Kletstopic ponyfokkerij

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-22 13:34

marjolein88 schreef:
(als veulen moeten wij vosjes/bruintjes eigenlijk altijd onder de kostprijs verkopen).

Interessant! Weet wel dat kleurtjes populair zijn, maar Ik ben juist van de ‘gewone’ bruine. Onbewust goed voor de portemonnee dus.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-22 13:35

Een goed paard heeft geen kleur, daarom stoort een apart kleurtje ook nooit natuurlijk :+ .

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-22 13:37

Kleur stelt nimmer teleur doch kwaliteit wint de strijd.

Onder de kostprijs verkopen zelfs? Wauw, dat is helemaal zuur.
Jouw hengst is al een stuk completer dan mijn guppy hoor Marjolein. :D Hoop dat dit weideseizoen hem goed doet.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-22 13:44

Ik vond het best een hele hunk hoor AD:j . Als ik hem vergelijk met mijn twee tweejarige dames tenminste.

Gefeliciteerd Marjolein! Heel fraai veulen :j <3 . Merrie of hengstje?
Laatst bijgewerkt door LDRD op 17-04-22 13:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-22 13:47

Ga je ook met de palomino naar de HK Absque? En de andere hengst die ik op fb voorbij zag komen? :D

Vind de palomino ook wel al echt een junk inderdaad!

Edit: hunk natuurlijk :=

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-22 13:57

De palomino gaat sowieso mee. Ik ga deze zelf klaarmaken dus al is het voor de ervaring voor ons beide. Hij heeft op het moment het karakter van een manege pony, dus voor mij de perfecte hengst om mee te beginnen en mee te leren. Zo makkelijk en braaf ga ik ze nooit meer vinden. :+ Ik heb ook al een stal voor hem gereserveerd daar waar mijn merries staan.
De valk heb ik verkocht aan de bijrijdster, dat is echt al een buffeltje. Ze wil er ook graag mee naar de keuring, maar ik kan niet voor haar beslissen dus ik ben benieuwd wat ze gaat doen.
Dus ja tips en ervaringen voor het klaarmaken lees ik graag mee. :D
De 3 jarige valk doet het trouwens ook mega braaf ohz. Krijg regelmatig filmpjes. Het is niet aan mij om deze openbaar te delen, maar het is zo’n plaatje ohz. Als er openbaar beeldmateriaal komt zal ik dat ook zeker hier delen.

LDRD heb je foto’s van je merries? Dacht dat ze er al best goed uitzagen voor twenters?

Ohja kwa kleurtjes. Als ik dit jaar een bruin merrieveulen krijg ben ik de gelukkigste ooit. Bruin hengstveulen ben ik trouwens ook heel gelukkig. Ik kijk gewoon enorm uit naar een veulen van m’n bruine pony. :+ Ondanks dat ze bruin is, is het gewoon een goede pony.
Al vind ik vosjes met veel wit ook prachtig!
Laatst bijgewerkt door absque_dubio op 17-04-22 14:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-22 14:01

Spannend en heel leuk!

Hengsten klaar maken voor de keuring vind ik zelf echt één van de leukste dingen om te doen. :D
Je ziet zo ook zo snel van een puppy naar een echte hengst veranderen. Kijk er ook echt naar uit om over 1,5 jaar die twee van mij klaar te gaan maken! En vanaf volgend jaar ga ik ook weer hengsten voor andere keuring klaar maken (nu helaas niet de juiste faciliteiten, dus even uit moeten stellen). *\o/*

Ben benieuwd hoe hij het gaat doen, lijkt een knappe kerel. :j
Welk stamboek ga je hem voorbrengen?

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-22 14:05

Wat leuk zeg! Ik lees jouw hoe-maak-ik-een-hengst-klaar-gebruiksaanwijzing graag. :D
Ik weet nog niet zo goed of ik Welsh NRPS of Duitsland ga. Mocht ik voorbrengers kunnen regelen misschien wel alledrie. Heb toch niets te verliezen en vind de ervaring wel leuk. :')

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-22 14:09

Ben benieuwd naar jullie keuringsverhalen :j . Kan ik leren voor volgend jaar met mijn jaarling. Hoewel hij zich eerst nog maar eens goed moet ontwikkelen de komende tijd natuurlijk.

Ik heb eigenlijk geen recente foto's van mijn 2 jarige merries, maar die maak ik zeker binnenkort.

salatiga1995

Re: Kletstopic ponyfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-22 14:43

Kleur... Het is nu echt een hype, een leuk kleurtje is voor de verkoop echt een pré. Zo jammer dat een middelmatige palo of valk eigenlijk beter verkoopt dan een goede vos of bruine -O-
Ben zelf enorm vosfan (en verzamelaar) dus ik zou het wel weten maar als je voor de verkoop fokt dan is dekken met zekerheid voor kleur eigenlijk aantrekkelijker...

