Topic voor springpaardenfokkerij

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Charisma

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 12:56

I lijkt ook makkelijker te rijden...al denk ik dat dat wel aan de ruiter hangt. Het ziet er gewoon allemaal makkelijker uit bij I...maar goed, ik ga geen 6u heen en weer rijden om flutkwaliteitsperma te hebben met en merrie en veulen dat niet van mij is...misschien dat ik 1x diepvries probeer op hoop van zegen en moest het niet pakken overschakel naar II of naar Cicero.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 12:57

nee snap ik. zou ik ook niet doen.

ben er zelf nog niet uit waarmee ik wil dekken.

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 13:00

We zien wel, ik heb nog een dag of 20 om te beslissen :+

Hengst welke groot fokt en goede voeten heeft...stakkato gold?

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 13:05

Die fokt niet echt vergrotend !
Ik had een kleintje ( niet eens 1.60 uit een merrie van dik 1.70 ) en meerdere kleintjes gezien

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 13:08

Echt? Hier 2 reuzen van gehad...:)

Ook onze Nixons en Asca's waren groot...maar die vererven misschien niet de beste voeten...?

Umeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 13:27

Conthagros?

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 13:53

Iemand ervaring met Elvis Ter Putte en voornamelijk hoe die nakomelingen op RX blijken te zijn? Ik heb een merrie (Mylord Carthago x Cash) met een slechter straalbeen geblesseerd staan. Die wil ik graag dekken maar wil dus zeker een hengst met goede voeten/goede RX

Andere hengsten mogen ook aangeboden worden!

eilander

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 14:01

Charisma schreef:
Cornado geeft dus vers, maar daar moet ik dus wel voor naar Warendorf (3.5u enkel)...dat lijkt mij een hele rit voor een merrie met een veulen van 1 maand aan de voet...Diepvries wordt wel verzonden...
Wat zouden jullie doen? Heeft iemand ervaring met de spermakwaliteit van deze hengst?

3,5 uur hen, 3,5 uur terug.
Ik ging voor diepvries.

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 14:04

Eilander: dat denk ik dus ook te doen. 1x diepvries proberen, 5 rietjes is toch niet heel weinig denk ik...en als t niet pakt overschakelen op een andere hengst vers...

eilander

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 14:05

Oehlala schreef:
Charisma schreef:
Oehlala: geen idee... denk om mensen te ontmoedigen om ermee te dekken en hem zo exclusiever te houden...Net even rondgebeld en de kwaliteit zou matig tot slecht zijn...dus misschien ga ik dan voor zijn volle broer, die staat op Z en geeft betere kwaliteit. En das maar 30min rijden :)

ja of omdat ze weten dat de kwaliteit slechter is, en het dekproces zo meer zelf te regelen en meer kans op bevruchting te hebben natuurlijk ;) ik heb wel goede ervaringen met Warendorf trouwens. Is er geen mogelijkheid dat je naar hun station bij Mönchen Gladbach Rheydt kan dekken met Cornado? Dat is vanuit Belgisch Limburg iets meer dan een uur denk ik.

Vorig jaar had ik er ook eentje die we thuis met vers niet drachtig kregen, naar de hengstenboer gebracht en die heeft er geloof ik 6x zaad in geduwd in 1 cyclus tijd en toen was ze in een keer vol.

6x zaad in 1 cyclus is toch iedere keer er in om wroeten. Vind ik echt niet kunnen!!
Sperma is geen lichaamseigen stof en elke keer moet je die baarmoeder wel in met alle risico's van dien.
De kans op een bacteriële infectie is dan wel groot

eilander

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 14:07

Charisma schreef:
Eilander: dat denk ik dus ook te doen. 1x diepvries proberen, 5 rietjes is toch niet heel weinig denk ik...en als t niet pakt overschakelen op een andere hengst vers...

Maar diepvries kun je toch door een vruchtbaarheidskliniek uit de buurt laten doen?
Dan heb je maar 1 rietje nodig

Mieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 14:10

Rox is gisteravond geopereerd, 2 dagen geleden had ze ineens een dikke kogel en was ze kreupel. DA twijfelde wat tussen verstuiking of toch een ontsteking. Ze was niet ziek. Later werd ze wel wat tammer en lag ze veel meer. Algehele beeld was erg wisselend, dan weer erg kreupel en dan weer nauwelijks.

De moeder is wat spannend met vervoeren, die wil nog wel eens gaan liggen, dus ik heb kliniekbezoek eigenlijk een dag te lang uitgesteld in de hoop dat het mee zou vallen.
Maar ze is gisteravond geopereerd, gewricht is gespoeld en ingespoten met AB. Nu hopen dat dat aanslaat..... Gelukkig was er nog maar 1 gewricht ontstoken, maar het blijft voorlopig nog best spannend hoe dit uiteindelijk af gaat lopen.

eilander

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 14:11

Charisma schreef:

Ook onze Nixons en Asca's waren groot...maar die vererven misschien niet de beste voeten...?

