dressuurpaard, opwaarts of neerwaartse romp

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 12:04

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 12:13

heeft er iemand nog wat te zeggen over de paarden die tot nu toe geweest zijn exterieur matig? of kijkt er niemand?

sarabande

Re: dressuurpaard, opwaarts of neerwaartse romp

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 12:23

Je bedoelt dat deze Grib x Pion een verademing is na die krabbelende PRE van daarnet???

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 12:33

haha nou dat wil ik niet direct zeggen sarabande maar ben wel benieuwd hoe de mensen die hier het meeste schrijven tegen deze paarden aan kijken en of ze wel kijken en dus ook vergelijken, en dus misschien wel wat zinnigs te zeggen hebben ;)
kortom, is er een conclusie dat de meeste paarden neerwaarts of opwaarts zijn gebouwd? kruis hoger of kruis lager etc...

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 12:45

essiesilly schreef:
haha nou dat wil ik niet direct zeggen sarabande maar ben wel benieuwd hoe de mensen die hier het meeste schrijven tegen deze paarden aan kijken en of ze wel kijken en dus ook vergelijken, en dus misschien wel wat zinnigs te zeggen hebben ;)
kortom, is er een conclusie dat de meeste paarden neerwaarts of opwaarts zijn gebouwd? kruis hoger of kruis lager etc...

joehoe....het gaat om de romp
neerwaarts gebouwde romp.
of opwaarts gebouwd

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 12:46

JOEHOEEEE maar daarom moet je toch ook naar de proeven van de grand prix kijken B-)
daarbij draait niet alles om de romp bij de bouw van een paard... einstein

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 12:55

Sky_As schreef:
nee, het gaat er echt om, over hoe paarden in stand gebouwd zijn......
soms lees ik wel eens in topics dat een hengst juist niet geadviseerd wordt omdat deze een neerwaartse romprichting zou hebben, terwijl mijn mening is, dat dit geen belemmering voor de sport hoeft te zijn, het gaat er inderdaad om hoe ze met dat lijf bewegen. IK zou graag willen weten hoe andere mensen dat " bergopwaartse" zien. Of dat nou echt zo belangrijk is als je op zoek zou gaan naar een heel goed dressuurpaard (bijv. bij een veulen, als je nog niet kunt zien hoe de beweging gaat zijn) De merries die vaak heel hoog eindigen op keuringen, hoor je in de topsport niks meer van.

Je hebt helemaal gelijk. En een mooi voorbeeld daarvan is idd totilas

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 12:57

Babootje schreef:
Sky_As schreef:
nee, het gaat er echt om, over hoe paarden in stand gebouwd zijn......
soms lees ik wel eens in topics dat een hengst juist niet geadviseerd wordt omdat deze een neerwaartse romprichting zou hebben, terwijl mijn mening is, dat dit geen belemmering voor de sport hoeft te zijn, het gaat er inderdaad om hoe ze met dat lijf bewegen. IK zou graag willen weten hoe andere mensen dat " bergopwaartse" zien. Of dat nou echt zo belangrijk is als je op zoek zou gaan naar een heel goed dressuurpaard (bijv. bij een veulen, als je nog niet kunt zien hoe de beweging gaat zijn) De merries die vaak heel hoog eindigen op keuringen, hoor je in de topsport niks meer van.

Je hebt helemaal gelijk. En een mooi voorbeeld daarvan is idd totilas

ook mee eens!

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 13:12

s0173957 schreef:
Best verervende hengst, iets anders als best presterende è...

Hij heeft niet helemaal de winnaarsmentaliteit in de ring, al is het wel een hengst die over een vrij lange periode bovenaan heeft meegelopen.

Citaat:
je hoeft bij dit paard niet te hangen als een surfer in de trapeze om de oefeningen eruit te persen

Je valt een beetje in herhaling. :(:)

Anky is 1.70 lang en weegt zo'n 55 kg. Het zou wel alleraardigst zijn als jij kunt toelichten hoeveel kracht Anky gebruikt.

