1e OCD-bijeenkomst KWPN Assen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 21:00

Vooral dat "No Miracles", dat zouden een hoop fokkers eens in hun oren moeten knopen Pas des miracles.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 21:04

Lovely schreef:
Vooral dat "No Miracles", dat zouden een hoop fokkers eens in hun oren moeten knopen Pas des miracles.

Zou je uit willen leggen wat je daar als niet fokker mee bedoelt???

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 21:22

Hier wat zelfstudie.

Gewrichten

Botten zijn aan elkaar verbonden via gewrichten, waarvan sommige de botten stevig
aan elkaar verbinden (fibreuze en kraakbenige gewrichten), terwijl andere vrije
beweging toelaten (synoviale gewrichten). Fibreuze gewrichten bevinden zich onder
andere tussen de botten van de schedel. Hoewel beweging tussen de schedelstructuren
niet noodzakelijk is, bevat de schedel wel gewrichten, die zorgen dat de schedel
tijdens de groei kan uitzetten. Andere fibreuze gewrichten bestaan uit ligamenten, die
zorgen voor een zeer beperkte bewegingsvrijheid. Een voorbeeld hiervan bevindt zich
in de metacarpus van het paard (plaatje). Het tweede type vaste gewrichten –
kraakbenige gewrichten – zijn vaak tijdelijk aanwezig en worden nadat de groei
gestopt is, omgezet in bot. Tussen de wervels zijn tussenwervelschijven gelegen die
beweging tussen de wervels toelaten. De tussenwervelschijven bestaan uit fribeus
kraakbeen en bevateen veel vocht. De wervels zijn ook met ligamenten verbonden.
De belangrijkste gewrichten zijn van het synoviale type. Dit type gewricht maakt
beweging mogelijk van onder andere de ledematen. De met vocht gevulde
gewrichtsholte wordt omgeven door een bindweefselkapsel dat aan de periferie van
beide botten is bevestigd. De uiteinden van de met elkaar articulerende botten
(articulaire oppervlakten) zijn bedekt met een dunne laag articulair kraakbeen. De
beide kraakbeenoppervlakken kunnen met een zeer geringe wrijving langs elkaar
bewogen worden. In veel gewrichten zorgen ligamenten in de gewrichtsholte ervoor
dat de botten alleen in de juiste richting kunnen bewegen.

De werking van skeletspieren

De meeste skeletspieren werken over gewrichten om de hoek tussen twee botten te
veranderen. Het geheel van botten, gewrichten en spieren op een bepaalde plaats in
het lichaam werkt als hefboom en wordt het musculoskeletair systeem genoemd. De
botten zijn daarin de hefbomen, waarop de spieren hun kracht uitoefenen. Het
gewricht dient hierin als fulcrum, het draaipunt (dat zich in het algemeen verplaatst
tijdens de beweging). De overbrenging van de spierkracht in een hefboomconstructie
hangt af van de verhouding van de werkarm van de spier (= kortste afstand van
werklijn spier tot fulcrum) en de werkarm van de last die bewogen wordt. Spieren
kunnen op verschillende manieren werken tijdens beweging. Een spier werkt als
agonist wanneer hij een beweging produceert. De spier die de beweging actief kan
tegenwerken is dan de antagonist (antagonie = tegenwerking). De rollen worden
omgedraaid wanneer de beweging rond hetzelfde gewricht in tegengestelde richting
uitgevoerd wordt. De spier die in de eerste situatie functioneerde als antagonist, werkt
nu als agonist. Evenzo neemt de eerdere agonist in de nieuwe situatie de functie van
antagonist aan. Daarnaast spelen bij beweging ook spieren een rol die niet direct de
beweging produceren of deze tegenwerken, maar die de werking van de agonist
ondersteunen, door bijvoorbeeld trillingen uit te schakelen, en daarmee de beweging
stabiliseren. Deze spieren worden synergiek (synergie = samenwerking) genoemd.
Andere spieren hebben een stabiliserende functie en zijn fixatoren. Fixatie komt
meestal tot stand door een tegengestelde krachtwerking van twee spieren.

