Ik denk niet dat ik echt een passende merrie heb. Ik hou het voor nu bij crème

Er zijn wat filmpjes op YouTube van veulens van hem. Zijn niet slecht. Maar ook niet perse uitschieters
Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
janderegelaa schreef:Quir schreef:Nee, dominant wit wordt wit geboren. De "gevlekte" blijven ook zo, maar ze worden niet wit zoals hijzelf.
Esquin white is een gewoon gekleurd paard maar dan met 1 grote witte aftekening. Hij is dus ook wit geboren. Veulen moet van de moeder ook een witgen krijgen om veel wit te krijgen of zelfs dominant wit te worden. W5, W16 en W20 zijn hier voorbeelden van. Er zijn veel meer witgenen, ook die nog niet ontdekt zijn.
Esquin white is geloof ik uit mijn hoofd W16 en W20. Waarbij W20 een booster is. Sommige Wit genen hebben gezondheid risico's als ze homozygoot zijn, W16 is nog niet bekend (W20 is veilig homozygoot). W20 komt veel voor bij warmbloeden. De meeste aparte kleuren nakomelingen hebben waarschijnlijk de W16 van Esquin gekregen en een ander witgen van de moeder.
Ze kleuren door:
[ Afbeelding ]
baudyh schreef:Nou ja niks is dan een groot woord. Maar je vind hem niet goed genoeg om te gebruiken laat ik het zo zeggen.
https://m.youtube.com/watch?v=Rsj6rfs-0 ... gAo7VqN5tD
Dit is toch echt een leuk veulen
baudyh schreef:Nou ja niks is dan een groot woord. Maar je vind hem niet goed genoeg om te gebruiken laat ik het zo zeggen.
https://m.youtube.com/watch?v=Rsj6rfs-0 ... gAo7VqN5tD
Dit is toch echt een leuk veulen
c_alsemgeest schreef:Ja het punt is dat je merrie dan al veel punten moet bezitten, en dat ook door moet geven. Je wil normaal dat de hengst verbeterd, maar nu moet je dus eigenlijk een merrie erbij hebben die hem op die punten verbeterd.
Als vaderdier vind ik dat wat omgekeerd.
Maar als je bv gewoon een paard voor eigen gebruik fokt en je wil een leuk kleurtje, ja waarom niet. Het lijkt me verder wel als een sympathiek paard over komen.
Quir schreef:
janderegelaa schreef:c_alsemgeest schreef:Ja het punt is dat je merrie dan al veel punten moet bezitten, en dat ook door moet geven. Je wil normaal dat de hengst verbeterd, maar nu moet je dus eigenlijk een merrie erbij hebben die hem op die punten verbeterd.
Maar als je bv gewoon een paard voor eigen gebruik fokt en je wil een leuk kleurtje, ja waarom niet. Het lijkt me verder wel als een sympathiek paard over komen.
Dat veulen is echt beter dan de moeder hoor. Dat achterbeen is mega. Echt een powerhouse.
c_alsemgeest schreef:Ja het punt is dat je merrie dan al veel punten moet bezitten, en dat ook door moet geven. Je wil normaal dat de hengst verbeterd, maar nu moet je dus eigenlijk een merrie erbij hebben die hem op die punten verbeterd.
c_alsemgeest schreef:Hij is inderdaad beter dan zijn moeder, maar als je eerlijk naar de merrie kijkt is dat inderdaad helemaal niet een paard met fijne gangen. Dus gelukkig trekt het veulen daar in meer naar zijn vader.
Veulen heeft een correct achterbeen, maar vind het echt geen mega achterbeen of powerhouse.
Waarschijnlijk wel een fijn bewerkbaar achterbeen.
Maar van voor, lengte en vorm van de hals en houding en mate van met de schoft naar boven bewegen vind ik het niet heel goed of bijzonder.
Maar wat ik al zei, zie ze het liefst later ohz, misschien gaan deze nakomelingen me nog verbazen en blijken ze goed bewerkbaar. Maar voor nu zijn ze gelijk aan wat het vader dier laat zien is dat vind ik correct, maar niet bijzonder en qua bouw in het front matig.
Dus vandaar dat ik het niet echt een vaderdier vind.
Er zijn betere hengsten die wel een fijner totaal plaatje laten zien.
Dan heeft deze zijn kleur als pluspunt.
En inderdaad van de hengsten met bijzondere kleurtjes (op enkele bonte na) vind ik hem wel een van de betere.
Alleen je moet wel echt een merrie hebben die er bij past zeker qua front.
c_alsemgeest schreef:Nee ik kom de laatste jaren steeds met ruinen thuis
Ik heb van Extreme wel een paar hele fijne gezien. Niet heel knap qua hoofdmaar wel fijn lopen. Dus ben benieuwd hoe die het straks gaan doen.
En inderdaad een hele zooi 'gewone'. Maar ook die kunnen je soms verbazen als ze ohz zijn.
En ik moet zeggen dat ik nu 2 hele fijne veulens van Pjethro heb gezien. Vriendin van mij verwacht er ook een van, die merrie geeft al jaren hele fijne karakters door, ook in combi met wat moeilijkere hengsten, dus dat gokje durfde ze wel te wagen en hij paste heel mooi op die merrie die veel lengte heeft.
Als we naar de oudere hengsten kijken die nog dekken blijf ik fan van Johnson trouwensMits passend.
Vivaldi ook, maar die dekt niet meer.