Gelderlander ideale paard van bosrit tot topsport

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sarabande

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 16:40

[***] schreef:
Volgens mij lees ik niks verkeerd, en ik heb het niet alleen over je onterechte subsidie aanname, maar ik snap gewoon niet wat je tegen een gelders paard hebt, en als je het niks vindt waarom je dan aan dit topic meedoet.
En wat bedoel je met keuringen. Behalve dat de rijpaarden hun roots vooral uit geldersen en groningers bestaan: het KWPN heeft 3 richtingen zoals je wel weet: rijpaard, tuigpaard en gelders paard. Er is een aparte tuigpaardendag en een aparte gelderse paardendag. Wat mankeert daar nu weer aan?

Ik citeer even Karl66

Karl66 schreef:
Mijn gevoel is dat mensen zich niet tegen het gelderse paard afzetten maar tegen deze rare kronkelredenering

Nogmaals Janne je leest niet, je neemt aan. Ik heb nimmer gezegd dat ik iets tegen Gelderse (wat het ook mogen zijn) paarden of hun fokkers heb, in tegendeel ik propagandeer vrijheid blijheid.

Het zijn juist de voorstanders van het GP die voortdurend bezig zijn mensen die met hen in discussie proberen te treden in enge hokjes te plaatsen.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 17:11

Hokjes?

Karl66

Re: Gelderlander ideale paard van bosrit tot topsport

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 23:21

Sarabande, ik zette mij af tegen de kronkelredenering van een klein groepje mensen, die het gelderse paard exclusief voor zichzelf willen claimen. Niet tegen de fokkers van het gelderse paard in het algemeen.

Ik zie het namelijk zo gebeuren dat het gros van de fokkers hun paarden straks niet meer gelders mag noemen, ook niet binnen het KWPN verder kunnen fokken (want een basispaard en geen sportpaard). Met als gevolg dat dit paard juist verdwijnt. Dit terwijl er steeds meer mensen met minder kennis van zaken gaan paardrijden, waardoor er juist een veel grotere markt voor zulke paarden gaat ontstaan.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 08:51

Toch vind ik het wel vreemd dat op dit moment er al niet meer vraag is naar gelderse paarden. Mensen met weinig kennis van zaken willen volgens mij toch nog een Jazz of Gribaldi.

Karl66

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 10:09

[***] schreef:
Toch vind ik het wel vreemd dat op dit moment er al niet meer vraag is naar gelderse paarden. Mensen met weinig kennis van zaken willen volgens mij toch nog een Jazz of Gribaldi.

Dat is voornamelijk in de hoek van de dressuurruiters, maar er rijden natuurlijk veel meer mensen paard . Daarnaast zie je nu ook al reacties van mensen die op zoek zijn naar een wat ouder en betrouwbaar paard, en volgens mij zal dat aantal alleen maar groeien.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 09:05

Laten we het hopen. Zouden we nog iets te horen krijgen over de bijeenkomst van gisteren? Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat er besproken is.

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 09:13

[***] schreef:
Hokjes?

ik denk wel dat hier hokjes plaatsen aan de orde is. Ik heb i.i.g. allang opgegeven het te snappen. Ik heb bijvoorbeeld een gelders paard. Eh denk ik. Of toch niet? Eh denk ik.

Mijn paard heeft veel gelders bloed. Ze staat op de site van de gelderlanders als 75% gelders bloed. Mijn paard is ook als rijpaard ingeschreven bij het KWPN. Ze is ook een rijpaard om te zien.

Nu zijn er mensen die vinden dat mijn paard Gelders is, maar ook mensen die vinden dat ze niet voldoende basistype is en daarom vooral bij het KWPN zou moeten horen.

Ik heb opgegeven deze discussie te snappen. Ik heb gewoon een leuk paard dat al dan niet gelders is.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 09:26

Om daar een antwoord op te geven zullen we het verhaal over Amor ook even af moeten wachten, dat is een duitse hengst maar gelders goedgekeurd. Overigens staat mijn merrie op de gelderlander site als 100 %, terwijl ze van Parcival is (Koss-El corona) en haar moeder van Hendo(Renovo), dus dat is voor mij geen graadmeter.
Maar volgens mij heb jij gewoon een rijpaardmerrie met gelders bloed erin, dat is mijn Evottie ook.

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 09:36

Ik heb een Vasco x Ecrasiet en aan beide kanten, stikt het van de von wittensteins.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 09:47

Ik dacht dat er in je profiel stond dat het een afstammeling van Amor was.

