Bloedspreiding binnen de dressuurfokkerij

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

s0173957

Re: Bloedspreiding binnen de dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 11:13

Veel mensen doen het hier ook overkomen alsof je absoluut geen verstand hebt van fokken als je bv Jazz neemt om te laten dekken.

Onze merrie is iets te kort in het been, mag wat meer ruimte in het voorbeen hebben en iets meer bergop komen. Daar past mijns inziens Jazz volledig op om die punten te verbeteren. Dat het dan een bekende hengst is die veel gebruikt wordt maar die wel volgens mij heel goed op m'n merrie past, wat dan nog?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 11:18

sarabande schreef:
Ja daar heb je zeker gelijk in dat promotie veel doet, maar dat gaat op tot de kinderen zichzelf kunnen waarmaken. Wanneer dat niet gebeurt zakken de dekkingen vanzelf weg.
Gribaldi heeft op dit moment toch wel een paar zeer aparte kinderen op het hoogste niveau lopen zoals PB, Ruby, Totilas en Sister.
Je kan veel op Gribaldi tegen hebben, maar dat zijn toch geen doorsneepaarden.
Toch hoort hij ondanks al zijn dekkingen niet in het rijtje van de grote verervers, en dat zegt ook wel weer genoeg.

Bij de goede Gribaldi's vind ik juist interessant om te zien hoe de combinatie is met de moederlijn.

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 11:28

s0173957 schreef:
Veel mensen doen het hier ook overkomen alsof je absoluut geen verstand hebt van fokken als je bv Jazz neemt om te laten dekken.

Onze merrie is iets te kort in het been, mag wat meer ruimte in het voorbeen hebben en iets meer bergop komen. Daar past mijns inziens Jazz volledig op om die punten te verbeteren. Dat het dan een bekende hengst is die veel gebruikt wordt maar die wel volgens mij heel goed op m'n merrie past, wat dan nog?

Ik geef je groot gelijk hoor! Pling

krackertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 11:29

s0173957 schreef:

Jazz staat niet per definitie bekend om zijn vererving van lange voorbenen, ruimte daarentegen wel.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 13:33

Dat staat er toch ook krackertje?

Leuke discussie om te lezen hier. Ik blijf stilzwijgend mee lezen Haha!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 13:35

Ik dacht dat Jazz toch wel een lang voorbeen gaf? Welke hengst vind jij daar geschikt voor om dat te verbeteren?

Ik kom (helaas) ook bij Jazz uit voor mijn merrie. Eigenlijk wil ik dat liever niet en ik kijk naar andere opties. Mijn merrie mocht een langer voorbeen hebben en een correcter gesteld achterbeen, is wat recht en koehakkig.

krackertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 13:36

WinBinChes schreef:
Dat staat er toch ook krackertje?

Leuke discussie om te lezen hier. Ik blijf stilzwijgend mee lezen Haha!

Dan lees ik iets anders dan jij, er staat mijn inziens dat de merrie iets te kort is in het voorbeen en dat jazz dat punt eventueel zou kunnen verbeteren, vandaar mijn reactie.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 13:40

s0173957 schreef:

Ze zegt idd kort, maar even later over meer ruimte, dus niet zozeer lengte Knipoog

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-08 13:40

Omdat het verbeteren op onderdelen niet direct het onderwerp van dit topic is, is het beter de discussie over het wel of niet lange voorbeen van Jazz in een ander topic te houden.

krackertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 13:42

Suzanne F. schreef:
Ik dacht dat Jazz toch wel een lang voorbeen gaf? Welke hengst vind jij daar geschikt voor om dat te verbeteren?

Ik kom (helaas) ook bij Jazz uit voor mijn merrie. Eigenlijk wil ik dat liever niet en ik kijk naar andere opties. Mijn merrie mocht een langer voorbeen hebben en een correcter gesteld achterbeen, is wat recht en koehakkig.

Jazz kan een wat langer voorbeen geven maar er lopen er meer dan genoeg rond die het niet hebben, ligt natuurlijk ook aan de merrie die gebruikt wordt.

Wij zijn niet bezig met het fokken van langere voorbenen, sterker nog, als ik naar ons paardenbestand kijk dan hebben de meeste een korter voorbeen. Ze doen het goed in het werk en daar gaat het ons om.

Je zou een topic kunnen starten met je vraagstelling, zeker weten dat er reacties en suggesties genoeg zullen komen.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 13:44

Nu kunnen we hier wel een cursus begrijpend lezen neer gaan planten, maar dat is hopeloos offtopic.
Er wordt een opsomming gedaan met als afsluitende zin : Daar past (...) te verbeteren. Onder die punten valt dus die gehele voorgaande opsomming. Krackertje heeft het dus bij het juiste eind.

Overigs zijn er wel meer hengsten die een krachtige achterhand kunnen toevoegen en lengte in de passen. Lang en kort voorbeen geloof ik niet veel in. M.i. krijg je vanzelf meer optische lengte en ruimte als de achterhand meer tot dragen komt.
Als deze er niet zouden zijn heb je inderdaad weinig kans op bloedspreiding.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 13:50

WinBinChes schreef:
Ze zegt idd kort, maar even later over meer ruimte, dus niet zozeer lengte Knipoog

Het is hij Lachen

We proberen een iets langbeniger veulen te fokken dan de merrie zelf is, dus met te kort in het been wil ik zeggen dat ze langbeniger mag zijn (en dat is dus zowel vanvoor als vanachter).