De werking van skeletspieren onderzoeken

De werking van spieren kan zowel in vitro als in vivo onderzocht worden. Bij in vitro
onderzoek heeft men de mogelijkheid om de spier onafhankelijk te stimuleren en zijn
reactie daarop te analyseren. Het nadeel aan dergelijk in vitro onderzoek, is dat het
aantoont hoe een spier zich kan gedragen, maar niet hoe hij in de natuurlijke situatie
gebruikt wordt. In vitro onderzoek maakt het bovendien moeilijk om de interactie
tussen spieren te onderzoeken en te analyseren welke spieren tegelijkertijd actief zijn.
Dit probleem wordt ondervangen door het gebruik van electromyografie in vivo. In
deze techniek wordt gebruik gemaakt van elektrodes om de elektrische activiteit bij
spiercontractie te meten. Deze techniek is inmiddels al veel gebruikt bij humaan
onderzoek en wordt nu meer en meer ingezet voor spieronderzoek bij landbouwhuisdieren.
Hoewel deze techniek de natuurlijke situatie beter weergeeft, zijn er nog
een aantal zaken die ook hiermee niet zichtbaar worden, zoals de functie van de
geactiveerde spier in het muscoskeletale systeem (agonist of antagonist), en de
hoekverandering in het gewricht. Daarnaast zijn er ook technieken om de
lengteveranderingen van spieren in vivo te meten m.b.v. kleine kristallen die ultrageluid
kunnen uitzenden en kunnen ontvangen. De geluidssnelheid in spierweefsel is
ongeveer 1500 m/s. Uit het tijdsverschil tussen het uitzenden van het geluid door de
zender en het oppikken van het geluid door de ontvanger kan de afstand tussen beiden
eenvoudig worden afgeleid. Een populaire methode om de in vivo werking te
achterhalen is het uitvoeren van allereerst een in vivo experiment waarbij de activiteit
en lengteverandering synchroon worden gemeten. Daarna wordt er een spierbiopt
uitgenomen (bestaande uit een bundeltje spiervezels) dat zo snel mogelijk in een
opstelling wordt geplaatst waaraan de daarvoor gemeten activiteit en lengteverandering
wordt opgelegd. Tegelijkertijd wordt dan de kracht gemeten. Uit de
bekende kracht en lengte kan uiteindelijk de geleverde arbeid door spiervezels worden
berekend.

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 21:38

Excuseme schreef:
Beste mensen, het hele OCD-probleem wordt zwaar overtrokken. In het buitenland lachen ze zich inmiddels blauw om de ollanders. Hier een passage uit een interview met een Franse hengstenhouder Arnaud Evain:
( bla bla bla........... bla bla bla)

Die man is dus net een struisvogel..........

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 21:55

Excuseme schreef:
If OCD had been a key point in the selection, you would never have heard of Ramiro, never heard of Almé, or of Jalisco or any of those good stallions.”

There are no miracles in this business of breeding, be pragmatic, be passionate and keep your eyes open.”
Like Arnaud Evain.

Het wordt in Nederland ,genetisch op zijn smalst.

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 21:57

Zonder Ramiro, Almé en Jalisco had mijn paardenstapel er niet veel anders uitgezien.........

Excuseme

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 21:57

CGJ12 schreef:
Die man is dus net een struisvogel..........

Of een realist met paardenverstand. Over volbloedinbreng zegt hij het volgende:

We used the proper Thoroughbreds, the bad ones we used also, but no-one remembers them, they disappeared from the dam lines. Now if you go into the pedigrees of the French book, and you find stabilized horses with between 15 and 20% Thoroughbred blood – the situation is much the same in Holland – and when you mix those horses together you keep 15-30% Thoroughbred.”
“The use of a new Thoroughbred was a must fifteen to twenty years ago when you had to select the good bloodlines and keep adding ‘blood’ into the heavy horses. The heavy Dutch horse carrying the milk in the country, the heavy Holsteiner, the heavy Hanoverian, if you see the pictures of the stallions from the 50s in all the studbooks, they were big horses.”
“It was similar in France. The dam of Almé, she was working in the field. She was by a Thoroughbred, but her grand-dam was a very heavy horse, and she was doing a job in the fields, and having a foal at the same time! But now we have these good Thoroughbred bloodlines we have kept in the French breed – Furioso, Rantzau, Diavolo, I can name ten that provide 90% of the quality. Go to Germany and you will find Ladykiller, Sacramento Song, another group of ten. But now we have them - if take a drink with 20% alcohol and mix it with another drink with 20% alcohol, we still have a 20% alcohol. The same with our horses, we can breed the horse with 20% to another with 20% and keep the percentage we need.”
“We have to be very careful adding a new Thoroughbred, if he is a good one that is a bonus, but a bad one that is a problem – and both ways takes 20 years to work itself out. In the market you will find very few breeders who will take the risk of a new Thoroughbred because you can’t sell foals by a Thoroughbred – only when you can prove what they can achieve. If it is wrong it is a total disaster. Breeders are becoming more and more careful with using Thoroughbreds,”
“I think it is a shame because new genes would be helpful. We keep using the blood of the same 15 Thoroughbreds, it is not inbreeding because they are a long way back in the pedigrees, they are good, they have been the base of our bloodlines. A good new one would be helpful, but we don’t need them as much as we needed them 20 years ago because we have already about 20-30%. But if you know a very good one I am interested in it…”
“You have horses today in competition, with no Thoroughbred in the first three generations, but they have a lot of blood. Thoroughbred does not have the exclusivity of blood any more. Take Quidam de Revel, if you look at his pedigree it is quite cold blooded but he has one Thoroughbred in the third generation which is pushing blood all through the pedigree.”

