En daar is tie dan weer Pukpaleis op het eind-examen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

olafj

Re: En daar is tie dan weer Pukpaleis op het eind-examen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-06 15:17

Tuurlijk kan er altijd wat gebeuren, maar als je een twee jarige koopt kost ie een jaar op de wei staan en kan je er naar kijken.

Jij weet misschien wel wat je verkoopt, maar de koper moet nog maar zien wat ie koopt, voor het zelfde geld zet je em een jaar weg ga je erop en kan ie gelijk door naar gert vd hof.
Als ik een paard koop geloof ik de verkoper zo goed als nooit op zijn woord en hebben ze standaart praatjes zoals....eigenlijk hoeft ie nog niet weg...mijn dochter rijd er graag op...hij is de beste van stal en ik heb meerdere kopers.

Nu mijn vraag, waarom adverteer je dan? als je ze eigenlijk niet kwijt wil, omdat ze zoooo goed zijn en dat als je ze langer op stal houd er meer aan kan verdienen?
Adverteer dan niet en hou ze langer op stal, bespaart je ook de frustratie.

En ik heb nooit gezegd dat opfok goed koop is daarom gaan ze bij mij pas weg tussen de 4 en de 6 jaar anders verdien ik er teweinig aan.

krackertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-06 15:49

mistral schreef:
Tuurlijk kan er altijd wat gebeuren, maar als je een twee jarige koopt kost ie een jaar op de wei staan en kan je er naar kijken.

Jij weet misschien wel wat je verkoopt, maar de koper moet nog maar zien wat ie koopt, voor het zelfde geld zet je em een jaar weg ga je erop en kan ie gelijk door naar gert vd hof.
Als ik een paard koop geloof ik de verkoper zo goed als nooit op zijn woord en hebben ze standaart praatjes zoals....eigenlijk hoeft ie nog niet weg...mijn dochter rijd er graag op...hij is de beste van stal en ik heb meerdere kopers.

Nu mijn vraag, waarom adverteer je dan? als je ze eigenlijk niet kwijt wil, omdat ze zoooo goed zijn en dat als je ze langer op stal houd er meer aan kan verdienen?
Adverteer dan niet en hou ze langer op stal, bespaart je ook de frustratie.

En ik heb nooit gezegd dat opfok goed koop is daarom gaan ze bij mij pas weg tussen de 4 en de 6 jaar anders verdien ik er teweinig aan.

Ik had die 2 2-jarige te koop aangeboden omdat mijn man en ik het te druk krijgen zo ik heb nl nog een 2-jarige merrie staan en ook die moet nog zadelmak gemaakt gaan worden etc. etc, deze 2-jarige is de enigste merrie uit mijn overleden sportmerrie dus die verkoop ik zeker niet.
Volgend jaar worden er als alles drachtig is weer 3 veulens geboren dus op een gegeven moment kom je er toe om dan maar eens wat te verkopen dus vandaar.
Nu hebben we besloten om de paarden niet alledrie tegelijk naar huis te halen maar 1 voor 1 zodat we het qua tijd hopenlijk redden ( een dag heeft maar 24 uur waarvan ik er al 8 werk)

olafj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-06 15:58

Ja beter, als je geen tijd hebt dan kan je het beter anders doen dan ze met een ontevreden gevoel weg doen! en die twee van je overleden merrie moet je pas weg doen als je er aantoe bent, eerder niet.
Geld kan je gevoel niet compenseren.

krackertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-06 16:05

mistral schreef:
Ja beter, als je geen tijd hebt dan kan je het beter anders doen dan ze met een ontevreden gevoel weg doen! en die twee van je overleden merrie moet je pas weg doen als je er aantoe bent, eerder niet.
Geld kan je gevoel niet compenseren.

