Kletstopic dressuurfokkerij II

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

supertammy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-25 21:04

Wat een knappe veulens komen er voorbij! <3

_Zsazsa_

Re: Kletstopic dressuurfokkerij II

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-25 12:08

Wat een mooie veulens komen er al voorbij! Op Facebook ook al zo genieten van alle veulens. Onze Elastic komt pas over een week of 7 denk ik.

Baudy, dankzij de jouwe gaat Denver ook weer op mijn lijst voor volgend jaar. Wat een plaatje, helemaal mijn type!

Bij ons is inmiddels de eerste drachtig gescand van Secret USB.
We hebben ook nog een PRE merrie met hem gedekt maar dat weet ik over 2 weken pas. Uit die merrie hebben we een hele leuke bijna 2 jarige Le Formidable hengst. Dus ik hoop op nog zo’n leuke! Echt een droompaard tot nu qua beweging en karakter.

Afbeelding

De grote Jazz merrie is met So you can Dance gedekt afgelopen donderdag. Hopen dat dat ook in 1x pakt.

Kathleen_vW

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-25 18:30

Wat een knappe veulens allemaal! *D

Hier ook een goede dag. De Florencio merrie die al 2 jaar gust gebleven is, is drachtig van Roman Empire! Echt heel blij mee. Hoop volgend jaar uit deze elite merrie een mooi veulen te verwelkomen.

_Roxanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-25 04:07

Oeh Baudyh, die Denver is erg goed geslaagd!

Hier staan beide dames inmiddels ‘s nachts ook op stal, Carly is de 12e uitgerekend en Nina de 20e maar die staat al met hars aan het uier. Aftellen is dus begonnen!

Wordt tijd om eens wat namen te bedenken, vind het maar lastig dit jaar :+

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-25 05:59

Hier van de week ook nog een veulentje erbij, dit keer een hengstje v. Oscar (Benicio) x UB40
Afbeelding

En de andere dame is inmiddels bijna 3 weken oud alweer. Jeetje wat gaat dat snel!
Afbeelding

Ben er kwa namen ook nog niet uit!

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-25 14:54

Knapperds hoor Libera!

MariskaFally

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-25 11:13

Wat een knappe veulentjes! Ik ben altijd een stille meelezer maar was even benieuwd of hier iemand weleens ervaring heeft gehad met een veulentje (nu 13 dagen oud) met slokdarm verstopping door droge mest van de merrie.

Ons veulentje kwam gistermiddag met een fikse snotneus en slijm uit de weide. Meteen vermoeden van slokdarm verstopping en helaas bleek dit ook het geval. Na bezoek van de dierenarts en wat medicatie waaronder buscopan lostte de prop zich op en heeft ze een poos weer lekker gedronken en leek weer normaal. Echter direct nadat de merrie gemest had dook ze er bovenop nam 3 happen en meteen weer tekenen van een verstopping. Echter kregen we deze verstopping minder makkelijk weg en is er na meerdere pogingen tot sonderen weer melk het veulentje in gekomen. We hebben continu gewaakt en de mest direct uit de stal gehaald. De merrie hebben we slobber met olie gegeven, overgezet op verpakt hooi in de hoop dat de mest natter zou worden en dit is gelukkig gelukt.

Tot nu toe blijven we er steeds bij zodra de merrie mest en kijken we of het veulen er van wil gaan eten. We hopen dat deze nattere mest namelijk wel de weg naar de maag in 1x gaat vinden. Echter misschien nog gelukkig te noemen kijkt het veulen momenteel niet meer om naar de mest. Wel drinkt ze goed en is weer fit (nog wel wat moe van alle hectiek van gisteren en gevoelig met slikken)

Heeft iemand een soortgelijk iets meegemaakt of nog eventueel tips? Ik ben doodsbang dat als het weer vast komt te zitten we het veulen gaan verliezen maar het is zo'n extreem leuk dier. Zelfs na alle ellende mogen we nog alles met haar doen en komt ze vrolijk op ons af.

Veulen krijgt voor de zekerheid sulfatrim om een longontsteking voor te zijn en wordt goed gemonitoord en getemperatuurd.