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 13:15

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 13:26

Ik lees verder terug dat Digby de oefeningen zo goed uitvoert, vraag me dan af wat hier van gevonden wordt. :)

Afbeelding

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 13:42

Vudress schreef:
nombrado schreef:

Ik kan je niet echt serieus nemen als je een scheefzittende en duwende ruiter als voorbeeld beschouwt.

lezen is ook moeilijk ;)
Citaat:
even niet gelet op de ruiter, met kloppende onderbenen e.d
maar wel het paard, die je juist de ruimte moet geven de oefeningen goed uit te voeren

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 13:45

PRE hengsten zijn hartstikke leuk en vast ook wel goed op enkele onderdelen van GP-dressuur...
Maar het zijn geen warmbloed dressuurpaarden. Niet in de verste verte.
Net zo min als Friezen dat zijn, ook al lopen er wel enkelen hoger in de dressuur.

Liefhebbers mogen ook wel eens de beperkingen gaan zien, ipv op een internetforum gaan beren dat PRE's erbij horen. Zelfs in Spanje hebben ze dat besef.

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 14:34

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 14:50

Suzanne F. schreef:
Mag ik vragen wat er dan mis met de piaffe van Jazz op de foto? Hij gaat toch mooi zitten?? :o

Als het onderstaande niet voldoende duidelijk is, zal ik het in detail uitleggen.

FEI Article 415 The piaffe

1. The piaffe is a highly collected, cadenced, elevated diagonal movement giving the impression of being in place. The horse's back is supple and elastic. The quarters are slightly lowered, the haunches with active hocks are well engaged, giving great freedom, lightness and mobility to the shoulders and forehand. Each diagonal pair of feet is raised and returned to the ground alternately, with an even cadence.

2. In principle, the height of the toe of the raised foreleg should be level with the middle of the cannon bone of the other foreleg. The toe of the raised hind leg should reach just above the fetlock joint of the other hind leg.

3. The neck should be raised and arched, the head vertical. The horse should remain light “on the bit” with a supple poll, maintaining a light and soft contact on a taut rein. The body of the horse should move up and down in a supple, cadenced and harmonious movement.

4. The piaffe must always be animated by a lively impulsion and characterised by a perfect balance. While giving the impression of being in place there may be a visible inclination to advance, this being displayed by the horse's eager acceptance to move forward as soon as he
is asked.

5. Moving even slightly backwards, irregular steps with the hind legs, crossing either the fore - or hind legs or swinging either the forehand or the quarters from one side to the other are serious faults.

A movement with hurried and unlevel or irregular steps without cadence, or spring cannot be called a true piaffe.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door arie53 op 04-12-11 14:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 14:55

arie53 schreef:
5. Moving even slightly backwards, irregular steps with the hind legs, crossing either the fore - or hind legs or swinging either the forehand or the quarters from one side to the other are serious faults.

Dit deed Bonfire toch?

Bij Jazz doel jij denk ik op het optillen van het achterbeen? Dat die hoger moet? En dat de neus er meer uit moet? Hals meer op lengte?

Verder vind ik de techniek niet slecht, hij daalt wel achter.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 15:48

arie53 schreef:
Dat we op een lijn zitten, heb ik wel begrepen. Het is echter niet zo dat een matig of weinig gebalanceerd paard aan top komt omdat hij toch in staat is de oefeningen volgens de FEI regels uit te voeren. Dat doen ze echter niet. Die paarden komen aan de top omdat dit met alles met smaak en mode en met een weinig deskundige jury van doen heeft. Of althans met een jury die het niet nauw met de regels neemt.

Dat heb ik ook genoemd :D :
Lusitana schreef:
arie53 schreef:
De juryleden rommelen regelmatig met de FEI regels.

En daarin zit het 'm dat mensen soms een verkeerd beeld krijgen van goed en slecht en veroordelen op verkeerde gronden.
Een kampioen is dat niet altijd verdient, en een lager geeindigd paard is niet altijd meteen een slechter paard.
Ik zie ook vaak genoeg (zeer) slechte bewegingen hoog beloond.

Die "moderne" dressuur doet me zeer aan de ogen.