POLLO

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-05 20:08

hebben jullie wat fotos beschikbaar van hengsten die beschikbaar zijn voor de dekking dit komend seizoen.
pb me even als je wil.

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-05 20:13

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-05 21:18

Vasco x Ecrasiet x Apollo

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-05 21:20

eh?
waarom neem je apollo?
Heb me altijd laten vertellen dat ik Amor moet zeggen na Ecrasiet
Maar zal me verder aan de billen oxideren hoor, ik heb gewoon een leuk paard gekocht, weet niks van afstammingen. Behalve dan dat Lans karakter erg veel wegheeft van de omschrijving van Amor en dat juryleden/instructeurs dat ook altijd zeiden.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-05 21:22

Vader x vader van de moeder x vader van moedersmoeder..... dus de hengsten opeenvolgend in de moederlijn, niet in de vaderlijn.

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-05 21:24

Oh thanks. Aha.
Dat laatste vind ik onlogisch geloof ik. Maar ach. Ik vind wel meer onlogisch bij fokken. Dit topic bijvoorbeeld

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-05 21:33

Tja, de vaderlijn opnoemen voegt niet zo veel toe. Iedereen kan opzoeken dat Ecrasiet van Amor is, maar niet dat moedersmoeder van jou merrie van Apollo is
En dit topic.....

Lante

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-05 21:48

[***] schreef:

Ja, en dàt zijn nu net de mensen die niet aan een Jazz of Gribaldi zouden moeten beginnen...

Lang leve de Gelderse karakters (uitzonderingen daar gelaten...).
Ik snap niet dat die paarden niet wat populairder zjn!

Ik heb naast mijn Kimberley x Jazz merrie een super lief en braaf jong pools paard gekocht; super karakter en een wat gelders aandoent type: Perfecte allrounder. Ik heb de luxe om van beide te kunnen genieten, maar als ik echt moest kiezen; dan zou ik het wel weten. Ik zou geen dressuur(rij)paard gefokt paard weer kopen (ontdanks dat ik heel goed met mijn temperamentvolle Kimberley om kan gaan), maar dan kiezen voor een Gelders paard; ze zijn veel veelzijdiger.

luxje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-05 01:44

zit met interesse te lezen, heb altijd gedacht dat zo'n "lompe" gelderse niets voor mij was...
maar weet inmiddels dat er echt supermooie beestjes rondlopen
sinds ik door angst mijn vorige paard heb verkocht en dus op zoek ben naar een nieuw paard, heb ik er serieus aan gedacht om er een met gelders bloed te zoeken...alleen wil dan niet zo'n grove
streef ik dan iets na wat de echte liefhebber/ fokker van de gelderse tegen de borst stuit of mag je best voor de wat chiquere versie gaan?

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-05 10:20

Luxje: ik zie niet in waarom dat niet zou mogen. Je moet gewoon het type paard zoeken wat bij je past. Als dat een Gelders paard is wat niet voldoende in het Gelderse type staat is dat jou eigen vrije keuze. Pas op het moment dat je met zo'n dier naar de keuring gaat wordt het een probleem, je moet niet verwachten dat je dan bovenaan komt te staan. Bij de rijpaarden niet en bij de Gelderse paarden ook niet. Maar dat maakt toch niet uit voor het gebruik. Als jij een wat minder hoogbenig ongecompliceerd goed bewegend paard koopt kan je daar een heleboel plezier van hebben. En op wedstrijden misstaat zo'n dier ook niet. Een tactmatig fijn bewegend paard wat netjes wordt voorgesteld krijgt de punten wel op concours.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-05 10:36

Als je dit jaar in Ermelo was geweest had je gezien dat juist de luxe geldersen die bijna niet meer te onderscheiden zijn van een rijpaard, ik zeg bijna, bovenaanstonden. Het kan Arie Hamoen niet schelen dat ze niet in het type staan, die plaats wat ie leuk vind. Vandaar dit topic. Het KWPN vind het wel best dat de geldersen zo luxe worden dat ze na een tijdje gewoon opgaan in de rijpaarden, en de liefhebbers van de gelderse paarden willen dat juist niet, en ook de kenmerken van een gelders paard in stand houden.
Dus Luxje, als je een rijtypische gelder zoekt: een Parcival of Koss is mss wel wat voor je. Of een paard met een rijpaardvader en gelderse moeder. Op www.gelderspaard.info staat een verkooplijst.