Willemiens

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-25 21:19

Jeetje Mariska, wat een zorg. Ik heb er gelukkig geen ervaring mee.
Hopelijk krijg je de mest van de merrie snel weer normaal! Idd bietenpulp zonder melasse en natter aanbieden als normaal. Misschien nog iets van appelmoes oid.? (Ooit is als tip gekregen van een boer)
En psylliumvezels, helpt om vocht vast te houden in de mest.
Misschien kan je zelfs je hooi nog afspuiten?
Beterschap!

moner

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-25 08:51

Bij ons is afgelopen zaterdag een veulen geboren, een voskleurig hengstveulen van Dynamic Dream x Fardau BKO. Hij is echt enorm groot Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding

MariskaFally

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-25 09:21

Willemiens schreef:
Hopelijk krijg je de mest van de merrie snel weer normaal! Idd bietenpulp zonder melasse en natter aanbieden als normaal. Misschien nog iets van appelmoes oid.? (Ooit is als tip gekregen van een boer)
Beterschap!

Merrie en veulen staan inmiddels op de kliniek het ging gisteren voor de 3e keer mis direct na het eten van de mest (en ja we deden heel hard ons best die mest natter te krijgen met verpakt natter hooi, veel slobbers met olie en extra water maar niks hielp) ze gaan vandaag een scopie uitvoeren om te kijken of er een afwijking te zien is of niet. Hoop heel erg van niet want dit veulen heeft wel een heel bijzonder fijn karakter. Heb er al 4 van deze merrie lopen allen wel pittig zat maar dit is zo'n schat en zo makkelijk. We duimen hard

Willemiens

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-25 13:20

MariskaFally schreef:
Willemiens schreef:
Beterschap!

Merrie en veulen staan inmiddels op de kliniek het ging gisteren voor de 3e keer mis direct na het eten van de mest (en ja we deden heel hard ons best die mest natter te krijgen met verpakt natter hooi, veel slobbers met olie en extra water maar niks hielp) ze gaan vandaag een scopie uitvoeren om te kijken of er een afwijking te zien is of niet. Hoop heel erg van niet want dit veulen heeft wel een heel bijzonder fijn karakter. Heb er al 4 van deze merrie lopen allen wel pittig zat maar dit is zo'n schat en zo makkelijk. We duimen hard

Dat lijkt me ook de beste plek. Veel beterschap!

moner

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-25 13:35

Mariskafally,
Veel beterschap. In db forum heb ik gereageerd en bij ons na de scopie, alles goed. Ik hoop voor jou op een goede uitslag

MariskaFally

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-25 14:27

moner schreef:
Mariskafally,
Veel beterschap. In db forum heb ik gereageerd en bij ons na de scopie, alles goed. Ik hoop voor jou op een goede uitslag

Ja dat hopen wij ook. Als het goed is duurt het niet heel lang meer voordat ik het hoor. Duimen draaien overuren

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-25 15:01

Mensen hier nog tips om een dom hengst veulen aan het drinken te krijgen. Hij vind gewoon niet de spenen.
Inmiddels bijna 12 uur oud. Krijgen we er melk in met de fles. Merrie laat zich goed melken en dat drinkt hij op. Vanmorgen heeft hij met de sonde gekregen van de DA.
Er was in eerste instantie weinig zuig reflex maar inmiddels is dat er wel met de fles. Maar het is een grote jongen en hij vind mama’s tepels te laag.
Zuigt wel het hele uier af maar die tepels hè

Iemand de tip?

kimwilliam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-25 15:50

heb een keer gelezen in een topic dat de tip was wat honing op de tepels, geen idee welk topic ik het heb gelezen maar bij diegene werkte het ook.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-25 16:03

Kan je heb aan de fles naar de uier lokken? We deden bij de kalveren altijd aan de vinger naar de fles lokken en dan zo aan de speen leren drinken. Geen idee of dat zo ook lukt of handig is.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-25 16:06

denisesilver schreef:
Kan je heb aan de fles naar de uier lokken? We deden bij de kalveren altijd aan de vinger naar de fles lokken en dan zo aan de speen leren drinken. Geen idee of dat zo ook lukt of handig is.

