bloedlijnen, skelet en oorsprong

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Missouri

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-03 10:20

Hoge dressuur is toch sport Verward

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-03 10:22

Anna42 schreef:

........
Wat je totaal niet begrijpt is als het sportpaard een kop als een blok beton heeft dat helemaal niets maar dan ook niets met het sportpaard te maken. Maar kun je er verzekerd van zijn als je dit soort domme en gevaarlijke criteria op de sportpaardenfokkerij loslaat waar die sportpaarden in een recordtijd op gaan lijken. Nergens op dus. Dat zijn de domme en gevaarlijke fokkers. Het zal voor jouw wel niet moeilijk zijn om zelf te bepalen in welke categorie fokkers je thuis hoort.

Kijk, nu draai je het om / erom heen.

Mijn stelling was waarom een EASP-er een "mooi hoofd met arabische uitstraling" moet hebben.
Dat heeft gewoon niets met de sport te maken.

Als je nu zegt dat een mooi hoofd een EXTRA component is, kan ik het begrijpen.
De gemiddelde nederlander die nog nooit een paard van dichtbij gezien heeft zal een arabier in het algemeen een zeer mooi paard vinden. Dat klopt (klein koppie / grote ogen en dus een hoog aaibaarheidsgehalte. E.T. en de Gremlins waren ook zeer aandoenlijk.......)

Op de gemiddelde arabierenkeuring is de schoonheid en uitstraling een factor die nog veel belangrijker is dan bij het KWPN!
Bij het KWPN hebben ze de schoonheidseis allang versobert toen de fokker ging aangegeven dat de sportvererving mag prevaleren. Dat mocht zelfs ten koste gaan van het drafmechanisme bij de springpaarden.
(WEYDEN, kop als een pak stro / WELCOME, type van voor de oorlog / DARCO, weegt zowat een ton / SILVERSTONE draaft voor een 2,5 / etc.)

Dus op de keper beschouwd lijkt de EASP-arabierenfokkerij méér een plaatjesfokkerij dan de KWPN-fokkerij, die daar altijd van werd beticht.......

En indien iemand als uitgangspunt de smeltkroes van de west-europese paardenstapel neemt (lees KWPN) en daarin het arabiche percentage wil verhogen kan dat altijd bij het NRPS. Daar worden de paarden heus op waarde geschat.
Daar is een EASP niet voor nodig.

Anna42

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-03 10:27

En dat Amurath op dit vlak genetisch het een en ander in zijn mars had, bewijst ook weer de stamboom van Saluut II, die Amurath diverse keren al vrij dichtbij heeft staan.

Een vraag aan Karel: Ik merk dat Amurath voor verschillende paarden wordt genoemd; zo heb je de lijn Amurath-Tajar_Tajar-Tajar-Amurath-Amurath. Hoe wet je welke de Amurath van 1881 is?[/quote]

Alle Amuraths gaan rechtstreeks terug op de fameuze Amurath 1881 ox. In het vooroorlogse Duitsland, inclusief het oude Oost-Pruisen, zijn in totaal vier Amuraths met hun zonen ingezet. De Amuraths, in dit geval de rechtstreekse Shagyazonen, met de meeste invloed in Holstein is Amurath ShA 1981 v. Amurath 1881 ox, m. 246 Shagya 5, v. Shagya V, mv. Gidran XIX en in Hannover Amurath ShA I 330 v. Amurath ox, m. Gidran XXIX, v. Gidran XXIX, mv. Shagya II.
Onder de titel 'Amurath 1881 een genetisch wonder' is zijn onvoorstelbare inlvoed op de hedendaagse toppaarden beschreven. Over stempelhengsten gesproken!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-03 10:35

CGJ12 schreef:
[
Op de gemiddelde arabierenkeuring is de schoonheid en uitstraling een factor die nog veel belangrijker is dan bij het KWPN!
Bij het KWPN hebben ze de schoonheidseis allang versobert toen de fokker ging aangegeven dat de sportvererving mag prevaleren.
[/quote]

Het verschil tussen de hedendaagse arabische volbloed en de shagya is wel erg groot. De " gewone" arabier spreekt mij ook absoluut niet aan, een ielig slecht bewegend dier.

De shagya daarintegen, verbaasde ik mij over hoe die dier konden bewegen.

