ceasario schreef:Suzanne F. schreef:Mijn eerste paard was een Darnels (Lucky Boy xx) x Notaris (Courville xx) x Graniet x Avenir.
Dat zou nu een waardeloze oudbollige lijn zijn met een afgekeurde vader. Toch was dit een fantastisch paard. Ik ben er ZZ dressuur mee geweest maar in de training was hij al veel verder en beheerste al veel van de GP. Ook kon hij goed springen en had een geweldige instelling. Ik heb er veel mee buitengereden, oefencrossjes gedaan. Wat een karakter. Ik was 12 jaar en reed er zo mee weg als 3 jarige. En hij was best modern voor die tijd, heel sjiek diertje.
Zulke paarden zie je gewoon niet meer. De dressuurpaarden breken hun benen over een balkje en mee de weg op of een oefencrossje is levensgevaarlijk. Ze zijn vaak te temperamentvol en de ruitersportzaken verkopen 10 x meer hulpteugels dan vroeger.
.
Hier ook weer 1...de vader was een Halfbloedhengst die men in 2007 in Warendorf de ballen ontnam (dekte niks)..want bloed was ineens vergif..
Nu keurde dat zelfde stamboek NRW afgelopen week 3 volbloeds goed. Het kan verkeren.
[VN] Steffen Peters scoort ruim 80% met nieuw paard Legolas
Dat komt omdat veel de fokleiding en veel fokkers niet begrijpen dat de inzet van Volbloeds destijds op de homogene, klassieke merriestapel nog een harmonisch gebouwd paard produceerde dat ook nog normaal en natuurlijk zonder forceren getraind kon worden.
Omdat men die relatie niet maakt of kan maken, denken sommige fokleiders dat de inzet van opnieuw Volbloeds als een soort Haarlemmerolie werkt en dus van God zege de greep. Zonder daarbij te beseffen dat op de huidige merriestapel, die vaak al sterk door het racemodel van de Volbloeds is beïnvloed, de nadelige racekenmerken in het huidige model nog meer versterkt worden.