Kletstopic dressuurfokkerij

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-20 09:18

KahluaB schreef:
...en ze zijn iha zeker niet hoogbenig,hebben lengte in het lijf en een mooi front.

Ja het front en de lengte in het lijf zijn volgens mij ook belangrijk voor een goed lichaamsgebruik. :)

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-20 20:49

kevinsky

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-20 21:13

Bedankt Elisa!

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 10:11

Ik hoorde de merrie al een paar keer enorm gillen op mijn ruin, maar de laatste dagen stond ze er ook bij te plassen. We hebben haar daarom nog even laten scannen. Ze zou drachtig moeten zijn, maar we hebben alleen vruchtwater gezien. Veulen kon niet meer goed in beeld gebracht worden. Het gele lichaam leek extra groot te zijn, wat haar gedrag enigszins zou kunnen verklaren. Ik gaf aan dat ze ruim 2 maanden drachtig was. De arts zei later: aaah, toch drachtig vanaf juni ipv juli, dat verklaart dit beeld! Maar ze is serieus pas eind juli gedekt... :? Ik weet niet wat het dit jaar is met ons en dit paard, maar werkelijk alles verloopt vreemd. Voor de volgende keer breng ik haar naar jou, Vulina. :7

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 10:22

Haha ja, zit ik met de gebakken peren :P Wel gek dat ze helemaal niks konden zien op 2 maanden! Heel lichaam hoort bij een dracht groot/duidelijk te zijn, maar waarom zou ze daar dan op moeten reageren?

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 10:24

Iemand hier belang bij een 3 jarige fokmerrie? Van Governor, 1.70, drachtig van Furst Dior, goede conditie. Misschien geschikt voor de recreatie, niet voor de sport.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 10:31

Ik zadel een ander graag op met de ellende. :Y) Tja, de arts gaf aan dat het gele lichaam bij haar wel meer hormonen zou kunnen produceren dan gemiddeld en dat ze daardoor zo sterk kon reageren op de paarden en heftiger kon zijn in het algemeen. Doorgaans werden de merries er makkelijker van, maar andersom hadden ze ook wel meegemaakt. Er viel niet echt iets van te zeggen verder.

Nu hoop ik toch echt dat er nog wat in dat vruchtwater drijft. Steeds als wij voor zekerheid/duidelijkheid naar de kliniek gaan, kom ik met nog meer vragen terug. :P

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 10:37

Dat hoort eigenlijk niet zo O:) Wat dat betreft ben ik erg blij met onze veearts. Die steekt er een arm in en weet meteen of het goed zit of niet.
Dit jaar ook een lastig te scannen merrie, die sloeg nogal. Dan moet je eigenlijk binnen 15 seconden zien wat je wilt zien..

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 11:18

Hadden wij ook met scannen vorige week. Arm er in en het is goed. Ik zag echt nog niks op het scherm. Haha

Loretta wij hebben een merrie gehad die altijd schijn hengstig was tijdens de eerste maanden van de dracht. Het was echt net of ze hengstig was maar gewoon drachtig

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 11:45

Ja ik heb ook zo'n veearts die doet de arm erin en zegt meteen ooooh die is nog mooi drachtig :D Dat is zo fijn ;)

Spruit

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 13:00

Die van ons was ook hengstig begin van de dracht. Ik zag de bui al hangen... Maar gelukkig was ze nog mooi drachtig.

kevinsky

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 09:47

Celina leek continu hengstig tot 8 maandrn dracht :+ Alleen maar gillen en pissen voor onze ruin. Maar dekken mocht ie niet }:)

Na de veulenhengstigheid heb ik Celina nog niet weer echt hengstig gezien. En Philaina is bijna 5 maanden oud.

Wat vinden jullie eigenlijk van de hengst Contendro I met betrekking tot dressuurpaarden vererver?

Mijn zwager had rietjes gekocht en daarna tot nu conclusie gekomen dat het qua lijninteelt wel erggg dicht bij kwam. En vroeg of ik Celina er niet mee wou laten dekken volgende jaar.. :7

Voor de combi, dit is mijn merrie. Osmium x Dutchboy x Purioso x Le val blanc.

Afbeelding

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 13:00

Als ik de deken afdoe van mijn eigen merrie, dan komt de drachtige merrie van grote afstand met de hals erop brullend aangelopen om even idioot te gillen als ze ernaast staat. Het is de eerste merrie die ik meemaak die zoveel heftiger is tijdens de dracht. Hengstig was ze namelijk ook nog steeds heel rustig en reageerde ze niet zo.