“Or you can find cold Thoroughbreds, the names won’t mean a lot to you because they haven’t produced much. They are 100% Thoroughbred but they are cold horses, they are slow thinkers. What you expect from a Thoroughbred is a quick thinker. As a rider said to me once – a short distance between the legs and the brain. The horse can have a long neck or a short neck, but it has to be a short distance between your legs and hands and his brain – that’s what we call ‘blood’.”
“In the 70’s only the Thoroughbreds had that quality – now we have a lot of Warmbloods with the same quality. A good Thoroughbred is wonderful but who is going to pay to detect him.”
“There are breeders like Ferdinand le Redde who is courageous enough to buy a steeplechaser in Pardubice in the Czech Republic, and he will try with 10 mares, and if it doesn’t work he gets rid of the horse and the babies. He can do that because he has the name, he puts the stamp ‘Rouge’ on the horse and someone will buy.”
“A good Thoroughbred would be very useful, but tell me where it is – because I won’t take the risk myself. And to improve the average level of mares we have today, with a Thoroughbred, he must be a much better one than 30 years ago.”
Was Julio Mariner, the English derby winner who came to Holland as a jumping sire, a success?
“He was one of the good ones but you ask Jan Greve how many other stallions he had to try first. Jan told me, if he was the head of the Dutch Studbook, he would oblige the breeders to try a new Thoroughbred every five years so that we can find a good one every 20 years. If Jan has added something to the Dutch breeding, it is thanks to this philosophy, but he doesn’t make a fortune. Very few people are in the position to try like that. Breeders like Jan Greve, or Weipke van der Lageweg, they can experiment. Last time I almost brought a Thoroughbred back from New Zealand… it’s difficult. We can survive without it, which was not the case twenty years ago.”

Excuseme

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 21:59

CGJ12 schreef:
Zonder Ramiro, Almé en Jalisco had mijn paardenstapel er niet veel anders uitgezien.........

Misschien waren anderen dan wel meer stapel op jouw paarden geweest Knipoog

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 22:01

CGJ12 schreef:

Man dit hele promoverend wetenschappelijk gedoe van een stel "Johnie de Selfkickers" kost de sector handen vol geld.

http://edu.zod.wau.nl/yls11304/case6/Case6.pdf

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 22:05

CGJ12 schreef:

Begrijp best dat je je regelmatig alleen op de wereld voelt in Drenthe. Maar dat ben je niet hoor Haha! Knipoog Er zijn mensen op deze wereld die blij zijn met nakomelingen van deze hengsten.

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 22:07

Excuseme schreef:
Misschien waren anderen dan wel meer stapel op jouw paarden geweest Knipoog

Zat ik echt niet op te wachten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 22:07

CGJ12 schreef:
Iets wat je ziet zegt niks over een causaal verband.
Al is het verschil in de PRAKTIJK goed te zien....... daar kun je niet op afgaan.

Een paard kan ook een OCD hebben gehad , met op de koop toe een ersntig trauma van buitenaf.
Dan kun je die niet Prokken en zeggen "dat komt van het trauma"......... terwijl het echte chipje nu aan gruzelementen is.

Het gaat mij meer om het volgende: Er word geroepen dat een paard drager van het OCDgebeuren kan zijn zonder dat deze dat zelf heeft. Als dat zo zou zijn, dan moet er een eigenschap zijn, waaraan men kan herkennen dat het paard drager is. Als je dat kan onderzoeken, kan je alle paarden die drager zijn ..............nou ja, wat ze daar mee doen is dan de volgende stap.

Dan zou je dus zonder allerlei filmmateriaal, verhalen en weet ik wat, kunnen vastleggen of een paard een trauma heeft opgelopen, of echt OCD heeft.

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 22:08

Pipo schreef:
Begrijp best dat je je regelmatig alleen op de wereld voelt in Drenthe. Maar dat ben je niet hoor Haha! Knipoog Er zijn mensen op deze wereld die blij zijn met nakomelingen van deze hengsten.