Die uit mijn overleden merrie gaat niet weg, moeder stond op plaats 43 van alle dressuurgefokte merries van nederland en aan zoiets kom je gewoon niet meer en als je zoiets tegenkomt dan kun je zwaar in je portomonaie.
Is een 2-jarige merrie van Olivi x Vincent x Astronaut x Purioso etc etc. en daar komt ook die 6-jarige hengst uit waar ik het al over heb gehad.

olafj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-06 16:24

Houden die hap, je bent daar teveel mee gebonden. Je kan dan maar beter van dit paard genieten en zeker als ie het goed gaat doen in de sport. Is ook nog eens aantrekkelijke reclame voor jouzelf als fokker zijnde.
Alleen met de paarden die meelopen op nivo maak je reclame voor jezelf.

Dees

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-06 16:45

Dus fokken is om geld te verdienen?
Dat maak ik vooral op uit het betoog van Labine, dat ze/hij 'geen paarden meer verkoopt voor het 'schijtbedrag' van 10.000 euro".. ook geen 2 jarigen.

Gezien het dekgeld van een 1.000 - 1.500 euro, de extra kosten van het onderhoud van de merrie tijdens dracht en eerste maanden zoog, zo'n 500 euro, wat veterinaire kosten en een paar keer per jaar een hoefsmid en nog een kleine 3 jaar opfok, in totaal a 1.500 euro per jaar max (en dan doe je het ruig!).... Dan lijkt mij elke prijs boven 6.000 euro gewoon WINST.

En als een fokker de 3 jarige dan nog niet wil verkopen voor een 'schijtbedrag' van 10.000 euro, dan gaat het imo allang niet meer om het paard zelf, maar om het geld.
Dit soort fokkers mogen wat mij betreft morgen nog hun Inkomstenbelasting gecontroleerd krijgen. Dit is pure winst uit onderneming.

krackertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-06 17:15

Dees schreef:
Dus fokken is om geld te verdienen?
Dat maak ik vooral op uit het betoog van Labine, dat ze/hij 'geen paarden meer verkoopt voor het 'schijtbedrag' van 10.000 euro".. ook geen 2 jarigen.

Gezien het dekgeld van een 1.000 - 1.500 euro, de extra kosten van het onderhoud van de merrie tijdens dracht en eerste maanden zoog, zo'n 500 euro, wat veterinaire kosten en een paar keer per jaar een hoefsmid en nog een kleine 3 jaar opfok, in totaal a 1.500 euro per jaar max (en dan doe je het ruig!).... Dan lijkt mij elke prijs boven 6.000 euro gewoon WINST.

En als een fokker de 3 jarige dan nog niet wil verkopen voor een 'schijtbedrag' van 10.000 euro, dan gaat het imo allang niet meer om het paard zelf, maar om het geld.
Dit soort fokkers mogen wat mij betreft morgen nog hun Inkomstenbelasting gecontroleerd krijgen. Dit is pure winst uit onderneming.

Je vergeet de verzekeringspremie nog en wat denk je van het zadelmak maken als ze 3 zijn, als je dat goed laat doen, en niet door de eerste de beste die denkt dat hij alles kan, dan kun je er toch nog een flink bedrag bijtellen.
Maar waar het mij eigenlijk om gaat dat is dat je een paard wat een bepaalde waarde heeft, vanwege het hebben van veel potentie, voor een normaal bedrag de deur uit moet doen.
Wat er ook nog vergeten wordt dat is dat ik een gewoon veulen voor alle geld wegdoe en daar geef je dus als het een beetje verkeerd gaat op toe, en laten we eerlijk zijn niemand heeft ieder jaar alleen maar toppers ook wij niet en dan heb je het nog niet over pech met een veulen tijdens de geboorte etc.etc
Ook hebben wij een vrachtwagen op de weg want een auto met trailer dat werkt niet als je met merries met veulens de weg op moet.
En wat denk je wat ik betaal bij aanschaf van een goede fokmerrie ook die kun je zoeken met een lantaarntje en als je er 1 vind dan moet je ook je portomonaie in.

Nu is het ook nog zo dat je 3 paarden per jaar mag verkopen met winst en niet hoeft op te geven bij de belasting, en nee ik verkoop geen 3 paarden per jaar op zijn hoogst 2 en soms niets.

Dees

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-06 17:40

Ach, als je 2 per jaar verkoop voor 20.000 euro, met een kostprijs van dus 6.000 euro, je hebt wat overheadkosten, zeg een 5.000 euro...

