KWPN Verrichtingsonderzoek voorjaar 2011

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 22:40

Daarom laten de Amerikanen tegenwoordig hun eigen DA afkomen of vragen een keuring met meer dan 60 foto's !! Om elk detail erop te hebben
en dat heeft inderdaad met schadeclaims en bijnagaranties te maken

s0173957

Re: KWPN Verrichtingsonderzoek voorjaar 2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 22:41

tja, Amerikanen willen dan ook nogal eens FAMEUS overdrijven è...

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 22:42

Sjoert schreef:
[
Die reconstructies maken is mooi werk :D

Maar wie is de grote schuldige? De DA die het mogelijk maakt of de nieuwe eigenaar die direct gaat procederen bij een DA als er wat 'gemist' wordt of wanneer een eerder mogelijk onschuldige afwijking ineens toch de oorzaak blijkt te kunnen zijn van kreupelheid?

Men is doorgeslagen..

Een voetballer krijgt bv. onlangs een transfer van miljoenen naar een andere club..maar moet nog ff eerst geopereerd worden...
Dus waar hebben we het in dat warmbloed paardenwereldje over..Bij de volbloeds gaat ie ook weer in de race..en dan gaat het ook weer over miljoenen.

s0173957 schreef:
tja, Amerikanen willen dan ook nogal eens FAMEUS overdrijven è...

Zijn tevreden met 23 foto's.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 22:43

tsja ...we hebben ze wel nodig ( het zijn nog steeds de grootste afnemers van springpaarden , hunters enz )

MargreetB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 22:44

juliomariner schreef:
Het is helemaal nog niet zeker dat een hengst met OC of OCD meer nakomelingen met deze afwijking leverd dan een hengst die het niet heeft.
De opfok is veel meer van invloed dan het genetische component

Wanneer twee volle broers niet goed op de foto's zijn, geloof ik dat in dit geval niet.... :o

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 22:44

Keuze genoeg in paarden zonder een bemerking, dus waarom zou een handelaar een met een bemerking kiezen met alle risico van dien.
En inderdaad dat risico is niet in de eerste plaats dat ze er last van krijgen, maar daar heeft de verkoper weinig aan.

En daar kan je van alles op los laten, maar dat is de praktijk en dus moet je je daar naar voegen als fokker en dus ook als stamboek.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 22:46

sarabande schreef:
Keuze genoeg in paarden zonder een bemerking, .

Bij 8 en 13 foto's inderdaad. :D

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 22:54

welke serieuze keuring komt nu nog af met 8 of 13 foto's?

ff van de website van een in België hoogaangeschreven dierenkliniek gehaald: Van elke regio worden foto's in 2 of meer richtingen genomen, wat een standaard radiografische keuring op een 14 tot 16-tal beelden doet uitkomen. Keuringen voor Amerika kunnen tot meer dan 50 opnamen beslaan.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 22:59

16 is eisbaar ( kogel- sesam- knie etc....en dan komt de rug nog extra.....)

Maar het is niet de kliniek die uitmaakt hoeveel foto's, maar de koper en de verkoper..
Maar als je een onzekere koper hebt...wat 80% in deze tijd het geval is..ja dan komen er al gauw 23 foto's aan te pas voor blijkbaar ook paarden van marktplaats... :D

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 23:02

Of de paarden nu op marktplaats staan of niet doet toch niet ter zake?
Wrm geen gebruik maken van zulke media als ze er toch zijn... een koper is een koper.

Ik denk dat bij onze laatste verkoop er 18 foto's zijn genomen, maar ik kan er naast zijn. Die was 100% tiptop, geen enkele opmerking. Is al een echte uitzondering tegenwoordig. En dat uit een merrie die nooit gekeurd is én een enkel Duits gekeurde hengst.

Maar soit, genoeg gezeverd, terug over naar de hengsten!

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 23:04

ceasario schreef:
Suzanne F. schreef:
Het lijkt wel of het ineens een en al OC(D) is bij de hengsten.

3D. ;) Technieken worden steeds beter...Resultaten uit het verleden etc etc.. :j

PROK foto's zijn niet in 3D.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 23:08

juliomariner schreef:
Ik vind dat als je echt overtuigd bent van de kwaliteit van een hengst je hem niet mag laten staan (maar dan moet het echt goed lijken.)
Misschien moet er wel een voorwaarde komen dat een steekproef van de 3 jarige nakomelingen niet meer afwijkingen mogen hebben dan de gemiddelde populatie.

Misschien zit de volgende Totilas er wel bij die je nu zou laten staan

Het zou inderdaad goed zijn als de nakomelingen van zo'n hengst verplicht een PROK moeten doen bij stamboekopname. De nakomelingen van hengsten uit andere stamboeken die niet voldoen aan de eisen van het KWPN moeten dit immers ook.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 23:09

s0173957 schreef:
Maar soit, genoeg gezeverd, terug over naar de hengsten!

Als je als verkoper een paard laat keuren met 16-18 foto's tegen een marktplaatsprijs van bv. 4000.. dan ben je als verkoper niet goed bij je hoofd..
want dan gaat er straks toch een lachen...Zulk gajes ( decadente dieven) verzieken de markt.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 23:11

Tja, als die bewuste koper nu het paard niet wilt kopen als het niet gekeurd is...