Knappe hengst Marjolein! Benieuwd hoe hij het gaat doen op de chk <3

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-22 14:48

absque_dubio schreef:
Wat leuk zeg! Ik lees jouw hoe-maak-ik-een-hengst-klaar-gebruiksaanwijzing graag. :D
Ik weet nog niet zo goed of ik Welsh NRPS of Duitsland ga. Mocht ik voorbrengers kunnen regelen misschien wel alledrie. Heb toch niets te verliezen en vind de ervaring wel leuk. :')

Ja als je de mogelijkheid hebt, zou ik zeker naar verschillende stamboeken gaan! Erg leuk en elk stamboek heeft ook zijn eigen manieren. Wat het ene stamboek graag ziet, willen ze bij het andere absoluut niet zien. Bij het Welsh vind ik het jammer dat ze alleen aan de hand en aan de longe lopen, dus niet vrij of springen.

Ik heb niet echt een vaste gebruiksaanwijzing. :D
Kijk heel erg naar hoe de hengst is, een wat timide/verlegen hengst probeer ik veel (zelf) vertrouwen te geven dat ze wat expressiever worden. Een hengst die juist heel expressief en open (richting brutaal) is, wil ik juist leren wachten en na te denken.

Naast het gewoon fysiek klaar maken en spieren er op te trainen (ik train echter wel academisch/klassiek, dus altijd zonder bijzet en dergelijke, puur focus op eigen balans en een eigen correcte houding met alleen een kaptoom) focus ik zelf altijd heel veel op het mentale aspect. Helaas zijn hengsten keuringen eigenlijk altijd heel erg gefocust op het alleen maar op jagen. Voor een deel van de hengsten werkt dat prima (met name de brutale, expressieve hengsten die al niet al te snel onder de indruk zijn) en die laten zich dan ook prima zien, een groter deel slaat of helemaal dicht en laat niets meer zien of worden ze extreem opgefokt dat je eigenlijk ook niets meer over kan zeggen/beoordelen.

Zo doe ik dus heel veel schrik training om ze mentaal sterk te maken en ik leer ze ook echt zich zelf correct op te stellen en stil te staan (dit doe ik met target training, bijvoorbeeld iets wat je in je hand kan houden zoals bijvoorbeeld een spring zweep, waar ze dus met de neus tegen aan (blijven) staan. Sowieso vind ik dit wel prettige manier om als ze bang worden ze makkelijk zonder dwang weer mee naar voren te kunnen krijgen (namelijk door het target te volgen wat ze goed kennen en vertrouwen)). Dus geen gehannes voor de jury om ze netjes neer te zetten en ze geen seconde stil willen staan...

Op deze manier heb ik wel veel succes behaald en vaak (uitzonderingen zijn er altijd) hengsten die alles heel bewust doen en daardoor ook blijven nadenken, dus niet dicht slaan of alleen nog maar met de staart erop lopen. :D

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-22 15:49

De mooiste kleur vind ik vos dun. Een mooie oranje mag er ook wezen naast een palomino, zwarte, bruine, valk, zilverappel, etc. eigenlijk alles behalve donkerbruin. Een donkerbruine zou ik laten staan om de kleur. Bruin moet gewoon bruin zijn, dan je goed het contrast kan zien tussen manen en vacht
Afbeelding
Afbeelding

een donkerbruine hengst zou ik dan wel weer mee dekken.

marjolein88

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-22 16:56

Ja het is ook niet zo zwart- wit dat het kleurtje minder goed hoeft te zijn dan het Vosje he haha
Eigenlijk kwa kwaliteit kunnen ze net zo goed beide bovengemiddeld zijn. En juist dan... als je kan kiezen in kwalitatief gelijke veulens kiezen mensen voor het kleurtje.
Bij ons is de kleur zo in de lijnen verankerd dat we alleen maar hoeven te selecteren op kwaliteit.

Keuringsklaar maken is ook een van mijn lievelingsdingen.

Waar we hem gaan aanbieden ben ik ook nog niet helemaal over uit. Misschien wel bij meerdere stamboeken, kwa bloedlijn kan hij in ieder geval bij Duitse rijpony, Welsh en NRPS.

Gaan we gewoon samen Anouk!

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-22 17:01

tis ook maar welke kleur je wilt denk ik. De nas kleine maat zijn duidelijk nog een ander type/andere kwaliteit. Selecteren op keuringen ook meer op show/beweging als op correctheid. Nu miste ze in het verleden ook wel beweging maar ik heb toch liever een correcte met een eenvoudige draf maar wel goede stap (en galop) en en dan een droom karakter als een shower die niet correct is en mogelijk een ander karakter heeft. Ik zie al enorm verschil tussen mijn eigen hengstveulen en het leenveulen in karakter. Het is ook maar wat je fijn vind maar ben er wel over uit dat ik dat bloed liever niet toe voeg.

