KWPN fokkerij

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

agerrits

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 11:17

janderegelaa schreef:
agerrits schreef:
Ben het geheel eens met arie.
Verder wil ik wel aangeven dat de spelletjes achter de schermen, geen objectieve beoordeling van hengsten etc. wel minder is dan hier word neergezet.

Dat weet jij natuurlijk ;)

Zeker daarom ga ik ook niet naar de keuring ;)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 16:49

janderegelaa schreef:
Zolang een jury met de afstamming en gegevens eigenaar kan keuren moet je je vraagtekens zetten bij volledige objectiviteit.

Ben ik met je eens, maar moet er dan volledig blind gekeurd worden?

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 17:18

anneliesdj schreef:
janderegelaa schreef:
Zolang een jury met de afstamming en gegevens eigenaar kan keuren moet je je vraagtekens zetten bij volledige objectiviteit.

Ben ik met je eens, maar moet er dan volledig blind gekeurd worden?

Als je volledige objectiviteit wilt, lijkt mij van wel.

anneliesdj

Re: KWPN fokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 22:02

Maar hoe moet dat dan met bloedspreiding? Daar heb je dan geen controle meer over.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 22:33

Wat bedoel je Annelies?

Kajanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 22:54

Als je blind keurt dan weet je niet wat voor een afstamming het is.. en ja dan worden alle Jazzjes ggk en dan zit je weer met je bloedspreiding :D alhoewel je die wel snel herkend

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 01:15

Dat dus ;)

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 08:03

Of er is mogelijkheid tot meer bloedspreiding omdat hengsten er niet bij voorbaat om hun afstamming uit worden gemikt, maar dat er puur naar uiterlijk wordt gekeken zodat die dieren ook een eerlijke kans krijgen :).

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 09:19

Hahah ik denk dat het juist andersom is, om hun afstamming krijgen ze meer kans. Men wil juist graag vrije bloedlijnen keuren, maar ze zijn niet goed genoeg.

Met merries vind ik blind keuren geen probleem, voor een hengst zie ik toch wel graag een goede moederlijn.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 09:45

fokfanaat schreef:
Hahah ik denk dat het juist andersom is, om hun afstamming krijgen ze meer kans. Men wil juist graag vrije bloedlijnen keuren, maar ze zijn niet goed genoeg.

Met merries vind ik blind keuren geen probleem, voor een hengst zie ik toch wel graag een goede moederlijn.

Merrie's keuren zonder info zou inderdaad een goed begin zijn. Als je hengsten zou keuren zonder afstammingsinfo krijg je nooit minder hengsten, altijd meer. maar wel altijd een betere kwaliteit. Daarna is het aan de fokker om te bepalen welke hengst hij gebruikt.

Als je dan toch op moederlijn wilt blijven selecteren zou je bijvoorbeeld wel kunnen vermelden hoeveel sport, predikaten, GGK hengsten er in die lijn zitten zonder namen te vermelden. Ik denk dat je in de breedte niet alleen een kwaliteitsslag maakt maar ook een kwantiteitsslag.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 09:52

Een goede merrielijn vind ik heel belangrijk! Dus keuren bij de hengsten puur op exterieur is voor mij een no go.

Dat er puur op naam gekeurd wordt is in mijn beleving niet helemaal waar. Wij zijn daar een goed voorbeeld van. Onbekende fokkers, 2e veulen wat we fokten is nu ggk als dekhengst bij hef KWPN.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 09:54

eens Pletje :j
daarbij is er nog steeds een tweede kans als de hengst zich meer dan bewijst in de sport om hem erkend of gekeurd te krijgen
een hengst enkel keuren op exterieur / vrijbewegen & springen en/of verrichtingstest is voor mij ook niet genoeg

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 10:08

Pletje123 schreef:
Een goede merrielijn vind ik heel belangrijk! Dus keuren bij de hengsten puur op exterieur is voor mij een no go.

Dat er puur op naam gekeurd wordt is in mijn beleving niet helemaal waar. Wij zijn daar een goed voorbeeld van. Onbekende fokkers, 2e veulen wat we fokten is nu ggk als dekhengst bij hef KWPN.

De hengsten worden niet alleen op exterieur gekeurd, ook op verrichting, deelname hengstencompetitie en uiteindelijk ook op het aantal veulens. Als er onvoldoende veulens zijn gaan ze er ook uit.

Daarnaast moeten we wel aan bloedspreiding gaan doen want er zijn teveel hengsten met dezelfde bloedvoering.

