Het Dikke Buiken Topic 2026

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Balko

Re: Het Dikke Buiken Topic 2026

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-26 23:38

Ik ga van de regen id drup, iemand hier ervaring met een uierontsteking?

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-26 23:41

Balko schreef:

Ah arme merrie. Hier was het na het spenen koelen, melken en ab. Gelukkig toen brave merrie die alles toeliet.

stal_HD

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-26 23:51

Baudy gefeliciteerd en sterkte.

Pomski dat was snel. Gefeliciteerd.

Wie volgt...

Ai uierontsteking. Geen ervaring mee.

Pomski

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-26 00:03

Vraagje; het veulen durft volgens mij niet zo goed te gaan liggen omdat mama nog wat hysterisch is. Merrie heeft wat last van napijn en geen paard in de overige stallen mag überhaupt naar het veulen kijken. Kan ik dit het beste even aankijken! Het veulen weet volgens mij wel hoe het moet gaan liggen.

En wat betreft de napijn, wat is normaal en acceptabel? Merrie schraapt regelmatig en gaat veel liggen nog. Ik heb haar al wat pijnstillers gegeven. Ze is heel lief voor het veulen en deze mag ook goed drinken. Merrie helpt daar ook echt goed in mee en veulen mag zelfs drinken terwijl merrie ligt!

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-26 00:44

@Pomski: gefeliciteerd! Wat een dropje :-).
Ik weet niet of je een paard/pony direct naast je merrie met veulen hebt staan, misschien voor de rust de buren weghalen of er tijdelijk iets tussenhangen?
Napijn komt vaker voor, naweeën maken de baarmoeder schoon. Dus niet erg, behalve als de nageboorte er niet goed is afgekomen (heb je die gecontroleerd?) of als er bloed uit de schede komt.
Dan moet je de dierenarts bellen.

Onze ervaring is dat veulens inderdaad wat bang kunnen worden van zo'n onrustige moeder. Maar vaak is het na een paar uur wel over, dus als er verder niks aan de hand is en je veulen drinkt goed: laat maar even gebeuren. Je kunt er ook niet veel aan doen behalve pijnstilling.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-26 01:05

Wat een knappe Pomski. Heel mooi. Wat napijn is normaal maar het moet nu ook niet te lang aanhouden. Fijn dat het verder helemaal goed gaat!

Zo ver ik weet bij uierontsteking, dat kan je er ‘uit melken’. Net zo lang tot je alle pus en viezigheid eruit gemolken hebt. Maar ik zou dit eerder even met de dierenarts overleggen morgen
Vervelend dat je steeds van het ene naar het andere gaat!

Eerste foto’s binnen van de shoot!
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

SparkYY_8

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-26 07:23

Gefeliciteerd Pomski!

Anvixa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-26 08:13

Gefeliciteerd pomski! Hopelijk is de merrie intussen rustig en gaat het veulen liggen.

Oh neen nu weer een uierontsteking :( geen ervaring mee dus kan ik je niet mee helpen wens jullie alleen veel beterschap!

Kaboya, wat zijn de foto’s mooi! <3

Pomski

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-26 08:16

Ze hebben een goede nacht gehad! Dolly is weer helemaal rustig en het veulen ligt ook weer vaak. Drinken gaat super! Nageboorte was er vlot en compleet afgekomen.

Denk dat Dolly toch flinke naweeën heeft gehad, dat had ze bij haar vorige veulen ook zo!

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-26 08:33

Mooie foto's kabayo!!

Zighenya
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-26 08:42

Balko schreef:

Ja helaas een keer gehad.
Merrie was heeeel ziek en we hadden niet direct door waar het van was. Goedgekomen gelukkig maar heeft wel een beetje onkant uier gehouden. Je mag pben als je meer info wil

AnsoDM

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-26 09:11

Even ego.

Het mag gezegd worde! Ik mag het ook delen met jullie maar gisteren is men vriendin haar merrie bevallen van een vosbont merrie veulen. De naam is ze er nog nIet aan uit. Alles gaat goed met moeder en kind

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-26 09:15

Ja ik heb wel uierontsteking meegemaakt. Een paar jaar terug hadden we een merrie die haar veulen verloor op 3 dgn oud. De melkproductie stopte toen in ene. Wij moesten inderdaad “melken” alle drap er uit. Dat is pijnlijk dus een lastig klusje. Gelukkig kon het bij ons in de opvoelbox. Anders was het niet gegaan.

Ons veulen is nu echt grijs. Word dus mooi zwart.

