merries naar KWPN merriekeuring 2009

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

manic

Re: merries naar KWPN merriekeuring 2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 12:25

Geeft inderdaad niet echt veel verheldering. Maar goed, ik zie het vanavond wel.

KMF

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 12:31

Waar ga je heen, Abcoude toevallig? Eerste keer?

claudianoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 12:34

ik ga naar bunschoten. Maar laat even weten als jullie zijn geweest hoe het was in abcoude.

Ik denk idd ook dat je beter wel er voor kan zorgen dat ze er netjes bij lopen, vlechten hoeft dan denk ik niet maar wel netjes gewassen enzo.

Ookal is het om een keer te oefenen met vlechten wel een mooie oefening

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 12:39

Ja, eerste keer en inderdaad Abcoude :)

Mijn merrietje heeft een wat ielig halsje en erg veel manen, dus vlechtjes leek me wat mooier. Verder is haar wintervacht er nog niet helemaal af en heeft ze echt nog wel iets meer tijd nodig. Dat is dus ook de reden dat ik ga vanavond. Ik kan wel wat advies gebruiken :D

KMF

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 12:46

Oke wij ook haha grappig!
Ja ik heb geen idee, hoe bespiert ze moeten zijn enz. maar ik hoop dat "wij" aardig in de richting zitten. Ze is heel rank qua hoofd/ hals maarja kun je weinig aan veranderen...dus ben benieuwd!

@ claudianoa
wij hebben iemand die kan vlechten, gelukkig! :D

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 12:48

Ben heel benieuwd naar jullie bevindingen, hier is pas eind mei een oefen voorbreng avond....

Mijn merrie is haar winter vacht ook nog niet kwijt hoor, en heeft ook nog maar minimaal wat bespiering.

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 12:56

Noord Holland is alleen maar een oefenavond, maar geen advies avond en die is dan ook nog eens 2 weken voor de keuring.

Dus maar naar Utrecht. Dit is ook nog eens praktisch om de hoek, dus komt mooi uit.

Het is trouwens vanaf half 8

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 14:06

Hoe kijkt de jury eigenlijk tegen littekens aan? (ivm het exterieur)

claudianoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 22:23

kmf, ik bedoel oefenen voor het paard, bo vind het verschikkelijk als je dicht bij haar oren komt. hihi!

Ik heb geen idee, een litteken is niet iets aangeboren.

Die man die bij ons thuis is geweest, vond bo nog erg weinig gespierd, moest echt meer. dat is tijdje geleden, bo is nu wel gegroeit, dus ben benieuwd wat hij gaat zeggen

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 22:52

Nou, dat was erg leuk en informatief.

Vlechten was inderdaad niet nodig en toeters of bellen ook niet. Het was heel laagdrempelig, dus dat was erg leuk.

De min en plus puntjes werden netjes persoonlijk besproken. Het commentaar op mijn merrie was dat ze nog wat halsbespiering mist. Dat had ik op zich zelf al gezien en ik denk dat daar nog een hoop aan te trainen is. Afgelopen zomer stond ze er wat dat betreft beter voor.

Daarbij heeft ze ook nog een wat steile schouder en dat is wat minder, want daar kun je niet veel aan doen.

Qua springen waren ze wel erg weg van haar en ook de mensen aan de kant waren enthusiast. Het commentaar was dat als ze zich zo laat zien op de keuring ze zeker mooie punten voor het springen gaat krijgen, dus dat was erg leuk om te horen.

Achteraf nog een babbeltje gemaakt en nog wat andere paarden bekeken. Ik vond het erg leuk om rechstreeks te praten met mensen die er toch meer verstand van hadden. Die drukten me op het hart om ook nog naar de avond in Houten te komen en ik mocht ook nog wel een keer extra komen oefenen :) Erg positief allemaal!

Ik heb zo toch een goed idee gekregen van waar we nu staan en merrie heeft weer wat meer gezien. We gaan nu dus weer verder met hals spieren kweken :)

KMF

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 09:07

@ manic, was je na de special d? je was "alleen" ?

Vond t wel spannend haha. Maar super aardige mensen, vrouwtje die de lijst maakte was superrr aardig. heeft veel uitgelegd enz.

Alleen jammer dat zoals wij al dachten er meteen naar bloedlijnen werd gekeken. Inplaats van eerst blanco...
Wij werden doorverwezen naar Geldersekeuring in Didam. Omdat het gelderse er toch meer uitkwam... Heb helaas niet alles gehoord wat hij zei.