Zal wel bij de merrie weg komen dan.
Onze Zirocco fokt ook groot.
Als je er en pony in drukt geeft ze nog en reus van boven de 1.70m ;)

eilander

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 14:12

Mieke schreef:
Rox is gisteravond geopereerd, 2 dagen geleden had ze ineens een dikke kogel en was ze kreupel. DA twijfelde wat tussen verstuiking of toch een ontsteking. Ze was niet ziek. Later werd ze wel wat tammer en lag ze veel meer. Algehele beeld was erg wisselend, dan weer erg kreupel en dan weer nauwelijks.

De moeder is wat spannend met vervoeren, die wil nog wel eens gaan liggen, dus ik heb kliniekbezoek eigenlijk een dag te lang uitgesteld in de hoop dat het mee zou vallen.
Maar ze is gisteravond geopereerd, gewricht is gespoeld en ingespoten met AB. Nu hopen dat dat aanslaat..... Gelukkig was er nog maar 1 gewricht ontstoken, maar het blijft voorlopig nog best spannend hoe dit uiteindelijk af gaat lopen.

Idd spannend.
Gewrichtsontsteking blijft altijd linke soep.

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 14:13

Eilander: je krijgt bij een aankoop diepvries 5 rietjes. Ze wordt idd begeleidt op een kliniek in de buurt, dus moest de kwaliteit slecht zijn kunnen we die dekking ook wel meer dan 1 rietje proberen.

Mieke: wat erg! Hopelijk knokt ze zich er goed door!

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 14:14

eilander schreef:
Charisma schreef:

Zal wel bij de merrie weg komen dan.
Onze Zirocco fokt ook groot.
Als je er en pony in drukt geeft ze nog en reus van boven de 1.70m ;)

Dat zou best kunnen dan, die was 1.75 :+

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 16:40

eilander schreef:
Vorig jaar had ik er ook eentje die we thuis met vers niet drachtig kregen, naar de hengstenboer gebracht en die heeft er geloof ik 6x zaad in geduwd in 1 cyclus tijd en toen was ze in een keer vol.

6x zaad in 1 cyclus is toch iedere keer er in om wroeten. Vind ik echt niet kunnen!!
Sperma is geen lichaamseigen stof en elke keer moet je die baarmoeder wel in met alle risico's van dien.
De kans op een bacteriële infectie is dan wel groot[/quote]

Het is dan kiezen tussen 2 kwaden, niet drachtig of baarmoederontsteking. Paard moet sowieso al onverdund gedekt worden en als je steriel werkt valt dat allemaal wel mee. Je krijgt echt niet zomaar baarmoederontsteking van zaad.

Iorrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 11:03

Cornado I was bij ons in 1 keer raak... Toen ook vers.

Oeh gewrichtsontsteking: heel veel beterschap ermee! Hopelijk knapt ie snel op en valt de schade mee.

Hier net de Mylord voor de fotodag gehad, volgens mij liet ie zich goed zien :)
Afbeelding
Afbeelding

lexa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 11:50

Mooi Ior! Welke veiling ?

Iorrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 12:42

Horse sales auction

Mieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 12:56

Wat een knapperd Iorrr!

xAnnouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 13:11

Knap ding Ior !

Nou besloten weer te dekken met de merrie dit jaar. Nu toch vrij vlot een hengst uitkiezen. Lastig weer.
Mocht iemand suggesties hebben zijn deze altijd welkom.
Numero uno x Peter pan
https://www.horsetelex.nl/horses/pedigr ... 500/hochka

Ze heeft nu een veulen aan de voet van Clintrexo.

Selene_p

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 13:35

xAnnouk schreef:
Knap ding Ior !

Nou besloten weer te dekken met de merrie dit jaar. Nu toch vrij vlot een hengst uitkiezen. Lastig weer.
Mocht iemand suggesties hebben zijn deze altijd welkom.
Numero uno x Peter pan
https://www.horsetelex.nl/horses/pedigr ... 500/hochka

Ze heeft nu een veulen aan de voet van Clintrexo.

Hoe is het veulen nu. wat zoek je voor iets voor de merrie?

xAnnouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 13:50

Veulen gaat goed is ontzettend bij getrokken en groeit als kool.
Ik zoek toch wel iets meer maat in alles qua hoogte en lengte. Een hengst die wat lef heeft maar wel nuchter. De merrie is er een als je als ruiter overtuigt doet en springt ze alles. Maar ze kan soms te veel bezig zijn met de omgeving/ril. Voorbeen mag iets beter daar ze soms over haar schouder durft te springen.

xPenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 16:30

xAnnouk schreef:
Veulen gaat goed is ontzettend bij getrokken en groeit als kool.
Ik zoek toch wel iets meer maat in alles qua hoogte en lengte. Een hengst die wat lef heeft maar wel nuchter. De merrie is er een als je als ruiter overtuigt doet en springt ze alles. Maar ze kan soms te veel bezig zijn met de omgeving/ril. Voorbeen mag iets beter daar ze soms over haar schouder durft te springen.

Dominator?
Geeft lengte en lef, nuchter type paard maar onwijs gaaf boven de sprong.
Wel richting het stuggere type paard, maar mocht je een sensibele merrie met bloed hebben, goed te combineren denk ik.

Anders D’aganix een optie, lagere prijsklasse maar nog niet veel bewezen.
Heb zelf een D’aganix aan de voet lopen, 9 mei wordt ze twee jaar en meet al 1.68cm
Haar moeder zelf is maar 163. Dus geeft wel veel lengte mee.