Zighenya
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-26 09:37

Ik kom lekker laat ook nog aanschuiven hier! *\%/*

Ben al een tijdje niet meer zo actief op Bokt maar met de veulentjes was het toch altijd wel erg gezellig hier in het topic. Het laatste dikke buiken topic dat ik echt actief was was in 2013, toen de oma van de veulens van dit jaar geboren werd. Inmiddels veel veranderd, wat serieuzer gaan fokken dan af en toe een veulentje en onze pony's zijn te volgen via de insta @hwponies . Volgens mij worden dit jaar mijn 8e 9e en 10e veulentje geboren.

Op goede vrijdag is ons eerste 2026 veulentje geboren op 322 dagen.
Een zoon van Nia Domo's Bolero uit onze eigen gefokte merrie Dazzle HW, mijn oogappel vanaf moment dat haar pootjes uit mama staken in 2021. Omdat dit de 4e generatie is uit mijn 1e lijntje wilde ik heel graag een merrie uit haar, hier was ze ook op gescand maar toch een hengst dus :o

Bantu Amandla HW

Dazzle is een merrie van Cassanova du Bois uit mijn 1e veulentje Imagine. Zij komt weer uit merrie Caline (v. Columbus) en een gewonnen dekking van So You Know (v. Scandic). Dazzle is voorl keur en röntgen. Ik heb naar NH opgeleid, rij voornamelijk op neckrope en de ABOP kwam me te snel, ik hoop stiekem toch dat dit aankomend jaar wel lukt zodat ze Elite wordt :D

1 dag oud
Afbeelding

3 dagen oud
Afbeelding

Deze man is zo onwijs goed gelukt! Heel compleet veulen, lijkt nu al bergop en beweegt ontzettend makkelijk. Ik heb geen idee of hij zwart of smokey is, wellicht laat ik het nog testen. Ik wil mama volgend jaar eigenlijk niet dekken, maar de verleiding dit nog een keer te proberen voor een merrie is heel groot!!

Dan hebben Dazzle haar zus Yoko Ono HW vandaag 305 dagen drachtig. Zij is ook uit Imagine maar van Don Cremello du Bois. Ik heb haar nog niet op de merriekeuring gehad omdat ze ondanks dieet toch altijd te zwaar is Y)(^). Ik hoop dat het veulen goed aan haar lurkt zodat ze wat inlevert en dit jaar mee kan lopen. Ik heb met haar een gokje genomen met de jonge hengst Top Gun van Vink Horses. Heel benieuwd hoe dat uitpakt!! Moeders heeft het nooit langer uitgehouden dan 333 dagen, ze is zelf geboren op 322. Haar zus heeft haar veulens gehad op 322 en 328. Ze begint een klein beetje uier te ontwikkelen en heb al wat hars gezien. Ik gok dus dat het er begin mei wel is :D

Dazzle HW, Dazzle haar 2025 veulen van Libenti's Milagro, Yoko Ono HW
Afbeelding

Als laatste verwachten we een veulentje van onze Luna (heet officieel Saffier). Ik heb haar aangekocht als opfokmaatje voor Dazzle en ze is ook voorl keur en röntgen. Zij is ook van Cassanova du Bois uit een Gin Power moeder. Zij is voor dit jaar gedekt door Macho ZH. Vorig jaar is zij helaas op 299 dagen haar veulen van Dimension AT verloren. We moesten 3x dekken vorig jaar dus ze zit nu pas op 289 dagen.

Luna
Afbeelding

Jaydee_WP

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-26 10:41

Myrtee ja cute he, smiley tietjes... :D de vorige keer had ze dat ook! Die van jou ook dus!? :')

Mooie foto's Kabayo! <3

Wat balen van de uierontsteking... :knuffel:

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-26 11:39

Gefeliciteerd met de veulens allemaal!

Ik hou het amper bij hier!

Sommige paardjes wat op de sukkel geweest dus druk thuis en enkel meegelezen.

Gelukkig zit de kleine hier nog een tijdje veilig binnen.

Afbeelding

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-26 12:32

Hengstje voor Stip!!

Zware bevalling , maar nu alle goed.

Anvixa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-26 12:33

Cyrina schreef:
Hengstje voor Stip!!

Zware bevalling , maar nu alle goed.

Gefeliciteerd!

shadow33

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-26 12:40

Gefeliciteerd cyrina!

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-26 13:06

Gefeliciteerd Cyrina *\o/*

Myrthee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-26 13:34

Gefeliciteerd Cyrina!

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-26 13:38

Gefeliciteerd!

EdkingEnzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-26 13:38

Gefeliciteerd!!

Pomski

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-26 13:43

Hele gave foto's Kabayo, die van Roza naast haar pleegmoeder zijn zo mooi en pijnlijk tegelijk!

Gefeliciteerd Cyrina!

lonniejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-26 13:59

Gefeliciteerd cyrina *\o/*

Ik ben zo fan van jouw veulens Kabayo, ze zijn zo knap <3