Merriekeuring KWPN 2012

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Casca

Re: Merriekeuring KWPN 2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 23:02

Kan een merrie die al eerder naar de keuring is geweest de exterieurpunten nog opwaarderen bij de IBOP? En dus ook ster worden als ze al eerder naar de keuring is geweest?

Er staat dat ze wel kunnen worden aangeboden voor een hoger predikaat, maar geldt dat ook voor merrie's die alleen stb zijn?

Mosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 23:04

Je kunt haar opnieuw aanbieden voor het lineair scoren. Hou er wel rekening mee dat dit maar 1x per jaar mag. In jouw geval dus pas weer in 2012.

Casca

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 23:12

:D ok! Dank je! Ga ik er nog eens goed over nadenken hoe ik het verder ga aanpakken :D

newt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 16:05

Zo anderhalve dag niet online en heb al een flinke pagina terug te lezen.
@Manueeltje, Mooie merrie, je exterieur punten heb je inderdaad maar vast, ook mij lijkt het wel een sterwaardige merrie, maar jah ook hier zie je dat ze er onheroepelijk uitgegooid worden wanneer ze maaien. Tuchinski zelf werd in Tolbert eens voorgesteld toen was hij 6 meen ik, en ow wat was iedereen toch in de wolken van die hengst, maar maaaaaaien dat hij deed.
Ik vind het niet een hinder en het is ook niet een hinder in de sport. Over het wel en niet ster maken van een maaiend paard tja, dan kunnen ze maaien maar wanneer de bewegingen er ruim zijn dan kijken ze dat maaien al snel door de vingers (zie Tuchinski).
Bovendien maaiend e helft van de friese paarden (even los hier van)

@Margriet, Wat een fijne merrie om naar te kijken, maar om nou te zeggen dat het zonde is dat ze te klein is gebleven nee. Persoonlijk vind ik dit een Paard met een maatje minder voor de wat kleinere mensen onder ons. Als ze nu 1.60 meet zal ze volgend jaar niet veel meer meten dan dat, dus om langer te wachten dat weet ik niet. Ze lijkt wel fijn te dragen in de galop, maar de draf foto lijkt ze wat vlak in de gangen. Heb je ook een filmpje van het los lopen?

@Ipsilonka, sorry geen verstand van gelders/tuigers type van het KWPN :o

@Mosh Ik zou eerder meer tempo er in willen ze draaft groot en deels niet over, wat een onguur weer ook hé gatver, Wel al een fijn bespierde merrie!

Hier ook een 3 jarige die zo lekker onstabiel is in de aanleuning, ze mag nu de eerste 2 weken niet een bit in en vervolgens komt de tandarts nog eens langs om bij te vijlen en daarna maar weer zien. Arm dier

Ik zal vamiddag een zien of ik wat filmpjes kan maken van de kroost.. weer is hier nu rustig iig..

newt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 19:32

Nou met moeite de filmpjes voor elkaar kunnen krijgen, en sorry ben geen goede cameravrouw haha, en ze dan ook nog tegen willen houden want jah ze willen allemaal naar stal.
Zo kan ik gelijk zien wat de verbeter punten zijn her en der en waar we straks aan de longe aan kunnen trainen. Ik heb ook even het filmpje van de United er bij gezet, ze is pas anderhalf dus heeft nog lekker te groeien, na 1e minuut zit er 2 slomo stukjes in de film lekker op de muziek mee hahahah..
Freya: http://youtu.be/ddoVfP5sd5U

Van Eowyn (San Remo) kan de galop nog wel verbeterd worden, ook exterieur matig moet ze nog wat bij zetten, met trainen zal de hals wel goed bij komen. Ze heeft de zware gewrichten van de duitse kant mee gekregen. Van haar verwachten we ook nog niet zo snel een ster verklaring.
Eowyn: http://youtu.be/aonFz8FseCs