Het vooroordeel dat ze niet kon springen hebben we even flink afgeschoten.
Wij: Ze heeft (perongeluk) over een hek van 1.50m gesprongen, dus dat kan ze wel.
Lau van Vliet: Breed of hoog? hahahaha.
Jongen: Zeker over de sloot!

Helaas hebben we nu wel een aantal vragen/ twijfels, over naar welke keuring te gaan.

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 09:19

Ja dat was ik inderdaad, met de blonde merrie.

En jij dus met de Special... Leuk dier. Het gelderse zie je inderdaad wel terug. Ik vond het springen er helemaal niet verkeerd uitzien. Ik denk dat het helemaal niet zo verkeerd is om met haar naar de gelderse keuring te gaan.

Ik vond het in ieder geval wel leuk gedaan zo. Het gaf goed de mogelijkheid om te overleggen wat voor jouw paard het beste was. Regio Utrecht heeft me in ieder geval heel wat gastvrijer ontvangen dan Noord Holland tot nu toe ;)

KMF

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 09:25

Ow echt joh, was het daar heel anders dan?

Ja is ook helemaal niet verkeerd. Maar eigenaresse wilt er mee dressuren. Dus vragen wij ons af, als we daarheen gaan voor keuring (laten we even zeggen, we halen geen ster, daar moeten nog wat spieren enz voor gekweekt worden en misschien kan er dan ooit een ster gehaald worden haha dusja) dan staat ze als gelders paard ingeschreven.
Hoe gaat dat dan met wedstrijden enz straks? Beetje jammer als je daarom dan "meer moeite" of iets zou moeten doen...

Dus wat zijn dan de voordelen/ nadelen aan welke keuring...lastiggg :(:)

Leuk paard heb je trouwens hoor, die manen enz :D apart!
Vond je t trouwens niet eng alleen haha...

heralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 09:44

Hallo allemaal,
Heb niet het hele topic doorgelezen. Ik heb me ook opgegeven met mijn 9-jarige Marlon. Misschien tegen beter weten in want ze heeft een dik achterbeen. De een zegt, zo keuren ze hem af en de ander zegt, het is een schoonheidsfout. Ze heeft 2x infectie gehad, al jaar geleden en het verandert nauwelijks na beweging of zo. Heb gemaild met KWPN of een DA verklaring misschien zou helpen? Doen, zei hij, dan bewijs je dat het door trauma of infectie komt, waar de jury doorheen zou moeten kijken. Geen garantie evenwel, want het oordeel ligt bij de jury en die beslissen. Je ziet er niks aan, maar laten we eerlijk wezen, zware sport zit er niet in. (Nou is tie al nie zo makkelijk dus ik ben al blij als ik ooit es een proefie voor het echie kan doen)

Zag ook ergens een opmerking over littekens... Paard van vriendin heeft lelijke pees door oude verwonding, daar hebben ze op de keuring niks van gezegd. Duidelijk door oud trauma, dus kennelijk geen probleem.

Mijn merriemuts stapt en draaft heel goed, maar of ze door de spanning galop (wordt wellicht wat vlak) en springen goed genoeg laat zien wordt een uitdaging 8-) . Springen doet ze erg graag maar niet altijd even mooi basculeren. Exterieur is wellicht wat ouderwets (stevig) met mooi front, zou best leuk moederdier kunnen zijn... Hopelijk kan ik er volgend jaar -financieel gezien- een rietje in stoppen, ik zou er graag een veulen van hebben maar dan met een iets nuchterder karakter graag danku ;-)

Iemand nog tips om het vrijspringen 8-) te oefenen? Ik zie haar al gaan, 3 vreemde mannen met zweep in enge kooi, het-groot-niet-te-vermijden-spanning-orkest, dat is thuis moeilijk te reproduceren, en dan nog... in Roosendaal (daar ga ik heen) is het weer anders, eej.

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 09:46

Ik wil binnenkort naar zo'n oefenavond gaan, maar moeten ze dan springen :?
Ik dacht dat de dressuur paarden dat niet hoefde?
Het is dan toch alleen los in de kooi, aan de hand draven en opstellen??

claudianoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 09:49

hey

Ik begrijp er uit dat je ook met je 'dressuur' paard een sprongetje mag maken? leuk!

