Merriekeuring 2013

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

weule

Re: Merriekeuring 2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 08:33

@xlisza: wij gingen met onze register A merrie eerst de IBOP rijden, aansluitend voor de stamboekopname en het jaar erop naar de CK voor de KEUR. PROK/Cornage als eis voor stamboekopname van een register A merrie is alleen nodig als de vader niet aan die eis voldaan heeft.

Mosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 15:38

Hoe gaat het hier met de merries die nog in de race zijn voor de merriekeuring?

Die van mij doet het super. Doe nog niet zo veel met haar, maar longeren is nu goed bekend en ze begint te ontspannen met de touwtjes. Volgende week ga ik er eens opzitten. Ze heeft echt een heel fijn karakter tot nu toe, dus als ze ontspannen rondloopt ohz is het mooi geweest en gaan we in september ofzo verder. 6 weken voor de keuring gaat ze naar de trainers en dan gaan we voor de keuring in Middenbeemster :)

Wanted2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 16:34

Mijn merrie staat sinds dinsdag in training en pakt het longeren erg goed op. Heeft ook een erg fijn karakter, laat alles over zich heen komen en spanning vloeit redelijk snel af.

urobi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 19:02

onze 3 jarige Tangelo van de zuuthoeve komt van het weekend op stal en dan gaan we maandag met haar beginnen

Nienke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 14:22

Hallo,

Ik meld me ook.
Ik ben vorige week begonnen met mijn merrie te trainen. Ik heb haar gisteren voor het eerst met een pessoa gelongerd. Ik was verbaasd hoe goed ze dat op pakte.
Ik was eerst van plan om haar thuis te laten keuren. Ze is achter koehakkig en draait met haar hakken naar buiten in stap.
Maar toen ze zich zaterdag van haar beste kant liet zien los in de bak begon ik te twijfelen. Dus we gaan er volop tegen aan om haar achterhand sterk te maken en dan zien we wel hoe ver we komen :+
Ze is nu 5 jaar. Als driejarige was ze onvoldoende ontwikkeld en vorigjaar kon ik wegens omstandigheden niet met haar heen. Ze is aangereden maar heeft deze winter weinig gedaan.

http://www.horsetelex.nl//horses/pedigree/306785

lail

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 14:58

Hallo,

Wij hebben op het moment een fijne merrie op proef. Indien wij besluiten haar te kopen, zouden wij graag met haar naar de merriekeuring gaan (het wel of niet kopen zal natuurlijk niet afhangen van het wel of niet geschikt zijn voor een keuring!). Aangezien de keuringen al behoorlijk dichtbij komen stel ik deze vraag nu alvast. Nu heb ik absoluut geen verstand van KWPN-keuringen, dus ik ben heel benieuwd wat jullie van dit paard vinden!
Het gaat om deze PROK merrie, uit een GP dresuurmerrie:
http://www.horsetelex.nl/horses/pedigree/1487202
http://www.youtube.com/watch?v=8G-SP_O1KKU
Ze is lang slap gebleven, vandaar dat ze nooit op een keuring getoond is. Op 4-jarige leeftijd is ze zadelmak gemaakt, vorig jaar heeft ze een veulen gekregen, ze is nu sinds 3 maanden echt onder het zadel. Ze moet dus nog heel veel leren, maar ze gaat echt met de dag vooruit!
Wat zouden jullie aanraden, mbt keuring/IBOP oid (of zouden jullie het afraden)?

Ik hoor graag jullie mening! Alvast bedankt!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 15:50

lail schreef:
Nu heb ik absoluut geen verstand van KWPN-keuringen, dus ik ben heel benieuwd wat jullie van dit paard vinden!
Het gaat om deze PROK merrie, uit een GP dresuurmerrie:
http://www.horsetelex.nl/horses/pedigree/1487202
http://www.youtube.com/watch?v=8G-SP_O1KKU

In ieder geval een aansprekende merrie met een mooi papier!
Ik vind het moeilijk om zo aan te geven wat de beste weg is van alleen een stukje draf aan de longe.
Dan zou je moeten kijken hoe ze los beweegt en onder het zadel. Hoe is ze op stand? Ze is nog wat onbespierd vind ik.
Voor een keuring moet ze er toch gewoon goed voor staan.

