Bloedlijnen, skelet en oorsprong 2 -voorlopig open

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-03 19:09

Die is door Greetje begonnen zeer off topic

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-03 19:12

De beste man mag hier inderdaad niet reageren, misschien is het daarom verstandiger de naam überhaupt niet aan te halen?
Dan hoeven er ook geen mensen als doorgeefluikje te fungeren.

chantal1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-03 19:13

En er is weer alarm in het kippenkot.

Anna42

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-03 19:16

Foei Greetje. Nog een keer en je krijgt strafwerk. Je moet dan een opstel maken over: Waarom worden dressuurpaarden die niet kunnen springen nooit TOPdressuurpaarden.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-03 19:18

Lijkt me nogal kortzichtig,
of wil je beweren dat je Bonfire en Gigolo wel eens een parcours hebt zien springen. Deze opmerking kan je nooit hard maken aangezien het gros van de topdressuurpaarden nooit de kans krijgen om hun evt. springtalenten te laten zien.

Anna42

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-03 20:03

Greetje moet toch dat opstel maken als ze weer in de fout gaat. Je onderschat de kwaliteiten van Greetje.

Anna42

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-03 08:25

chantal1 schreef:
Bij deze de gevraagde foto's:

Sultan xx
Afbeelding

Selim xx
Afbeelding

Hampton
Afbeelding

Misschien kan Sarabande nu even aan de hand van deze voorbeelden onderbouwd uitleggen waarom de sportpfokkerij nog steeds Volbloed nodig heeft en al heel lang geen Arabisch bloed meer. En die aantallen vergelijking kun je dat ook uitleggen. Zie onderstaande reactie.

Geplaatst: 13-10-03 22:39

--------------------------------------------------------------------------------

De sportpaarden fokkerij heeft nog steeds Volbloed nodig, maar al heel lang geen Arabisch bloed meer. Iedere vergelijking op aantallen gaat volledig mank.

greetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-03 08:31

Nou greetje gaat nog geen opstel maken want greetje gaat zich nog even verder verdiepen in deze materie Anna.Voor wat betreft de opmerking over Troef, mijn excuses Sarabande, maar af en toe komt bij mij even het duiveltje boven en dan denk ik ; Wat jammer dat Troef niet meer aan deze discussie kan deelnemen want ik had zo graag OOK zijn mening over dit hele interessante onderwerp gehoord. Maar laten we er verder maar over ophouden en ons verder aan deze discussie wijden

Voor wat betreft die Sultan Anna, zijn pedigree heb ik al even uitgeplozen en het mooie er van is dat hij in zijn pedigree de 3 belangrijkste voorouders heeft zitten nl. Herod, Eclips en Matchem die weer teruggaan op die oosterse hengsten.

Beverly Turk-Jigg-Partner-Tartar-Herod
Darley Arabian-Bartlet's Childers-Eclipse
Godolphin Arabian-Cade-Matchem

Nog eventjes terugkomende op de opmerking kromme hitten, over die stand van het voorbeen, ik denk dat de foto genomen is na een ren. Jaren geleden vroeg ik Clara Meltzer, voormalig trainster op Duindigt,daar eens naar. Ach meid zei ze toen, die staan gewoon hun spieren even te ontlasten. En jaren later kreeg ikzelf hetzelfde advies van de Arbodienst, mensen die een staand beroep hebben moeten geregeld hun spieren even ontlasten en even door de knietjes gaan Lachen

Maar nu even verder, zijn er Internationale sportpaarden uit de lijn van Selin en Sultan gekomen. Vriendelijk verzoek aan Himyar, zou jij voor mij even willen zoeken? Ik ga zelf ook even rondkijken maar jij bent gewoon veel handiger met de PC. Ik ga nog even die North-zoon verder uitpluizen.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-03 09:06

Anna42 schreef:
Misschien kan Sarabande nu even aan de hand van deze voorbeelden onderbouwd uitleggen waarom de sportpfokkerij nog steeds Volbloed nodig heeft en al heel lang geen Arabisch bloed meer. En die aantallen vergelijking kun je dat ook uitleggen. Zie onderstaande reactie.

Iedere vergelijking op aantallen gaat volledig mank.

Ik heb het over de huidige topsporters, ik heb het ook met nadruk over de huidige sportpaardenfokkerij.

fabienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-03 09:38

Hoe kan je nou schilderijen van paarden uit de tijd van VOOR de fotografie als voorbeeld nemen?????? In die tijd kon men nauwelijks een paard fatsoenlijk op het doek krijgen, laat staan dat je mag verwachten dat je op schilderijen/tekeningen uit die tijd de bouw correct zou kunnen aflezen. Men dacht notabene in die tijd dat een paard in galopsprong beide voorbenen naar voren en beide achterbenen naar achteren strekte!!!!!!!!!!

