Kletstopic dressuurfokkerij II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Zoethout

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 15:41

Nicky1963 schreef:
Stille meelezer hier.

Wij waren ook van de partij bij Brinkman.
Ik ben een beetje de weg kwijt wat 'sterk achterbeen' of 'goed achterbeengebruik' betreft. Het viel mij op dat er hengsten liepen die bijna strepen trokken in het zand met de achterhoeven.
De enige die overduidelijk buiging in de gewrichten van het achterbeen had, was naar mijn idee Dutch Dream. Ik vond hem een fantastische hengst. De andere hengsten waren ook erg goed, maar vooral in het front en voorbeen. Niet per se in het achterbeen.

Is er iemand die mij kan uitleggen waarom bij de meeste hengsten een sterk achterbeen genoemd werd, terwijl ik vond dat ze alle groot liepen en meer stuwden dan tot dragen kwamen?
Is een oprechte vraag, ik ben echt een beetje de weg kwijt met het uitzoeken van een hengst voor mijn Beauvilina.

So you can dance ben ik ook tegengekomen in mijn zoektocht en wat een aansprekend dier is dat!

Mee eens! Met name de hengsten uit Zolena (zoals Roman Empire, Dantes Empire maar ook bijv Red Viper) vind ik van achter echt niet sterk. Uit die stam vond ik dan Kyteman nog het beste achterbeen hebben, maar dat zal die van Kyton hebben. Pride zat er tussen in, ik zag wel dat als Bart hem eraan zette dat hij sterker werd en krachtiger oogde maar van nature niet enorm sterk. Dutch Dream idd een heel mooi krachtig en dragend achterbeen.

Ik vind het sowieso altijd beetje zoeken naar een goed achterbeen bij de NL’se hengsten. Zijn er maar weinig die écht tot dragen komen en kracht hebben vind ik

Umeo

Re: Kletstopic dressuurfokkerij II

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 16:18

Ik denk dat een Roman Empire/Red Viper met hun achterbeen veel verder komen in de sport dan menig andere hengst.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 17:04

Je hebt imo verschil in een snel en een krachtig achterbeen. Een Gribaldi die de baan sleept had en gaf veel draagkracht en grandprix nakomelingen

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 17:32

Interessante discussie. Wát is nou een goed achterbeen? Ik zie graag paarden die veel draagkracht hebben, met name in de overgangen terug. Super scherp of snel hoeft van mij zeker niet. Maar hoe een paard de overgangen maakt zegt mij veel.

Powerbank viel mij bijvoorbeeld daarom op in de verrichtingen. Zeker geen heel spectaculaire hengst, maar wel een hengst die heel makkelijk wat kon sluiten. Ik denk dat die paarden makkelijker tot het hogere werk komen, en daar gaat het uiteindelijk om.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 18:03

Ik zag laatst een filmpje van Powerbank en inderdaad..phew dat zag er goed uit. Ik vind dat hij heel goed kan sluiten.

Als ik naar een achterbeen kijk dan kijk ik naar draagkracht en de mogelijkheid om het achterbeen goed buigend onder het lichaam te zetten. Als het dan nog wat traag is als jong paard vind ik dat niet erg (McLaren) mits het achterbeen wel bewerkbaar genoeg is dat het er wel in zit. Sommige hengsten, zoals een Omar Sharif gaan het nooit kunnen in mijn ogen.. Omdat ze het achterbeen niet voldoende onder het lichaam kunnen brengen. En dat er qua bouw ook nooit in zal zitten.

Fokker321

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 18:04

kiko schreef:
Was een gave hengst uit Denemarken maar hij had een soort trilling / knik elke keer achter.

Wat bedoel je hier precies mee?

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 18:42

Umeo schreef:
Ik denk dat een Roman Empire/Red Viper met hun achterbeen veel verder komen in de sport dan menig andere hengst.

Dat denk ik inderdaad ook. Bij een Mauro Turfhorst en McLaren zie je dat ook.
Niet het meest actieve of vlugge achterbeen, niet de meeste buiging in de gewrichten en toch kunnen die heel stabiel en solide gewicht overnemen op de achterhand. Door het dragen en aansluiten worden ze vanzelf spectaculairder. Bij een Pride zie ik dat ook terug.
Het actieve zit hem dan in de werklust en het altijd willen aansluiten.Eigenlijk heel efficiënt bewegende paarden.
Met eentje die altijd achter je been blijft wordt het wel weer lastig.

Misschien te vergelijken met de springpaarden die er altijd hoog overheen vliegen vs de paarden die elke keer nét hoog genoeg erover gaan maar daarin wel heel efficiënt en snel zijn?

Een Dutch Dream heeft een heel ander type achterbeen maar of dat per se beter is voor de topsport vraag ik me echt af. Die zal er wel komen dat geloof ik echt wel, want die is dan ook weer super in balans en taktmatig.