Erinna (Hamlet) is exterieur wel redelijk compleet en lijkt veel op haar vader. Ze is misschien wat te zwaar in de halsbouw met shuin neigend stijl schouder en wat nauw van voor, maar voor haar heb ik wel iets meer hoop dan Eowyn. Erinna word opgegeven als springpaard.
Erinna: http://youtu.be/hHTUYV9wOxQ

Ik dacht ik ga nu een filmpje maken en dan in februari weer en in april met longeren.. dan kan ik mooie zien hoe ze (positief hopelijk) veranderen
Laatst bijgewerkt door newt op 14-12-11 19:46, in het totaal 1 keer bewerkt

MargrietJonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 19:36

newt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 19:45

Je ziet inderdaad dat ze zo nu en dan zo'n sprintje trekt en de knie beter in de lucht heeft. Verder blijft ze wel wat vlak in zijn geheel. Kun je met rijden de achterhand er wat onder krijgen waardoor ze voor mooi omhoog/berg op loopt?
ik dacht al wat een bekende stem (jury). Maar die is ook altijd jury met Bart Henstra in friesland

Cheytjuh
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 19:50

Oh wat leuk, een topic over de merriekeuring !

Wij gaan ook volgend jaar, voor het eerst in ons leven eigenlijk. Naar Didam, de Gelderse Paarden.

Met deze merrie :

Afbeelding
Het is een Elegant x Walser, uit 2008.

Afbeelding

Ze is momenteel 1.70m hoog, volgend voorjaar wordt ze beleerd en ze gaat dan hopelijk in 2012 ook voor de IBOP en PROK.

Erg leuk om al die mooie merries hier te zien, sommigen nog echt puppies, anderen al echt volwassen op 2,5 jarige leeftijd :~

MargrietJonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 19:57

@Newt: De laatste keer met les, had ik zo'n 'momentje'. Ik kon haar terug rijden maar ook heet maken. Haar voorbenen kwamen toen tot haar kin.... Ik wil niet zeggen dat haar voorbenen om haar oren vlogen, want lukt niet. Maar t zit er ergens wel in. Tijdens t rijden kan ik haar wel wat bergoprijden. Maar ze is nog jong. Verrijden kan altijd nog. Ze heeft een heel goed onder en doortredend achterbeen/hand.
@Chejtiuh: wat een leuke Gelderse merrie. Mijn oude merrie is 3/4 Gelders, had graag nog een echt Gelders veulentje gefokt, maar ja..... Ik heb geen plant in me tuin... :)

newt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 20:01

Misschien is het dan toch een idee om IBOP te rijden i.p.v aan de hand. Ze is straks 5 toch?. Dan zit je wel weer met bepaald oefeningen. Kunnen jullie al een beetje het schouder binnenwaarts en travers? Anders moet je voor 1 April IBOP rijden dan hoef je alleen nog het wijken extra. Je hoeft ook niet persee in eigen provincie. Ik zou vrijdag in Groningen starten terwijl we provincie friesland zijn. Maar die gaat niet door dus dan in februari in Drenthe als het mee zit..

MargrietJonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 20:12

De oefenavond toen was O.L.V. Dhr. H. Dirksen en Dhr. D. Reijne.
We zijn momenteel spelenderwijs aan de oefening schouderbinnenwaarts bezig. En ja in 2012 wordt Celva (alweer) 5. Ik ben er nog niet helemaal uit. Toendertijd zei dhr. Reijne dat ik t beste nog een jaartje kon wachten met de keuring/ stamboek opname. Toen heb ik t zekere voor t onzekere genomen om Celva nóg een jaartje te laten wachten m.b.t. tot haar stokmaat. Aan de andere kant heb ik goed contact met de hengstenhouder en die zou Celva e.v.t ook kunnen uitbrengen op de keuring. Of of of gewoon doorrijden in de wedstrijdsport tot t Sport predicaat en daarbij door de zijdeur naar de STER.

Eh.... zie jij door de bomen het bos nog?????

ullaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 21:00

Als je haar toch ind e sport uitbrengt is wachten tot het sportpredikaat misschien een optie, en evt laten PROK-ken voordat je haar nog eens aanbied.

Mosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 21:19

Als je echt kans wil maken op ster dan zou ik het via de sport doen. Kost maar één jaar extra als het een beetje vlot gaat. Mijn merrie was ook 6 toen ze de IBOP liep. Is echt niet het minst bewegende paard, maar ze eisen veel meer van de paarden dan op jonge leeftijd. Er worden dingen als kracht, balans, oprichting strenger bekeken. Over de oefeningen zou ik mij geen zorgen maken. Ze kunnen schouderbinnenwaarts vragen. Mijn paard moest alleen wijken. Verder heb ik nog nooit andere oefeningen uitgevoerd zien worden ;)

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 21:20

je kan toch eerst ibop proberen, gaat sneller, en als je een aparte hebt hoeft het rijtechnisch nog niet zo perfect zijn. als het niet lukt kan het altijd nog via de sport.

Mosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 21:28

Nouja ze geeft zelf al een beetje aan dat het geen aparte is toch? (niet om je paard de grond in te boren hoor Margriet, ik heb zelf ook geen aparte in de stal staan :P ). Je moet een route uitstippelen waarvan je denkt dat je paard het meeste kans maakt..

hippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 22:15

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 22:17

Is ze prok?

mijn advies, even een prof erop zetten, in een klein achterafconcoursje en een wp in het Z2 erop laten triksen.

en dan op de keuring alleen nog voor exterieur

MargrietJonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 22:20

ullaatje schreef:
Als je haar toch ind e sport uitbrengt is wachten tot het sportpredikaat misschien een optie, en evt laten PROK-ken voordat je haar nog eens aanbied.

Ze is al PROK. ;) En ja apart, apart, voor mij is ze een hele aparte ja, maar voor andere mischien weer heel gewoontjes. Hoewel we op wedstrijd altijd wel met goeie punten thuis komen. Maargoed. Ik zal jullie advies allemaal de revue laten passeren. :)

ullaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 11:06

Sorry Margriet dat wist ik niet,

Hippo ik zou ook pas gaan bij een sportpredikaat, zeker omdat ze al 10 is.

hippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 11:09

Fokfanaat en Ullaatje, bedankt daar kunnen we mee verder :)

MargrietJonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 13:03

ullaatje schreef:
Sorry Margriet dat wist ik niet,

Hippo ik zou ook pas gaan bij een sportpredikaat, zeker omdat ze al 10 is.

Oh dat maakt niet uit hoor. Ik wilde voordat ik met Celva aan de slag ging weten wat voor beestje ik had gefokt.
En last but not least of ik wel tijd en geld investeerde in een beestje dat 100% gezond was klinisch en röntchenlogisch.
Toen heb ik ook maar meteen besloten voor extra foto's te maken voor t e.v.t PROK predicaat. Hmmm.... T eerste
predicaat is binnen! Hi hi.

Maar nogmaals bedankt voor jullie meningen en tips! :)

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 13:14

Begrijp ik het dus goed dat je na het behalen van een sportpredikaat alsnog een sterpredikaat aanvragen als ze voldoende punten hebben op exterieur? (en hoeveel moeten ze dan eigenlijk gescoord hebben op exterieur? - ben meer van de sport dan van het keuren :D )

@Fokfanaat: voor de meeste mensen is het wel de kortste klap om er een prof op te zetten. Als je ziet hoe lang de meesten er over moeten doen om een paard Z2 klaar te krijgen...

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 13:21

70,

en idd helemaal omdat deze al M2 loopt lijkt me dat vrij snel voor elkaar.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 13:32

Equimotion schreef:
@Fokfanaat: voor de meeste mensen is het wel de kortste klap om er een prof op te zetten. Als je ziet hoe lang de meesten er over moeten doen om een paard Z2 klaar te krijgen...

:=

Als je de 70 haalt voor exterieur is de rest vaak wel te behalen via een omwegje.
Haal je de 70 niet, dan is de kans nihil.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 13:36

maar heb je alvast sport haal je die 70 makkelijker.