Gelukkig is het zo laagdrempelig, hoef ik me ook niet zenuwachtig te maken, hihi!
Waren er veel mensen ?

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 09:53

Qua wedstrijden zou ik me daar nou niet zo veel zorgen over maken. Ik denk dat jullie paard zeker op de gelderse keuring meer tot zijn recht gaat komen.

Noord Holland was gewoon wat minder tegemoetkomend en behulpzaam.

Ik ben zelf ook wel weg van het merrietje. Hopelijk gaat ze haar springmanieren onder het zadel ook waarmaken.

Nee, vond het niet eng hoor. Merrie is goed handelbaar en laadt tot nu toe vrij makkelijk. De meeste mensen ken ik ook wel van concours.

KMF

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 10:06

@ _10_

je moet niks! maar om te oefenen is het wel makkelijk. maar je mag het zelf bepalen hoor...

@ claudianoa

Nee het was niet druk, ze waren heel relax, gaven je de tijd dingen te vragen enz.
Hengstenhouder had meerdere paarden bij zich, maar denk bij elkaar nog geen tien (dat ik heb gezien)

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 10:06

KMF schreef:
@ _10_

je moet niks! maar om te oefenen is het wel makkelijk. maar je mag het zelf bepalen hoor...

Dat ligt eraan, als het springen een vereiste is om opgenomen te worden moet je in zeker zin wel degelijk...

KMF

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 10:09

_10_ schreef:
KMF schreef:
@ _10_

Dat ligt eraan, als het springen een vereiste is om opgenomen te worden moet je in zeker zin wel degelijk...

We hebben het toch over oefenavond? dan mag je zelf weten hoe of wat, ben er gister toch echt zelf geweest.
Hoe het op de 'echte' dag zelf zit, geen idee. Wij gaan door naar de Gelderse denk ik :o

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 10:18

De dressuurpaarden hoeven niet te springen, maar ik denk dat als je het leuk vind dat dat best bespreekbaar is. Er was verder geen kooi, gewoon een bak met een aantal behulpzame mensen in het midden met longeerzwepen die zorgen dat ze hun rondje liepen en gangen toonden. Ik hoefde daar verder zelf niet naar om te kijken.

Ik denk dat er zo een paard of 10 was. Voor ieder paard werd zo een 15-20 minuten uitgetrokken en daarna kon je makkelijk nog tussendoor vragen stellen.

@heralda Voor het vrijspringen is zo een oefenavond ideaal. Ik kreeg het advies om haar in ieder geval niet te veel te laten springen, omdat ze daar meestal niet beter van worden.

heralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 11:04

Thanks voor je opmerking Manic. Ik kan echter geen datum meer vinden om naar zo'n oefenavond te gaan in braboland... maar misschien alblasserdam of vrouwenpolder.. maar ff kijken.

UniFlap

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 18:42

Hee dames,
Mag ik nog een klein vraagje stellen? Hoe groot zal de bak voor het los bewegen zijn op de keuring? Zo kan ik die eens uitzetten in m'n bak om te oefenen.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 09:29

KMF schreef:
@ manic, was je na de special d? je was "alleen" ?

Vond t wel spannend haha. Maar super aardige mensen, vrouwtje die de lijst maakte was superrr aardig. heeft veel uitgelegd enz.

Alleen jammer dat zoals wij al dachten er meteen naar bloedlijnen werd gekeken. Inplaats van eerst blanco...
Wij werden doorverwezen naar Geldersekeuring in Didam. Omdat het gelderse er toch meer uitkwam... Heb helaas niet alles gehoord wat hij zei.

Helaas hebben we nu wel een aantal vragen/ twijfels, over naar welke keuring te gaan.

Wat is de afstamming van je paard?
(Ik ga ook naar Didam)

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 09:32

manic schreef:
En jij dus met de Special... Leuk dier. Het gelderse zie je inderdaad wel terug. Ik vond het springen er helemaal niet verkeerd uitzien. Ik denk dat het helemaal niet zo verkeerd is om met haar naar de gelderse keuring te gaan.

Ik vond het in ieder geval wel leuk gedaan zo. Het gaf goed de mogelijkheid om te overleggen wat voor jouw paard het beste was. Regio Utrecht heeft me in ieder geval heel wat gastvrijer ontvangen dan Noord Holland tot nu toe ;)

Vorig jaar was er een Special D kampioen bij de Gelderse.