amaze schreef:[Graag globaal afst
Zie p 5 of 6 van dit topic, daar staat de complete lijst
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
amaze schreef:[Graag globaal afst
ceasario schreef:krackertje schreef:Ik ben nu aan het kijken naar wel deels een bloedvernieuwer maar dan wel uit 1 van de beste merriestammen van nederland ( zelf paarden uit gefokt dus bekend ) en weet dus waar ik naar op zoek ben in combinatie met mijn merrie.
Het kan dan dus nog naar de moeder gaan van deze hengst maar die heeft dus die bewezen lijn erachter en een Grand Prix-hengst als vader ( geen touwtjespaard).
Als deze hengst niet aangewezen wordt moet ik opnieuw gaan nadenken en daarom ben me al wel aan het orienteren op een duits gefokte hengst nl. Spielberg en ja ook in dit verhaal wil ik meer info van moeders kant van de hengst.
Ja zo leggen we ieder jaar per merrie weer een puzzel.
Een goede moederlijn behoort in mijn ogen een samensmelting te zijn van 5 a 6 generaties
goede rijpaard-hengsten waarbij de moederlijn herkenbaar blijft.
Het valt me op dat in de afstammingen bij de 2 bezichtiginghengsten veel dieren vaders/grootvaders/overgrootvaders in zich dragen waarvan de ouders/grootouders dicht bij het basispaard/werkpaard staan.
Daarmee fok je geen paarden die voldoen aan het hedendaagse type, of staan wel in het type maar zijn bepaalde bewegingen kwijt.
In mijn ogen dient een goede moederlijn meer te zijn dan de representatie van het verleden,
daar we toetsen aan de vraag van het heden.
)
(ik ben niet meer zo piep
) haan schreef:Even een vraagje; hoe laat moet de Sandreo van Kanjanus?
amaze schreef:haan schreef:Even een vraagje; hoe laat moet de Sandreo van Kanjanus?
ja, was ik ook al nieuwschierig naar......
ART_UMA schreef:[Hmmm, ik ben het eens dat een combinatie (samensmelting) van echte rijpaardstammen een voorspelbaarder resultaat geeft en mischien ook wel een resultaat dat past bij het heden, maar er zijn best een paar "basispaardeneigenschappen" die ik nog graag zie en wat ik steeds minder zie, dat is denk ik ook een gevolg van selectie, of beter nog het selectie beleid.
Wat betreft rijpaarden lopen we (in tijd gemeten) altijd achter bij de oosterburen, die zijn er nu eenmaal eerder mee begonnen en hebben dus al meerdere generaties sportpaarden in de pedigree. Maakt dat ze beter? Ik denk dat "wij" meer lenen bij de buren als andersom.
ceasario schreef:ART_UMA schreef:[Hmmm, ik ben het eens dat een combinatie (samensmelting) van echte rijpaardstammen een voorspelbaarder resultaat geeft en mischien ook wel een resultaat dat past bij het heden, maar er zijn best een paar "basispaardeneigenschappen" die ik nog graag zie en wat ik steeds minder zie, dat is denk ik ook een gevolg van selectie, of beter nog het selectie beleid.
Wat betreft rijpaarden lopen we (in tijd gemeten) altijd achter bij de oosterburen, die zijn er nu eenmaal eerder mee begonnen en hebben dus al meerdere generaties sportpaarden in de pedigree. Maakt dat ze beter? Ik denk dat "wij" meer lenen bij de buren als andersom.
De fokker vergeet in deze zijn eigen merrie.
Wat voor een hengst geldt in mijn opinie geldt ook voor de merrie.
Men fokt maar door met een "oude" merrie (bv. 2- 3 rijpaardlijnen.)
En men heeft niet door dat men continu in het strooieffect blijft zitten.
Ik heb nadrukkelijk weergegeven dat de hedendaagse hype bepalend is wat men moet fokken.
(Stamboek fokbeleid) maar je komt er niet de manier zoals ik al geschets heb.
Het heterosis effekt laat zich hier regelmatig zien ( vaak te veel) net zoals men het probleem had met de Eerste en Tweede generaties volbloed inbreng.
Geschiedenis herhaald zich ook blijkbaar nu.
En de oosterburen zijn hier niet van toepassing ook daar houden bepaalde fokkers hun stamvernieuwing tegen, om de emotie en het geleerde uit het verleden.
Maar het verleden had als doel landbouwpaarden te fokken.
En een kar bleef een kar.
Nu fokt men sportpaarden en de vraag uit de markt strookt niet met de diepzinnige fokker die maar geen afscheid kan nemen van de "goede oude tijd" nl zijn eerste of geerfde merrie .
mbkaatje schreef:[Dat vind ik nou echt onzin. Ik ken hier ook fokkers die steeds vernieuwend blijven denken en niet te lang door blijven fokken met een merrie..
Pipo schreef:Ja hoor, de pauze is voorbij en filmloop doet hte weer niet.
mbkaatje schreef:Ceasario:
Oke, ik zie mijn fout. Te snel he.
Neemt niet weg dat ik van mening ben dat je, juist omdat het KWPN imo te snel wil moderniseren, dat oude bloed best een goeie inbreng kan hebben om eens een pas op de plaats te zetten. En trouwens wil niet zeggen dat dat de nafok daarvan een ouderwets, breed produkt zal zijn.

:.........Fokken is ook (en vooral zelfs)emotie
Pipo schreef:Wedje maken dat nr 483 gekeurd word
haan schreef:Pipo schreef:Wedje maken dat nr 483 gekeurd word
Ik wil wel wedden dat ie gekeurd (als ie de ring in komt vandaag) wordt maar bedoel je goed of afgekeurd ?