Jonge hensten doen 24 mei eindexamen!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

joostvangestel

Re: Jonge hensten doen 24 mei eindexamen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 12:57

Holly: als ik het goed begrijp, dan moet dat OCD onderzoek duidelijkheid scheppen. het probleem zit hem helaas wel in het feit dat het OCD onderzoek wel:

1) Onomstotelijk moet kunnen vaststellen dat OCD ook erfelijk is
2) Onomstotelijk moet kunnen vaststellen welke hengsten wel drager dan wel geen drager zijn.

Als het niet zo is, kan zo'n onderzoek gemakkelijk door een rechter als laster de prullenmand ingegooid worden, aangezien er alleen maar verdachten aangewezen worden, maar geen schuldigen aangetoond worden.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 13:05

Zoals al eerder gezegd Joost is dit helemaal geen zaak voor de rechter, maar duidelijkheid voor de fokker. Er zullen adviezen over hengsten komen.
Al eerder zijn mensen naar de rechter gestapt omdat in hun ogen hun hengst niet afgewezen mag worden, maar een rechter kan daar niets tegen doen, het staat in de statuten van het KWPN en ieder die een kwpn hengst voorbrengt onderwerpt zich aan die regels.

monnes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 13:18

Nu het topic toch over OCD gaat.. ik ken een dierenarts die via Embryotransplantatie 2 veulens heeft gekregen 1 heeft met en 1 heeft zonder OCD. Als we het dan toch over genen hebben is dit toch een sterk staaltje niet? Hij stond er in ieder geval zelf wel van te kijken.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 13:25

holly schreef:

Dus een jonge KWPNer heeft zoiezo geen OCD, maar omdat er nog geen nakomelingen zijn is er nog niks te zeggen over vererving(vraagteken, maar toetsenbord is van het padje)
Dus er mee fokken is zoiezo daarmee een gok, welke jonge hengst dan ook.
Snap ik het zo goed.

Ik wil kaja quoten, maar ook dat doet het toestenbord niet, dus dan maar even zo.

United = Krack C x Partout.... Van zowel Flemmingh als Partout gaan de hardnekkige geruchten over de OCD vererving...

Van United CGJ kun je zeggen, een jonge hengst, dus OCD vrij.
Flemmingh en Partout worden aangehaald als waarschijnlijke OCD verervers (al ontvingen mijn oren dat ook over Krack)
Is dat nu puur een gerucht en doordat zij vele merries hebben gedekt, dus ook meer kans op nakomelingen met OCD, of is dit iets wat bewezen is.

Holly, Krack is een zoon van Flemmingh!

En omdat bij vele nakomelingen van zowel Flemmingh als Partout OCD is geconstateerd, ging er een belletje rinkelen!!

Er wordt nu genetisch onderzoek gedaan naar OCD... hoe/wat/waarom etc.

monnes schreef:
Nu het topic toch over OCD gaat.. ik ken een dierenarts die via Embryotransplantatie 2 veulens heeft gekregen 1 heeft met en 1 heeft zonder OCD. Als we het dan toch over genen hebben is dit toch een sterk staaltje niet? Hij stond er in ieder geval zelf wel van te kijken.

Waarom???

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 13:46

Kaja er wordt bedoelt dat dmv embyotransplantatie je dus ook volle broers of zussen of broer en zus hebt, de ene met en de ander zonder OCD.

Waren de geslachten gelijk trouwens?

Eigenlijk ben ik dan benieuwd bij de uitkomst met klonen.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 13:50

Kaja bedoelt waarom hij ervan stond te kijken.
Dat zou betekenen dat OCD uniform doorgegeven wordt, dan zou je snel van het probleem af zijn want dan heb je duidelijkheid.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 13:55

sarabande schreef:
Kaja bedoelt waarom hij ervan stond te kijken.

Ja dat bedoel ik....
Beetje vreemd voor een DA!!

En waarom is dit een sterk staaltje??
Ik gaf al eerder een geval aan van volle broer en zus...

Schokkend!!

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 13:58

sarabande schreef:
Al eerder zijn mensen naar de rechter gestapt omdat in hun ogen hun hengst niet afgewezen mag worden, maar een rechter kan daar niets tegen doen, het staat in de statuten van het KWPN en ieder die een kwpn hengst voorbrengt onderwerpt zich aan die regels.

hoe zat dat met die zaak in 1979/1980 dan? Ik weet dat het NWPS in 1980 in de maag zat met een hengst wiens afstamming fout was na bloedonderzoek. Het stamboek stopte dat toen netjes in de doofpot (na eerst foutief lukraak een vader "aangewezen" te hebben. Overigens is de afstamming van die hengst op hogere leeftijd weer gecorrigeerd en is hij zelfs preferent verklaard, maar dat terzijde.

