Kletstopic dressuurfokkerij

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 22:11

janderegelaa schreef:
Maar of hij het echt doorgeeft weet je pas na een hele tijd

Daar kan ik dus op wachten en later bepalen of het overkomelijk is of niet. Stel dat een hengst op fundament nergens komt binnen het kwpn, maar wel bij een ander stamboek. Ik snap dat een keuringscommissie daar bij een hengstenkeuring niets mee kan en zich dus wel op aanleg en exterieur moet richten. Ik heb daar gelukkig niets mee van doen.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 02:01

_Lorette_ schreef:
janderegelaa schreef:
Maar of hij het echt doorgeeft weet je pas na een hele tijd

Daar kan ik dus op wachten en later bepalen of het overkomelijk is of niet. Stel dat een hengst op fundament nergens komt binnen het kwpn, maar wel bij een ander stamboek. Ik snap dat een keuringscommissie daar bij een hengstenkeuring niets mee kan en zich dus wel op aanleg en exterieur moet richten. Ik heb daar gelukkig niets mee van doen.

Nou, fundament valt toch onder exterieur...dus daar kunnen ze juist heel veel mee.

_Lorette_

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 07:21

Dan typ ik het onhandig, want met 'daar' bedoel ik het wachten.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 08:51

Ah...duidelijk.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 09:01

Dankje Kahlua, op die standfoto zie ik erg veel Donnerhall bloed terug komen (verloop van rug, achterbeen oa). Dat is ook niet altijd het wenselijke exterieur maar die paarden doen het allemaal wel goed in de topsport. Ik ben benieuwd naar deze hengst irl.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 09:27

Net de kür van Toto Jr eens bekeken.
Is op zich inderdaad wel zo'n momentje waarbij je helemaal mee in het moment kan geraken, maar technisch gezien zie ik toch nog een hele hoop mankementen waar een subtopruiter bv hard voor zou aangepakt worden.
De punten vind ik dus wat aan de hoge kant owv die technische mankementen (het zwieren in de lendenen in de pi-pa, hoofd heel dikwijls schuin, 2de pirouette niet top, tactfoutjes in de drafverruimingen) maar dat het potentieel er is is wel heel duidelijk.

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 10:03

Miami en Mowgli vielen me qua kwaliteit al op in Den Bosch en ik hou gewoon van vos :D Miami is niet zo luxe maar wordt denk ik wel een powerhouse onder het zadel.
Leerzaam om jullie meningen te lezen over het exterieur.

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 10:22

_Lorette_ schreef:
Ik ben er voor mijzelf nog niet uit in hoeverre ik exterieurmatige tekortkomingen bijzaak vind als een hengst veel talent heeft, dit doorgeeft, en de hengst het ook goed blijft doen in de sport. Maar tot welke leeftijd en met welke prestaties ze het moeten doen om dat te bewijzen is dan weer een nieuwe overpeinzing.

Voor mij is vooral correct beenwerk/stand erg belangrijk , andere minpunten kan ik mee leven , mits de merrie(lijn) het niet meebrengt, en het het werk en de levensduur van een paard niet in de weg staat.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 10:29

Wat mij meer en meer duidelijk wordt is het belang van goeie voeten!!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 17:42

s0173957 schreef:
Net de kür van Toto Jr eens bekeken.
Is op zich inderdaad wel zo'n momentje waarbij je helemaal mee in het moment kan geraken, maar technisch gezien zie ik toch nog een hele hoop mankementen waar een subtopruiter bv hard voor zou aangepakt worden.
De punten vind ik dus wat aan de hoge kant owv die technische mankementen (het zwieren in de lendenen in de pi-pa, hoofd heel dikwijls schuin, 2de pirouette niet top, tactfoutjes in de drafverruimingen) maar dat het potentieel er is is wel heel duidelijk.

Ja ik was er irl bij, mega goed paard..kan heel makkelijk zitten. Werd wel echt op veel druk gereden en miste lengte in het lijf wat je goed terug zag in de verruimingen en wat jij zegt. Het paard deed me wel wat, de proef niet. Maar dat was helaas bij meerdere combinaties zo, niet mijn manier van rijden.

Goede voeten en goed beenwerk is misschien wel het allerbelangrijkste, no feet..no horse. Maar sommige zaken vind ik wel erger dan anderen. Toontredend erger dan frans, en de mate waar op ook belangrijk. Ongelijke voeten vind ik echt een No-Go.

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 10:30

Ben benieuwd straks naar het najaarsonderzoek, ga wel een keer kijken als dat kan.