Inderdaad, speen naar de uier bewegen, en hem mee lokken. Op een gegeven moment als hij er achteraan blijft gaan de uier tussen de speen en zijn mond, vaak zuigen ze hem dan wel naar binnen. En hopen dat hij het dan door heeft dat daar ook een drank voorziening hangt :P

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-25 16:19

kimwilliam schreef:
heb een keer gelezen in een topic dat de tip was wat honing op de tepels, geen idee welk topic ik het heb gelezen maar bij diegene werkte het ook.

Dat hebben we al geprobeerd, werkte niet.
Maar bedankt voor het meedenken

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-25 16:27

Dat met de speen bij het uier proberen we maar omdat het veulen niet drinkt en wij natuurlijk minder melken als het veulen zelf zou drinken word der uier te strak en laat ze dat niet toe.
De dierenarts komt zo en haar dan spuiten dat ze makkelijker der melk geeft. Hopelijk word ze daar dan makkelijker mee.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-25 18:41

Sterkte en succes, baudyh. Klinkt alsof het voor jullie ook even zware arbeid gaat worden. Hopelijk pakt hij het snel op :(:)

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-25 18:52

We moesten spuiten zodat ze de melk zou laten schieten. Wat dus niet gebeurde. Ze werd heel boos. Lang leve de opvoelbox maar het ging lastig.
DA is net voor de derde keer geweest ontstekingsremmer gebracht omdat ze tegen de uierontsteking aan zit. Eerst een roesje gegeven toen konden we verder melken.
500 ml eruit gekregen. 300 ml heeft hij weer op.
Duimen dat het straks met de ontstekingsremmer en spuiten beter gaat.
Wij lopen allebei op half 7 maar ja geen keus. We moeten door ploeteren zegt de DA

MariskaFally

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-25 18:56

Wij hadden ook een veulen die het drinken maar niet snaptte. Flesje geen probleem maar uier van de merrie lag te laag en in een rare hoek vond ze. Iedere keer fles gegeven dichtbij de tepel van de merrie en na een tijdje (uur of 20 na geboorte) merrie wel gemolken om de druk eraf te halen maar het veulen het echt even laten uitzoeken. Die vond de fles maar wat makkelijk. Na een uurtje had ze de speen van de merrie eindelijk gevonden.

Dit is hetzelfde veulentje wat nu op de kliniek staat vanwege slokdarmverstoppingen. Ze hebben helaas een stukje plastic in haar slokdarm gevonden en gaan dit proberen te verwijderen onder narcose. Wij hebben in de uitloopstallen in de paddocks paddock/grintroosters liggen. Helaas zijn die gaan splinteren en is dit het eerste veulentje die het in der mond stopte en doorslikte :( laten we hopen dat ze het eruit krijgen.

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 00:43

Ja precies zo is het hier ook. Na 20 uur martelen drinkt hij eindelijk. Doordat hij groot is moet hij zijn hoofd op een bepaalde manier kantelen wat hij gewoon niet zag.
Ik kan eindelijk slapen. Pffff

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 06:47

*\o/*

MariskaFally

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 08:03

baudyh schreef:
Ja precies zo is het hier ook. Na 20 uur martelen drinkt hij eindelijk. Doordat hij groot is moet hij zijn hoofd op een bepaalde manier kantelen wat hij gewoon niet zag.
Ik kan eindelijk slapen. Pffff

Heel herkenbaar ons veulen had hetzelfde was alleen wel een merrie :')

Veulentje met de slokdarmverstopping bleek een stukje plastic van de paddock/grintroosters binnen te hebben gekregen. Die roosters zijn helaas wat kapot gegaan op plekken en hebben tot nu toe nooit problemen gegeven met de veulens maar deze heeft er waarschijnlijk met hooitjes van de grond pakken eentje perongeluk doorgeslikt.

Ze is door het oog van de naald gegaan en de chirurg heeft na een operatie van ruim 2.5 uur proberen het toch voor elkaar gekregen het via de mond er weer uit te krijgen *\o/* *\o/* hulde aan de chirurgen van Den Ham! We gaan moeder en kind vandaag even uitgebreid knuffelen. Gisteravond had ik de hoop al opgegeven toen ze belde dat ze na 2 uur proberen ze er echt geen beweging in kregen en het nog een half uurtje zouden geven.