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-22 17:35

Gezellig Marjolein! Ik regel het tosti apparaat en de tosti’s, jij de koekjes? *\o/*

Interessant om te lezen Quir! Ik vind zelf de mentale voorbereiding ook erg belangrijk. Eind van het verhaal moeten ze gewoon fijn en braaf aan de hand zijn.

Ik heb zelf ook echt niks met van die donkerbruine die van die oranje meelsnuiten hebben. :o

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-22 18:15

absque_dubio schreef:
Ik heb zelf ook echt niks met van die donkerbruine die van die oranje meelsnuiten hebben. :o

*Check* die heb ik :+ .

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-22 18:21

Bij de pony's is dat zeker waar Marjolein! Er zijn veel goede "gekleurde" pony's en kleur betekent zeker niet dat ze geen of mindere kwaliteit hebben. In tegendeel.

Bij de paarden vind ik dat nog wel wat anders, daar zie je echt nog maar weinig goede hengsten met een kleurtje. Eerlijk gezegd ken ik er geen een.

Maar vaak zie je wel dat een "gewone" vos of bruine beter moet zijn dan een palomino of valk om voor hetzelfde geld te kunnen verkopen. Zeker jonge pony's, de pony's die wat verder opgeleid zijn wordt het verschil weer wat kleiner.

En als ik kan kiezen tussen 2 gelijke hengsten van dezelfde kwaliteit, maar 1 is vos en de andere een palomino. Ja, dan kies ik ook voor de palomino. _O-
Maar ik zou niet voor de palomino kiezen als de vos aanzienlijk beter is, dus kleur is niet dat wat de bepalende factor is zeg maar. :)

Ben benieuwd waar je hem uiteindelijk aan bied! En hoe hij het gaat doen natuurlijk. Hou je ons een beetje op de hoogte hier van de weg er naar toe? :D
Vind dat altijd wel leuk om te zien! Ook om te zien hoe andere het doen, je bent nooit uitgeleerd.

Wie weet helpt het ook te besluiten waar ik die van mij uiteindelijk voor ga brengen. Denk dat ik de NWR in ieder geval in NL bij het Welsh doe, want NWR heb je natuurlijk ook nergens anders. Wellicht dat de palomino dan ook gewoon mee mag als Partbred en de week er na is altijd het NRPS, dus twee in één klap. Ook wel fijn als ze zo ver moeten gaan reizen vanuit Zweden.

Duitsland wil ik komend jaar bij een aantal HK's gaan kijken, zijn er eigenlijk zoveel.

In Zweden weet ik nog niet of ik ze meteen laat zien, het is hier wel pas in april. Maar misschien dat ik ze in Zweden pas als 4 jarige doe en dan direct de verrichting laat lopen (is maar 2 dagen en geen selectie vooraf).

Maar goed, heb nog even om over na te denken, ze moeten ook eerst überhaupt maar 2,5 jaar worden. :=
Maar het is wel leuk om mee bezig te zijn.

Eerst volgende maand de merries maar weer drachtig proberen te krijgen!

Overigens gewoon een vos merrie en een gewone bruine merrie (maar wel met een zeepaardje op haar hoofd). _O-

Afbeelding

Afbeelding

De broertjes (Nilay en Noxville) van mijn vosje hebben wel echt een waanzinnig mooie vos kleur! <3

Afbeelding
Verrichtingskampioen NRPS dit jaar, Nilay.

Afbeelding
En kampioen op de NRPS HK dit jaar, Noxville.

Maar ik ben bang dat mijn vosje niet zo donker gaat worden. -O-

Zo is het inderdaad Absque, het belangrijkste is dat het uiteindelijk pony's worden met een goede basis, mentaal sterk (niet van het eerst mogelijke blaadje dat voorbij komt, totaal ontsporen) en goed trainbaar. Met rust kon je uiteindelijk ook zoveel verder en op die manier kunnen de jonge dieren ook blijven leren en zelf na denken.

Wel heel fijn als eerste hengst om er één te hebben die niet direct over de fles gaat. Zodat je ook dingen durft te proberen en als het niet werkt of gaat of een keer een foutje maakt, dat ze je dan gewoon een keer aan kijken van "en nu dan?" in plaats van dat je moet gaan vliegeren.

Mijn eerste hengst was een Jazz. _O- _O-
Veel van geleerd hoe het niet moet zeg maar, haha.