Rest nog steeds een 29.000 euro aan inkomsten uit de verkoop van 2 paarden. Er zijn honderduizenden gezinnen in Nederland die dat niet hebben als jaarinkomen! En dus vind ik dat bij dat soort inkomsten, er belasting mag worden betaald.

Je schrijft dat je ook wel eens dieren wegdoet voor niet-top-geld. Gaan die dan wel 'onder kostprijs'? Iets zegt me, dat dat niet het geval zal zijn.

Want ik vind 10.000 euro voor een goede maar onbeleerde 3 jarige zeker geen "schijtbedrag".
Zie hier een link naar verkochte, onbeleerde 3 jarigen die de 3de bezichtiging hebben gehaald op de KWPN hengstenkeuring van 2006.
http://www.kwpn.nl/selectsale
Gemiddeld iets van 32.000 euro, maar dat gemiddelde wordt omhooggetrokken door 2 a 3 broeders waar een koper meer dan gemiddeld vertrouwen in had. Haal die 2 die over een ton zijn verkocht eruit, dan is de gemiddelde prijs nog 22.425,--.

Wat vind jij net geld voor een goede maar onbeleerde 3 jarige die niet keur op de merriekeuring is geworden en niet de derde bezichtiging heeft gehaald op de hengstenkeuring? Het lijkt mij dat dat met 10.000, misschien 15.000 als het een hele mooie is, echt wel betaalt moet zijn. Denk ook dat menig verkoper zeer tevreden is met de helft...

Mr_PLH

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-06 17:49

Dees schreef:

Want ik vind 10.000 euro voor een goede maar onbeleerde 3 jarige zeker geen "schijtbedrag".
Zie hier een link naar verkochte, onbeleerde 3 jarigen die de 3de bezichtiging hebben gehaald op de KWPN hengstenkeuring van 2006.
Gemiddeld iets van 32.000 euro, maar dat gemiddelde wordt omhooggetrokken door 2 a 3 broeders waar een koper meer dan gemiddeld vertrouwen in had. Haal die 2 die over een ton zijn verkocht eruit, dan is de gemiddelde prijs nog 22.425,--.

Wat vind jij net geld voor een goede maar onbeleerde 3 jarige die niet keur op de merriekeuring is geworden en niet de derde bezichtiging heeft gehaald op de hengstenkeuring? Het lijkt mij dat dat met 10.000, misschien 15.000 als het een hele mooie is, echt wel betaalt moet zijn. Denk ook dat menig verkoper zeer tevreden is met de helft...

Als voorbeeld de hengst Ungaro, die voor een prikkie is verkocht nl. 18.000 op de kwpn selectsale... en nu wel ggk. Dus moet je een bonus betalen van 50.000 euries maar wel mooi voor 68.000 een ggk hengst. Hij had vorig jaar 60 merries gedekt a 850,- euro dekgeld, toch wel goede koop of niet dan

Als je op de selectsale iets koopt heb je voor 15.000 al een 3e bez. hengst! Dan zou je bijna zeggen dat een normale 3-jarige uit een normale moederlijn komt eigenlijk niks meer waard is... Enkel de voorbeentoppers en grootlopers brengen veel geld in het laadje en de paarden die goed te sluiten zijn laten ze staan...

Dees

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-06 17:56

Daarom.
En ben je toevallig eigenaar van een 3de bezichtigingshengst, en je wilt hem niet verkopen voor een 10-15 duizend euro, dan is dat je goed recht. Maar noem 10.000 euro voor een 3 jarige geen 'schijtbedrag', want dat is het echt niet... wat je in het verleden ook ooit gefokt hebt.

Magique

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-06 18:01

marcolemar schreef:

Als je op de selectsale iets koopt heb je voor 15.000 al een 3e bez. hengst!

Is dat zaligmakend

Zeker niet als je bekijkt welke figuren deze selecteren, eigen belang.

krackertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-06 18:02

Dees schreef:
Ach, als je 2 per jaar verkoop voor 20.000 euro, met een kostprijs van dus 6.000 euro, je hebt wat overheadkosten, zeg een 5.000 euro...

