Kletstopic dressuurfokkerij II

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 15:27

Ik vindt hem mooi. Moet er alleen zelf niet aan denken aan zoveel wit :') en ja heb schimmels gehad en natuurlijk nu cremello. Maar daar zit nog een soort pigment achter ik vindt de witte benen en sabino achtig well heel gaaf.
Ik denk niet dat ik echt een passende merrie heb. Ik hou het voor nu bij crème :))

Er zijn wat filmpjes op YouTube van veulens van hem. Zijn niet slecht. Maar ook niet perse uitschieters

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 15:31

janderegelaa schreef:
Quir schreef:
Nee, dominant wit wordt wit geboren. De "gevlekte" blijven ook zo, maar ze worden niet wit zoals hijzelf.

Esquin white is een gewoon gekleurd paard maar dan met 1 grote witte aftekening. Hij is dus ook wit geboren. Veulen moet van de moeder ook een witgen krijgen om veel wit te krijgen of zelfs dominant wit te worden. W5, W16 en W20 zijn hier voorbeelden van. Er zijn veel meer witgenen, ook die nog niet ontdekt zijn.

Esquin white is geloof ik uit mijn hoofd W16 en W20. Waarbij W20 een booster is. Sommige Wit genen hebben gezondheid risico's als ze homozygoot zijn, W16 is nog niet bekend (W20 is veilig homozygoot). W20 komt veel voor bij warmbloeden. De meeste aparte kleuren nakomelingen hebben waarschijnlijk de W16 van Esquin gekregen en een ander witgen van de moeder.

Ze kleuren door:

[ Afbeelding ]

Dit is W1, compleet ander gen.

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 15:32

denisesilver

Re: Kletstopic dressuurfokkerij II

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 16:04

Vind hem neerwaarts gebouwd, en ook niet met de schoft omhoog gaan. Vooral de galop. Verder ook een smalle, kort lijkende hals. Ben dus niet per se fan. Heb van andere hengsten betere veulens gezien. Maar hij is door zijn kleur eventueel wel interessant. Dat doet mij persoonlijk alleen niks, vind dat het meest oninteressante stukje van de fokkerij. Kan me voorstellen dat dat anders is als je voor de verkoop fokt.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 16:18

baudyh schreef:
Nou ja niks is dan een groot woord. Maar je vind hem niet goed genoeg om te gebruiken laat ik het zo zeggen.

https://m.youtube.com/watch?v=Rsj6rfs-0 ... gAo7VqN5tD

Dit is toch echt een leuk veulen

Leuk, maar qua beweging ook matig imo. (Van wat hij in dit filmpje laat zien, is ook niet een heel goed filmpje)
Dus nog steeds de zelfde mening van mijn kant.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 16:36

baudyh schreef:
Nou ja niks is dan een groot woord. Maar je vind hem niet goed genoeg om te gebruiken laat ik het zo zeggen.

https://m.youtube.com/watch?v=Rsj6rfs-0 ... gAo7VqN5tD

Dit is toch echt een leuk veulen

Nou ik vind hem een beetje zoals de hengst bewegen. Lang achterbeen wat iets achter blijft in beweging, neerwaarts gebouwd, voorbeen lijkt ook wat beperkt qua schoudervrijheid, korte hals. Ik vind eigenlijk alleen de kleur leuk. :o

Ik vind de hengst ook een leuk sportpaard maar niet overtuigend genoeg als vader dier.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 16:49

Idem hier.
Geen verkeerd sportpaard, maar overtuigt mij niet voldoende als dekhengst.

Wél een van de betere, zo niet beste hengsten met een speciaal kleurtje.

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 17:56

Grappig hoe anders we kunnen kijken naar paarden. Ik zeg niet dat het een mega goede hengst is maar ik vind het zeker niet verkeerd.
Als hij altijd een speciaal kleurtje zou geven zou ik hem zeker gebruiken maar ja dat je er ook een zonder kleur uit kan krijgen vind ik een dingetje.
Ja hij is iets neerwaarts maar als de merrie goed front heeft en dat niet is vind ik dat niet storend.
Je merrie moet er natuurlijk wel bij passen.
Maar gelukkig hebben we daar allemaal een ander idee over.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 18:13

Ja het punt is dat je merrie dan al veel punten moet bezitten, en dat ook door moet geven. Je wil normaal dat de hengst verbeterd, maar nu moet je dus eigenlijk een merrie erbij hebben die hem op die punten verbeterd.
Als vaderdier vind ik dat wat omgekeerd.

Maar als je bv gewoon een paard voor eigen gebruik fokt en je wil een leuk kleurtje, ja waarom niet. Het lijkt me verder wel als een sympathiek paard over komen.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 18:39

Hij heeft wel verbeterd op die vosmerrie in de video met het veulen met het aparte kleurtje. Die merrie is ook geen topmateriaal. Is bodemnauw achter en lijkt voor een scheve voet te hebben. Ze is in beweging ook niet echt overtuigend. Dan vind ik het veulen beter.