Dan nog, ivm Jazz, voor een hengst met zo'n nakomelingscpah amper €1100 moeten betalen, je zou bijna gek zijn het niet te doen!
En aangezien wij aangesloten zijn bij het Oldenburgs stamboek en dus ook met alleen Oldenburg-goedgekeurde en meestal Duitse hengsten dekken, is Jazz-bloed allesbehalve aan verarming maar juist een mooie aanrijking!

krackertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 13:54

Kort gezegd, je wil een hoogbeniger paard fokken, jouw redenatie voor Jazz wat betreft bloedspreiding....ja in jouw geval klopt dat dan zeker.

Omgekeerde versie, wij kijken naar duits bloed, jij kijkt naar nederlands bloed, beiden zijn dan bezig met bloedspreiding.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 13:59

Maar hoeveel Nederlanders durven het aan om met Duitse hengsten te fokken?
Een Bellisimo, een Daddy Cool, een Rubin Royal,...

Ik vind gewoon dat Nederlanders veel meer buiten de grenzen, en zeker buiten de grenzen van het KWPN moeten durven kijken.
Wij zoeken in het KWPN, Oldenburg, Hannover, BWP, SBS, ... naar de hengsten die volgens ons passen. Voor te dekken in 2009 zal dit nu toevallig Jazz zijn, en we hebben dit jaar een Johnson omdat we de merrie drachtig gekocht hebben maar nu hebben we ze laten dekken door Daddy Cool.

Als je steeds in 1 stamboek blijft kijken kan je simpelweg op een gegeven moment bijna niet meer met 'nieuw' bloed fokken!

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 14:00

Wij halen massaal Sandro hit, rubistein en donnerhall hierheen. In Duitsland kijken ze naar Krack en Jazz. Nagelbijten / Gniffelen Dat houd een keer op. Al ben ik er wel van overtuigd dat het in Duitsland met de Sandro hits, Rubistein, Donnerhall, Pik Bube en de W lijn een stuk erger is. En dan is er ook nog maar eén die een goed achterbeen gebruik heeft. De rest moet je stimuleren.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 14:00

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 14:03

Sammie schreef:
Wij halen massaal Sandro hit, rubistein en donnerhall hierheen. In Duitsland kijken ze naar Krack en Jazz. Nagelbijten / Gniffelen Dat houd een keer op. Al ben ik er wel van overtuigd dat het in Duitsland met de Sandro hits, Rubistein, Donnerhall, Pik Bube en de W lijn een stuk erger is. En dan is er ook nog maar eén die een goed achterbeen gebruik heeft. De rest moet je stimuleren.

Als we nou eens wat leren van die Duitsers, kijk maar naar de keuring van afgelopen jaar mbt het Sandro Hit bloed.
Dan zouden we in Nederland dat bloed wel laten staan.

krackertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 14:10

Pipo, dan hebben we het over het lerend vermogen, lastig onderwerp.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-08 14:13

Pipo schreef:
Als we nou eens wat leren van die Duitsers, kijk maar naar de keuring van afgelopen jaar mbt het Sandro Hit bloed.
Dan zouden we in Nederland dat bloed wel laten staan.

Ik denk dat dat ook gebeurt dat leren. Helaas nadat legio fokkers ondanks het dure dekgeld met een blooper zijn blijven zitten. Dat is dus de onderwerp van dit topic.

Wie is er zo gek zijn nek uit te steken en van de kouwe kermis thuis te komen.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 14:20

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-08 14:38

Dat is geen discussie een achterbeen moet eerst dragen en vervolgens snel zijn, het is niet of / of.
Maar ook dat behoort, zoals ongeveer ieder post van jou, niet binnen het kader van dit topic.
Het gaat niet over onderdelen verbeteren, of een hengst die naar Duitsland gaat, maar over de bloedspreiding binnen de Nederlandse dressuurfokkerij.

krackertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 14:44

Onderdelen verbeteren en bloedspreiding kunnen zeker met elkaar van doen hebben.

Hengsten die naar het buitenland gaan geven aan dat andere landen bezig zijn om ander bloed weer toe te voegen aan hun stamboek, nederland doet hetzelfde maar dan met hengsten waar menigeen niet warm voor loopt of zich een bult aan vallen na veel geld te hebben uitgegeven...zie Sandro Hit.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-08 14:49

Het heeft wel met elkaar te maken maar valt niet onder de inhoud van dit topic. Als iedereen nu opeens over lengte van voorbenen en kracht achter gaat discusieren, dan mist dit topic de essentie.
Het gaat niet over individuele gevallen het gaat over het geheel. Dus wat te doen om de boel niet dicht te laten slibben.

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 14:53

sarabande schreef:
Het heeft wel met elkaar te maken maar valt niet onder de inhoud van dit topic. Als iedereen nu opeens over lengte van voorbenen en kracht achter gaat discusieren, dan mist dit topic de essentie.
Het gaat niet over individuele gevallen het gaat over het geheel. Dus wat te doen om de boel niet dicht te laten slibben.

"Ze" lezen mee Haha!
Vandaag vier hengsten naar de tweede bez., drie daarvan helemaal vrij van FFJ. OK dan! OK dan! OK dan!

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-08 15:02

Ja dat vond ik vorige week ook al opvallend, ben heel benieuwd.