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-03 09:44

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-03 11:30

Ook veel Hampton bloed:
Afbeelding
SWING TILL DAWN H, 1979 = 4-0-0-0-0 (4) = Inf = 2.00

Horse Inbreeding Stats Crosses Lines Blood% Influence AGR
MAHMOUD 3s x 3D 2 2 (1) (1) 25.00% 3x3 26.06%
GAINSBOROUGH 7S x 5s x 5d 3 2 (1) (1) 7.03% 5x5 8.55%
TEDDY 6s x 6S x 6d x 7D x 7d 5 4 (2) (2) 6.25% 5x5 7.28%
BLUE LARKSPUR 5s x 5d 2 2 (0) (2) 6.25% 5x5 7.83%
FIRDAUSSI 5S x 5s 2 2 (1) (1) 6.25% 5x5 8.27%
PHALARIS 6s x 7S x 7S x 7D x 8D x 7D 6 4 (3) (1) 5.08% 5x6 5.91%
LA TROIENNE 5d x 6D 2 2 (1) (1) 4.69% 5x6 7.87%
ST SIMON 9s x 9S x 8s x 9S x 9S x 9S x 9S x 9S x 9s x 8S x 8S x 9d x 8D x 8D x 9d x 9D x 9D x 9d x 9D 19 10 (5) (5) 4.69% 5x6 4.44%*
BAYARDO 7s x 8S x 6S x 6D 4 2 (1) (1) 4.30% 6x6 5.37%
BAY RONALD 8S x 8S x 9S x 8s x 7S x 8s x 9S x 7D x 8d x 9d x 9d 11 3 (2) (1) 4.30% 6x6 4.30%*

greetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-03 14:50

Je hebt trouwens ook nog een Hampton v. Sultan Himyar. Ga die maar eens nazoeken. Komen uit die lijnen bekende sportpaarden?

Anna42

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-03 09:34

fabienne schreef:
Hoe kan je nou schilderijen van paarden uit de tijd van VOOR de fotografie als voorbeeld nemen?????? In die tijd kon men nauwelijks een paard fatsoenlijk op het doek krijgen, laat staan dat je mag verwachten dat je op schilderijen/tekeningen uit die tijd de bouw correct zou kunnen aflezen. Men dacht notabene in die tijd dat een paard in galopsprong beide voorbenen naar voren en beide achterbenen naar achteren strekte!!!!!!!!!!

Dat dacht men niet alleen dat deden ze ook werkelijk. Alleen de Volbloeds van nu galopperen niet meer zo. Die zijn in de loop der jaren het lendenmechanisme kwijtgeraakt. Dit is nl de Rachwan galop in de sprint. Arabische/Shagya Volbloeds beschikken over de rachwangalop. Maar ook dressuurpaarden met een goed lendenmechanisme zoals b.v. Ferro.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-03 10:02

Ha ha net zo als Inspecteur zeker

thoroughbred

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-03 10:55

anna42 schreef:
Die zijn in de loop der jaren het lendenmechanisme kwijtgeraakt.

Ik begin me toch echt te irriteren aan deze uitspraken. Er wordt gewoon wat geroepen zonder dat er echt onderzoek(medisch/aantoonbaar) naar gedaan is. Als dit jou visie is ..prima. Maar dat wil niet zeggen dat dat zo is
Maar ik en een hoop andere denken daar gelukkig anders over.

Ik zou zeggen ga eens een volboed rijden(en t liefst een hete die lekker kaarsrecht omhoog gaat en z n rug mooi krom kan maken en goed kan bokken ) Dan voel je eens wat goed lendemechanisme is.

Pino24

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-03 15:22

thoroughbred"]
[quote="anna42 schreef:

Ik begin me toch echt te irriteren aan deze uitspraken. Er wordt gewoon wat geroepen zonder dat er echt onderzoek(medisch/aantoonbaar) naar gedaan is. Als dit jou visie is ..prima. Maar dat wil niet zeggen dat dat zo is

Ik zou zeggen ga eens een volboed rijden(en t liefst een hete die lekker kaarsrecht omhoog gaat en z n rug mooi krom kan maken en goed kan bokken ) Dan voel je eens wat goed lendemechanisme is.
[/quote]

Wat is dit nou voor über Kinderachtige opmerking!
Misselijk

Anna42

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-03 17:31

thoroughbred"]
[quote="anna42 schreef:

[/quote]

Ik ga uit van de feiten. Deze feiten worden ook nog visueel getoond aan een ieder die het wil zien. Feit is dat men vroeger wel degelijk signaleerde hoe deze paarden galoppeerden en dit overeenkomstig vastlegde. Het probleem is dat men het nu niet meer ziet en dan roept dat ze het vroeger verkeerd zagen. Dat jij daaraan ergert, is voor mij nog geen reden om dan maar de feiten te verzwijgen.

