Een kennis heeft een nakomeling van Johnson uit de opfok laten in slapen vanwege neurologische problemen.

leuk zo'n discussie over hengsten, ik steek er veel van op.
Moet nog een keuze maken voor mijn Ampère merrie
Haar veulen van Dynamic Dream ziet er goed uit. Ze geeft eigenlijk altijd goede bewegers, dat is ze zelf ook.
Voor mij is karakter belangrijk en iets lengte in de rug.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 07:39

Ik heb vorig jaar de mijne ook moeten afgeven op 11jarige leeftijd.
Inter II debuut stond gepland en van de ene op de andere dag volledig atactisch en compleet van de wereld...

De tekenen waren er ervoor ook al wel soms, maar zeer subtiel (bv bij de smid heel lastig en achteruit gaan onder het zadel was niet altijd even makkelijk).
Met piaffe en passage was hij geboren, dat dan weer wel. En zo'n meedenkend en meewerkend paard, niet normaal, anders kan ik als echte amateur nooit dat niveau bereiken è.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 08:02

baudyh schreef:
Maar dan compenseer je toch ook! Pjetro heeft een k#t karakter maar ach als de merrie braaf is kan dat wel.

Je compenseert toch altijd met fokken? Maar het moet wel binnen de perken blijven. Esquin zou op alle punten, die ik juist zou willen verbeteren bij mijn merrie, verslechteren. En ik heb niet een wereldmerrie. Ik zou eerlijk gezegd niet weten op wat voor merrie deze hengst zou passen om te verbeteren. Ja, dat vosje, dat toch al niet het beste uitgangsmateriaal is. Of een hele goede merrie uit een hele goede stam, als je de gok voor een kleurtje wilt wagen. Maar ik zou dan persoonlijk voor een andere hengst gaan. Heeft iemand een link naar rijfilmpjes? Ik kom alleen een filmpje los in de kooi tegen.

Vrienden hebben Pjethro gebruikt op een doodse brave merrie die altijd fijne karakters doorgeeft, en juist een beetje meer pit mocht hebben. Ben heel benieuwd wat die gaat doen. Mooi vos merrietje, dus ze mag blijven.

Knap dier, Jan! Altijd fan geweest van Johnson en nakomelingen. Jammer inderdaad van die neurologische problemen.
Laatst bijgewerkt door denisesilver op 16-05-25 08:09, in het totaal 1 keer bewerkt

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 08:07

denisesilver schreef:
baudyh schreef:

Je compenseert toch altijd met fokken? Maar het moet wel binnen de perken blijven. Esquin zou op alle punten, die ik juist zou willen verbeteren bij mijn merrie, verslechteren. En ik heb niet een wereldmerrie. Ik zou eerlijk gezegd niet weten op wat voor merrie deze hengst zou passen om te verbeteren. Ja, dat vosje, dat toch al niet het beste uitgangsmateriaal is. Of een hele goede merrie uit een hele goede stam, als je de gok voor een kleurtje wilt wagen. Maar ik zou dan persoonlijk voor een andere hengst gaan. Heeft iemand een link naar rijfilmpjes? Ik kom alleen een filmpje los in de kooi tegen.

Vrienden hebben Pjethro gebruikt op een doodse brave merrie die altijd fijne karakters doorgeeft, en juist een beetje meer pit mocht hebben. Ben heel benieuwd wat die gaat doen. Mooi vos merrietje, dus ze mag blijven.

Knap dier, Jan! Altijd fan geweest van Johnson en nakomelingen.

Ik heb de link naar clipmyhorse gepost een paar pagina's geleden en daar is hij echt beter dan ik verwachtte.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 08:16

Thanks! Hij is onder het zadel wel beter, maar ook daar overtuigd hij me niet als dekhengst. Wel als sportpaard inderdaad. Zie dan nog meer dingen, waar ik bij mijn merrie al tegenaan loop, terugkomen in de houding/bouw. Denk dat het qua karakter wel goed zit.

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 08:46

Er zijn altijd hengsten die totaal niet bij een merrie kunnen passen maar helemaal niet daar geloof ik niet in want 1+ 1 =geen 2 bij fokken.
Heb je een kleine merrie dan kan hij maat toevoegen bv. Er is altijd wel iets.
En je weet als je kleur wil dat je consessies moet doen zo simpel is het .
Hij is iets neerwaarts maar heeft wel front.
Maar ik hou er over op. Gelukkig maken we allemaal onze eigen keuzes.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 10:27

Je compenseert/matched altijd... dat kan ook niet anders.

