Kletstopic dressuurfokkerij

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-20 12:18

s0173957 schreef:
Ik zou toch ff doorzetten. Hormonen kunnen iets raar doen, maar wat 'gedwongen rust' kan ze ook wat uit haar gewone doen gehaald hebben è.

Vraagje ivm het NK: ik snap de timing helemaal niet. Zaterdag GP Spécial, zondag GP en GP Kür... snap er niks van...

En ivm de fokkerij: iemand de opgeleverde hengsten voor de verrichtingen gezien? Heb wat filmpjes gekeken, die Miami Turfhorst vind ik niet alleen tof gefokt, ook gewoon een toffe knol!

Voor mij springt Mowgli er echt uit.

fokfanaat

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-20 12:33

Die dekte toch niet? Is zijn bal bij gegroeid?

immii_clarr

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-20 12:37

Kan iemand mij misschien vertellen waar je de filmpjes van de zadelpresentatie kunt zien? :)

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-20 12:48

Miami Turfhorst heb ik alleen gezien in een FB filmpje. Ik zie graag een vos met wit. Hij leek zo in mijn eerste indruk tof, maar heb hem nog niet goed bekeken.

Elisa2 schreef:
Wat doet ze dan Lorette?

Ik kan er bijna niet meer aankomen met been en hand, terwijl we haar aan het klaarmaken waren voor de Z en ik alleen nog iets meer oprichting en verzameling wilde hebben. Het was allemaal nog wat groen, omdat ze pas enkele maanden werd doorgereden, maar voor een nette winstpunt hoef je gelukkig (verre van) perfect te rijden. Ik zag me de proef wel doorkomen. Het leek me handig om haar voor de veulenstop nog even te klasseren. Ze stond prima in het werk en werd steeds scherper op een fijne manier. Nu kan ik de energie niet meer controleren, want ze vindt dat ik er teveel aanzit, terwijl ik absoluut geen ruiter ben die met druk rijdt en met het opbouwen vraag ik nauwelijks iets. Het komt niet in de buurt van hoe we voor de vakantie (en voor de dracht) reden. Ze ervaart het nu als vervelend en het is wel een merrie die dat aangeeft. Ze probeert zich bijna onder me uit te wringen. Lichamelijk ongemak kunnen we niet ontdekken. In de wei is ze bloedfanatiek aan het racen en bokken, vaak in haar eentje. Dat deed ze voorheen ook niet. Ik dacht eerst energie teveel, omdat ze was stilgezet. Nu vraag ik me af of het de hormonen zijn. De hengst van een clubgenoot reageerde op haar, terwijl ze gewoon drachtig is en ze voor de dracht (hengstig en wel) ook bij hem in de les liep. Je hoort van iedereen dat de merries drachtig rustiger/makkelijker zijn. Die ervaring had ik zelf ook. Ik vroeg me af of iemand het tegenovergestelde had meegemaakt... Deze merrie is voorheen niet gereden tijdens de dracht.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-20 13:16

_Lorette_ schreef:
Miami Turfhorst heb ik alleen gezien in een FB filmpje. Ik zie graag een vos met wit. Hij leek zo in mijn eerste indruk tof, maar heb hem nog niet goed bekeken.

Elisa2 schreef:
Wat doet ze dan Lorette?

Ik kan er bijna niet meer aankomen met been en hand, terwijl we haar aan het klaarmaken waren voor de Z en ik alleen nog iets meer oprichting en verzameling wilde hebben. Het was allemaal nog wat groen, omdat ze pas enkele maanden werd doorgereden, maar voor een nette winstpunt hoef je gelukkig (verre van) perfect te rijden. Ik zag me de proef wel doorkomen. Het leek me handig om haar voor de veulenstop nog even te klasseren. Ze stond prima in het werk en werd steeds scherper op een fijne manier. Nu kan ik de energie niet meer controleren, want ze vindt dat ik er teveel aanzit, terwijl ik absoluut geen ruiter ben die met druk rijdt en met het opbouwen vraag ik nauwelijks iets. Het komt niet in de buurt van hoe we voor de vakantie (en voor de dracht) reden. Ze ervaart het nu als vervelend en het is wel een merrie die dat aangeeft. Ze probeert zich bijna onder me uit te wringen. Lichamelijk ongemak kunnen we niet ontdekken. In de wei is ze bloedfanatiek aan het racen en bokken, vaak in haar eentje. Dat deed ze voorheen ook niet. Ik dacht eerst energie teveel, omdat ze was stilgezet. Nu vraag ik me af of het de hormonen zijn. De hengst van een clubgenoot reageerde op haar, terwijl ze gewoon drachtig is en ze voor de dracht (hengstig en wel) ook bij hem in de les liep. Je hoort van iedereen dat de merries drachtig rustiger/makkelijker zijn. Die ervaring had ik zelf ook. Ik vroeg me af of iemand het tegenovergestelde had meegemaakt... Deze merrie is voorheen niet gereden tijdens de dracht.

Als je zwanger bent beweegt je bekken moeilijker. En dat is voor een paard niet anders. Misschien zelfs nog wel erger. Als ze moet bollen dan moet ze wel een veulentje mee omhoog trekken.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-20 13:17

fokfanaat schreef:
Die dekte toch niet? Is zijn bal bij gegroeid?