De reden waarom het NWPS de hengst toen niet af durfde te keuren was omdat het WPN een rechtzaak had verloren met een hengstenhouder die een belachelijk grote compensatie kreeg. Het NWPS zou daarmee failliet gegaan zijn, het WPN kon nog vrolijk doorgaan.

Dat alles omdat de bloedproef in die tijd geen 100% uitsluitsel was. Of is dat hele verhaal maar verzonnen?

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 14:05

Ik heb het over wat recentere zaken Joost, er zijn inmiddels betere regels opgesteld en er wordt tegenwoordig met meer duidelijkheid mee omgegaan.

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 14:54

Over streken in dit kader ,mag ik u de zaak, Guldenberg even in gedachten brengen ,loopt een rechtzaak al 14 jaar voor ,en iedere keer is het w.p.n. veroordeeld, maar met de leden der contributie geld wordt er iedere keer hoger beroep aangetekend ,om maar niet te spreken wat dat voor de eigenaar en z*n gezin betekend heeft de afgelopen 14 jaar Boos!
Laatst bijgewerkt door arie53 op 30-05-05 16:40, in het totaal 1 keer bewerkt

holly

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 15:05

Kaja schreef:
holly schreef:
Ik wil kaja quoten, maar ook dat doet het toestenbord niet, dus dan maar even zo.

United = Krack C x Partout.... Van zowel Flemmingh als Partout gaan de hardnekkige geruchten over de OCD vererving...

Flemmingh en Partout worden aangehaald als waarschijnlijke OCD verervers (al ontvingen mijn oren dat ook over Krack)

Holly, Krack is een zoon van Flemmingh!

En omdat bij vele nakomelingen van zowel Flemmingh als Partout OCD is geconstateerd, ging er een belletje rinkelen!!

Goh zou je denken Clown

Flemmingh is hier de opa, maar over Krack, welke hier de vader is, hoor ik dit soort dingen ook (dat bedoelde ik)

Stuit ik meteen op de volgende vraag.
Als Flemmingh, Partout en Krack tot de OCD verervers horen, ga je dat dan niet ook automatisch denken van United in de toekomst?

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 15:09

HOLLY stop nou eens met het eten van begrijp-me-nietjes!!!

Hallo!!!! Zit je te slapen of te dromen Slapen !!!

holly

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 15:12

Begrijp je me nu alweer niet (zal toch niet zeker)

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 16:25

*(kuch)* Sigaar Hoe bedoel je..???

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 21:28

CGJ12 schreef:
Da's simpel.
Een (jonge) KWPN hengst heeft GEEN OCD.

Dat is dus niet waar, er is er dit jaar een goedgekeurd, zie IDS blz:30 veterinair rapport.
Deze hengst heeft wel degelijk osteochondrose en is daar als 3 jarige op afgewezen.
Omdat hij als 7 jarige goed presteert in de sport is hij als nog aangenomen.

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 23:05

Ilindra schreef:

Dat is dus niet waar, er is er dit jaar een goedgekeurd, zie IDS blz:30 veterinair rapport.
Deze hengst heeft wel degelijk osteochondrose en is daar als 3 jarige op afgewezen.
Omdat hij als 7 jarige goed presteert in de sport is hij als nog aangenomen.

Ik ken niet alle details, maar dat staat er dan dus duidelijk bij vermeld (en het is dus géén jonge hengst ....... )

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-05 08:04

CGJ12 schreef:
Ik ken niet alle details, maar dat staat er dan dus duidelijk bij vermeld (en het is dus géén jonge hengst ....... )

Precies... maar het word wel hoog tijd om herrie te schoppen of unaniem van de hengst afblijven, waardoor hij zonder slag of stoot afvloeit!!

Blijft overigens ondenkbaar dat de hengst goedkeuring heeft gekregen....

MissHIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-05 09:08

Kaja schreef:
CGJ12 schreef:

Precies... maar het word wel hoog tijd om herrie te schoppen of unaniem van de hengst afblijven, waardoor hij zonder slag of stoot afvloeit!!

Blijft overigens ondenkbaar dat de hengst goedkeuring heeft gekregen....

