Topic voor springpaardenfokkerij

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

gomir

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 16:46

Staat er goed voor Iorrr! Moesten jullie ver weg voor de fotodag?

Kannan Jr een optie Annouk?

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 18:17

Iorr: knap veulen! Succes op de veiling!

Hier beslist om niet voor Cornado te gaan, met verschillende mensen en dierenartsen overlegd en ze zeggen allemaal hetzelfde. Flutsperma...je krijgt melk in de rietjes ipv zaad. En zo'n trip met een jong veulen wat niet van mij is riskeer ik niet. Dus ze wordt nu gedekt door Cornado II :)
Manlief heeft dit weekend mee filmpjes van mijn twijfelgevallen bekeken en hij is overtuigd van Cornado II. Hij moet ook een bloederige mooie merrie hebben en laat ons dat nu net hebben :D Dus over 2 weken beginnen we er aan!

Mieke: hoe gaat 't met 't veulen?

Revali

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 19:08

xPenny schreef:
xAnnouk schreef:
Veulen gaat goed is ontzettend bij getrokken en groeit als kool.
Ik zoek toch wel iets meer maat in alles qua hoogte en lengte. Een hengst die wat lef heeft maar wel nuchter. De merrie is er een als je als ruiter overtuigt doet en springt ze alles. Maar ze kan soms te veel bezig zijn met de omgeving/ril. Voorbeen mag iets beter daar ze soms over haar schouder durft te springen.

Dominator?
Geeft lengte en lef, nuchter type paard maar onwijs gaaf boven de sprong.
Wel richting het stuggere type paard, maar mocht je een sensibele merrie met bloed hebben, goed te combineren denk ik.

Anders D’aganix een optie, lagere prijsklasse maar nog niet veel bewezen.
Heb zelf een D’aganix aan de voet lopen, 9 mei wordt ze twee jaar en meet al 1.68cm
Haar moeder zelf is maar 163. Dus geeft wel veel lengte mee.

Onze buren hebben een d'aganix. Kleine merrie nog kleiner veulen -O- wel extreem bloederig. Maar ik vraag me of het wel een paard wordt. Had niet verwacht dat D'aganix zoveel bloed zou geven.

Ik hoop van harte dat onze Dominator beetje nuchter is. Maar nu met haar 2,5 week oud vind ik het nu al een eigenwijze trut :')

Colorit zie ik trouwens hele gave veulens van.. Is dat niet wat? Weet niet wat hij doet met de maat

xAnnouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 19:24

Bedankt voor het meedenken.
Colorit staat hoog op het lijstje. Wilde ik vorig jaar gebruiken maar last minute geswitcht.
D'aganix heb ik idd wat kleintjes van gezien.
Dominator is interessant maar ik doe liever geen diepvries dit jaar.
Kannan Jr interessant maar misschien net te klein (?)

Zelf heb ik op mijn lijstje
Poker de Mariposa
Komme Casall
Colorit
Defender VDS Z (alhoewel de lijn die erachter zit is wel klein)

Poker en Komme Casall heb ik vandaag bij Nijhof gezien. Komme Casall stond ik echt van versteld wat een gaaf dier. Mooi aan de maat ook. Poker was ook mooi om te zien, iets kleiner maar wel mooi lengte in de toplijn. Beide interessant. Maar ik weet niet of Komme Casall interessant genoeg is voor de verkoop (?) ondanks dat ik erg gecharmeerd van hem ben ! Op de foto's vd website komt hij echt niet tot zijn recht

Hengst moet commercieel genoeg zijn om het veulen "makkelijk" te verkopen. Is altijd een gok natuurlijk.
Zangersheide vind ik wel makkelijker omdat ze een goed verkoopplatform hebben.

Mieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 20:27

Charisma schreef:

Helaas niet zo goed. Ze is vandaag opnieuw geopereerd, want ze belastte het been minder goed dan gister en haar temperatuur was ook nog hoog. Er zat nu meer pus en troep in het gewricht dan de eerste keer opereren, dus dat is niet zo fijn. Ik ben heel benieuwd hoe het morgen met haar is. Hopen dat het dan de goede kant op gaat..... -O-

xAnnouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 20:28

Ah getver Mieke wat een vervelend nieuws. Sterkte..

Revali

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 20:36

He jakkes Mieke, wat sneu! Hopelijk knapt ie snel op

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 20:58

Mieke schreef:
Charisma schreef:

Helaas niet zo goed. Ze is vandaag opnieuw geopereerd, want ze belastte het been minder goed dan gister en haar temperatuur was ook nog hoog. Er zat nu meer pus en troep in het gewricht dan de eerste keer opereren, dus dat is niet zo fijn. Ik ben heel benieuwd hoe het morgen met haar is. Hopen dat het dan de goede kant op gaat..... -O-

Wat sneu zeg
Is niet goed dit ;(

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 21:00

Anouk
Cicero
Elvis ter putte

Umeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 21:05

Pfff Mieke, dat is geen fijn nieuws!

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 21:13

Mieke: wat erg! Ik blijf duimen!! Hopelijk is 't nu wel helemaal schoon!

