Iberische paarden in de schijnwerpers #2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_Tarzan

Re: Iberische paarden in de schijnwerpers #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-25 13:46

Elisa, hopelijk trekt het snel weg! Loopt ze wel goed?
maartje al lekker aan de bak geweest, mooi zadel ook, zit het fijn? :D

Nu duimen dat de hoef snel gaat herstellen, het stinkt nu nog vreselijk :=
Grondwerk is inderdaad fijn, mooi ook om de focus op mij te leggen ipv zijn omgeving. En ik moet zeggen dat onze band langzaam ook groeit, hij doet het goed de knapperd <3

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-25 13:52

Het zit echt fantastisch! Ben hier echt zo blij mee!

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-25 14:27

Poeh daar zou ik ook van schrikken Tarzan!

Mooi zadel Maartje, wat een uitkomst. Ik ga dat toch wel onthouden voor als er ooit weer een jonkie komt :')

Wat ziet ze er goed uit Jolmer!

Ik had gisteren vrij genomen, heb nog zoveel vakantie uren en had echt zoveel last van het slaapgebrek door de warmte dus heb even bijgeslapen en een lekker ritje gemaakt.
Nu weer druk aan het werk en tegelijk aan het voorbereiden op mijn vakantie met de Zwarte Bes. Iemand nog tips om niet te vergeten?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-25 14:35

Ik weet niet waar je op vakantie gaat, maar dazenspray?

Vermoeidheid door de hitte begrijp ik wel, had er ook wel even een klap van.

Ja ze loopt wel goed gelukkig Tarzan, volgens mij is grondwerk ook echt super goed voor de band en het leiderschap etc.

Mooi zadel Maartje! Is deze nu boomloos? Hopelijk kun je er snel lekker mee rijden.

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-25 14:48

Zeker is dat er goed voor, mijn aparte zwarte bes is er wel echt veel van verbeterd mentaal. Fijn dat ze iig goed loopt.

We gaan naar de veluwe dus vliegenspray en een vliegenkap en deken gaan sowieso mee!

KellyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-25 15:07

Is dat nou die Edix Maartje? Hij ziet er comfortabel uit.

Audesta, heb je ook een vliegendeken of eventueel iets om mee te rijden? En iets sterkers dan vliegenspray? Op de Veluwe kunnen die hertenvliegen - ik dacht dat ze zo heette - ook zitten. Die zijn echt heel naar. Cas reageerde niet op dazen, maar wel op deze krengen. Die gingen ook echt op zijn koker zitten of onder zijn staart. Als je er op slaat laten ze zich vallen en doen ze of ze dood zijn. Maar die krengen zijn bijna niet kapot te krijgen. Ik heb toen mijn vliegenspray met hertshoornolie aangevuld - paardlief was niet heel blij met dat luchtje, de vliegen gelukkig ook niet.

Tarzan. Heeft de smid iets gezegd over de lucht? Als het stinkt lijkt het alsof er nog iets aan het rotten is, netzoals bij straalrot. Ik val in herhaling, maar ik zeg het liever een keer te veel voorals je straks wel rotting aan de binnenkant hebt, ik zou in ieder geval naar die HPE kijken, zeker als het stinkt! Goedkoper en ook wat minder effectief maar wel reinigend is evt appelazijn.
Goed om te horen dat jullie band verbeterd.

DGM

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-25 15:18

Colosan mee? Just in case…

Lekker even dagje vrij Audesta!

Ik ben ook fan van de hoefproducten van HPE!

Ik heb vanmorgen op mijn tenen nog gewerkt. Ik had een stootkuur AB met prednisolon. Sliep zo vreselijk slecht. Kwam er gister achter dat dat een bijwerking is. Ben gestopt met de Prednisolon, hopelijk vannacht beter slapen.

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-25 15:23

Oh goed punt Kelly. Ik ga sowieso vaseline meenemen ook om te smeren op die gebieden en eens kijken of er een goede spray voor bestaat (aanraders zijn welkom).
Colosan gaat ook op mijn lijstje!

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-25 15:49

Kan het je zeker aanraden Audesta, ik heb hem hier op 3 paarden gehad vandaag haha
Om mee te nemen; een EHBO pakket kan nooit kwaad, groene leem voor wondjes etc.