Als je over een dijk van een merrie beschikt dan zou ik dat zeker wel aandurven.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 18:40

c_alsemgeest schreef:
Ja het punt is dat je merrie dan al veel punten moet bezitten, en dat ook door moet geven. Je wil normaal dat de hengst verbeterd, maar nu moet je dus eigenlijk een merrie erbij hebben die hem op die punten verbeterd.

Maar als je bv gewoon een paard voor eigen gebruik fokt en je wil een leuk kleurtje, ja waarom niet. Het lijkt me verder wel als een sympathiek paard over komen.

Dat veulen is echt beter dan de moeder hoor. Dat achterbeen is mega. Echt een powerhouse.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 19:04

Quir schreef:
janderegelaa schreef:
Ze kleuren door:

[ Afbeelding ]

Dit is W1, compleet ander gen.

De kans dat Esquin White iets van zijn kleur aan zijn veulens meegeeft, is altijd 50%. En het is niet gezegd dat de veulens dan ook echt wit geboren worden, ze kunnen ook (grillig) gevlekt zijn en zo blijven, of na een paar jaar wit worden. De andere 50% kans is dat de nakomeling de kleur van de moeder krijgt.

Bron: NRPS

Hij komt overigens uit een gevlekte moeder.

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 19:14

janderegelaa schreef:
c_alsemgeest schreef:

Dat veulen is echt beter dan de moeder hoor. Dat achterbeen is mega. Echt een powerhouse.

Ja dat vind ik dus ook, alleen ziet niet iedereen dat zo

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 19:20

c_alsemgeest schreef:

Je merrie moet sowieso veel goede punten bezitten. Je pakt deze hengst als je formaat en kleur wil en een mooie afstamming met sport in de lijn. Je moet over het algemeen veel inleveren als je kleur wil en dressuur paarden wil fokken.
Dat is jammer. Ik denk dat je bij deze niet te veel hoeft in te leveren.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 19:26

Hij is inderdaad beter dan zijn moeder, maar als je eerlijk naar de merrie kijkt is dat inderdaad helemaal niet een paard met fijne gangen. Dus gelukkig trekt het veulen daar in meer naar zijn vader.
Veulen heeft een correct achterbeen, maar vind het echt geen mega achterbeen of powerhouse.
Waarschijnlijk wel een fijn bewerkbaar achterbeen.
Maar van voor, lengte en vorm van de hals en houding en mate van met de schoft naar boven bewegen vind ik het niet heel goed of bijzonder.

Maar wat ik al zei, zie ze het liefst later ohz, misschien gaan deze nakomelingen me nog verbazen en blijken ze goed bewerkbaar. Maar voor nu zijn ze gelijk aan wat het vader dier laat zien is dat vind ik correct, maar niet bijzonder en qua bouw in het front matig.
Dus vandaar dat ik het niet echt een vaderdier vind.
Er zijn betere hengsten die wel een fijner totaal plaatje laten zien.
Dan heeft deze zijn kleur als pluspunt.
En inderdaad van de hengsten met bijzondere kleurtjes (op enkele bonte na) vind ik hem wel een van de betere.
Alleen je moet wel echt een merrie hebben die er bij past zeker qua front.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 19:33

c_alsemgeest schreef:
Hij is inderdaad beter dan zijn moeder, maar als je eerlijk naar de merrie kijkt is dat inderdaad helemaal niet een paard met fijne gangen. Dus gelukkig trekt het veulen daar in meer naar zijn vader.
Veulen heeft een correct achterbeen, maar vind het echt geen mega achterbeen of powerhouse.
Waarschijnlijk wel een fijn bewerkbaar achterbeen.
Maar van voor, lengte en vorm van de hals en houding en mate van met de schoft naar boven bewegen vind ik het niet heel goed of bijzonder.

Maar wat ik al zei, zie ze het liefst later ohz, misschien gaan deze nakomelingen me nog verbazen en blijken ze goed bewerkbaar. Maar voor nu zijn ze gelijk aan wat het vader dier laat zien is dat vind ik correct, maar niet bijzonder en qua bouw in het front matig.
Dus vandaar dat ik het niet echt een vaderdier vind.
Er zijn betere hengsten die wel een fijner totaal plaatje laten zien.
Dan heeft deze zijn kleur als pluspunt.
En inderdaad van de hengsten met bijzondere kleurtjes (op enkele bonte na) vind ik hem wel een van de betere.
Alleen je moet wel echt een merrie hebben die er bij past zeker qua front.

Dan heb je de filmpjes niet gekeken die ik gepost heb want front heeft hij echt wel. Er zit alleen geen ruk-pluk en trek amazone op zoals we dat hier zo goed kunnen met jonge paarden. Veulens staan er ook genoeg op Youtube.

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 19:41

Er staan ook maar 12 nakomelingen op horsetelex , nou zal dat niet alles zijn. Maar ik heb toch al 4 leuke veulens het en der gespot.
Natuurlijk zijn er betere hengsten maar niet met kleur.
Maar goed genoeg gezeurt ik neem hem in overweging.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 19:47

Ik heb de filmpjes zeker wel gekeken, en vind zijn front gewoon niet goed genoeg, hals is aan de korte/hoge kant en hij komt niet veel vanuit de schoft omhoog, het is vooral de hals die hoog komt, voorbeen komt er ook niet heel ruim uit, ws door ligging schouder.
Het is niet slecht, dat zeker niet, maar meer dan correct vind ik het ook niet.