Puur op naam keuren is meer naar de vader bedoeld dan naar de eigenaar.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 10:15

Er schreef hier iemand dat hij niet meer naar de keuring ging omdat er op naam gekeurd zou worden. En je snapt wat betreft v verrichting ed wel wat ik bedoel.

Het is best grappig: van Totilas wordt beweerd dat hij een toevalstreffer is. Hij is ggk op basis van zijn prestaties. Moet je daar dan mee willen fokken als je een fokker bent met een lange termijn visie?

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 11:15

Wat ik mij trouwens afvraag... Als de merrielijn zo belangrijk is, waarom wordt in de afstammingsopsomming enkel de hengst genoemd? En niet de naam van de merrie(s) die erachter zitten?

Dit vraag ik mij al langer af, bij Arabische volbloeden zie je bijvoorbeeld vader x moeder staan, waarom is dit bij warmbloeden anders?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 11:16

fokfanaat schreef:

Dat vraag ik me toch af, we zouden nog weleens voor verrassingen kunnen komen staan als er blind gekeurd zou worden.

Maar als je zoveel waarde hecht aan predikaten in de merrielijn, zou je ook eerst daarop kunnen selecteren of alleen predikaten vermelden wanneer ze in de baan zijn.
Maar goed, daar valt ook de dyhards ook wel weer een mouw aan te passen. Het is juryleden tenslotte niet verboden huisbezoeken te brengen aan hengstenhouders in de weken voor de keuring.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 11:45

_San87_ schreef:
Wat ik mij trouwens afvraag... Als de merrielijn zo belangrijk is, waarom wordt in de afstammingsopsomming enkel de hengst genoemd? En niet de naam van de merrie(s) die erachter zitten?

Dit vraag ik mij al langer af, bij Arabische volbloeden zie je bijvoorbeeld vader x moeder staan, waarom is dit bij warmbloeden anders?

De merrie wordt bij keuringen wel genoemd. Dat je in het algemeen vader x vader zegt is logisch. De meeste mensen kennen de hengsten wel maar de moeder natuurlijk niet, daarvoor zijn er teveel merrie's. Daarnaast is de genetische invloed van een hengst op de populatie veel groter dan die van een merrie. Dus veel interessanter om te weten.

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 11:47

janderegelaa schreef:
_San87_ schreef:

De merrie wordt bij keuringen wel genoemd. Dat je in het algemeen vader x vader zegt is logisch. De meeste mensen kennen de hengsten wel maar de moeder natuurlijk niet, daarvoor zijn er teveel merrie's. Daarnaast is de genetische invloed van een hengst op de populatie veel groter dan die van een merrie. Dus veel interessanter om te weten.

Dat neemt toch niet weg dat de merrie ook genoemd kan worden? Als deze zo belangrijk is als men doet voorkomen, dan lijkt me dat een kleine moeite. En juist voor fokkers interessant om te weten?

Op bokt zie je wel eens fokkers die de merrie in de afstamming ook noemen. Altijd leuk om te zien :).

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 12:06

Die worden wel genoemd hoor San. Bijvoorbeeld op de Centrale keuringen.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 12:20

Pletje123 schreef:

Sterker nog, op alle keuringen.

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 12:49

Pletje123 schreef:

In de bladen en nieuwsberichten verder niet, toch? Of weinig.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 13:01

_San87_ schreef:
Pletje123 schreef:

In beschrijving van het stamboek altijd in alle berichten. En wat heeft het voor eens zin om een paard aan te geven als Jazz x Fleur als niemand weet wie Fleur is.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 13:04

janderegelaa schreef:
Pletje123 schreef:

Sterker nog, op alle keuringen.

Dat wist ik even niet zeker meer. Kan mij niet herinneren dat het er dit jaar bij verteld werd in Boyl bij de merrie die ik vast had, maar wellicht heb ik het gewoon gemist.

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 13:04

janderegelaa schreef:
_San87_ schreef:

In beschrijving van het stamboek altijd in alle berichten. En wat heeft het voor eens zin om een paard aan te geven als Jazz x Fleur als niemand weet wie Fleur is.

Het kan toch Jazz x prest. sport v. Ferro (bijv.) worden, of zo? Ik moet wel zeggen dat ik de laatste maanden tot half jaar door omstandigheden weinig berichten heb gelezen, dus ik ben niet helemaal up to date met de laatste berichtgeving.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 13:05

Je bent niet op de hoogte maar oordeelt wel. Die predikaten worden geregeld vermeld :)