Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Excuseme schreef:Beste mensen, het hele OCD-probleem wordt zwaar overtrokken. In het buitenland lachen ze zich inmiddels blauw om de ollanders. Hier een passage uit een interview met een Franse hengstenhouder Arnaud Evain:
( bla bla bla........... bla bla bla)
Excuseme schreef:If OCD had been a key point in the selection, you would never have heard of Ramiro, never heard of Almé, or of Jalisco or any of those good stallions.”
There are no miracles in this business of breeding, be pragmatic, be passionate and keep your eyes open.”
Like Arnaud Evain.
CGJ12 schreef:Die man is dus net een struisvogel..........
CGJ12 schreef:Zonder Ramiro, Almé en Jalisco had mijn paardenstapel er niet veel anders uitgezien.........
CGJ12 schreef:Iets wat je ziet zegt niks over een causaal verband.
Al is het verschil in de PRAKTIJK goed te zien....... daar kun je niet op afgaan.
Een paard kan ook een OCD hebben gehad , met op de koop toe een ersntig trauma van buitenaf.
Dan kun je die niet Prokken en zeggen "dat komt van het trauma"......... terwijl het echte chipje nu aan gruzelementen is.
Lovely schreef:Je reden om te fokken kan zijn dat je je stam wilt verbeteren, je doel is dan dat je veulen beter is dan de merrie. Dat is moeilijk als je met een goede merrie fokt, het is al makkelijker als je materiaal niet echt geweldig is, maar je gaat pas goed de fout in als je met ongezond materiaal fokt.
En wat de een gezond vind, kan de ander nog onder de noemer ongezond zetten. Pipo schreef:Het gaat mij meer om het volgende: Er word geroepen dat een paard drager van het OCDgebeuren kan zijn zonder dat deze dat zelf heeft. Als dat zo zou zijn, dan moet er een eigenschap zijn, waaraan men kan herkennen dat het paard drager is. Als je dat kan onderzoeken, kan je alle paarden die drager zijn ..............nou ja, wat ze daar mee doen is dan de volgende stap.
Pipo schreef:Het gaat mij meer om het volgende: Er word geroepen dat een paard drager van het OCDgebeuren kan zijn zonder dat deze dat zelf heeft. Als dat zo zou zijn, dan moet er een eigenschap zijn, waaraan men kan herkennen dat het paard drager is. .
CGJ12 schreef:Je zou dan inderdaad kunnen slecteren op DNA niveau.
Maar dan moet je wel eerst weten welke genen-combinaties (!) in de aandoening resulteren.
En dat tijdperk maken wij vast niet meer mee.
Alleen het laatste zinnetje van jou staat mij niet aan
Pipo schreef:Waarom zegt CGJ dat het nog niet sluitend is en dat het er nog niet is?
Leef niet in een andere eeuw, maar dit soort dingen wist ik nog niet en daarom vraag ik het dus.