En dat zie je ook in het filmpje terug, dus zelfs met een niet ruk-pluk amazone er op die hem netjes voldoende ruimte geeft.
De onvriendelijke manier van voorstellen van jonge paarden doet ze qua beeld juist meestal meer kwaad dan goed. Deze amazone doet het heel netjes.

En zoals ik al een paar keer zei, meer dan voldoende voor een fijn sportpaard, maar vind het geen vaderdier.
En we hoeven het niet eens te worden hè. Ik vind het geen hengst die ik zou kiezen, althans niet op veel merries. maar ws genoeg andere mensen wel. Er zijn genoeg andere hengsten te kiezen voor de rest.

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 19:50

Gelukkig is 1 en 1 niet altijd 2. Je kan de beste hengst voor je merrie kiezen en er kan een ezel uitkomen.
Een kennis van mij had een hengst gekozen waar iedereen van zei hoe kan je dat nou doen en daar kwam een kampioensveulen uit .
Dus tja.
Wel nieuwsgierig welke hengst(en) jij dan gebruikt?

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 19:54

Klopt, het biedt nooit 100% garantie.

Op dit moment geen merrie dus fok niks. :')
Wel bij veel vrienden betrokken die fokken.

Op dit moment vind ik nog steeds Extreme een van de completere hengsten van dit moment.
En bij een passende merrie vind ik Mclaren ook heel fijn fokken.

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 19:58

Extreme zelf vind ik een goede hengst maar de nafok vind ik niet overtuigend. Er komen te weinig goede voor hoeveel hij gedekt heeft.

Ja McLaren is andere koek. Dat is echt een vader dier. Ik heb er al 3 gefokt. Maar inderdaad je moet de juiste merrie hebben.

Jammer dat jezelf niet fokt

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 20:05

Nee ik kom de laatste jaren steeds met ruinen thuis :')

Ik heb van Extreme wel een paar hele fijne gezien. Niet heel knap qua hoofd :P maar wel fijn lopen. Dus ben benieuwd hoe die het straks gaan doen.
En inderdaad een hele zooi 'gewone'. Maar ook die kunnen je soms verbazen als ze ohz zijn.

En ik moet zeggen dat ik nu 2 hele fijne veulens van Pjethro heb gezien. Vriendin van mij verwacht er ook een van, die merrie geeft al jaren hele fijne karakters door, ook in combi met wat moeilijkere hengsten, dus dat gokje durfde ze wel te wagen en hij paste heel mooi op die merrie die veel lengte heeft.

Als we naar de oudere hengsten kijken die nog dekken blijf ik fan van Johnson trouwens :P Mits passend.
Vivaldi ook, maar die dekt niet meer.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 20:16

c_alsemgeest schreef:
Nee ik kom de laatste jaren steeds met ruinen thuis :')

Ik heb van Extreme wel een paar hele fijne gezien. Niet heel knap qua hoofd :P maar wel fijn lopen. Dus ben benieuwd hoe die het straks gaan doen.
En inderdaad een hele zooi 'gewone'. Maar ook die kunnen je soms verbazen als ze ohz zijn.

En ik moet zeggen dat ik nu 2 hele fijne veulens van Pjethro heb gezien. Vriendin van mij verwacht er ook een van, die merrie geeft al jaren hele fijne karakters door, ook in combi met wat moeilijkere hengsten, dus dat gokje durfde ze wel te wagen en hij paste heel mooi op die merrie die veel lengte heeft.

Als we naar de oudere hengsten kijken die nog dekken blijf ik fan van Johnson trouwens :P Mits passend.
Vivaldi ook, maar die dekt niet meer.

Daarom heb ik ook met Johnson gedekt. Zeker nu voor deze prijs. Vivaldi is nog wel DV van.

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 20:39

Maar dan compenseer je toch ook! Pjetro heeft een k#t karakter maar ach als de merrie braaf is kan dat wel.
Ik zou persoonlijk nooit daarop compenseren.

Johnson zou ik daarom ook niet gebruiken.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 20:47

Zeker, daarom moet het passen.
Ook bij de ruiter, zij fokt in principe voor zichzelf, is een handige GP ruiter en merrie geeft goede karakters. Dus dat maakt het een gok die je durft te nemen.
Maar dat is voor elke fokker anders, de een durft meer te gokken met bouw/beweging de ander meer met karakter.
En anderen met niks en willen een complete hengst waarvan beide goed is.
Ik heb meerdere Johnsons gekend en gereden, vond ze allemaal prima qua karakter.
Maar ik heb ook zelf altijd paarden met Jazz, of bv een Don Tango met Jazz er achter, dus heb misschien een vreemde smaak in wat voor paarden in qua karakter fijn vind :')