Van Contendro weet ik helaas nauwelijks iets...
Met rietjes betaal je alsnog per drachtige merrie, toch? Niet dat je er meerdere laat dekken voor de prijs van één. Ik zag dat je bij dracht nog 1.500 euro mocht afdragen. is het in dat geval wel interessant voor jou? En dan moet de hengst ook maar net passen bij je merrie/fokdoel. Daar kan ik niets over zeggen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 08:56

kevinsky schreef:
Celina leek continu hengstig tot 8 maandrn dracht :+ Alleen maar gillen en pissen voor onze ruin. Maar dekken mocht ie niet }:)

Na de veulenhengstigheid heb ik Celina nog niet weer echt hengstig gezien. En Philaina is bijna 5 maanden oud.

Wat vinden jullie eigenlijk van de hengst Contendro I met betrekking tot dressuurpaarden vererver?

Mijn zwager had rietjes gekocht en daarna tot nu conclusie gekomen dat het qua lijninteelt wel erggg dicht bij kwam. En vroeg of ik Celina er niet mee wou laten dekken volgende jaar.. :7

Voor de combi, dit is mijn merrie. Osmium x Dutchboy x Purioso x Le val blanc.

[ [url=m/TqSQto.jpg]Afbeelding[/url] ]

Contendro geeft wel een goede beweging door, qua combi denk ik dat je eerder een goede allrounder fokt dan een echt dressuurpaard zeg maar.

kevinsky

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 10:56

Elisa zo'n idee had ik ook al.

De merrie zelf maakt ook een bovengemiddelde sprong. En heeft hier misschien ook wel mee plezier in dan in het dressuur werk.

Vandaar ook eigenlijk mijn vraag wat jullie weten qua gangenwerk wat hij door vererft. Omdat mijn affiniteit meer richting de dressuur ligt.
Echter heb ik een spring vriend. Wie weet kunnen we het veulen dan delen :')

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 13:10

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 13:43

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 13:44

kevinsky schreef:

De merrie zelf maakt ook een bovengemiddelde sprong. En heeft hier misschien ook wel mee plezier in dan in het dressuur werk.

Vandaar ook eigenlijk mijn vraag wat jullie weten qua gangenwerk wat hij door vererft. Omdat mijn affiniteit meer richting de dressuur ligt.

Ik had al zo'n vermoeden gezien de bloedlijn dat ze ook zou kunnen springen. In mijn ogen, een functioneel gebouwd paard..waar deze ook voor gefokt is kan altijd dressuur lopen.

Mooi chique veulen Marieke.

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 13:59

Edit kan niet meer: zie dat het 2 verschillende veulens zijn in mijn linkjes :+ :Y)

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 15:36

Elisa2 schreef:
kevinsky schreef:

Ik had al zo'n vermoeden gezien de bloedlijn dat ze ook zou kunnen springen. In mijn ogen, een functioneel gebouwd paard..waar deze ook voor gefokt is kan altijd dressuur lopen.

Mooi chique veulen Marieke.

Osmium was in principe ook spring gefokt want Ferro was eigenlijk ook een springpaard.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 16:08

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 17:01

Heel knap inderdaad. Ik vind het op het eerste gezicht ook wel echt een spring veulen :) maar wel een mooie!

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 17:34

Chique veulen maar inderdaad een echte springer. Te korte rug voor een dressuur veulen.
Ik hou niet zo van kruisingen tussen spring en dressuur paarden. Het voegt niks toe is mijn mening.
Maar goed daar mag iedereen anders over denken.
Ik hou wel van kruisingen hoor, niet dat ik er op tegen ben maar dan meer tuigpaard x dressuur of dressuur x Gelders. Dat kan iets toevoegen imo.

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 18:03

baudyh schreef:
Chique veulen maar inderdaad een echte springer. Te korte rug voor een dressuur veulen.
Ik hou niet zo van kruisingen tussen spring en dressuur paarden. Het voegt niks toe is mijn mening.

Wat denk je van een veelzijdig paard ?! :j

Dressuur x spring gefokt is imo geen kruising.

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 18:10

Ligt er aan wat je toe wil voegen...dat het niks toevoegt vind ik wel erg kort door de bocht.
Dressuur x springen vind ik regelmatig juist fijne gebruikspaarden die goed genoeg beweging voor de basis dressuursport.
Beter zelfs dan sommige matig gelukte dressuur x dressuur combinaties :o

Maar dat is meer gebruiksdoel, als je het over de fokkerij zelf hebt snap ik wel wat je bedoelt.