Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
MariskaFally schreef:Net gebeld door Den Ham en de schade is minimaal, ze heeft het kapje nu ook weer af en mag ook weer wat hooitjes mee eten. Tot nu toe gaat alles goed en verwachten ze dat je er niks meer van gaat zien
Mer1980 schreef:MariskaFally schreef:Net gebeld door Den Ham en de schade is minimaal, ze heeft het kapje nu ook weer af en mag ook weer wat hooitjes mee eten. Tot nu toe gaat alles goed en verwachten ze dat je er niks meer van gaat zien
Fijn dat het goed nieuws is, nu hopelijk snel opgeknapt en met mama mee naar huis.

baudyh schreef:Las dat gisteren bij het NRPS de hengst esquin white is goed gekeurd. Aparte hengst.
Fokt volgens mij wel goed. Buiten de kans op een apart kleurtje zijn zelfs de “gewone “ bruine veulens gaaf.
janderegelaa schreef:c_alsemgeest schreef:Had hem bekeken, hou namelijk wel van aparte kleuren.
Maar vond hem qua gangen/takt niet aanspreken.
Heb ook filmpjes gekeken en vind hem wel heel goed. En de veulentjes zijn ook knap. De meesten
gevlekt maar als het goed is kleuren die door naar (bijna) helemaal wit.
Quir schreef:Nee, dominant wit wordt wit geboren. De "gevlekte" blijven ook zo, maar ze worden niet wit zoals hijzelf.
Esquin white is een gewoon gekleurd paard maar dan met 1 grote witte aftekening. Hij is dus ook wit geboren. Veulen moet van de moeder ook een witgen krijgen om veel wit te krijgen of zelfs dominant wit te worden. W5, W16 en W20 zijn hier voorbeelden van. Er zijn veel meer witgenen, ook die nog niet ontdekt zijn.
Esquin white is geloof ik uit mijn hoofd W16 en W20. Waarbij W20 een booster is. Sommige Wit genen hebben gezondheid risico's als ze homozygoot zijn, W16 is nog niet bekend (W20 is veilig homozygoot). W20 komt veel voor bij warmbloeden. De meeste aparte kleuren nakomelingen hebben waarschijnlijk de W16 van Esquin gekregen en een ander witgen van de moeder.
Elisa2 schreef:c_alsemgeest schreef:Had hem bekeken, hou namelijk wel van aparte kleuren.
Maar vond hem qua gangen/takt niet aanspreken.
Mee eens, lijkt wat simpel en magertjes te bewegen.
baudyh schreef:Wat vinden jullie dan van de veulens?
janderegelaa schreef:baudyh schreef:Wat vinden jullie dan van de veulens?
https://www.horses.nl/fokkerij/kassa/ve ... gstveulen/
zeg nergens dat ik hem niks vind. Vind hem als dekhengst niet overtuigend genoeg.