Elisa ja het is eigenlijk een barebackpad met een drukverdeljngssysteem voor de beugels

Kelly ja de Edix union is dit

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-25 16:23

Kelly, hij heeft helaas ook rotstraal, de hoef was echt zwart, stonk enorm en zacht. Vandaar heb ik spul gekregen om erin te spuiten. Moet alle stralen inspuiten en dat spul ook in de spleet spuiten zodat het de bacterie dood. Ik weet even niet hoe het heet, maar is voor de hoef en huid te herstellen in ieder geval. Dus lijkt mij dat ik het juiste advies van de smid gekregen heb. Verder moet ik het goed schoon houden inderdaad maar niet te nat en mag het niet nat zijn als ik dat spul erin spuit omdat het dan niet goed werkt.

Heerlijk Audesta een paar dagen met de paarden weg! Ik heb geen tips sorrry haha

Gelukkig Elisa! Hopelijk trekt de bult snel weg!

Maartje, past hij op meerdere paarden? Klinkt ideaal :D

jolmer20

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-25 20:00

Heel netjes zo de hoef Tarzan! Hopelijk groeit t goed terug allemaal!!

Ohh lekker Maartje, kids vakantie!
Mooi zadel ook! En dekje :D

Lekker hoor Audesta. Groot gelijk even beetje bijslapen.
Dazenspray is misschien inderdaad een handige!

Oh bah Luci, das geen lekkere inderdaad nee.
Hopelijk slaap je snel weer beter en kom je bij.

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-25 20:25

Wauw Jolmer! Wat een gaaf paard! Ze doet me ontzettend denken aan een van de hengsten op de fokstal waar Alana vandaan komt.

Lekker bezig geweest Maartje! Mooi zadel!

Tarzan, oh balen zeg, dat hij ook rotstraal heeft.. Beterschap!

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-25 22:10

Spray tegen teken voor op de benen kan ik ook aanraden Audesta! Mijn paard kreeg anaplasma na een weekje veluwe vakantie, die moest daarna een week op de kliniek behandeld worden en is door het oog van de naald gekropen. Dus, tekenspray is mijn advies (afhankelijk van waar je naartoe gaat uiteraard).

Hertenluisvlieg is ook smerig. Duct tape is handig, daarmee kan je ze van de huid vangen want ze zijn heel snel en als krabbetjes racen ze rond de buik/uier en onder de staart enzo.

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-25 22:31

Oh thanks! Ik ga even kijken of ik tekenspray kan vinden!

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-25 23:51

Oh gadver die hertenluisvlieg had ik 2 weken terug voor t eerst bij Alana gehad. Ze was er nog redelijk rustig onder, maar wat een naar beest is dat zeg. :( hij was echt snel, probeerde m met een wc papiertje te vangen, was gelukkig gelukt en daarna enkeltje plat onder m'n hak.. :=

KellyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-25 00:33

Tarzan, aah ik dacht dat de geur nieuw was, na het bezoek van de smid zeg maar. Balen dat er ook nog rotstraal bij zit. In deze droge periode zou je juist denken dat het niet aanwezig is. Ik duim dat de spray snel zijn werk doet en dat de lucht en de oorzaak weg trekt.

Audesta, dat wordt een hut koffer aan spraytjes haha.

Dais, wat heftig, nog nooit van gehoord!

Joanieke, had je hem wel nog dubbel gecheckt? Ik weet nog wel dat ik 10x had geprobeerd om hem te verpletteren met de hak van mijn rijlaarzen (geen pump oid, misschien is dat effectiever). Hij ging gewoon niet plat! Heb hem volgens mij uiteindelijk gespiest tussen mijn nagels.
Anders willen we wel weten welke laarzen jij gebruikt haha.

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-25 07:35

Ik plak ze vast met ducttape en daarna in een plastic zakje. Je krijgt ze echt niet zomaar dood, ze zijn keihard.

Ze zouden hier zogenaamd niet voorkomen, maar zodra ze tarwe gaan afrijden dan komen ze toch tevoorschijn.

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-25 07:40

Ja vaseline werkt er ook tegen toch?

Denk dat mijn zwarte bes ze echt niet op prijs kan stellen dus ik probeer het liever niet uit :+

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-25 09:05

Ja vaseline op de geslachtsdelen smeren, er is hier momenteel een behoorlijke insecten plaag Audesta..dazen zijn ook niet normaal. Ik denk dat een rij vliegendeken ook wel een optie kan zijn om mee te nemen. De hertenluisvlieg kunnen ze behoorlijk panisch van worden.

Oh apart, die barebackpads worden steeds luxer dan Maartje..ben heel benieuwd hoe het rijdt en wat ze er van vindt.