Revali

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-21 08:37

Wat vinden jullie van die hele hype rondom Chacco blue? Men zegt dat Italië vol zit met Sperma van Chacco en ik zie ook heel veel veulens geboren van Chacco :o? Waarom kun je het niet gewoon normaal krijgen? Is het een stunt? Zeggen dat ie bijna niet meer te krijgen is?

caro29

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-21 08:40

@ Mieke wat sneu. Hopelijk knapt zij nu op

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-21 08:52

Revali schreef:
Wat vinden jullie van die hele hype rondom Chacco blue? Men zegt dat Italië vol zit met Sperma van Chacco en ik zie ook heel veel veulens geboren van Chacco :o? Waarom kun je het niet gewoon normaal krijgen? Is het een stunt? Zeggen dat ie bijna niet meer te krijgen is?

Omdat ie al even dood is
Er zijn nog rietjes maar niet oneindig daarom veel icsi

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-21 08:57

Revali schreef:

tuurlijk is dat ook een stukje marketing.
verder heeft het met fokken niets meer te maken, eerder vermeerderen.

dqt is geen goed nieuws Mieke, hopelijk gaat het straks de goedr kant op.

Sita_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-21 09:04

Mieke ik hoop dat het snel de goede kant op lijkt te gaan.

Onze merrie wordt vandaag geinsimineerd met Zinelord

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-21 09:11

Goede keus sita!

Wat naar mieke! Sterkte

lexa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-21 09:31

Het schijnt dat keros de vaten vol heeft met ingevroren embryo’s van Chacco blue ... lekker exclusief dan....

Sita_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-21 09:44

@Gomir: ik vind het dan toch altijd wel weer spannend zo'n jonge hengst zonder 1e jaargang en nog weinig onder het zadel ervan gezien. Mijn vader en ik hebben er wel even over moeten discussiëren, zijn merrie haha. Maar vond hem op het filmpje van de hengstenshow toch wel erg gaaf, en lijkt lekker nuchter voor net onder het zadel daar in tolbert. Dat kan onze merrie wel gebruiken. +mooi front, fijne moeder en we houden wel van wat ander bloed.

Selene_p

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-21 09:55

Hopelijk gaat het snel beter met je veulen Mieke.

Bij Z hebben ze ons dominator afgeraden omdat hij een rustige nuchtere merrie moest hebben. die van ons had te veel bloed. Ik weet van aganix zelf dat die niet vergroot maar d'aganix heb ik geen idee van.
Anoek Bij onze Numero uno merrie werd vorig jaar Kassander van het roosakker genoemd omdat deze maat, lengte en vermogen enzo mee kan geven.

Laurentii

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-21 11:30

Van D'Aganix heb ik nog al kleintjes gezien.

Chacco Blue fokt wel goed. Maar het is inderdaad wel wat té aan het worden.
Er wordt nu inderdaad veel ICSI gedaan. Ik zag vanmorgen nog een rietje voor 10 000 op de veiling :')

Onze Emerald heeft eens een mini sprongetje gedaan :D

https://www.facebook.com/watch/?v=276226830857842

Vanmorgen in de wei.

Afbeelding

Mieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-21 11:34

Ik was vanmorgen in de kliniek, Rox leek het been beter te belasten dan gister, maar we weten inmiddels dat het bij haar vaak momentopnamen zijn en dat je daardoor moeilijk een beeld krijgt van de werkelijke situatie.
DA gesproken en die was heel realistisch en duidelijk hoor. Het is vandaag erop of eronder. Slaat het nu niet aan, dan hoef je geen 3e keer te gaan opereren, want de kans dat het dan goedkomt is zo klein.

Als het nu wel goed blijft gaan en ze geen terugval krijgt de komende weken, dan is er verder geen schade aan het gewricht en kan ze later gewoon de sport in. Als er wel kraakbeenschade ontstaat wordt het een ander verhaal, maar die indicatie was er nu echt nog niet.

Kortom, nog een dag met spanning, hier en daar een traan van ellende en dat soort oliebol.

Mijn andere merrie (dressuurpaard) staat op punt van bevallen, ik hoop dat dat allemaal goed gaat en daarna ook goed blijft gaan.

Wat een leuke foto Laurentii!! Ik hoop ook op uiteindelijk 2 veulens in de wei.....

xAnnouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-21 12:01

Bedankt voor je suggesties Besita

Revali, de hype vind ik ook echt een hype, er wordt nu zoveel mee gedekt, icsi gedaan etc. De markt raakt straks vol met paarden van Chacco wat prima is maar uiteindelijk raakt dat dan vanzelf niet interessant meer.

Mieke, pfoe wat een spannende tijd dan nu. Hopelijk gaat de bevalling van de andere merrie naar behoren en ik ga voor je duimen dat het wel aan slaat bij Rox.

Laurenti knap springen leuk beest.

Selene, ons werd inderdaad ook Kassander aangeraden vorig jaar. Springt naar mijn mening goed in de manieren en kan veel verbeteren op de merrie maar zijn rug val ik een beetje over. Verder vind ik het een mooi beest. Geweldige moederlijn.

Mieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-21 12:12

Moeilijk he, die hengstenkeuze.... Ik kwam er al niet uit voor mijn Up to Date merrie en nu staat ze met veulen in de kliniek, dus houdt het ook even op. Geen idee wat voor financieel plaatje dit gaat worden, dus maar even pas op de plaats.

Sita_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-21 12:15

De hype van cornet is er inmiddels iets af. Maar die hype was volgens mij nog groter. Chacco blue heeft t inmiddels overgenomen.