Daarnaast word nergens beweerd dat je nu ineens met arabieren moet gaan fokken, als zeggen sommige dat wel.

Graag de quote waarin dat word beweerd.

Anna42

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-03 10:36

CGJ12"]
[quote="Anna42 schreef:

........
Wat je totaal niet begrijpt is als het sportpaard een kop als een blok beton heeft dat helemaal niets maar dan ook niets met het sportpaard te maken. Maar kun je er verzekerd van zijn als je dit soort domme en gevaarlijke criteria op de sportpaardenfokkerij loslaat waar die sportpaarden in een recordtijd op gaan lijken. Nergens op dus. Dat zijn de domme en gevaarlijke fokkers. Het zal voor jouw wel niet moeilijk zijn om zelf te bepalen in welke categorie fokkers je thuis hoort.

Kijk, nu draai je het om / erom heen.

Mijn stelling was waarom een EASP-er een "mooi hoofd met arabische uitstraling" moet hebben.
Dat heeft gewoon niets met de sport te maken.

Als je nu zegt dat een mooi hoofd een EXTRA component is, kan ik het begrijpen.
De gemiddelde nederlander die nog nooit een paard van dichtbij gezien heeft zal een arabier in het algemeen een zeer mooi paard vinden. Dat klopt (klein koppie / grote ogen en dus een hoog aaibaarheidsgehalte. E.T. en de Gremlins waren ook zeer aandoenlijk.......)

Bij het KWPN hebben ze de schoonheidseis allang versobert toen de fokker ging aangegeven dat de sportvererving mag prevaleren. Dat mocht zelfs ten koste gaan van het drafmechanisme bij de springpaarden.
(WEYDEN, kop als een pak stro / WELCOME, type van voor de oorlog / DARCO, weegt zowat een ton / SILVERSTONE draaft voor een 2,5 / etc.)

Dus op de keper beschouwd lijkt de EASP-arabierenfokkerij méér een plaatjesfokkerij dan de KWPN-fokkerij, die daar altijd van werd beticht.......

En indien iemand als uitgangspunt de smeltkroes van de west-europese paardenstapel neemt (lees KWPN) en daarin het arabiche percentage wil verhogen kan dat altijd bij het NRPS. Daar worden de paarden heus op waarde geschat.
Daar is een EASP niet voor nodig.
[/quote]

Je hebt al eens eerder aangehaald dat Jaques precies kon uitleggen waar het op lijkt. Ik heb toen ook al eens aangegeven dat je niet moet kijken waar het op lijkt, maar moet gaan kijken wat er werkelijk staat en en wat het werkelijk is. Als je zover bent, mag je nog eens weer schieten.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-03 10:39

Al eerder is er op gewezen dat een van de boktregels is, niet zoveel quoten.
Maar luisteren naar anderen is zelfs op dat gebied erg moeilijk zo blijkt Verward

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-03 10:45

Himyar schreef:
Bij de Quarter horses is het me al meerdere malen zo opgevallen dat paarden van heel verschillende bloedlijnen en met verschillende bouw toch in een bepaald onderdeel zeer concurrerend kunnen zijn. Dus het is niet een bepaalde lijn of een bepaalde lichaamsbouw (tot op zekere hoogte natuurlijk, misschien hebben ze gewoon allemaal lende mechanisme?) die maakt dat een paard goed presteert. En ik kan ook niet met zekerheid zeggen DAT en OF het aandeel Volbloed en HOE VER het Volbloed TERUG zit in de pedigree, hier een rol in speelt. Want bij Quarter horses kom je op een gegeven moment op behoorlijk wat unknown paarden terecht. En vroeger in Amerika liep de TB fokkerij/racerij en de fokkerij/racerij van kwart mijls paarden redelijk door elkaar. Maar wat ik probeer te zeggen is dat als een Amurath een bepaalde aanleg doorgaf/had, waarom andere paarden ook niet? Waarom alleen hij? En zijn toch vaak meerdere wegen die naar Rome leiden?

Waarom juist alleen Amurath?