Rest nog steeds een 29.000 euro aan inkomsten uit de verkoop van 2 paarden. Er zijn honderduizenden gezinnen in Nederland die dat niet hebben als jaarinkomen! En dus vind ik dat bij dat soort inkomsten, er belasting mag worden betaald.

Je schrijft dat je ook wel eens dieren wegdoet voor niet-top-geld. Gaan die dan wel 'onder kostprijs'? Iets zegt me, dat dat niet het geval zal zijn.

Ja vorig jaar nog een veulen verkocht aan een kennis van mij die het graag wilde hebben al was het dan geen aparte (wel gezond en geen afwijkingen).

Al die gezinnen die jij noemt zouden kunnen overwegen om paarden te fokken flauw natuurlijk om dat te zeggen maar jouw berekening slaat ook kant nog wal je leest het zoals jij het wil lezen maar dat ik aangeef dat we ook wel eens geen enkel paard verkopen per jaar en die 2 noem ik als uiterste aantal per jaar. Vorig jaar dus een veulen voor minder dan kostprijs goh wat een winst nou nou.

Een 3 jarige wordt trouwens geen keur op de merriekeuring lijkt me nl erg jong.

Heb jij trouwens wel een achter de schermen gelopen op de hengstenkeuring ik heb zo´n idee van niet want anders zou je weten dat er een groot aantal hengsten verkocht worden voor grof geld en dan praten we echt niet over 15000 euro.
1 van die hengsten die voor dacht ik 120000 euro verkocht is is gekocht door een kennis van ons nl. Yvonne Copal en ja dat paard heeft dat bedrag zeker opgebracht en terecht een zeer goed paard.
Een hengst waarvan je weet dat die niet naar Ermelo gestuurd zal worden en het is een beste die moet je niet in die veiling gooien want dat wordt dan gezien als bladvulling.

ceasario

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-06 18:09

Dees schreef:
Maar noem 10.000 euro voor een 3 jarige geen 'schijtbedrag', want dat is het echt niet... wat je in het verleden ook ooit gefokt hebt.

Decadent gedoe hier en toch moeten verkopen "de nieuwe fokkerij".

krackertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-06 18:16

ceasario schreef:
Dees schreef:
Maar noem 10.000 euro voor een 3 jarige geen 'schijtbedrag', want dat is het echt niet... wat je in het verleden ook ooit gefokt hebt.

Decadent gedoe hier en toch moeten verkopen "de nieuwe fokkerij".

Tijdgebrek kan een mens ook dwingen tot verkoop.

Bucephalus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-06 18:21

De fokker zit helemaal onderaan het rijtje, draagt de meeste risico's en de marge is over het algemeen genomen laag, uitschieters daargelaten. Er zijn inderdaad fokkers die hun veulens en fokproducten voor veel geld kwijt kunnen, maar dan is dat ook een lange weg naar succes geweest en het is heus niet allemaal goud wat er blinkt.. Ik ben al blij als ik er genoeg aan over houd om telkens een betere hengst te kunnen kiezen, maar tot nu toe zit ik nog steeds qua kostenplaatje in de rode cijfers. "Dan doe je iets niet goed", zou je zeggen. Ik denk dat je eerst een aantal jaar moet investeren. Zit er dan een keer forse pech bij, dan duurt het nog langer eer je plust Een hobby mag geld kosten daar niet van, maar als ik quitte speel ben ik voorlopig al tevreden.

ceasario

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-06 18:24

Labine schreef:
[
[/quote]

Bezint voordat je begint, maar zit hier niet volop "gas"te geven.
Ik heb er ook nog wel te koop niet door tijdgeberk of geldgebrek, maar gewoon helder denken.

2 veulens en 2 jarige. ( allemaal merries)
Totaal gemiddeld 4250,-
Met uitgebreid keuringsrapport er bij voor de financiering voor de koper. Toeslag 2350,- /stuk

krackertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-06 18:33

ceasario schreef:
Labine schreef:
[
[/quote]

Bezint voordat je begint, maar zit hier niet volop "gas"te geven.
Ik heb er ook nog wel te koop niet door tijdgeberk of geldgebrek, maar gewoon helder denken.