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 19:01

Fokker321 schreef:
kiko schreef:
Was een gave hengst uit Denemarken maar hij had een soort trilling / knik elke keer achter.

Wat bedoel je hier precies mee?

Sowieso knikte de voet soms dubbel als die hem neerzette. En de hak /sprong maakte een rare beweging. Ik heb hem niet gefilmd dus kan ook niet meer terugkijken. Verder liep die wel mooi maar dat viel mij op.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-25 09:20

Ik denk dat het belangrijk is om te kijken naar een paard als geheel, het achterbeen is belangrijk maar niet het enige wat belangrijk is. Een goed gebouwde rug en achterhand zijn dat in mijn ogen ook, een paard wat makkelijk de hoeken kan verkleinen in het achterbeen. En daarnaast zijn een goede stap en galop ook belangrijk. En er is geen een hengst die alles heeft, maar juist daarom fijn dat er verschillende hengsten zijn met verschillende kwaliteiten zodat er voor iedere merrie een passende keuze kan worden gemaakt.

Een Red Viper of Roman Empire zou ik dus niet gebruiken op merries zie zelf al geen heel goed achterbeen hebben. Maar een Dutch Dream weer niet als de merrie geen goede galop heeft. Eigenlijk alleen maar mooi dat er voor ieder wat wils is.

shadow33

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-25 09:22

Ik ben ook geweest. Wij kwamen aan toen Pride bijna klaar was. Gave hengst, maar helaas veel te klein voor mijn merrie.
De meeste vond ik ook een goed karakter hebben, alleen dreamboy en dutch dream konden geen applaus hebben, terwijl die toch al wat ouder zijn..

Omdat mijn merrie toch wel maat en lengte moet hebben was ik wel benieuwd naar pina colada en roman empire.
Pina colada zou denk ik wel wat hoogbenigheid kunnen brengen bij mijn merrie, maar voor de rest vond ik het maar een lelijke hengst. Het stukje achter de kaak is heel kort en zo'n dikke hals. Dat maakte hem er niet echt knapper op vond ik.
Roman empire vond ik qua model mooier. Vond het achterbeen wel iets tegenvallen, maar dat heeft mijn merrie wel heel sterk en vlug. Dus ik denk wel dat het een goede match kan zijn.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-25 09:27

Dat front van Pina Colada vond ik ook echt niet mooi nee, het is verder geen slechte hengst maar dat maakt alsof het dat hij continu achter de teugel loopt.

Pride is toch niet extreem klein? Vond het een behoorlijke buffel op stal in ieder geval.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-25 09:49

Er is imo ook een verschil tussen een achterbeen voor GP en een achterbeen voor PSG.

Een héél goed LT paard met veel kracht in het lopen in het achterbeen kan soms toch niet de mogelijkheid hebben om te gaan zitten, maar heeft daarom geen slecht achterbeen.
Als de buik- en rugspieren, het bekken, ... allemaal niet mee willen mag dat nog zo'n 'goed' achterbeen zijn, dan gaat het gewoon niet.
Gaan zitten in piaffe en passage heeft imo véél minder met 'achterbeen' te maken dan met al de rest van het lichaam.

Perfecte voorbeeld nog altijd vind ik daar in Desperados van Kristina Sprehe.
In de gewone draf sleept hij met z'n achterbenen maar in de pi-pa scoorde die 9's.
Dus voor een LT paard zeg je wat een klote achterbeen, terwijl dat in de GP net een heel goed achterbeen wordt.

En eerlijk, ik denk dat 90% van de mensen hier tevreden zullen zijn met een heel goed LT paard dat dat net niet de capaciteiten heeft om z'n pi-pa te doen...

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-25 10:32

Klopt en veel achterbeen moet je ook kunnen managen in het rijden. Zeker een jong paard met een extreem krachtig achterbeen is vrij lastig als er nog wat onbalans is en je bent zelf niet handig genoeg. Dan douwen ze zichzelf er zo vanaf en verlies je alle balans en goede aanspanning/ontspanning.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-25 11:34

s0173957 schreef:
Er is imo ook een verschil tussen een achterbeen voor GP en een achterbeen voor PSG.

Een héél goed LT paard met veel kracht in het lopen in het achterbeen kan soms toch niet de mogelijkheid hebben om te gaan zitten, maar heeft daarom geen slecht achterbeen.
Als de buik- en rugspieren, het bekken, ... allemaal niet mee willen mag dat nog zo'n 'goed' achterbeen zijn, dan gaat het gewoon niet.
Gaan zitten in piaffe en passage heeft imo véél minder met 'achterbeen' te maken dan met al de rest van het lichaam.

