Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
holly schreef:
Dus een jonge KWPNer heeft zoiezo geen OCD, maar omdat er nog geen nakomelingen zijn is er nog niks te zeggen over vererving(vraagteken, maar toetsenbord is van het padje)
Dus er mee fokken is zoiezo daarmee een gok, welke jonge hengst dan ook.
Snap ik het zo goed.
Ik wil kaja quoten, maar ook dat doet het toestenbord niet, dus dan maar even zo.
United = Krack C x Partout.... Van zowel Flemmingh als Partout gaan de hardnekkige geruchten over de OCD vererving...
Van United CGJ kun je zeggen, een jonge hengst, dus OCD vrij.
Flemmingh en Partout worden aangehaald als waarschijnlijke OCD verervers (al ontvingen mijn oren dat ook over Krack)
Is dat nu puur een gerucht en doordat zij vele merries hebben gedekt, dus ook meer kans op nakomelingen met OCD, of is dit iets wat bewezen is.
monnes schreef:Nu het topic toch over OCD gaat.. ik ken een dierenarts die via Embryotransplantatie 2 veulens heeft gekregen 1 heeft met en 1 heeft zonder OCD. Als we het dan toch over genen hebben is dit toch een sterk staaltje niet? Hij stond er in ieder geval zelf wel van te kijken.
sarabande schreef:Kaja bedoelt waarom hij ervan stond te kijken.
sarabande schreef:Al eerder zijn mensen naar de rechter gestapt omdat in hun ogen hun hengst niet afgewezen mag worden, maar een rechter kan daar niets tegen doen, het staat in de statuten van het KWPN en ieder die een kwpn hengst voorbrengt onderwerpt zich aan die regels.

Kaja schreef:holly schreef:Ik wil kaja quoten, maar ook dat doet het toestenbord niet, dus dan maar even zo.
United = Krack C x Partout.... Van zowel Flemmingh als Partout gaan de hardnekkige geruchten over de OCD vererving...
Flemmingh en Partout worden aangehaald als waarschijnlijke OCD verervers (al ontvingen mijn oren dat ook over Krack)
Holly, Krack is een zoon van Flemmingh!
En omdat bij vele nakomelingen van zowel Flemmingh als Partout OCD is geconstateerd, ging er een belletje rinkelen!!
!!!
Hoe bedoel je..??? CGJ12 schreef:Da's simpel.
Een (jonge) KWPN hengst heeft GEEN OCD.
Ilindra schreef:
Dat is dus niet waar, er is er dit jaar een goedgekeurd, zie IDS blz:30 veterinair rapport.
Deze hengst heeft wel degelijk osteochondrose en is daar als 3 jarige op afgewezen.
Omdat hij als 7 jarige goed presteert in de sport is hij als nog aangenomen.
CGJ12 schreef:Ik ken niet alle details, maar dat staat er dan dus duidelijk bij vermeld (en het is dus géén jonge hengst ....... )
Kaja schreef:CGJ12 schreef:Ik ken niet alle details, maar dat staat er dan dus duidelijk bij vermeld (en het is dus géén jonge hengst ....... )
Precies... maar het word wel hoog tijd om herrie te schoppen of unaniem van de hengst afblijven, waardoor hij zonder slag of stoot afvloeit!!
Blijft overigens ondenkbaar dat de hengst goedkeuring heeft gekregen....
Ilindra schreef:Nee, de mensport waar je deze paarden vaak in tegen komt eist helemaal niets van ze.
Dressuur/marathon en vaardigheid in 1 wedstrijd zijn een eitje en ook het werk op een stalhouderij met veel draven op de harde weg eist helemaal niets van het beenwerk.
Ilindra schreef:Ik vind gezondheid voor elk type bovenaan staan of het nu een rijpaard, tuiger of Gelderse is.
Een paard moeten afmaken omdat hij door bijv. afvlakking van een kogel kreupel is en kreupel blijft is ook voor de eigenaar van een Gelderse niet echt een pretje.
Naar mijn idee mag daar NOOIT een consessie aan gedaan worden, ongeacht waar het paard voor wordt gebruikt.
holly schreef:Slaat het een generatie over?
Is er ook met het goedkeuren van United dan geen gok genomen?
CGJ12 schreef:Niet aan de Geldersen komen Miss.........