Najaarsonderzoek 2009

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 07:49

dank je!!
ziet er super uit!! heel veel verbeterd van achter vind ik!! en word heerlijk gereden super! ja vind het zeker een heel fijn beest!

Gitta1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 09:08

weule schreef:
kortom: dressuurpaardenfokkerij gaat achteruit, we leveren in op power/massa en werkwilligheid, ook het achterbeengebruik gaat er niet op vooruit.

Dat was toch al langer bekend... ;)

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 10:03

dressuurDVD schreef:
Filmpje van Bordeaux van vandaag (11-11-09 @ Stegeren):

Is hij zo verkouden of blaft er een ander..?
Voor doet hij me denken aan Lancet..beetje vlug aan de grond ;)

MargreetB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 11:58

essiesilly schreef:
dank je!!
ziet er super uit!! heel veel verbeterd van achter vind ik!! en word heerlijk gereden super! ja vind het zeker een heel fijn beest!

Die verbetering is op dit filmpje niet te zien... Het wijdlopen gebeurde namelijk alleen op stukken dat ie rechtuit liep, verbetering zou dus alleen te zien kunnen zijn op de rechte stukken, dus recht van voor of achter, en dat kun je dus onmogelijk van dit filmpje beoordelen. (Toen ik er drie weken geleden was, was hij wel degelijk verbeterd op de rechte stukken, dus ik gelóóf het wel, het is alleen niet te zien ;) )

Op dit stukje zie je echter duidelijk dat het probleem nog wel degelijk bestaat: hij onttrekt zich nog steeds door in de bochten met zijn binnenachterbeen in het middenspoor te treden, en níet in het spoor van zijn binnenvoorbeen.

Verder vind ik dat hij wat betreft ruimte en veer in de draf zéker niet vooruit is gegaan... :n In mijn beleving draafde hij voorheen wat mooier vanuit de schouder, met meer ruimte en afdruk.

Wie zit er op trouwens, wordt hij niet meer door één van de dressuurdames gereden? Of is dat een testruiter?

Sjoert

Re: Najaarsonderzoek 2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 12:00

Testruiter bij mijn weten

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 12:05

o haha nou dan LEEK hij beter ;)

Lilliputter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 12:08

Vind Bordeaux anders helemaal niet verkeerd op dat filmpje! Zo lijkt het in elk geval... Hele fijne galop :j

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 12:11

ja vond ik ook maar ja.. hou m n mond maar hahaha

nou ff een vraag: hoe moet ik in godsnaam weten welke hengst wanneer moet met de 1e bezichtigingen aangezien dit zoveel data zijn en zoveel verschillende plaatsen :S :S snap er geen pepernoot meer van haha

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 12:53

amaze schreef:
_San87_ schreef:
Klopt. Maar als een hengst zelf niet wat kan laten zien, hoe moet hij dan ooit gaan vererven? Hij kan immers niet doorgeven wat hij zelf niet heeft?

Dat kan hij wel ! Het is niet per definitie ''what you see is what you get ''' zijn buitenkant kan anders zijn dan hetgeen hij door geeft , zijn genen icm met de genen van de merrie bepalen het uiteindelijke resultaat.
Hoe meer overeenkomsten in exterieur en genen dat een hengst met een merrie heeft ,hoe meer kans op een nakomeling dat de eigenschappen van de hengst (en merrie) draagt .
Sorry , off topic .. :o

Dat weet ik. Maar wat er in een lijn niet zit, kan het dier ook niet doorgeven. En laten we wel wezen, geen van de dressuurdieren die aangeboden zijn, hebben iets te bieden wat andere al goedgekeurde hengsten niet hebben.

Lilliputter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 12:56

Dat zou ik niet zo snel durven zeggen, je weet immers niet wat de nafok doet...

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 12:58

liliputter schreef:
.. Hele fijne galop :j

En de draf , ja, die kun je verbeteren..??

Lilliputter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 12:59

Ik kan deze opmerking niet echt plaatsen Ceasario. Op basis waarvan richt je die aan mij?

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 13:02

liliputter schreef:
Ik kan deze opmerking niet echt plaatsen Ceasario. Op basis waarvan richt je die aan mij?

Je pakt er 1 onderdeel uit..en het andere laat je weg..en krijg je zulk een vraag..

Lilliputter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 13:04

Mij viel de galop op, vandaar de opmerking dat Bordeaux een hele fijne galop heeft. Ik heb geen woord gesproken over de draf. De stap, gedrag, houding, souplesse, ruggebruik, achterbeen enz enz evenmin...

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 13:06

ceasario schreef:
liliputter schreef:

Je pakt er 1 onderdeel uit..en het andere laat je weg..en krijg je zulk een vraag..