lail

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 14:55

Ik zal straks eens proberen een standfoto te maken.
Onder het zadel is ze nog redelijk groen, hoewel ze wel echt met de dag vooruit gaat. Ik denk alleen niet dat ze binnen 2 maanden een perfecte sb kan laten zien. Ze is heel erg kaal, geen vet een geen spieren, dus dat wordt sowieso nog een hele kluif, dan is het misschien verstandiger om juni uit mijn hoofd te zetten.

urobi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 15:12

lail schreef:
Ik zal straks eens proberen een standfoto te maken.
Onder het zadel is ze nog redelijk groen, hoewel ze wel echt met de dag vooruit gaat. Ik denk alleen niet dat ze binnen 2 maanden een perfecte sb kan laten zien. Ze is heel erg kaal, geen vet een geen spieren, dus dat wordt sowieso nog een hele kluif, dan is het misschien verstandiger om juni uit mijn hoofd te zetten.

Als ze nog zo kaal is en je graag naar de stb wil zou ik haar goed gaan doorvoeren en goed gaan longeren.Rijden doen wij zelf nooit voor de keuring.Normaal gesproken heb je nu nog 7 a 8 weken de tijd om het paard in de spieren te krijgen.Wij zijn van het weekend begonnen met onze merrie.Wij beginnen altijd 8 weken vantevoren en staan ze mooi in de spiering voor de keuring

magootie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 17:42

Ik heb Fortune Cookie vandaag opgegeven voor de keuring!
Ze is al zadelmak en doet het super, wil haar tot eind deze maand nog een paar keer rijden en daarna vooral longeer werk ;)

ullaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 11:48

:wave: Hallo ik kom ook even om de hoek zwaaien,
Na een geheel onverwachte wending ben ik sinds een week in het bezit van een 3 jarige Apache x Rhodium
PROK goedgekeurd. ( voor de oplettende, het is een veilingveulen van Brabant )
Ze is net een week terug uit de opfok en er moet nog flink wat gebeuren voor we in shape naar de keuring kunnen.
Ze lijkt echter vreselijk braaf, vandaag voor het eerst achter beschermers om en een singeltje en dan ook nog aan de longe, maar ze deed het prima.

Mosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 13:42

Leuk dat je ook van de partij bent Ullaatje ;)

Lail, ik denk dat je een kans maakt als je voor een sportpredikaat gaat en pas daarna naar de keuring..

Nienke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 14:03

magootie schreef:
Ik heb Fortune Cookie vandaag opgegeven voor de keuring!
Ze is al zadelmak en doet het super, wil haar tot eind deze maand nog een paar keer rijden en daarna vooral longeer werk ;)

Ik lees vaker dat mensen het rijden laten zitten en vooral veel gaan longeren. Waarom eigenlijk?
Want met rijden train je toch ook de spieren die aandacht verdienen.
Die van mij (5 jaar) heeft een half jaar rust gehad. Ik longeer haar deze week opbouwend en wil er binnenkort weer opstappen.
Wat is bij jullie de reden om vooral meer te gaan longeren?

urobi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 15:57

Ze hebben ons altijd gezegd vooral bij jonge paarden dat als je ze al gaat rijden voor de keuring dat dat de rug niet ten goede komt.Met longeren train je je paard toch net iets anders dan dat je dat kunt met rijden.wij doen altijd 2 dagen longeren(bijzetten) 1 dag rust tot nu toe werkt dat heel goed.Die van jou is al 5 dus die zou je gewoon kunnen rijden maar ik denk dat je kwa spierontwikkeling met longeren het sneller voor elkaar hebt

Nienke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 18:29

ok. thnx

lail

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 10:42

Mosh schreef:
Lail, ik denk dat je een kans maakt als je voor een sportpredikaat gaat en pas daarna naar de keuring..

Dat is inderdaad ook een optie! Wat zou hier het voordeel van zijn? En hoe gaat dat dan in zijn werk?
Heb nog geen mogelijkheid gehad om een goede standfoto te maken helaas...

Mosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 15:18

Omdat ze dan mooi in de bespiering zal zitten en een oudere merrie moet wel heel bijzonder zijn willen ze nog een ster op oudere leeftijd geven (bij 7 jarigen zien ze liever een IBOP of sportpredikaat). Het zou zonde zijn als jouw merrie net niet de punten haalt op de stamboekopname omdat de leeftijd zwaar meetelt. Als ze blanco naar de stamboekopname mét eigen prestatie gaat maak je de meeste kans op een ster :)

Sport is Z2 dressuur met een winstpunt. Dan krijgen ze vrijstelling op het bewegen op de stamboekopname (= automatisch 75 punten= genoeg voor ster).

Je merrie hoeft alleen nog op exterieur en op het straatje (= heen en weer stappen + draven van de jury af en naar de jury toe) beoordeeld te worden bij de stamboekopname (70 punten nodig voor ster).

Veulenboekmerries moeten nog wel los bewegen, maar krijgen daar op dat moment geen punten meer voor.

J_Onne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 17:15

Ik heb besloten om toch met mijn merrie naar de stamboekkeuring te gaan, en niet de ibop te rijden.
Hoe lang voor de keuring stoppen jullie met rijden om de rest aan de longe te trainen? Het gaat om een 6 jarige merrie, die wedstrijden loopt. Op dit moment wordt ze heel fanatiek getraind.

Ik weet nog niet naar welke keuring ik wil gaan, er zijn 3 kanshebbers, namelijk Asten, Boxtel of Nistelrode. Heeft iemand van jullie ervaring met een van deze keuringen? Zou het nog verschil maken?

En voor degene die de paarden zelf trainen, maar niet zelf voorbrengen. Regelen jullie op de keuring zelf een voorbrenger of regelen jullie dit vantevoren? Want als je dit op de keuring zelf regelt kent deze persoon je paard niet en weet hij dus niet hoe het paard in de omgang is, en wat de sterke en zwakke punten zijn. Toch?

En wat doen jullie met voeren? Voeren jullie meer naarmate de keuring dichterbij komt?
Mijn merrie krijgt nu 3 a 3.5 kilo basisbrok per dag, voordroog en staat nu het gras weer een beetje begint te groeien een paar uurtjes per dag op de wei. Op dit moment ziet ze er top uit, maar ik wil haar wel scherp hebben voor de keuring. Ik ga nu dus nog niet meer voeren, want ze moet nog wel te rijden blijven. Maar als ik vlak voor de keuring alleen nog maar aan het longeren ben, maakt dat niet uit. Is het dan aan te raden om wat haver bij te voeren of zo?

Zomaar een paar vraagjes hoor ;)

urobi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 17:20

wij brengen ons paard zelf voor, 3/3,5 kilo brok voeren wij ook, meestal voeren wij nog een aantal weken ervoor wat haver bij.

Moratoetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 17:15

Wij voeren voor de keuringen tegenwoordig Pavo Sportsfit, vind ik zelf erg fijn. De paarden en in ons geval ook New Forestpony's drogen er mooi van op, hebben een prettig temperament en zitten mooi in de vacht.

ullaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 18:06

De mijne moet afvallen, heel drastisch en staat op een halve kilo per dag :D ,
En ze moet aan het werk, hoop dat ik haar klaar kan krijgen voor de keuring.

Mosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 19:08

Die van mij was ook altijd vet. Heb haar toen ze van de Pavo podogrow af kon flink teruggezet in voer. Nu werd ze wat dunnig, dus geef haar nu een halve kilo extra basisbrok. Je moet het gewoon per paard bekijken. Goed voeren en trainen worden ze mooi van als het elkaar in balams houdt. Maar ik zie graag een goed gevuld paard en dat past niet bij elk modelletje, zeker niet als ze gekeurd worden.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 19:50

Ik heb net eindelijk ook echt officieel aangemeld voor de keuring.

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 22:31

sprins

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 10:59

sprins schreef:
Nieuwere foto van mijn Encantado (Veron x Ahorn)
4 jarige merrie, sinds 2 maanden onder het zadel
Gaat dit jaar meedoen aan de CK in Middenbeemster
[ Afbeelding ]

Wij gaan waarschijnlijk meedoen aan de keuring in Wijdenes, niet Middenbeemster.