Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
mistral schreef:Tuurlijk kan er altijd wat gebeuren, maar als je een twee jarige koopt kost ie een jaar op de wei staan en kan je er naar kijken.
Jij weet misschien wel wat je verkoopt, maar de koper moet nog maar zien wat ie koopt, voor het zelfde geld zet je em een jaar weg ga je erop en kan ie gelijk door naar gert vd hof.
Als ik een paard koop geloof ik de verkoper zo goed als nooit op zijn woord en hebben ze standaart praatjes zoals....eigenlijk hoeft ie nog niet weg...mijn dochter rijd er graag op...hij is de beste van stal en ik heb meerdere kopers.
Nu mijn vraag, waarom adverteer je dan? als je ze eigenlijk niet kwijt wil, omdat ze zoooo goed zijn en dat als je ze langer op stal houd er meer aan kan verdienen?
Adverteer dan niet en hou ze langer op stal, bespaart je ook de frustratie.
En ik heb nooit gezegd dat opfok goed koop is daarom gaan ze bij mij pas weg tussen de 4 en de 6 jaar anders verdien ik er teweinig aan.
mistral schreef:Ja beter, als je geen tijd hebt dan kan je het beter anders doen dan ze met een ontevreden gevoel weg doen! en die twee van je overleden merrie moet je pas weg doen als je er aantoe bent, eerder niet.
Geld kan je gevoel niet compenseren.
Dees schreef:Dus fokken is om geld te verdienen?
Dat maak ik vooral op uit het betoog van Labine, dat ze/hij 'geen paarden meer verkoopt voor het 'schijtbedrag' van 10.000 euro".. ook geen 2 jarigen.
Gezien het dekgeld van een 1.000 - 1.500 euro, de extra kosten van het onderhoud van de merrie tijdens dracht en eerste maanden zoog, zo'n 500 euro, wat veterinaire kosten en een paar keer per jaar een hoefsmid en nog een kleine 3 jaar opfok, in totaal a 1.500 euro per jaar max (en dan doe je het ruig!).... Dan lijkt mij elke prijs boven 6.000 euro gewoon WINST.
En als een fokker de 3 jarige dan nog niet wil verkopen voor een 'schijtbedrag' van 10.000 euro, dan gaat het imo allang niet meer om het paard zelf, maar om het geld.
Dit soort fokkers mogen wat mij betreft morgen nog hun Inkomstenbelasting gecontroleerd krijgen. Dit is pure winst uit onderneming.
Dees schreef:
Want ik vind 10.000 euro voor een goede maar onbeleerde 3 jarige zeker geen "schijtbedrag".
Zie hier een link naar verkochte, onbeleerde 3 jarigen die de 3de bezichtiging hebben gehaald op de KWPN hengstenkeuring van 2006.
http://www.kwpn.nl/selectsale
Gemiddeld iets van 32.000 euro, maar dat gemiddelde wordt omhooggetrokken door 2 a 3 broeders waar een koper meer dan gemiddeld vertrouwen in had. Haal die 2 die over een ton zijn verkocht eruit, dan is de gemiddelde prijs nog 22.425,--.
Wat vind jij net geld voor een goede maar onbeleerde 3 jarige die niet keur op de merriekeuring is geworden en niet de derde bezichtiging heeft gehaald op de hengstenkeuring? Het lijkt mij dat dat met 10.000, misschien 15.000 als het een hele mooie is, echt wel betaalt moet zijn. Denk ook dat menig verkoper zeer tevreden is met de helft...

marcolemar schreef:
Als je op de selectsale iets koopt heb je voor 15.000 al een 3e bez. hengst!
Dees schreef:Ach, als je 2 per jaar verkoop voor 20.000 euro, met een kostprijs van dus 6.000 euro, je hebt wat overheadkosten, zeg een 5.000 euro...
Rest nog steeds een 29.000 euro aan inkomsten uit de verkoop van 2 paarden. Er zijn honderduizenden gezinnen in Nederland die dat niet hebben als jaarinkomen! En dus vind ik dat bij dat soort inkomsten, er belasting mag worden betaald.
Je schrijft dat je ook wel eens dieren wegdoet voor niet-top-geld. Gaan die dan wel 'onder kostprijs'? Iets zegt me, dat dat niet het geval zal zijn.
Want ik vind 10.000 euro voor een goede maar onbeleerde 3 jarige zeker geen "schijtbedrag".
Zie hier een link naar verkochte, onbeleerde 3 jarigen die de 3de bezichtiging hebben gehaald op de KWPN hengstenkeuring van 2006.
http://www.kwpn.nl/selectsale
Gemiddeld iets van 32.000 euro, maar dat gemiddelde wordt omhooggetrokken door 2 a 3 broeders waar een koper meer dan gemiddeld vertrouwen in had. Haal die 2 die over een ton zijn verkocht eruit, dan is de gemiddelde prijs nog 22.425,--.
Wat vind jij net geld voor een goede maar onbeleerde 3 jarige die niet keur op de merriekeuring is geworden en niet de derde bezichtiging heeft gehaald op de hengstenkeuring? Het lijkt mij dat dat met 10.000, misschien 15.000 als het een hele mooie is, echt wel betaalt moet zijn. Denk ook dat menig verkoper zeer tevreden is met de helft...
Dees schreef:Maar noem 10.000 euro voor een 3 jarige geen 'schijtbedrag', want dat is het echt niet... wat je in het verleden ook ooit gefokt hebt.
ceasario schreef:Dees schreef:Maar noem 10.000 euro voor een 3 jarige geen 'schijtbedrag', want dat is het echt niet... wat je in het verleden ook ooit gefokt hebt.
Decadent gedoe hier en toch moeten verkopen "de nieuwe fokkerij".
Labine schreef:[
Tijdgebrek kan een mens ook dwingen tot verkoop.
[/quote]
ceasario schreef:Labine schreef:[
Tijdgebrek kan een mens ook dwingen tot verkoop.
[/quote]
Bezint voordat je begint, maar zit hier niet volop "gas"te geven.
Ik heb er ook nog wel te koop niet door tijdgeberk of geldgebrek, maar gewoon helder denken.
2 veulens en 2 jarige. ( allemaal merries)
Totaal gemiddeld 4250,-
Met uitgebreid keuringsrapport er bij voor de financiering voor de koper. Toeslag 2350,- /stuk
Labine schreef:Maar zoals geadviseerd laat ik het gaspedaal los.

mistral schreef:Ik denk omdat Labine weet wat voor kwaliteit zij in huis heeft en er nog niet aan toe is.
" "Ik wil een veulen van mij 18 jarige kreupele hko en artrose merrie, hoe nu verder?" En dan wordt het veulen "gehouden", vervolgens valt het veulen óf tegen óf toch te duur en vervolgens zien ze op i-net prijzen van €5000 voor een veulen of op de veiling nog hoger en dan denken ze "Oh, dat kan ik ook wel vragen"
Dees schreef:Mireille1970 schreef:
.
Guidam: frans
Granduer: duits
Dutchboy: op wacht gezet door kwpn
Flemmingh: duits
Voltaire: frans/duits
Rubiquil: nrps
Michelangelo: duits
Ja, echt een KWPN lijst. Hoeveel andere stamboeken met KWPN-produkten?