@Dees: Een Fries is weer een andere catagorie paard. Zij zijn eeuwen gefokt en gebruikt als werk- en tuigpaard en de sportfokkerij is redelijk nieuw in hun geschiedenis, daarbij waren ze bijna uitgestorven en moesten ze met een zeer nauwe genenpoel werken waardoor fouten als een weke rug zijn gestempeld. Omdat het een ras is waar ze geen ander bloed meer aan toevoegen, is het lastig om te verbeteren en zijn er dus verhoudingsgewijs minder uitblinkers dan bij een massaal gemengd en gefokt ras als "de warmbloed" .
De Iberische paarden, die overigens altijd als "heetbloed" zijn omschreven, zijn altijd rijpaarden geweest vanuit de vroegste geschiedenis, eerder nog dan dat er in Nederland rijpaarden waren...
WEL moet ik eerlijk toegeven dat ook in Portugal de indruk bestaat dat PRE's over het algemeen niet echt de beste paarden zijn (ook oa door weke ruggen en krabbelgangen doordat er lang focus is geweest op schoonheid) en veel Spaanse topruiters hebben Lusitanos. Maar krabbelende warmbloeds komen ook niet aan de top... (pardon, zouden ook niet aan de top moeten komen).
Er is altijd een selectie ook binnen de rassen, waarbij paarden afvallen waar meer werk in zit, want gemak dient de mens. ;)
Omdat er minder PRE's zijn, zie je ze minder terug, maar als je eens op een Iberische of Fanse internationale wedstrijd komt, kun je ze zien presteren, gewoon tussen Duitse en andere warmbloeds en om hen heen geplaatst, dus ook er boven, ondanks het feit dat zelfs de juries soms voorkeur hebben voor niet iberiers...

Even terugkomend op Portugese paarden:
Dit is ook gewoon een "Portugees sportpaard" :
Afbeelding
Het idee dat sommigen hebben van wat hier rondloopt, klopt vaak niet helemaal. :D

Verder heb ik niet zoveel toe te voegen aan de discussie, ik geloof nl niet dat een opwaartse romp de succesformule is, daar zijn totaal geen bewijzen voor. Dat kan ik niet maar blijven herhalen op niks af.
Zolang er geen wetenschappelijk onderlegde dingen naar voren komen, kan ik niet veel meer doen dan hier en daar wat beweringen tegen spreken als ik me aangesproken voel :D .

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 16:07

Citaat:
Bij Jazz doel jij denk ik op het optillen van het achterbeen? Dat die hoger moet? En dat de neus er meer uit moet? Hals meer op lengte?

Arie doelt op het r.a. been dat helemaal verdraaid aan de grond staat (denk ik, tenminste)

Ik zie dit trouwens zelf als een momentopname, slechte foto's kan je van iedere combinatie wel laten zien.

Jaja, ik leef nog. :D

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 17:28

De foto van Jazz en de foto van Ferro verschillen helemaal niet zoveel... Ik zie het probleem niet.
De schimmel is een korter type paard en krijgt zijn achtervoet niet van de grond, niet te vergelijken met Ferro en/of Jazz.

Suggestieve fotoplaatserij, waarschijnlijk ten behoeve van doelredenatie.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 17:44

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
zomaar van filmpjes stills gemaakt
en toch lijkt me dit maar niet te lukken van een neerwaartseromp gebouwde
Afbeelding
Afbeelding

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 17:53

Dees schreef:
De foto van Jazz en de foto van Ferro verschillen helemaal niet zoveel... Ik zie het probleem niet.

Er bestaat wel een behoorlijk verschil tussen Ferro en Jazz in het vermogen tot sluiten. Beide hengsten maken Grand Prix paarden, wel elk met hun eigen kwaliteit.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 18:00

Maar sec op die fotos is dat nauwelijks te zien.

Om maar helemaal niet te spreken van die suggestieve fotoreeks die Nombrado hier durft te plaatsen :')
(waarbij de palomino zelfs als hij achter gaat zakken nog een neerwaartse romp heeft := )

Even iets anders: hoe zou zo'n piaffe er uit zien op de foto als deze VAN VOREN is genomen?
Bij Fuego weten we dat hij maait als een hooi-automaat... hoe belangrijk vinden we een rechtgaande buiging in de gewrichten?
Ik vind dat zeer belangrijk, want dát maakt een paard duurzaam. Op mijn stal geen maaiers en krabbelaars!

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 18:15

Daarom vind ik die foto's ook niet zo interessant. Ik ken beide hengsten uit de sport en ken de zwakke en sterke punten van beide hengsten. Hoe relevant zijn dan foto's? Ik ga liever af op mijn eigen waarnemingen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 18:19

Vrij extreem voorbeeld van een neerwaarts romp gebouwde, die toch een gouden teammedaille heeft gewonnen op de olympische spelen.
Afbeelding

Afbeelding

Piaffe:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hij kreeg overigens ook enorm hoge cijfers op de piaffe.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 18:24

Dat was toch dat paard met die lamme staart?
Daar heb ik nooit wat aangevonden, ook geen idee hoe het kwam dat die altijd hoog liep.
Gouden medaille was toch teammedaille?