Het gaat hier toch om die Gelderse? Moet zeggen dat ik voor die fokrichting OCD iets minder belangrijk vind (oei oei oei, sorry!), aangezien de sport doorgaans wat minder belasting van deze paarden vraagt (dan het fokdoel bij de RP`s: springen en dressuur op internationaal hoogste niveau) en het aanbod van de hengsten minder ruimte tot selecteren over laat. Bovendien kan zo´n hengst relatief minder invloed uitoefenen op de hele KWPN stapel dan een (populaire) rijpaardhengst. Wél heel belangrijk dat ze het vermelden en geen gewoonte van maken om zulke hengsten goed te keuren natuurlijk. Maar dat zal ook zeker niet de bedoeling van het KWPN zijn.
Dit is niet neerbuigend richting de GP´s bedoeld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-05 09:17

Nee, de mensport waar je deze paarden vaak in tegen komt eist helemaal niets van ze.
Dressuur/marathon en vaardigheid in 1 wedstrijd zijn een eitje en ook het werk op een stalhouderij met veel draven op de harde weg eist helemaal niets van het beenwerk Slapen

Ik vind gezondheid voor elk type bovenaan staan of het nu een rijpaard, tuiger of Gelderse is.
Een paard moeten afmaken omdat hij door bijv. afvlakking van een kogel kreupel is en kreupel blijft is ook voor de eigenaar van een Gelderse niet echt een pretje.
Naar mijn idee mag daar NOOIT een consessie aan gedaan worden, ongeacht waar het paard voor wordt gebruikt.

MissHIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-05 09:34

Ilindra schreef:
Nee, de mensport waar je deze paarden vaak in tegen komt eist helemaal niets van ze.
Dressuur/marathon en vaardigheid in 1 wedstrijd zijn een eitje en ook het werk op een stalhouderij met veel draven op de harde weg eist helemaal niets van het beenwerk Slapen .

Reageer niet zo overdreven zeg, als je goed leest zie je dat ik het helemaal niet zo bedoel.

Ilindra schreef:
Ik vind gezondheid voor elk type bovenaan staan of het nu een rijpaard, tuiger of Gelderse is.
Een paard moeten afmaken omdat hij door bijv. afvlakking van een kogel kreupel is en kreupel blijft is ook voor de eigenaar van een Gelderse niet echt een pretje.
Naar mijn idee mag daar NOOIT een consessie aan gedaan worden, ongeacht waar het paard voor wordt gebruikt.

Ik vind gezondheid ook een groot goed, absoluut. En gelukkig heeft het KWPN dit ook hóóg in het vaandel staan. En niemand verplicht jou om die Rebus te gebruiken voor je fokkerij.

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-05 09:37

Niet aan de Geldersen komen Miss......... Knipoog

holly

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-05 11:19

Kaja, ik ga het nog een keer proberen.

Ik krijg er een beetje de kriebels van.

Ilindra geeft een voorbeeld van een hengst die op 3 jarige leeftijd niet goed is gekeurd, vanwege OCD, maar later vanwegen zijn sportprestaties wel is goedgekeurd.

Dat vind ik een kriebelig idee. Men weet niet of het erfelijk is, of misschien ergens anders vandaan komt.
Mocht het erfelijk zijn, dan zit er nu een hengst tussen(ilindra's voorbeeld) die het dus door kan geven.
Waarom is die gok toch genomen?

Aan de andere kant spraken we over United die geen OCD heeft.
Krack, Flemmingh en Partout worden hier al gezegt, zouden OCD verervers kunnen zijn.
Toch ook hier weet men niet of het erfelijk is.
Zou United het op latere leeftijd dan nog krijgen?
Slaat het een generatie over?
Is er ook met het goedkeuren van United dan geen gok genomen?

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-05 11:25

ik denk eerder dat het geringe aanbod van gelderse hengsten de commisie tot deze keuze gebracht heeft.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-05 11:25

holly schreef:
Slaat het een generatie over?
Is er ook met het goedkeuren van United dan geen gok genomen?

Dat neemt men wel aan, gezien de hoeveelheid hengsten die zelf schoon zijn maar wel bovengemiddeld doorgeven. En ja ik vind het goedkeuren van United een gok, aan de andere kant weten de meeste fokkers wel welke gok ze met hem nemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-05 11:29

CGJ12 schreef:
Niet aan de Geldersen komen Miss......... Knipoog

Nee, niet bewust aan de gezondheid van je paardenstapel komen Knipoog