Alles wat krom is, kan dressuurmatig niet recht worden gereden en is per definitie ongeschikt voor de disciplines dressuur en springen.

Anna42

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-03 17:40

sarabande"]
[quote="Anna42 schreef:

Iedere vergelijking op aantallen gaat volledig mank.

Ik heb het over de huidige topsporters, ik heb het ook met nadruk over de huidige sportpaardenfokkerij.
[/quote]

Dat had ik wel begrepen. Ik vroeg dus ook of je dat onderbouwd kunt toelichten aan de hand van de voorbeelden Hampton, Sultan en Selim.
Waarom de HUIDIGE sportpaardenfokkerij nog steeds Volbloed nodig en al heel lang geen Arabisch bloed meer nodig is. Hoe lang is bijvoorbeeld HEEL LANG?

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-03 17:49

Ik hoef niet in het verleden te graven om iets toe te lichten, ik kijk gewoon naar de praktijk van vandaag de dag.
De huidige toppers moeten aan totaal andere voorwaarden voldoen dan de paarden van eeuwen geleden.
Om tot een goed presterend sportpaard te komen is in de loop van de laatste 50 jaar veel verschillend bloed gebruikt. Met name de Arabier is vrij snel afgevallen en de Volbloed wordt nog steeds gewaardeerd, zoals men gisteren ook weer heeft kunnen horen.
Dat is niet omdat iemand dat propagandeert, maar gewoon omdat dat tot functionaliteit leidt en voldoet aan de vraag, in spijt van al de theorieën die hierboven en in de andere topics staan.

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-03 18:05

Wat vaag dat er dan in bepaalde stamboeken volbloed wordt afgewezen, zoals bij bepaalde stamboeken in Duitsland gebeurt.
Over 2 weken ga ik naar de Holsteiner HK en waarschijnlijk gaan we ook allemaal fokkers bezoeken, dan kan ik dit even proberen te onderzoeken.
Ik zou eigenlijk als fokker geen volbloed meer gaan gebruiken na het zien van de foto's van gisteren op dat symposium.

Met even bedoel ik de tijd dat ik in Duitsland ben en hopelijk zijn dat er 5 Haha!

greetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-03 18:21

Wil je wat over dat symposium vertellen Adriana. Je maakt me nu wel erg nieuwsgierig.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-03 18:31

adriana schreef:
Wat vaag dat er dan in bepaalde stamboeken volbloed wordt afgewezen, zoals bij bepaalde stamboeken in Duitsland gebeurt.

Welke stamboeken???

Anna42

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-03 18:48

sarabande schreef:
Ik hoef niet in het verleden te graven om iets toe te lichten, ik kijk gewoon naar de praktijk van vandaag de dag.
De huidige toppers moeten aan totaal andere voorwaarden voldoen dan de paarden van eeuwen geleden.
Om tot een goed presterend sportpaard te komen is in de loop van de laatste 50 jaar veel verschillend bloed gebruikt. Met name de Arabier is vrij snel afgevallen en de Volbloed wordt nog steeds gewaardeerd, zoals men gisteren ook weer heeft kunnen horen.
Dat is niet omdat iemand dat propagandeert, maar gewoon omdat dat tot functionaliteit leidt en voldoet aan de vraag, in spijt van al de theorieën die hierboven en in de andere topics staan.

Ik kijk ook naar het heden en analyseer de invloed van het verleden (niet van eeuwen geleden) in de sportpaarden van heden. Dat vervolgens Amurath, Ramzes, Fetysz, Lapis etc. meer presteren in de huidige sportpaarden dan de honderden ingezette Volbloeds.
Ik heb nog steeds geen onderbouwde uitleg gehoord waarom je Hampton en de rest van de familie moet gebruiken voor de sportpaardenfokkerij.
Zijn Selim en Sultan nu wel of niet geschikt?
De tabaksindustrie voldoet ook aan de vraag, maar dat wil nog niet zeggen dat het roken ervan gewoon tot functionaliteit leidt.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-03 18:51

Anna42 schreef:
De tabaksindustrie voldoet ook aan de vraag, maar dat wil nog niet zeggen dat het roken ervan gewoon tot functionaliteit leidt.

Dit zegt meer over jouw manier van discusieren dan ik duidelijk kan maken.