Wat valt jullie vooral op aan de voeten (tegenwoordig)?
Ik vind sommige dressuurhengsten wel erg kleine (pony)voetjes hebben, maar ik ben dan ook Gelderse voeten gewend ;-) Zelf let ik er wel op, wil wel een beetje been en voet overhouden.

Elisa grappig dat je dat zegt, van het Donnerhall bloed. Het valt mij in Den Bosch altijd gelijk op als er Donnerhall dichtbij zit, idd aan verloop rug/croupe. Ik vind het zelf niet erg mooi, maar Donnerhall bloed presteert toch opmerkelijk goed. Is dat ondanks of dankzij?

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 11:25

Veel te klein en te steil voor het paard. En als je pech hebt ook nog ongelijk. De Charmeur merrie heeft goede voeten (vorm, verhouding, kwaliteit, gelijk) die aan de brede kant zijn en dat komt uit de moederlijn. Het is natuurlijk een degelijk, niet modern type en daar zie je grotere voeten meer.

Wat hengsten betreft zie ik er maar weinig waarvan ik denk: die voeten moet ik hebben! Klein (en steil) is op zich geen probleem, als ze gewoon gelijk zijn. Mijn grote, hoogbenige SH had (heeft, maar hij is niet meer van mij) hele poezelige ponyvoetjes en een klein hoofd. Niet in verhouding met zijn maat. Hij heeft er geen problemen mee, loopt netjes Inter1. Toch geeft een niet te kleine voet, mooi in verhouding en goed gevormd, mij een veel beter gevoel over het gestel en degelijkheid van een paard. Alsof een voet die in verhouding staat tot de maat en voldoende breed is een meer solide basis geeft. Ik heb geen wetenschappelijke onderbouwing. Het is gewoon een gevoel. Misschien misplaatst!

Datzelfde vraag ik me af bij paarden met een zeer smalle borst en weinig ruimte tussen de voorbenen. De moderne hengsten zijn zo smal en hoogbenig dat het me verbaast dat ze geen moeite hebben met de balans.

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 12:19

Wat smalle kleine voeten betreft; het is eigenlijk heel simpel, hoe kleiner de hoefoppervlak/draagvlak,des de hoger de kg druk/cm op de hoef.Onnodig te zeggen dat dat meer vergt/slijtage kan geven.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 12:47

Zo zie ik dat ook, maar is het effect ooit onderzocht? Als we bij mijn (ex) SH blijven... Dat is een fijn gebouwd type. Ik vermoed dat hij in verhouding minder weegt dan bijv. de Charmeur (ja, die is ook te vet, maar ook ander type :P ). Wie weet is er dan geen (of nauwelijks) sprake van een hogere/zwaardere belasting en zijn er geen nadelige effecten, wat de kleine voeten betreft.

Ongelijke voeten vind ik vreselijk. Ik heb een pony gehad met ontzettend ongelijke voeten. Ze had ook nog eens een te korte hals, dus de ongelijkheid werd door het grazen nog erger. De steile, naar achter geplaatste voet vertoonde gewoon een knik. Met kundige smeden hielden we haar goed (genoeg). Ik kon er het best mee trainen als de smid net van de dam reed. Na 6 weken kon je al onregelmatigheid zien in de kleine voltes. Ze is slechts 15 geworden door ppid i.c.m. een grote tumor op de eierstokken na Z drs en Z spr, maar anders had ze wellicht ook niet tot op hoge leeftijd belast kunnen worden. Sindsdien zijn voeten voor ons een belangrijk criterium. Ik had best graag gezien dat er meer aandacht aan werd besteed bij het selecteren van paarden/hengsten, maar volgens mij is het zo dat de moderne, goed bewegende hengsten vaker kleine, steile en soms ook ongelijke voeten hebben. Dan kies je toch minder snel voor die ene mindere, degelijke met prachtige voeten, aangezien je niet alleen op voeten selecteert...

kevinsky

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 12:59

Mijn osmium heeft grote voeten, alles is wat groot en grof maar wel in verhouding :+
Zin heeft wat lage verzenen, iets wat breed en plat en daarbij ook nog dunne zool. Met een goed hoefsmid belijd heeft ze er geen last van. Maar wel echt een hengst voor haar uitgezocht die geen brede, platte voeten heeft met ook nog eens lage verzenen.
In de hoop dat de voet form van mama niet versterkt word. En zoals het nu lijkt, mag Phil niet klagen met haar hoef form.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 13:50

SophievdV schreef:
denisesilver schreef:
Sorry dat ik hier zo binnen kom vallen. Waarschijnlijk is het hier al eerder aan bod gekomen, maar kan iemand mij in jip en janneke taal uitleggen hoe het zit met de betrouwbaarheid van de D-OC testen? Hangt de betrouwbaarheid af aan wat er bekend is van nafok van de moeder en gaat die betrouwbaarheid omhoog als hier meer bekend over is? Of slaat het echt terug op de vader?