Anna42

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-03 10:59

Himyar"]
[quote="Himyar schreef:
Bij de Quarter horses is het me al meerdere malen zo opgevallen dat paarden van heel verschillende bloedlijnen en met verschillende bouw toch in een bepaald onderdeel zeer concurrerend kunnen zijn. Dus het is niet een bepaalde lijn of een bepaalde lichaamsbouw (tot op zekere hoogte natuurlijk, misschien hebben ze gewoon allemaal lende mechanisme?) die maakt dat een paard goed presteert. En ik kan ook niet met zekerheid zeggen DAT en OF het aandeel Volbloed en HOE VER het Volbloed TERUG zit in de pedigree, hier een rol in speelt. Want bij Quarter horses kom je op een gegeven moment op behoorlijk wat unknown paarden terecht. En vroeger in Amerika liep de TB fokkerij/racerij en de fokkerij/racerij van kwart mijls paarden redelijk door elkaar. Maar wat ik probeer te zeggen is dat als een Amurath een bepaalde aanleg doorgaf/had, waarom andere paarden ook niet? Waarom alleen hij? En zijn toch vaak meerdere wegen die naar Rome leiden?

Waarom juist alleen Amurath?
[/quote]

Probeer eens uit te zoeken waarom Amurath, en Ramzes om een ander later voorbeeld te geven in al die toppaarden voorkomt. Wat ligt daaraan ten grondslag? Waarom vinden we uit diezelfde periode b.v een Volbloed als Adaptus xx of Achill xx niet terug in al die topspring-en dressuurpaarden. Al dit antwoord kent, heb je de sleutel gevonden in de fokkerij van sportpaarden.
Om je te helpen het antwoord is al diverse keren op Bokt gegeven.

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-03 10:59

EASP-site schreef:

d. EXTERIEURKENMERKEN

Type
Gewenst is het totaalbeeld van een mooi, elegant en harmonisch gebouwd rijpaard met daarbij een onmiskenbare Arabische opdruk. Deze raskenmerken komen in het bijzonder tot uitdrukking in het mooie hoofd, het droge exterieur, het harde beenwerk met goed ontwikkelde voeten en een zeer fijn en dicht haarkleed. De Shagya staat meer in het rechthoeksmodel dan het Arabische volbloed (ox). De in te zetten hengsten en merries moeten zich duidelijk onderscheiden in geslachtstype, waarbij de laatrijpheid van het Arabische paard in de beoordeling moet worden betrokken.

Hoofd
Gewenst is een klein, markant, edel en droog hoofd waarbij de neuslijn licht concaaf of recht verloopt. De ogen moeten groot en donker zijn en ver uitelkaar liggen. De neusgaten zijn groot en donker en moeten in actie zichtbaar groter worden.

Dit is slechts en deel van wat er staat over de exterieureisen / wensen.
Zo duidelijk en gedetailleerd heb ik nog niemand van het KWPN zien verkondigen hoe een paardenhoofd er in hun visie moet uitzien........
Zeker Jaques niet.

plaatjesfokkerij

Zelfs de neusgaten moeten DONKER zijn. Vast een veterinair / bewegingsdeskundige die daar de voordelen van ziet. Dat van die GROTE neusgaten zal heus een functie hebben, maar de kleur ?
Het zou mij niet verbazen als Anna nu zélfs een link weet te leggen tussen donkere neusgaten en een functioneel dragend skelet.

Ik ben zeer benieuwd.

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-03 11:06

Anna42 schreef:
Probeer eens uit te zoeken waarom Amurath, en Ramzes om een ander later voorbeeld te geven in al die toppaarden voorkomt. Wat ligt daaraan ten grondslag? Waarom vinden we uit diezelfde periode b.v een Volbloed als Adaptus xx of Achill xx niet terug in al die topspring-en dressuurpaarden. Al dit antwoord kent, heb je de sleutel gevonden in de fokkerij van sportpaarden.
Om je te helpen het antwoord is al diverse keren op Bokt gegeven.

Ik bedoel eigenlijk te zeggen: waren er niet meer Shagya Arabieren uit andere lijnen die ook positief hebben doorgewerkt? En zijn er dan helemaal geen andere paarden/rassen die het lendenmechanisme ook hebben, maar het niet aan een Shagya Arabier te danken hebben?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-03 11:50

Citaat:
je weet best waarom een echte fokker een paard/pony fokt. Absoluut niet uit commerciel oogpunt want er zijn gemakkelijkere manieren snel van je geld af te komen.

