Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
baudyh schreef:Chique veulen maar inderdaad een echte springer. Te korte rug voor een dressuur veulen.
Ik hou niet zo van kruisingen tussen spring en dressuur paarden. Het voegt niks toe is mijn mening.
Maar goed daar mag iedereen anders over denken.
Ik hou wel van kruisingen hoor, niet dat ik er op tegen ben maar dan meer tuigpaard x dressuur of dressuur x Gelders. Dat kan iets toevoegen imo.
_Lorette_ schreef:Met hengsten als Ferro en Kigali (moet bekennen dat ik niet veel weet van zijn nafok) vind ik het wel wat vreemd om te zeggen dat een kruising tussen spring- en dressuurpaarden niets toevoegt.
KahluaB schreef:baudyh schreef:Chique veulen maar inderdaad een echte springer. Te korte rug voor een dressuur veulen.
Ik hou niet zo van kruisingen tussen spring en dressuur paarden. Het voegt niks toe is mijn mening.
Wat denk je van een veelzijdig paard ?!![]()
Dressuur x spring gefokt is imo geen kruising.
_Lorette_ schreef:Dat weet ik. Ik noem het omdat een allround paard niet altijd een paard is voor het hoogste niveau in één van de disciplines. De genoemde hengsten blonken als springpaard uit in de dressuur. Het talent werd ook doorgegeven aan de nakomelingen. Dus springbloed niet relevant vinden voor de dressuur is dan wat vreemd. Van Gogh heeft ook fijne dressuurpaarden gegeven. Maar het werkt volgens mij alleen nog de dressuurkant op, of heb ik dat mis? Niet dat je met een dressuurhengst bijzonder veel fijne springpaarden fokt. Niet dat dat zo vreemd is... Praktisch iedereen die redelijk functioneert kan Z dressuur of hoger rijden, lang niet iedereen kan Z springen. Dat geldt voor de ruiters én de paarden.
Benzz schreef:baudyh schreef:Chique veulen maar inderdaad een echte springer. Te korte rug voor een dressuur veulen.
Ik hou wel van kruisingen hoor, niet dat ik er op tegen ben maar dan meer tuigpaard x dressuur of dressuur x Gelders. Dat kan iets toevoegen imo.
Deze is te grappig. Ten eerste.........hoe denk je een driesprong door te komen met een te korte rug? Springpaarden hebben over het algemeen een stuk meer lengte dan de huidige dressuurpaarden.
En verdiep je eens in de fokkerij: Tot 15 jaar geleden hadden we geen spring of dressuurpaarden maar gewoon rijpaarden.
. Benzz schreef:baudyh schreef:Chique veulen maar inderdaad een echte springer. Te korte rug voor een dressuur veulen.
Deze is te grappig. Ten eerste.........hoe denk je een driesprong door te komen met een te korte rug? Springpaarden hebben over het algemeen een stuk meer lengte dan de huidige dressuurpaarden.
En verdiep je eens in de fokkerij: Tot 15 jaar geleden hadden we geen spring of dressuurpaarden maar gewoon rijpaarden.
.
. Vulina schreef:De bouw is horizontaler ...
Mijn dressuur x spring ... vandaag; [ [url=m/P2jPpZ.jpg]Afbeelding[/url] ]
Rex_Rolfo schreef:Vulina schreef:De bouw is horizontaler ...
Ik vind deze anders behoorlijk verticaal hoor![]()
Verder denk ik net als _Lorette_ dat je eerder met een springer leuk kunt dressuren dan springen met een dressuurpaard. Als ik denk hoeveel tijd het heeft gekost om mijn dressuurpaard (uit Jazz moeder) te leren dat een balkje op de grond géén onoverkomelijke hindernis is ...
_Lorette_ schreef:Je mag natuurlijk wel je mening geven, maar wij mogen het er niet mee eens zijn.
Ik heb zelf slechts 2x een 'tuigpaardmix' gereden. Eigenlijk was ik van mening dat ik alleen een dressuurhengst op een tuiger zou overwegen en nooit andersom. Nu heb ik zelf een klein oogje op Matiz (alleen nog véél te weinig van gezien om er echt een oordeel over te kunnen vellen). Gelders, maar richting tuigtype, dus in die zin ben ik ook veranderlijk. Toch zou ik echt niet weten waarom een tuighengst op een dressuurpaard meer zou toevoegen dan springbloed in de dressuur...

Rex_Rolfo schreef:Vulina schreef:De bouw is horizontaler ...
Ik vind deze anders behoorlijk verticaal hoor![]()
De mijne zit er wat tussen in, kan goed lopen en heeft veel front. Ik denk een heel sterk veulen. Maar de moeder kan ook echt heel best draven..
De foto is niet gedraaid
SophievdV schreef:Matiz lijkt trouwens sprekend op zijn opa's in moederslijn. Het is egen echte Eebert om te zien vind ik. Dat hij neigt naar type tuigpaard ben ik het dan ook echt niet mee eens. Dit is gewoon een Gelders type met bravoure.
Hopelijk gaat die ons (een paar) fijne veulens geven. Daar heb ik meer vertrouwen in dan de kruisingen