Hoe meer er bekend is over directe familieleden, hoe betrouwbaarder de uitslag is. Zo werkt statistiek. Het gaat dan om de vader, de moeder en de (half)zussen en -broers. Aangezien de vader naar alle waarschijnlijkheid veel nakomelingen heeft (verschilt natuurlijk per hengst) is de betrouwbaarheid van wat hij vererft groter dan die van de moeder.

Nog bedankt, ook S0173.. en Jan!

Wat betreft ongelijke voeten, ik heb er een staan die op een gegeven moment echt vreselijk ongelijk stond. Combinatie van hoefsmid en scheef in het lijf door foute training. Heb nu een nieuwe hoefsmid en na 8 weken staat hij eigenlijk nog net zo recht als net na het kappen.

Wij hebben overigens nog een oude merrie staan, half volbloed. Als je daar op stapt is het net of je op een pony stapt zo smal, maar wel het paard met de meeste balans eigenlijk. Nou moet ik zeggen dat die geen benen maar poten heeft, dus wellicht dat die theorie nog op gaat.

Is er ergens naast de paardenkrant waar ik foto's oid kan vinden van de hengsten in het verrichtingsonderzoek?

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 14:12

Ik heb ook liefst een iets te grote voet dan een kleintje, maar waar heel dikwijls ook een probleem zit is bij een gebrek aan voldoende hiel en ondergeschoven hiel.

Met beslag en er op tijd bij zijn kan je daar veel aan doen, maar toch...

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 14:29

_Lorette_ schreef:
volgens mij is het zo dat de moderne, goed bewegende hengsten vaker kleine, steile en soms ook ongelijke voeten hebben. Dan kies je toch minder snel voor die ene mindere, degelijke met prachtige voeten, aangezien je niet alleen op voeten selecteert...
Bewezen is ook dat ongelijke hoeven mede veroorzaakt worden door hoogbenigheid icm een korte hals.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 15:24

O, dat vind ik wel interessant! Echt de combi met kortere hals dus? Niet alleen korte hals of hoogbenig?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 15:50

Dat klopt als het er van nature in zit, zie je vaak al bij veulens. Die ontwikkelen dan een voorkeursvoet die vaak gestrekt staat bij het grazen. Ongelijke voeten kunnen ook veroorzaakt worden door slechte training (scheefheid) en HKO.

SH bloed staat bekend om de kleine voetjes, ik vind klein minder erg als het allemaal maar correct gebouwd is en passend bij het paard.

Of een paard balans heeft komt denk ik door de complete bouw, als het dier in evenwicht gebouwd is maar wat smal hoeft dat geen probleem te geven denk ik voor de balans. Hetzelfde wbt hoogbenigheid. Eigenlijk valt of staat alles met de juiste verhoudingen denk ik als ik dit zo schrijf.

CJ9: grappig inderdaad, ik vind het ook niet mooi en zou in principe beweren dat het minder functioneel is maar ze doen het er allemaal wel goed mee. Nu zeggen ze dat het werkbare karakter ook een grote rol speelt bij het Donnerhall bloed. Misschien ook een bepaalde hardheid? Ze hebben toch allemaal wel aanleg voor de verzameling..

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 21:12

...en ze zijn iha zeker niet hoogbenig,hebben lengte in het lijf en een mooi front.

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 21:17

_Lorette_ schreef:
O, dat vind ik wel interessant! Echt de combi met kortere hals dus? Niet alleen korte hals of hoogbenig?
is eigenlijk ook logisch; die combi maakt het voor het veulen erg lastig om(kort)gras te kunnen vreten,als ze dan hun voorbenen erg ver uit elkaar moeten plaatsen en het atijd met hetzelfde voetje voor..
Waarom zou een van de beide niet kunnen ?

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 21:21

Ik heb buiten mijn pony eigenlijk nog geen paard gezien met een voorkeurshouding in het grazen, terwijl enkele paarden wel ongelijke voeten hadden, ook al was dit in een veel minder erge mate.

kevinsky

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 22:03

Als stille mee lezer moet ik even melden dat ons springpaard met kort hals ook de enige is op stal met ongelijke voorvoeten :j Iemand misschien een idee waar dat onderzoek is gehouden?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-20 09:15