Kletstopic dressuurfokkerij II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pantarhei

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-25 10:05

xxmarionxx schreef:
Even een vraagje is het erg als een veulen die 1 dag oud is aan de diaree is?
Het veulen oogt nu in iedergeval wel heel levendig en drinkt goed.

Weet even niet meer hoe ik een topic moet aanmaken dus plaats het hier maar even.

Zou zeker veearts raadplegen, uitdrogen is groot risico en ze kunnen nog weinig hebben

_Zsazsa_

Re: Kletstopic dressuurfokkerij II

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-25 12:54

Ja diarree is niet onschuldig bij een veulen. Wij zijn er vorig jaar zelfs een veulen aan verloren. Zeker even met de veearts overleggen.

xxmarionxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-25 14:08

_Zsazsa_ schreef:
Ja diarree is niet onschuldig bij een veulen. Wij zijn er vorig jaar zelfs een veulen aan verloren. Zeker even met de veearts overleggen.

Had vanochtend met de veearts gebeld en zij gaven aan dat we het even goed in de gaten moeten houden of het veulentje nog heel levendig en vlot blijft. Op dit moment is hij dat zeker wel gelukkig. Hopen dat het snel beter wordt

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-25 14:24

Ja en of het niet erger wordt en niet te lang laten duren. Bij flinke diarree is er kans op darmvaginatie. Bij ons kregen ze diarree door een virus. Liever een keer te vaak de veearts erbij dan te weinig met zo’n kleintjes.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-25 16:34

xxmarionxx schreef:

Weet even niet meer hoe ik een topic moet aanmaken dus plaats het hier maar even.

Is het echt waterdun? Of is het melkpoep?

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-25 16:55

Als ondersteuning geef ik meerdere keren per dag wat griekse yoghurt of yakult. Dat versterkt de darmflora. Hoeft niet veel te zijn, ongeveer 10-20 cc per keer. Met een open gemaakte injectiespuit of een lepel. Vaak vinden ze het ook lekker.

xxmarionxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-25 18:18

SophievdV schreef:
xxmarionxx schreef:

Is het echt waterdun? Of is het melkpoep?

Nee het was echt waterdun het spoot eruit.
Nu is het even rustig, dus hopen dat het zo blijft

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-25 18:20

Oef ik heb dat ook gehad met een veulen, was goed mis bleek, voordat het echt erg werd had ik ze al opgeladen naar de kliniek, was net op tijd. Hij liep sprong end ronk nog, maar de volgende ochtend zou hij niet gered hebben....

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-25 19:07

Niet te lang aankijken. Hier vorig jaar ook een veulen verloren, dat begon ook met diarree.

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-25 21:20

Ik had vorig jaar ook een veulen met diaree. Binnen no time 41 koorts. We zijn toen gelijk naar de kliniek gestuurd. Blinde darm ontsteking. Na 3 weken kliniek mocht hij terug naar huis. Had heel anders afgelopen kunnen hebben.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-25 21:37

misterA schreef:
Als ondersteuning geef ik meerdere keren per dag wat griekse yoghurt of yakult. Dat versterkt de darmflora. Hoeft niet veel te zijn, ongeveer 10-20 cc per keer. Met een open gemaakte injectiespuit of een lepel. Vaak vinden ze het ook lekker.

Meerdere keren per dag? Vanaf dag 1 al?

Willemiens

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-25 00:03

Diarree op dag 1 vind ik wel zorgelijk idd.
Dit jaar ook veulen op dag 10, mestwater spoot eruit. Wel levendig verder en dronk goed.
Mogelijk van de veulenhengstigheid en at ook al mee met de bietenpulp van moeders.
Heb 3x Audevard Bonutron Start gegeven.

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-25 01:38

Dat had ik ook Willemiens maar die van mij zat zand te eten dus die kreeg een zandkuur en toen ging het over. Heb ze toen ook op de wei gezet want hij nam hele happen zand toen.

xxmarionxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-25 09:31

Inmiddels lijkt het goed te gaan met het veulen.
Sinds gisteren middag 13:00 uur heeft hij geen diarree meer gehad.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-25 09:40

Gelukkig!

Kathleen_vW

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-25 14:50

Gelukkig! Zo vroeg diarree zou ik ook echt spannend vinden!

We hebben de eerste merrie alweer drachtig voor 2026. Playa de la Victoria (Grand Galaxy Win x Idocus x Lester) is drachtig van Kyton. Bewust een beetje de andere kant opgegaan met de hengstenkeuze, ondanks dat de combinatie met Pitch Perfect heel goed bevallen is. Het is een jonge merrie, dus ik wil graag toch even zien hoe ze fokt als ik haar combineer met een wat zwaardere hengst met extra kracht. Erg benieuwd wat eruit komt, zeker nu Kyton zo goed ontwikkeld.