Perfecte voorbeeld nog altijd vind ik daar in Desperados van Kristina Sprehe.
In de gewone draf sleept hij met z'n achterbenen maar in de pi-pa scoorde die 9's.
Dus voor een LT paard zeg je wat een klote achterbeen, terwijl dat in de GP net een heel goed achterbeen wordt.

En eerlijk, ik denk dat 90% van de mensen hier tevreden zullen zijn met een heel goed LT paard dat dat net niet de capaciteiten heeft om z'n pi-pa te doen...

Ja, mooi gezegd. :j

Ik zie soms ook wel hengsten die me positief verrasten hier in naarmate ze verder in de ontwikkeling kwamen. (Indian Rock bijv.)

Ik denk dat vooral de stand van de rug, achterhand en dan het gebruik van het achterbeen bepalend is in deze.

Phonix

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-25 13:58

Indian Rock vindt ikzelf een heel knap paard maar oerleilijk als die piaffe/passage moet doen. Hij zet dan de benen zo ver onder zijn lichaam dat het een driehoek wordt. Ikzelf vindt dat niet fijn ogen.

Nicky1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-25 14:06

Phonix schreef:
Indian Rock vindt ikzelf een heel knap paard maar oerleilijk als die piaffe/passage moet doen. Hij zet dan de benen zo ver onder zijn lichaam dat het een driehoek wordt. Ikzelf vindt dat niet fijn ogen.

Niet alleen lelijk, ook fout. Ze horen in piaffe de achterbenen onder de massa te brengen en de voorbenen horen 'loodrecht' te blijven. Tegenwoordig zie je vaker dat de benen naar elkaar toe gebracht worden.

parnassia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-25 14:25

Precies dat Nicky1963

IR heeft mij nooit kunnen bekoren, mist stabiliteit, verbinding, kracht in zijn lijf.

En S.... klopt. Geef mij maar de Grand Prix paarden, maar voor de handel/prijzen kan je beter lichte tour paarden fokken, omdat iedereen denkt dat ze goed grand prix gaan lopen met t snelle elektrische achterbeen.
Geef mij maar een hengst die stabiliteit, takt, souplesse toont in zijn jonge jaren. 1 waarvan je denkt; daar wil ik ook wel een rondje op sturen. Bewerkbaar is én een mooie aanleuning geeft.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-25 15:11

Nicky1963 schreef:
Phonix schreef:

Niet alleen lelijk, ook fout. Ze horen in piaffe de achterbenen onder de massa te brengen en de voorbenen horen 'loodrecht' te blijven. Tegenwoordig zie je vaker dat de benen naar elkaar toe gebracht worden.

Dat is meer een leerdingetje, ik vind het nog altijd beter dan piafferen met de kont omhoog wat je overal ziet.

parnassia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-25 15:26

Klopt. Hij kan wel inelkaar schuiven. Die kont omhoog is idd t tegenovergestelde vh doel van piaffe, dat wordt compleet verkeerd aangeleerd

verstijnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-25 16:11

shadow33 schreef:
Omdat mijn merrie toch wel maat en lengte moet hebben was ik wel benieuwd naar pina colada en roman empire.
Pina colada zou denk ik wel wat hoogbenigheid kunnen brengen bij mijn merrie, maar voor de rest vond ik het maar een lelijke hengst. Het stukje achter de kaak is heel kort en zo'n dikke hals. Dat maakte hem er niet echt knapper op vond ik.

De hengst komt uit een lijn met weinig mooie paarden- zeg gerust lelijke paarden. Ondanks de verschillende predicaten.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-25 17:46

janderegelaa schreef:
Nicky1963 schreef:

Dat is meer een leerdingetje, ik vind het nog altijd beter dan piafferen met de kont omhoog wat je overal ziet.

:j

Precies dit, paard kan zo goed sluiten dat hij al gauw teveel doet. Ik zie dit ook veel liever dan het hoog in het kruis blijven omdat ze zo gebouwd zijn en dus niet goed kunnen sluiten.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-25 17:50

Je ziet dat schommelen inderdaad vaak bij slappigheid en wat onervarenheid.

Behalve bij de paarden van Anky :D die deden het allemaal.......

parnassia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-25 21:15

Een Fransiskus is van nature ook niet een hengst die heel gemakkelijk ging zitten, maar heeft nooit met de kont omhoog gepiaffeerd, omdat Ingrid weet hoe je een paard correct opleidt en uiteindelijk krijg je dan een nette piaffe.

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-25 21:47

Nog mensen naar de WK selectie in Houten geweest?

xxmarionxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-25 09:30

Even een vraagje is het erg als een veulen die 1 dag oud is aan de diaree is?
Het veulen oogt nu in iedergeval wel heel levendig en drinkt goed.

Weet even niet meer hoe ik een topic moet aanmaken dus plaats het hier maar even.