Maar waarom ik het een en het ander wel een vader dier vind is in welke mate er punten zijn die ik alleen hij de hengst alleen al zou willen verbeteren.
Vaak zijn dat 1 a 2 puntjes bij goede dekhengsten. En bij andere zijn dat veel punten die ik anders zou willen zien. Dus dan wordt dat hem niet.
Zegt niks over de capaciteit als sportpaard inderdaad. Maar het totaal plaatje en de verbeterpunten.
Nog mooier als het de nafok ohz kan zien, dan weet je nog meer wat ze gemiddeld mee geven.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 13:43

Ik vind eigenlijk dat een goede dekhengst zijn stempel moet drukken op een positieve manier en iedere merrie moet kunnen verbeteren qua beweging en bouw.

Kan me wel voorstellen dat zoiets lastig te vinden is bij een "kleur"hengst en dat is ook een van de redenen waarom ik helemaal niks heb met kleurtjes fokken.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 14:17

Elisa2 schreef:
Ik vind eigenlijk dat een goede dekhengst zijn stempel moet drukken op een positieve manier en iedere merrie moet kunnen verbeteren qua beweging en bouw.

Kan me wel voorstellen dat zoiets lastig te vinden is bij een "kleur"hengst en dat is ook een van de redenen waarom ik helemaal niks heb met kleurtjes fokken.

Een goede hengst op een slechte moederlijn verbeterd niet. Terwijl een hele sterke moederlijn niet verslechterd als je een keer een mindere hengst gebruikt. Bijvoorbeeld omdat je een kleurtje in je lijn wilt fokken. Als je daarna maar weer een hele goede hengst gebruikt.

Waar het in de kleurenfokkerij mis gaat is dat de kleurenstamboeken (RBP, BP, ZSSE etc.) hun eisen zo laag hebben op zowel kwaliteit als gezondheid dat de nafok vaak ook niet best is. Aan de andere kant heb je ook de fokkers van kleurtjes die kleur als prioriteit hebben en dus maar kleur op kleur blijven zetten zonder te kijken of het wel past.

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 14:38

Ik heb helemaal niks met kleurenfokkerij. Bovendien vind ik deze kleur ook nog afschuwelijk lelijk. :n

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 15:51

Ik heb normaal ook niks met kleurtjes fokken maar nu ik een valk veulentje heb vind ik het toch wel erg leuk. Maar het is gewoon lastig omdat er eigenlijk geen goede hengsten zijn.
Ik heb het nu een keer gedaan omdat ik een korting won en een jonge merrie had die voor de eerste keer bij de hengst ging en geen idee hoe ze zou fokken. Maar nu gaan we niet meer op kleur fokken.

Phonix

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 15:55

misterA schreef:
Ik heb helemaal niks met kleurenfokkerij. Bovendien vind ik deze kleur ook nog afschuwelijk lelijk. :n

Je moet in iig goed kunnen poetsen..

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 16:23

Ja ik vond hoge witte benen al veel werk :') zeker die grasvlekken... kan je na gaan als ze helemaal zo wit zijn :P

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 16:29

Helemaal wit heeft voor mij absoluut niet de voorkeur. Bont was al lastig schoonhouden.

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 17:08

Tja ik had altijd gezegd een goed paard heeft geen kleur. Had toen een schimmel hengst :')

Maar nu ik kleurtjes heb. Ik ben er gek op. Natuurlijk wel selecteren en kwaliteits merries gebruiken. Om idd wel de kwaliteit te behouden. Maar ik ben niet ontevreden met de nakomelingen

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 17:40

Ik ben echt gek op schimmels, maar deze heeft ook nog een roze huid, dat heeft niet mijn voorkeur

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 18:42

denisesilver schreef:
Ik ben echt gek op schimmels, maar deze heeft ook nog een roze huid, dat heeft niet mijn voorkeur

Het is niet zozeer of ik het mooi of niet mooi vind. Kwaliteit staat voorop. Op onze kleigrond zijn de paarden erg gevoelig voor mok. Bij de selectie voor mijn merries let ik daar ook op. Dus weinig wit, als het kan.
Laatst bijgewerkt door misterA op 16-05-25 18:45, in het totaal 1 keer bewerkt

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 18:43

One Million gaat naar Amerika. Zelfde stal als Indian Rock.
Laatst bijgewerkt door misterA op 16-05-25 18:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 18:45

Oehh… hoop dat ie hier ook gaat dekken? Ik doe alleen vers dus dat zou fijn zijn!