Hier ben ik het dus niet mee eens, volgens mij fokt iedere fokker een goed paard die hij ook nog eens goed kan verkopen.

En dat mensen dat geen echte fokker noemen is natuurlijk onzin. Ik denk dat de grote heren ook paarden fokken met het doel dat het dier niet alleen kwalitatief goed is, maar ook weer verkoopbaar is.

Het een sluit het ander niet uit.

Sprintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-03 11:53

Jammer dat er toch nog zoveel offtopic wordt gegaan en dat terwijl er volgens mij heel erg veel te bediscussieren valt over dit interessante onderwerp zonder dat iemand zich persoonlijk aangesproken hoeft te voelen.

Veel mensen fokken misschien niet bewust terug op shagya of amurath bloed, maar onbewust gebeurd dit misschien wel een beetje. Als je kijkt bij hoeveel dieren dit in de pedigree zit. Kwaliteit wordt door de meeste fokkers toch echt wel herkend.

Het gaat er in mijn ogen dus ook niet om wie het wel of niet goed doet in de fokkerij. Het gaat erom of deze therorie van het lendenmechanisme in combinatie met het shagya/amurath bloed een beetje klopt.

En voor iedere theorie zijn uitzonderingen te vinden, maar weet je wat ik zo grappig vindt ik geloof dat ik die nog niet echt heb gezien in dit topic!!! Wel persoonlijk gehakketetak waarom dingen niet goed gebracht zijn etc. etc. Maar er is geen onomstotelijk bewijs tegen deze theorie!

Nog even een klein stukje wetenschaps filosofie voor de liefhebbers:
Een tegendeel kan bewezen worden, maar als iets echt waar is kan je dat nooit voor de volle 1000% bewijzen! Als voorbeeld hiervoor wordt altijd de theorie aangehaald dat alle raven zwart zijn. Zolang je alleen maar zwarte raven ziet blijft het altijd theoretisch mogelijk dat er ook een witte is, maar die heb je nog nooit gezien. Als je 1 x een witte raaf ziet dan heb je de theorie ontkracht, dan kan je nooit meer zeggen dat alle raven zwart zijn!

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-03 11:57

Ik zal je even op weg helpen:

Wetenschappelijk heet dat falsificatie ........

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-03 12:01

Volgens mij bestaat dat merk al dat Anna nastreeft, dat heet Trakehner.

Verder houd ik mijn mond maar in deze discussie. Het kan me eigenlijk geen bal schelen, zo lang ik er maar een fijn sportpaard aan heb. In dat opzicht ben ik prima tevreden met het WPN. (en met de schoonheid van mijn Welcome is het redelijk goedgekomen Knipoog )

Sprintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-03 12:03

CGJ12 schreef:

Ik denk hou het simpel Blond

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-03 12:03

Hé Zep.

Ik dacht dat je deze discussie allang gepasseerd was, maar je kunt het blijkbaar nog niet laten....... Knipoog

Excuseme

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-03 12:04

CGJ12 schreef:

volgens mij hoef je sprintje in methodologische zin weinig bij te brengen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-03 12:07

Vind dat sprintje bijzonder goede opmerkingen maakt, en ben benieuwd wie nu inhoudelijk wil gaan discusseren en beargumenteren wat er niet klopt aan de theorien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-03 12:08

Ik vind jullie enorm moeilijk doen om niks. Want waar gaat het uiteindelijk om? Om een paard dat kan presteren. En welke paarden blijken in de praktijk te presteren?? Vul zelf maar aan Knipoog

kind kan de was doen, als je het mij vraagt...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-03 12:09

CGJ12 schreef:

Denk dat je tegen een Doctor in de biopsychologie dat niet hoeft te vertellen. Verward

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-03 12:11

Excuseme schreef:
......volgens mij hoef je sprintje in methodologische zin weinig bij te brengen

was ik bekend mee

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-03 12:12

biopsychologie? Sinds wanneer is dat een leerstoel??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-03 12:13

Zep schreef:
biopsychologie? Sinds wanneer is dat een leerstoel??

Moet je even aan sprintje vragen, geloof dat het bio is, kan ook iets anders zijn.

psychologie kwam er in voor,dat weet ik zeker.......... Haha!

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-03 12:16

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-03 12:23

Dank je margreet, volgens mij is dat het maar ik denk dat sprintje het als beste kan bevestigen.