Iedereen weet toch dat de draf de gang is waarin de meeste verbetering/vooruitgang valt te behalen ohz . De stap daarintegen is moeilijk om tactzuiver te houden en dus te verbeteren . De galop kan vooral verbeterd worden door oefeningen om het achterbeen sterker te maken.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 13:11

Lilliputter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 13:13

Ceasario je leest verkeerd. Een hengst is goed genoeg als hij aan de eisen voldoet die het kwpn stelt. De draf is inderdaad de bewerkbaarste gang, maar dat wil niet zeggen dat een draf waar aan of mee gewerkt is ook goed genoeg is om in aanmerking te komen voor een papiertje.

Snap ook niet wat de 2e regel + het filmpje hiermee te maken hebben...

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 13:16

liliputter schreef:
Ceasario je leest verkeerd. Een hengst is goed genoeg als hij aan de eisen voldoet die het kwpn stelt. De draf is inderdaad de bewerkbaarste gang, maar dat wil niet zeggen dat een draf waar aan of mee gewerkt is ook goed genoeg is om in aanmerking te komen voor een papiertje.

Snap ook niet wat de 2e regel + het filmpje hiermee te maken hebben...
Ceas praat graag in raadsels... %)

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 13:17

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 13:21

ceasario schreef:
Je snapt het wel..Want daar zal toch in het nieuwe jaar een nieuw filmpje geplaats moeten worden
en ik denk dat dat youtube filmpje voor hun niet goed genoeg is..

Volgens mij de verkeerde link ,deze bedoelde je toch ?

http://www.schockemoehle.com/deckstatio ... feeab25298

In dit filmpje ziet hij er heel wat ''aangenamer'' uit dan ohz ! :j

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 13:28

amaze schreef:
[

Zo zie je maar weer..Het beste is er langs lopen.

Nu nog werken dat ie voor langer onderweg is. Moet geen probleem zijn .

MargreetB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 13:44

amaze schreef:
ceasario schreef:
Je snapt het wel..Want daar zal toch in het nieuwe jaar een nieuw filmpje geplaats moeten worden
en ik denk dat dat youtube filmpje voor hun niet goed genoeg is..

Volgens mij de verkeerde link ,deze bedoelde je toch ?

http://www.schockemoehle.com/deckstatio ... feeab25298

Absuluut! :j Maar nog steeds valt me op dat hij (ook op dit filmpje) met zijn rechterachterbeen op het middenspoor loopt. De bochten zijn er (slim?) uitgeknipt, dus die zijn niet echt te beoordelen. Op het laatste stukje draf treedt ie met zijn linkerachterbeen op het middenspoor, het lijkt alsof hij dus wisselt, (naargelang welk ab het bab is, die zet hij op het middenspoor). In het stukje stap loopt hij (op dit filmpje) met z'n hele achterhand scheef naar links; het rechterachterbeen treedt binnenlangs het rechtervoorbeen (dus op het middenspoor), het linkerachterbeen gaat buitenlangs het linkervoorbeen.

Om terug te komen op de opmerking dat de draf het meest bewerkbaar is: dat is natuurlijk wel zo, maar voorwaarde daarvoor is wel dat de techniek goed is. De verbetering zit 'm dan in de kracht, zodat er meer ruimte en gedragenheid in kan komen. Die techniek is voor mij het grootste vraagteken bij deze hengst... Het lijkt alsof hij ergens in de achterhand niet goed kan buigen, of het nou in z'n sprong zit, of in de heup, of ergens anders.. geen idee, maar helemaal lekker is het m.i. niet.

weule

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 15:10

ceasario schreef:
dressuurDVD schreef:
Filmpje van Bordeaux van vandaag (11-11-09 @ Stegeren):

Is hij zo verkouden of blaft er een ander..?
Voor doet hij me denken aan Lancet..beetje vlug aan de grond ;)

sorry, ik was verkouden ;) zat daar vlak naast...

weule

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 15:13

ik moet zeggen dat nog het meest gunstige stuk is gefilmd van hoe hij liep...., is niet in geknipt, maar wel het meest positieve staat erop....

wat mij opvalt is dat hij als hij voor de ruimte krijgt (na ongeveer 1.02, hij van achter met de hakken onder de staart loopt, en achter de massa, verder loopt hij op de volte, na ongeveer 20 seconden met een binnenachterbeen dat hij naar buiten plaatst en niet naar voren laat doortreden.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 15:14

Het probleem als dat er zou zijn vind ik te ver gaan..
In de bocht dient het normaal te zijn dat hij zijn achterbeen in het middelpunt naar binnen plaats.
Heb je een ober een dienblad met 10 liters bier aan de rand zien vasthouden..?

Hij zet het inderdaad naar binnen . maar dat zou niet gebeuren wanneer hij voor langer onderweg is ..zoals ik al eerder opmerkte.
Hij doet dit mijn inziens om de voorvoet te ontwijken..