Het Dikke Buiken Topic 2026

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-25 10:17

Spannend Mirjamalvaro

Gisteren bericht gehad dat sis nu hengstig begint te worden en ei 4+ is. Ik hoop dat ze snel naar huis mag komen. Ze is al bijna een week weg. Nu weet ik dat ze daar goed verzorgd wordt en ook op de wei komt. Maar is toch anders

Cioccolato

Re: Het Dikke Buiken Topic 2026

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-25 10:18

Hier de eerste ook mooi drachtig op 17 dagen. Op naar de volgende 11 maanden.
De andere 2 moeten nog veulens krijgen dus. Geduld. Keywoord..

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-25 10:53

Gefeliciteerd!

Blijft toch soort van akelig als de merries uit logeren zijn ook al weet je dat ze goed verzorgd worden.

Myrthee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-25 11:47

Spannend voor degene die kunnen insemineren!

Chioccolato, gefeliciteerd met de dracht!

Hier vanochtend vroeg ook goed nieuws. Merrie is drachtig.

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-25 12:33

Gefeliciteerd Myrthee en Cioccolato! *\o/* goed begin van het seizoen

lonniejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-25 12:46

Gefeliciteerd allemaal *\o/*

Wij zitten nog steeds te wachten op de hengstigheid, ze neemt de tijd deze keer :j -O-

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-25 12:58

Goed nieuws :D

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-25 13:18

Net een berichtje gehad dat ze voor morgen de eisprong wel verwachten *\o/* eindelijk. Kunnen we haar dit weekend nog ophalen

crazy_funky

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-25 13:34

Mirjam, ze houdt het wel vol :D nu heb je de dames nog dichter op elkaar zitten haha!

Gefeliciteerd aan diegene met een positieve dracht scan! *\o/*

AM_Horses, fijn dat het einde in zicht is!

Malibu vanmorgen gescand en eitje was weg!
De grote merrie was nog niet zo ver. Maandag weer en dan mag hyflyn ook.

Maribor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-25 13:55

Afbeelding
Gefeliciteerd allemaal met positieve Scan! En succes voor de aankomende bevruchtingen
Vandaag heeft mijn man (veearts, erg handig) onze merrie gescand op een kloppend hartje. En jawel hoor
Dus, het is nu wel echt echt. Ruim 1 maand drachtig. Duurt nog even.

We scannen haar tussen 2 staldeuren en met een schapenhekje ertussen gebonden.werkt prima. Ze vindt het niet leuk maar tilt alleen het been op. Evengoed, het is echt onverantwoord welke risicos veeartsen vaak lopen door erg makkelijke boeren en paardenhouders. Ik werd er nu tijdens deze keren scannen met mijn neus ingedrukt.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-25 14:36

Maribor hoezo erg makkelijk? Mijn dierenarts vind het helemaal prima om gewoon zo in de box te scannen. Zelfs nadat mijn maiden merrie getrapt heeft (gelukkig mis). Dit was overigens voor ons ook een versssing. Dit was niet de eerste keer scannen en vorige 2 keren was ze zo braaf als wat. Als mijn dierenarts het niet wou of het anders wou zien, groot gelijk! Dan passen we ons aan… maar ze zegt zelf ‘zet maar in de box’
Gefeliciteerd met het kloppende hartje. Wat voor combinatie had je gemaakt?

Amhorses eindelijk *\o/* Ja het is toch wel anders als ze van huis zijn. Ook al weet je dat er goed op gepast wordt

Crazyfunky super! Nu maar afwachten :j

Loniejj oh jeej… start ze nog niet op?

Myrthe gefeliciteerd! Super!

Ciocolatto gefeliciteerd! Je scant niet vaker? Succes nog met de andere twee dames

Mirjamalvaro hebben ze nu ook een veulen aan de voet of niet? Of komt de dierenarts aan huis scannen? Kan mij ergens herinneren dat je er altijd heen moet met de trailer? Of verwar ik je nu met een ander? In ieder geval lekker druk! Hopelijk slaagt het :D

Diegene die zonder tussenschot en met lange buizen vervoeren, ben je niet bang dat de moeder het veulen plet? M’n Fries zou dat zeker doen :+

Nog 5 daagjes wachten… haha. Iedereen zegt hier drachtig omdat ze echt niet te genieten is. Ik ben benieuwd of ze gelijk hebben

Lyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-25 14:57

Kabayo, nog even geduld, klinkt hoopgevend zo'n duidelijke gedragsverandering!

Maribor, wat fijn, allemaal goede scans, gefeliciteerd *\o/*

crazy-funky, super, eitje weg

AM, wat fijn, eindelijk!

loniejj, nog even geduld, hopelijk snel hengstig

Myrthee, gefeliciteerd met de dracht!