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 23:14

janderegelaa schreef:

PROK foto's zijn niet in 3D.[/quote]

En hoeveel foto's zijn dat? PROK is net als het hebben van een kroon/keurmerrie in het verleden.. :o

Citaat:
Tja, als die bewuste koper nu het paard niet wilt kopen als het niet gekeurd is...

Dan ben je een slechte verkoper of het paard is zo onaantrekkelijk dat je geen gegadigde hebt.
ik stop nu..
Veel succes met de verr. hengsten. *\o/*

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 23:17

janderegelaa schreef:
Het zou inderdaad goed zijn als de nakomelingen van zo'n hengst verplicht een PROK moeten doen bij stamboekopname. De nakomelingen van hengsten uit andere stamboeken die niet voldoen aan de eisen van het KWPN moeten dit immers ook.

Ja hier ben ik het wel mee eens. Maar het betekent dan ook dat de merries aan zwaardere eisen moeten voldoen dan de hengsten en dat is toch een beetje de wereld op zijn kop.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 23:20

Voor de PROK, niet voor de fok.
Op zich moet een merrie aan geen enkele eis voldoen om er mee te mogen fokken...

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 00:21

sarabande schreef:
janderegelaa schreef:

Ja hier ben ik het wel mee eens. Maar het betekent dan ook dat de merries aan zwaardere eisen moeten voldoen dan de hengsten en dat is toch een beetje de wereld op zijn kop.

Ruinen kun je toch ook aanbieden voor stamboekopname.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 00:22

janderegelaa schreef:
Ruinen kun je toch ook aanbieden voor stamboekopname.

Dat fokt zo lastig

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 00:48

Maar wel handig voor de predikaten van de moeder;-)

uletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 08:50

janderegelaa schreef:
Dus kleine chip een D en grote chip een E? Van een klein fragment weet ik dat je het niet hoeft te zien na verwijdering maar een grote laat wel zijn sporen na. Bijgewerkt door de DA is dat een afvlakking.

Omdat we nu toch over het rontgen verhaal bezig zijn:
Paarden met een chip kunnen PROK worden. Het schijnt (ik ben geen dierenarts) dat ze kunnen zien of een chip erfelijk is of door een trauma (vind ik wel een vaag verhaal). Ken merries met 4 chipjes (die later operatief verwijdert zijn) Die met die chipjes op de foto gewoon binnen de norm vallen, en PROk verklaard worden. Er waren geen contourafwijkingen van het gewricht te zien, maar er zaten fragmenten. Van de 3 chips was er 1 vrij groot, drie wat kleiner. Alle fragmenten zaten bij de kogels, beide voorbenen, 1 achterbeen.

janderegelaa schreef:

Hier ben ik het ook helemaal mee eens. Vind ook dat het de wereld op zijn kop is, hengsten wel nemen met een bemerking (sorry maar dan moeten ze wel ontzettend apart wezen, en ik ga vast mensen over me heen krijgen, maar dat vond ik de contango niet)

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 09:00

Ik persoonlijk vind sowieso dat er geen hengsten met OC(D) goedgekeurd mogen worden. En idd de Contango al helemaal niet. Ik zou eventueel begrijpen dat ze bijv. Totilas zouden accepteren als hij een afvlakking had ofzo, maar in bijna elk ander geval vind ik het niet acceptabel.
Ik snap dan ook niet dat fokkers deze hengsten gebruiken. We willen toch vooruit in de fokkerij, ook qua gezondheid?

ptiteblue

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 09:13

Waar kunnen we die rapporten eigenlijk vinden voor alle gekeurde hengsten?
Want op de pagina's van de hengsten op de site van KWPN, staat er soms de rapport en soms niet?

uletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 09:15

Ik durf zulke hengsten ook niet te gebruiken. En zeker niet met het dekgeld wat ze er voor durven vragen. BW 1500E is belachelijk in mijn ogen.
Een hengst wordt er misschien mee geaccepteerd, maar als je op 3 jarige leeftijd erachter komt dat jouw fokproduct chips en andere afwijkingen heeft, wordt je niet blij. Dan moet het wel een hele goede zijn wil je die nog leuk kunnen verkopen..
Ik laat ze staan, maar dat is mijn mening. Eigenlijk vind ik dat het KWPN ook openheid moet spelen wanneer de eerste jaargang rontgen wordt gescreend. Net als de veulenrapportage daar iets over opnemen in de IDS, welke hengst levert gezonde kids, en vermeld bijvoorbeeld hoeveel merries er zelf PROK waren. Iets in die trant. Ik vind dat die gegevens belangrijk zijn. Daar kun je als fokker dan ook weer je keuzen van af laten hangen, of in ieder geval heroverwegen..

De onderzoeksrapporten zijn te vinden op KWPN.nl even op het nieuws bericht klikken, komt er een popup aan de rechterkant, onderaan dat bericht staan ze..

ptiteblue

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 09:19

Ik bedoelde van oudere hengsten, niet de groentjes :)