Ah Luci, dat klinkt naar die prednisolon..hopelijk inmiddels weer wat bijgeslapen?

Vervelend dat hij er ook rotstraal bij heeft Tarzan, de smid wil waarschijnlijk alle bacterieen uitdrogen met dat spul.

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-25 09:13

Kelly, nee die lucht was nog veel erger voor de smid er was, maar je ruikt het nu nog steeds, echt smerig.
Het ziet er wel al een stuk rustiger en minder zwart en aangetast uit. Maar de rotstraal zat er al in. Hij heeft helaas sowieso niet de allerbeste hoeven, ze splijten erg snel maar hij heeft dus ook rotstraal.
De smid gaf wel aan dat hij de laatste tijd veel paarden tegenkomt met problemen met de hoeven door de droogte inderdaad.

Die teken en hertsenluisvliegen klinken heel vervelend, goed voorbereid op pad dus Audesta, doe je goed!

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-25 13:12

Als je een vliegendeken met rijden op doet, kijk dan of je ergens nog zo’n ouderwetse katoenen kan vinden. Ik snap niet dat ze die niet meer maken, want die andere zijn allemaal mega zweterig :=

Tarzan hopelijk knapt zijn hoef snel op!

Elisa mijn zadel rijdt echt heerlijk, het is wel bet alsof je op een gewoon zadel zit. Ik heb hem al getest op de Haflinger voor ik hem kocht. Ik had alleen last van het ophangpunt van de beugelriemen, maar dat heeft ze voor mij aangepast en nu heb ik er geen last meer van

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-25 15:53

Ja ik heb een uitrijddeken vliegen en van mijn vorige cruzado ook nog een losse buikflap, denk dat ik die ook maar meeneem. Heb al de goede spray tegen teken ook zag ik dus dat was een fijne tip. En vaseline is ook onderweg. Reis tube groene leem ook dus dank aan jullie :)

Net even met de sulky weg geweest voor onderhoud en natuurlijk weer met van alles extra terug gekomen.

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-25 16:09

hahahah Audesta dat is meestal dat je met meer terugkomt :+
Wanneer ging je ook weer naar de veluwe?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-25 17:00

Wat fijn Maartje, dat het aanpassen kon. Het ziet er ook heel comfortabel uit om op te zitten.

Altijd handig om genoeg spullen te hebben Audesta. :+

Goh als het waait dan krijg ik altijd een Portugese Ezel. :+ Dan moet er altijd eerst geklierd, geraced en geboekt worden voordat de concentratie komt.

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-25 19:41

KellyR schreef:
Tarzan, aah ik dacht dat de geur nieuw was, na het bezoek van de smid zeg maar. Balen dat er ook nog rotstraal bij zit. In deze droge periode zou je juist denken dat het niet aanwezig is. Ik duim dat de spray snel zijn werk doet en dat de lucht en de oorzaak weg trekt.

Audesta, dat wordt een hut koffer aan spraytjes haha.

Dais, wat heftig, nog nooit van gehoord!

Joanieke, had je hem wel nog dubbel gecheckt? Ik weet nog wel dat ik 10x had geprobeerd om hem te verpletteren met de hak van mijn rijlaarzen (geen pump oid, misschien is dat effectiever). Hij ging gewoon niet plat! Heb hem volgens mij uiteindelijk gespiest tussen mijn nagels.
Anders willen we wel weten welke laarzen jij gebruikt haha.

Ja! :') hij was goed dood hoor! Met bloed en al. :=
Gewoon ariat jodphurs, maar t was op de stoep, denk dat dat vooral scheelt. :')

Ik smeer hier t hele gebied bij de uiers tot aan de anus in met vaseline, ook in die naad zegmaar. Eigenlijk alle haarloze stukken huid. Op mijn stal zijn ze er een beetje mee aan t experimenteren en ik hoor ook goede verhalen over een mengsel van zonnebloemolie en (goedkope) babyolie, verhouding 1:6 ongeveer (veel babyolie en klein laagje zonnebloem olie). Makkelijker met aanbrengen in een spuitfles. Ik heb dat zelf nog niet geprobeerd.

Inderdaad ineens ook veel dazen. Ben ik hier niet gewend eigenlijk. Waar ik voorheen stond (Apeldoorn) was t altijd veel erger dan hier, maar t lijkt nu helaas niet veel meer uit te maken.. Daarvoor gebruik ik gewoon veerust..