Cioccolato, jij ook gefeliciteerd! Voor de andere nog even geduld hebben

DA is hier net weg, Kina is drachtig *\o/*
Heel blij mee, deze combi had ik al gepland sinds Kina een jaarling is en nu eindelijk uitgekomen. Zowel haar eerste veulen (ze is 4,5 jaar) als de eerste van Perry's en mijn seizoen

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De eerste gastmerrie is ook bijna klaar met de hengstigheid, tweede is beginnend hengstig.
Mijn andere eigen merries is nog even geduld hebben

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-25 15:35

Gefeliciteerd!

Kabayo, chablis en blossom waren niet drachtig geraakt vorig jaar. En voor Roos is het de eerste keer. Dus deze 3 geen veulen. (Al is de jaarling van blossom het daar niet mee eens, ze is nog steeds mammies kindje)
Ik moet inderdaad iedere keer op en neer. Dus straks mogen Eli+kind en Sterre+kind ook weer gezellig op en neer :=
En ik ben 1.5paards gewend met merrie+veulen. Dus de 2-paards zonder schot is nu juist luxe breed. :D

Paint_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-25 15:38

Leuk allemaal positieve drachtigheidsscans!!! Gefeliciteerd!

Degene op het wachtbankje of waarvan de merrie nog niet helemaal mee wil werken: succes!

Hier nog 6 dagen geduldig wachten maar ook hier denk ik dat ze drachtig gaat zijn.

Ze is mega lief tov mensen maar zodra ze de hengst van stal ook maar ruikt wordt ze woest (en normaal vind ze m geweldig!), verder pikt ze ook van haar weidemaatje (ruin) helemaal niets meer! Die jaagt haar normaliter de wei door, dat is nu dus andersom.... als hij ook maar verkeerd durft te kijken is ze er klaar mee en laat ze m dat ook weten ook _O-

Mijn gevoel zegt ook dat t goed zit dus ben benieuwd of het ook zo is (so far nog niet 1x ongelijk gehad) ;)

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-25 15:57

Kabayo, arme jonge. Staat inderdaad wel genoeg gras

Kel106, wij hadden eerst anderhalf en dan inderdaad veulen gewoon los erbij. Hoe we het volgend jaar gaan doen geen idee. Laat de merries dan iedergeval leeg dus zou alleen voor de keuring zijn mocht ik dat willen.

Mirjam, succes met insemineren hopelijk beiden gelijk raak.

Am. hopelijk groeit ei mooi door en mag ze snel naar huis.

Chocolatier. Gefeliciteerd met de eerste en succes met de 2 komende

Myrthee, gefeliciteerd

Lonniejj, het goede weer komt eraan misschien helpt dat.

Lyons, het lange wachten is dan eigenlijk wel voorbij wat is dan nog 11 maanden

Scannen gaat hier gewoon in stal dat wil de da zelf we tegen de muur geparkeerd maar als ze wat anders zou willen zou ik dat regelen.

Hier nog geen nieuws. Moet dan echt op mijn handen zitten en niet appen van hoe het gaat. Waar ze staat heeft het al druk zat. Dus nog even op mijn handen zitten mag van mijzelf morgen een berichtje sturen.

Trailer reparatie spullen, nieuw ogen voor de voorstang zijn ook gehaald dus hopelijk mag ze snel naar huis dan ben ik van die spanning af dat ze weer heel hier staat.

Wonders

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-25 17:07

Ben een tijdje niet meer in dit topic geweest, was wat druk met Quinn en de toekomstige kleine <3
Moet even wat bijlezen (sta 10 pagina’s achter 8)7)

Maar ondertussen is Lilly bij de hengst Rhea Idols Moonlight (van Laureas Stables) en zal ze binnen een kleine 3 weken gescand worden, spannend! Daarna komt ze terug als het positief is en gaat Poppy een tijdje naar daar, bij dezelfde hengst.

Hierbij een foto van de (hopelijk) toekomstige papa
Afbeelding

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-25 17:27

Kabayo
Ooh ik scan wel vaker. Straks op hartje en zo vroeg in het seizoen ook nog wel n keer mee met de latere dames en als laatst voor de gust.
Maar dan nog moet ik 11 maand wachten |(
In januari 2026 ben ik wat positiever ingesteld :')

rowindie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-25 17:35

Gefeliciteerd iedereen!