Tuurlijk.
Maar die gaan over het hout.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 22:09

Lovely schreef:
Je reden om te fokken kan zijn dat je je stam wilt verbeteren, je doel is dan dat je veulen beter is dan de merrie. Dat is moeilijk als je met een goede merrie fokt, het is al makkelijker als je materiaal niet echt geweldig is, maar je gaat pas goed de fout in als je met ongezond materiaal fokt.

Ja maar dat doet toch niemand hier op bokt Verward En wat de een gezond vind, kan de ander nog onder de noemer ongezond zetten.

De een wil alleen fokken met een elitemerrie, en de ander vind een stamboekmerrie al voldoende.

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 22:10

Pipo schreef:
Het gaat mij meer om het volgende: Er word geroepen dat een paard drager van het OCDgebeuren kan zijn zonder dat deze dat zelf heeft. Als dat zo zou zijn, dan moet er een eigenschap zijn, waaraan men kan herkennen dat het paard drager is. Als je dat kan onderzoeken, kan je alle paarden die drager zijn ..............nou ja, wat ze daar mee doen is dan de volgende stap.

Je zou dan inderdaad kunnen slecteren op DNA niveau.
Maar dan moet je wel eerst weten welke genen-combinaties (!) in de aandoening resulteren.
En dat tijdperk maken wij vast niet meer mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 22:11

CGJ12 schreef:
Tuurlijk.
Maar die gaan over het hout.

Dat hoop ik wel voor die mensen.........

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 22:14

Pipo schreef:
Het gaat mij meer om het volgende: Er word geroepen dat een paard drager van het OCDgebeuren kan zijn zonder dat deze dat zelf heeft. Als dat zo zou zijn, dan moet er een eigenschap zijn, waaraan men kan herkennen dat het paard drager is. .

Komt er aan. Maar dat onderzoek zijn wij nu aan het betalen.
Door natuurlijke selektie te gaan toepassen.
Eerder kan men niet de verschillen in kaart brengen.

http://www.wau.nl/pers/00/086.html

http://www.google.nl/search?hl=nl&q=genoom+kip&lr=
Laatst bijgewerkt door ceasario op 08-12-04 22:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 22:15

CGJ12 schreef:
Maar dan moet je wel eerst weten welke genen-combinaties (!) in de aandoening resulteren.

Good thinking!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 22:18

CGJ12 schreef:

Dit probeerde ik de vorige pagina al van je los te krijgen Knipoog Alleen het laatste zinnetje van jou staat mij niet aan Haha!

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 22:20

En ik zal je nog meer vertellen.

Die genen combinatie is nog veel gecompliceerder dan ik al voor mogelijk houdt....... en dat is heel gecompliceerd. Geloof me.
Sluitend krijg je die materie nooit als je het mij vraagt.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 22:22

Pipo schreef:
Dit probeerde ik de vorige pagina al van je los te krijgen Knipoog Alleen het laatste zinnetje van jou staat mij niet aan Haha!

Waar heb je toch over.
Leven jullie nog in een andere eeuw.

We zijn al lang verder dan wat DNA slijmmonsters. Huilen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 22:24

ceasario schreef:
Waar heb je toch over.
Leven jullie nog in een andere eeuw.

We zijn al lang verder dan wat DNA slijmmonsters. Huilen

Waarom zegt CGJ dat het nog niet sluitend is en dat het er nog niet is?

Leef niet in een andere eeuw, maar dit soort dingen wist ik nog niet en daarom vraag ik het dus.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 22:31

DNA van mensen is al nu inderdaad bloot gelegd, maar DNA van paarden? en dan specifiek naar de dna-structuren van ocd.... Verward

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 22:32

Pipo schreef:
Waarom zegt CGJ dat het nog niet sluitend is en dat het er nog niet is?

Leef niet in een andere eeuw, maar dit soort dingen wist ik nog niet en daarom vraag ik het dus.

De kip is al hele maal ontrafeld ook in bot strukturen en om het eenvoudig te zeggen heel diep kunnen ze er in kijken.

Komt veel overeen bij mensen.

De koe hebben ze ook haast binnenste buiten ...in kaart.

En het paard mogen wij nu gaan betalen.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 22:33

Aimee schreef:
DNA van mensen is al nu inderdaad bloot gelegd, maar DNA van paarden? en dan specifiek naar de dna-structuren van ocd.... Verward

Het gaat verder dan DNA...tsjonge... Huilen
Laatst bijgewerkt door ceasario op 08-12-04 22:34, in het totaal 1 keer bewerkt