Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
CGJ12"]
[quote="Pipo schreef:daar hoefde ik niet eens lang over na te denken.
Pipo schreef:Eerste foto van Weltmeijer is in Galop, tweede in draf.
Appels met peren vergelijken heet dat.
Samsam"]
[quote="Pipo schreef:CGj12 heb je daar al een verklaring voor? Een tweetact beweging maar wel 3 benen van de grond?
Zannekin schreef:Inderdaad Samsam, een reeks foto's in beweging:
Goeie ouwe Weltmeyer heeft de discussie gevolgd en land ogenschijnlijk met z'n achterbeen eerst, hoe het moet dus:
maar de volgende pas gaat het al verkeerd, oeps, hij staat immers op 1 voorbeen met 3 benen van de grond.
Wat doen we dan met deze? afvoeren?
ART_UMA schreef:Zeg, hoeft er niemand meer te werken?? Een hele klus om bij te blijven zo hoor.
Ik zat nog even na te denken over dat voorbeen dat achter blijft. Het kan ook met lenigheid te maken hebben. Als de schouder begrenst wordt door de bewegingsvrijheid van de bespiering, kan het been niet veel verder naar achteren en komt los van de grond. Een leniger paard wordt later begrenst en kan dus langer het been aan de grond houden.
Ondanks het gevaar om fouten kijker genoemd te worden toch een vraag:
Heeft een paard met een stijlere schouder minder bewegingsvrijheid (naar achteren) dan een paard met een schuinere schouder? en heeft de eerste dan minder kans op een enkele voorvoet aan de grond??
ART_UMA schreef:Ondanks het gevaar om fouten kijker genoemd te worden toch een vraag:
Heeft een paard met een stijlere schouder minder bewegingsvrijheid (naar achteren) dan een paard met een schuinere schouder? en heeft de eerste dan minder kans op een enkele voorvoet aan de grond??
Anna42 schreef:Misschien zou je eerst de vraag moeten stellen hoe komt de schouder c.q het voorbeen tot beweging. Hoe functioneert dat mechaniek?
Als je daar uit bent, weet je ook hoe de schouderligging moet zijn.
CGJ12 schreef:Wat is wenselijk: Eerst het achterbeen, of te allen tijde de diagonaal tegelijk?
Een zuivere tweetact impliceert het laatste (en dat heb ik niet bedacht).
Ik kies voor de zuivere 2-tact, maar misschien denken mensen daar anders over.
Wouter24"]
[quote="CGJ12 schreef:Wat is wenselijk: Eerst het achterbeen, of te allen tijde de diagonaal tegelijk?
Wouter24 schreef:
ik ben het hier zeker mee eens, in draf ten allen tijde diagonaal, denk aan zijgangen, als ie eerst ze achterbeen neerzet en dan ze voorbeen word het een soort circusoefening, denk aan de passage, dat moet toch wel diagonaal zijn anders ligt ie toch op zijn bek?
Wouter24"]
[quote="CGJ12 schreef:Wat is wenselijk: Eerst het achterbeen, of te allen tijde de diagonaal tegelijk?