Hier ook eindelijk iets van actie bij de merries _O- 1 van de dames is hengstig alleen kan die nog niet gedekt worden… Ze heeft nog een “veulen” aan de voet (oke over een paar dagen is het echt een jaarling) en die kan vrijdag pas afgespeend worden :+ Maar goed we weten nu wel hoe en wat haha. Ik vermoed dat de oudere merrie eigenlijk ook hengstig is of wordt… Na t weekend maar even alle 3 de dames scannen om te zien hoe ver ze zijn.

lonniejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-25 19:29

Normaal is ze heel regelmatig hengstig, ook al een paar keer geweest afgelopen maanden, maar we hebben afgelopen dinsdag een kudde lid moeten laten inslapen en ik vermoed dat dat toch ook wel de nodige indruk heeft achtergelaten.
We wachten rustig af. Ze is altijd mega duidelijk hengstig (ordinair zelfs :') ) dus geduld geduld geduld.
Maar als ik al die mooie berichten hier zie wil ik ook :') :o

Maribor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-25 20:02

Leuk te lezen, alle merries met hun gedragsveranderingen!
Ik merk nog weinig aan de mijne verder.

Spannend Kabayo. Binnenkort weet je meer of het gelukt is :)
W.b. scannen: (heel verhaal) vroeger ging mijn kerel ook zo achter het paard staan, als de eigenaar zei dat het kon. En dan kon hij weer door, want altijd druk, en wilde geen heisa met de klant. Want ook dat gebeurt. Dito voor koeien.
En heeft regelmatig een oplawaai gehad of net vermeden. Zijn collega is zo in de milt getrapt en ternauwernood overleeft. Andere collega een trap in de ballen... Het blijft een risicovol vak. Te vaak zeggen mensen: kan wel hoor.
Maar een trap gebeurt vaker dan je denkt, als je de hele dag achter beesten dingen staat te doen die ze niet leuk vinden, en als hij verkeerd terecht komt heb ik een man thuis die invalide is... voor een ander is het maar 'de veearts'. Maar voor mij de vader van mijn kinderen die zijn lijf en leden riskeert :) .
Enne, ik maakte me vroeger ook niet zo druk om de veearts. Het was zijn vak dacht ik zo 8-)

Ah, de hengst. Het is een Franse hengst uit de endurance :)

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-25 20:38

Lyona super! Gefeliciteerd! Fijn dat het gelukt is. Je andere 2 (die nu een veulen hebben) gaan ook naar Perry toch? Doe je veulenhengstigheid of een later? Perry blijft mooi. Nogsteeds jammer dat mijne er niet drachtig van word

Mirjamalvaro pfff heen en weer! Succes! Jij was ook van Zweden toch? Ik wil ook graag emigreren daarheen , maar durf de stap nog niet aan :=

Maribor ja je hebt helemaal gelijk hoor! Maar als de dierenarts het zelf wil lijkt het mij geen probleem?

Lonniejj oh jee.. arme merrie. Zou goed kunnen dat ze het andere paard mist. Sterkte nog! Hopelijk is ze snel weer je ordinaire paard haha! Snap dat je er ongeduldig van wordt!

Rowindie fijn dat de merries al wat doen. Lijkt mij wel jammer dat je nu niet kan gaan beginnen.

Ciocolatto Ahh ik denk al haha! Nee klopt hoor, het zijn 11 lange maanden := Ik heb een hekel aan januari, dus dan ben ik nog niet zo positief ingesteld hahaha

Wonders prachtige hengst! Hopelijk zijn ze vlot drachtig!

Butengeweun sneu he :(:) Hij wou alleen maar kroelen met Zilver haar dochter. Mocht duidelijk niet :+
Herkenbaar. Ik appte wel gewoon hoor wanneer ik wist dat ze gescand of gedekt moest worden. Veel te benieuwd haha

Paintlover leuk dat je ook denkt dat ze dragend is! Ik duim voor ons :j

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-25 20:41

Ja zweden :j

rowindie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-25 20:42

Kabayo schreef:
Rowindie fijn dat de merries al wat doen. Lijkt mij wel jammer dat je nu niet kan gaan beginnen.

Als mn omaatje daadwerkelijk hengstig is gaan we die wel laten dekke. Ze is toch al wat ouder dus iedere kans die we hebben probeer ik t haha. Andere merrie is inderdaad jammer maar goed weinig aan te doen. Die is tot nu toe altijd in 1 keer drachtig geworden.

kevinsky

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-25 23:03

Wat een boel positief nieuws hier! Gefeliciteerd maar alle drachtige merries!! *\o/*

Ik moet nog steeds wachten, dat duuuurt lang. :+

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-25 23:49

Gefeliciteerd met de drachtige merries!

Wonders, dat is toevallig, mees gaat naar hetzelfde hengstje! Kon helaas mijn eigen hengst niet gebruiken want dan was het zilver x zilver.

Wel vandaag deze combi gedaan:

Sebastopols Kadootje x bailey
Afbeelding
Afbeelding
Zal bij 1 dekking blijven denk ik want ze stond al vanaf maandag hengstig en ik dek om de dag.