Kwam vanmiddag deze foto tegen, de oma van mijn palomino hengstje. <3

Afbeelding

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-22 18:22

Ik moest even op je fb spieken. Jouw paard komt in de buurt. Maar je hebt ze extremer. Tegen zwart aan en dan die oranje snuiten. Ik vind dat echt niks. :o
(Ga ik spijt krijgen van deze uitspraken en straks zelf zo’n veulen krijgen? := )

Welsh en nrps is idd net zo makkelijk dicht op elkaar. Zou ze beide lekker meenemen. Kunnen wij ze ook zien. :D

Ik ben echt verliefd op Nilay en Nox. Vind het zulke fijne dieren!

salatiga1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-22 18:39

Oei dat zijn gevaarlijke uitspraken om te doen als je nog veulens verwacht hoor :Y)

Ik heb een bruin veulen in de meelsnuitkleur, heb ik nu het ergste van het ergste? :')
Die donkere vossen zijn echt prachtig Quir! Zulke gave hengsten, staan hoog op m’n lijstje ook...

Heel benieuwd naar je hengstjes Quir! Ze zien er veelbelovend uit al <3

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-22 18:45

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-22 18:46

Fokken met een valk is qua kleurzekerheid ook niet alles.
Een vos x verdunning geeft toch wel een zekerheid op bepaalde kleur?

Kleur maakt bij mij niet zo veel uit, al wil ik in principe niet fokken met een dominante schimmel. Niet omdat ik een schimmel niet mooi vind maar pff wat een werk om ze schimmel te houden.
Dat is overigens niet handig met een connemara waar de schimmel heel veel voorkomt. Ik vind het toch lastig om een goede hengst in het NL stamboek te vinden maar voor volgend jaar denk ik er 1 gevonden te hebben.

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-22 18:53

Wat bedoel je met vos x verdunning?
Welke verdunning? Als je een enkelverdunde bedoelt (valk, palomino of smokey black) heb je 50% kans op een enkel verdunde (maar dat kan dan zowel valk, palomino of smokey black zijn) en 50% kans op een onverdunde.

Vos x dubbelverdund geeft 100% kans op een enkel verdunde (maar dus wel weer valk, palomino of smokey black).
De procentuele kansen op deze kleuren zijn afhankelijk van of de merrie agouti draagt (en zo ja, homo- of heterozygoot) en welke verdunning de hengst is én welke genen hij draagt (draagt hij enkel of dubbel of geen vos en agouti?)

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-22 19:54

Gefeliciteerd met het veulentje, Marjolein! En hoe is Happy gefokt? Mooie pony!

Kleur gaat bij mij niet voor op kwaliteit, maar het heeft wel wat. Maar overall is het toch een bepaalde uitstraling waar ik op val. Vos is m'n minst favoriet, maar er zijn echt vossen waar ik verliefd op kan zijn!

Die twee hengsten hierboven hebben ook echt een heel gave voskleur. In mijn ponytijd heb ik ook een koffie is gereden, die was soms in de zomer bijna zwart. Er staat nog wel een foto in mijn profiel.

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-22 20:49

Mijn partbred merrie is saai donkerbruin van kleur. Maar wel knap :+
Toevallig is de hengst smokey maar dat doet voor mij niks ter zake. Ik heb hem op zijn kwaliteiten geselecteerd, zag later pas dat hij smokey is.

En de welshA is schimmel waarschijnlijk homozygoot, dus daar komen alleen maar schimmels uit. Wel zo makkelijk.
Ik vind het ergens wel jammer dat er zo naar kleurtjes wordt gekeken, ik denk dat velen (niet per se hier in dit topic) voor een dubbel verdunde hengst kiezen om het kleurtje, niet omdat de hengst bij de merrie past/ de merrie verbetert. Want kleur verkoopt dus. En wat al werd gezegd, er zijn er genoeg die kiezen voor een matige met kleur en een goede met “simpele” kleur laten staan.
Saai bruin:
Afbeelding

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-22 20:58

Een goede bruine verkoopt ook wel. Helemaal als ze wat verder opgeleid zijn.
Het is alleen wel zo, als de kwaliteit van een vos en palomino hetzelfde zijn, kiezen veel die palomino.
Daarnaast heeft niet iedereen de mogelijkheid om meerdere pony’s aan te houden. Als je droom een verdunde is ga je daarvoor.
En daarnaast heeft ook niet iedereen de ambitie om op hoog niveau mee te rijden oid, dus dan is een prima valk leuker om over de staldeur te zien dan een mega kwaliteitsvolle bruine.
Ik vind jouw bruine ook echt heel knap. <3

Heel eerlijk. Ik zou best ietsje balen als ik uit mijn valk x smokey black een vos zonder witte aftekeningen zou krijgen. Of zo’n hele donkerbruine met oranje snoet. Iedereen heeft gewoon ergens een voorkeur voor kleur, en dat mag ook.