Ook heb ik nog wat foto's van Ginny, de Mauro Turfhorst uit Efeera (v. Zjengis Khan x Montecristo):

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Echt blij met de combinatie. Een merrie met veel bot en een heel degelijk exterieur, maar toch elegant en met uitstraling. Ze beweegt echt fantastisch. Ruim stappen, heel veel afdruk in draf met een super goede motor en een super fijne galoppade waarbij ze al regelmatig een serie om de pas eruit gooit. Heel veel balans. Zeker een blijvertje.

CdC

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-25 15:22

Echt een prachtig veulen Kathleen

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-25 19:59

Mooi veulen Kathleen!

Hier is de eerste weer drachtig gescand voor volgend jaar. Onze Ivoorprinses ( Cover story x Havidoff) is drachtig van Solid Rock. Een jonge McLaren .
Super blij dat het gelijk gelukt is.

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-25 20:39

Kathleen; nogmaals super fijn veulen! Weet je man al dat ie blijft?

Baudyh; wat fijn! Welke hengsten ga je voor je andere merries gebruiken?

Ik heb nu 6 draagmerries drachtig van mijn eigen donor merries dmv embryospoelen. Dit zijn de combinaties die ik nu heb:
- Pitch Perfect x elite pref sport van Uphill
- Red Viper x elite sport v Negro
- V-Power x elite pref sport van Uphill (2x, dit was een tweeling).
- Powerbank x elite v Glamourdale
- Royal Dynamic x elite pref sport van Uphill (deze embryo is teruggeplaats, draagmerrie moet ik nog scannen of ie is aangeslagen).

Mijn Uphill merrie is nogal vruchtbaar zeg maar.
Volgende ronde wil ik de Uphill zelf laten dragen. De Negro merrie wil ik nog 1x spoelen en dan ook zelf laten dragen. De Glamourdale wil ik nog wel spoelen, maar ik ga haar zelf gust laten. Ik had verzonnen dat ik haar voor de kar ga beleren zodat ik weer een paard heb om zelf mee te rijden. Mijn vorige menpaard heb ik onlangs verkocht.
Ik heb ook nog een Contango merrie, maar die is zelf nog drachtig en pas in juni uitgerekend. Die wil ik dan nog 1 of 2 spoelen en dan zelf gust houden zodat ik in 2026 weer op tijd kan beginnen.

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-25 20:47

Leuk Carola dat je met de glamourdale merrie gaat mennen.

Onze Uphill merrie heeft nu een veulen van Denver US en die dekken we terug.

De laatste merrie weet ik nog niet. Daar moet eerst nog een veulen uit

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-25 20:58

Ja, nou, dat is nog mijn wilde plan hoor Baudyh! Er moet nog heel wat gebeuren voordat ik weer op de menwagen zit.
Maar goed, die merrie is nu 4 jaar, bloedmooi en enorm lief en makkelijk. Dus met haar durf ik het wel aan om weer met een jong paard te gaan beginnen met mennen. Enige puntje is dat ik nogal druk ben met werken en niet zoveel tijd heb. Ik heb wel een nieuwe medewerkster erbij aangenomen dus hopelijk zorgt dat er wel voor dat ikzelf weer iets meer tijd krijg. Ik stond bijna op het punt om mijn mentrailer in te ruilen en mijn marathonwagen te verkopen, maar daar wacht ik toch nog maar even mee.
Het zal wel weer wennen worden om weer met een jong paard te beginnen. Met mijn vorige paard (Charmeur ruin) reed ik al járen mee op het hoogste niveau. Maar daar was de uitdaging ook wel helemaal vanaf.

Kathleen_vW

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-25 21:05

carola schreef:
Kathleen; nogmaals super fijn veulen! Weet je man al dat ie blijft?

Dankjewel. Inmiddels wel. Leverde wat gezucht en gemopper op, maar ze mag blijven :D
Leuke combinaties! Heel benieuwd naar volgend jaar! Leuk dat de Glamourdale voor de kar gaat!

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-25 13:39

Heeft er hier iemand tips voor een anatomische dressuursingel in neopreen?
Bestaan die überhaupt?
Ik vind dat de leren singels gewoon echt te snel verslijten, zelfs met goed onderhoud.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-25 14:19

Anatomisch in neopreen is denk ik lastig te vinden.
Ik heb een gevormde singel met bijpassende hoes van lamsvel. (Omdat meneer met singels proberen liever met bont wilde, ondanks dat ik het vreselijk lelijk vindt :') )
Maar daardoor blijft mijn singel mooi. Heb mijn singel nu twee jaar en is als nieuw ondanks dat het heel zacht leer is.
Heb twee van die hoezen, zodat ik er altijd een schoon heb liggen als de ander in de was zit.

Kathleen_vW

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-25 15:32