2 veulens en 2 jarige. ( allemaal merries)
Totaal gemiddeld 4250,-
Met uitgebreid keuringsrapport er bij voor de financiering voor de koper. Toeslag 2350,- /stuk

Tijdgebrek is niet altijd te voorzien en zeker niet in ons geval (werk en gezondheid)

Maar zoals geadviseerd laat ik het gaspedaal los.

sarabande

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-06 18:37

Labine schreef:
Maar zoals geadviseerd laat ik het gaspedaal los.

Waarom????

olafj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-06 19:42

Ik denk omdat Labine weet wat voor kwaliteit zij in huis heeft en er nog niet aan toe is.

chantal1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-06 19:56

Ik snap het op de ene manier wel...
Maar aan de andere kant zou ik al blij zijn dat mijn eigen gefokte paarden zo ver komen.
Mijn motto is; een hobby mag geld kosten
Zeker in het begin van je hobby

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-06 20:44

mistral schreef:
Ik denk omdat Labine weet wat voor kwaliteit zij in huis heeft en er nog niet aan toe is.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-06 21:51

Ik vind het gewoon opvallend, hoeveel veulens er gefokt worden en hoe weinig kwaliteit je tegen komt. En dan maakt het weinig uit wat je wil betalen, zelfs op de hengstenkeuring valt het op dat het steeds minder wordt.

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-06 22:00

Heeft dat niet enigsinds te maken met het penny-vragenniveau van: "Ik wil een zwarte dressuurhengst." "Oh. ik vind Lingh zo moooooiw, hoeveel kost hij?? " "Ik wil een veulen van mij 18 jarige kreupele hko en artrose merrie, hoe nu verder?" En dan wordt het veulen "gehouden", vervolgens valt het veulen óf tegen óf toch te duur en vervolgens zien ze op i-net prijzen van €5000 voor een veulen of op de veiling nog hoger en dan denken ze "Oh, dat kan ik ook wel vragen"

Sue_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-06 22:17

*leest even mee*

Ik denk overigens wel dat de prijzen inderdaad per regio verschillen. Voor een goede 3jarige betaal ik maximaal 7.000 euro. Duurder moeten ze bij mij niet worden. (voor dat geld heb je dan bijvoorbeeld een voorlopig keurmerrie, wat voor mij goed genoeg is)

Voor een extreem goede lijkt het me niet meer dan logisch dat je er meer voor moet betalen. Maar dan nog is het de vraag of ze onder het zadel ook zo goed blijken te zijn.

NatasjavE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 08:29

Dees schreef:
Mireille1970 schreef:

.

Guidam: frans
Granduer: duits
Dutchboy: op wacht gezet door kwpn

Flemmingh: duits
Voltaire: frans/duits
Rubiquil: nrps
Michelangelo: duits

Ja, echt een KWPN lijst. Hoeveel andere stamboeken met KWPN-produkten?

Voltaire vind ik wel een leuk voorbeeld van hoe andere stamboeken het toch ook niet altijd helemaal goed doen. Voltaire werd duitsland niet goed genoeg bevonden.
Een andere hele goede Furioso zoon hebben ze toch ook maar mooi laten gaan (Purioso)

Doruto is door het Trakhener stamboek laten gaan
(Aan een oog blind, maar dat was niet aangeboren)

Frankrijk vond in eerste instantie Alme ook niet goed genoeg en hebben hem naar het buitenland laten gaan. De franse trokken zich de haren uit de kop toen de eerste nakomenlingen het bovengemiddeld goed deden in de cyclus. Het KWPN heeft hem goedgekeurd.Dat de Nederlandse fokkers hem vervolgens met z'n alle hebben laten staan kan het KWPN niets aan doen.

En zo zijn er nog wel meer hengsten te noemen die in onze buurlanden zijn blijven staan en hier heel groot geworden zijn.

Of het KWPN nu de juiste weg ingaat?...Geen idee onvoldoende verstand van. Maar ik weet wel dat er ook wel eens een in het buitenland vergeten word. Of juist een slechte wordt goedgekeurd.