Als je hem door laat dekken dan kan die bal groter worden en dat is wat ze gedaan hebben. En blijkbaar voldoet hij nu aan de eis anders zou hij daar denk ik niet lopen.

MacavityL

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-20 13:41

Mijn merrie heeft ook wat meer ‘praatjes’ geregen nu ze drachtig is, maar ja, rustiger/makkelijker kon ook bijna niet.. Gelukkig allemaal nog goed te behappen, vind het ook wel grappig om te zien wat alle hormonen met haar doen.

Ik hou wel van die donkere vossen, ben erg benieuwd hoe Miami Turfhorst zich verder ontwikkelt.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-20 17:03

Vervelend Lorette, lijkt toch wel een soort ongemak inderdaad. Wat Jan zegt en anders is misschien de gehele buik ook wel gevoelig. Misschien verbeterd het nog na een tijdje.

Ben wel benieuwd naar alle hengsten voor het VO.

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-20 17:11

Wat apart Lorette ,hopelijk komt daar nog verandering in.

Onze merrie is niet heel anders , misschien iets rustiger.
Het rijden gaat iig nog prima ; ze hebben in 12x L2 starts ,17 wpt gereden en slechts 1x onder de 190pt met als uitschieter 216. Over een paar weken gaan ze het in de M1 proberen;dat zou mooi zijn voor het veulenen! :j

Miami vind ik wel stoer ,en hij is erg mooi gefokt, maar exterieurmatig zie ik teveel minpunten.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 09:26

Wat voor een minpunten zie je Kahlua?

Ik heb de hengsten nog niet in real life gezien helaas.

Gefeliciteerd met de winstpunten, hopelijk lukt het nog om M1 te starten. :-)

Marghe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 11:24

Waar kun je filmpjes zien van de aangeleverde hengsten? Op KWPN tv vind ik niets terug.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 12:25

@KahluaB, M zou dan geen probleem moeten zijn! :D

Marghe schreef:
Waar kun je filmpjes zien van de aangeleverde hengsten? Op KWPN tv vind ik niets terug.

Ik kan het zo ook niet vinden...

janderegelaa schreef:
Als je zwanger bent beweegt je bekken moeilijker. En dat is voor een paard niet anders. Misschien zelfs nog wel erger. Als ze moet bollen dan moet ze wel een veulentje mee omhoog trekken.

Ook in de eerste fase van de dracht? Ik dacht pas na een aantal maanden.

Ze ziet er nu namelijk nog zo uit (het blijft wel een half springpaard):

Afbeelding

Afbeelding

Ze is nu in elk geval niet zichzelf, want ze is aan de longe idioot fris en ze maakt soms ruzie met mijn merrie, terwijl ze anders het meest rustige, vriendelijke en sociale paard is (en onderaan in rangorde). :+

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 13:06

Lorette dit heeft vermoedelijk meer met hormonen dan met haar bekken te maken. Mooie merrie trouwens!

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 13:23

_Lorette_ schreef:
@KahluaB, M zou dan geen probleem moeten zijn! :D

Marghe schreef:

Ik kan het zo ook niet vinden...

janderegelaa schreef:

Ook in de eerste fase van de dracht? Ik dacht pas na een aantal maanden.

Ze ziet er nu namelijk nog zo uit (het blijft wel een half springpaard):

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Ze is nu in elk geval niet zichzelf, want ze is aan de longe idioot fris en ze maakt soms ruzie met mijn merrie, terwijl ze anders het meest rustige, vriendelijke en sociale paard is (en onderaan in rangorde). :+

Ze is natuurlijk wel in een behoorlijk rijke conditie...

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 13:49

True, Hollands welvaren. :Y) Het is alleen zo dat ze voorheen nog wel vetter en minder bespierd was, zeker toen we haar kochten. Ik kan me daarom niet goed voorstellen dat haar conditie nu een probleem kan zijn. Dan hadden we dat eerder moeten merken. Bovendien is ze juist heel fanatiek en heftig en dat past niet echt bij last hebben van overgewicht.

Marghe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 17:26

Weten jullie waarom Total US niet mee doet aan NK?

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 17:29

Elisa2 schreef:

Thanks,M1 moet vast nog wel kunnen. :j

Ik benoem ook wat ik op de foto zie.

Afbeelding
Hij heeft een lang achterbeen dat achter de massa staat, met mede als gevolg hiervan ,een hoog kruis,en voor en achter ondergeschoven verzenen. Ook vind ik hem te weinig rompdiepte hebben .Als ik nog wil muggeziften, komt zijn hals ook wat diep uit de borst.
Laatst bijgewerkt door KahluaB op 20-09-20 17:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 17:29

Marghe schreef:
Weten jullie waarom Total US niet mee doet aan NK?

Die sparen ze volgens mij nog. Is denk ik ook nog niet zo GP klaar als Edward wil. En de verwachtingen zijn enorm dus hij zal pas in de ring verschijnen als het mega apart is.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 21:10

Janderegelaar: wat heeft de rijke conditie met de gedragsverandering te maken dan?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 21:13

SophievdV schreef:
Janderegelaar: wat heeft de rijke conditie met de gedragsverandering te maken dan?

Niet, maar wel dat ze moeilijker te rijden kunnen zijn.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 21:38

Suzanne F. schreef:
SophievdV schreef:

Niet, maar wel dat ze moeilijker te rijden kunnen zijn.

Inderdaad.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 21:39

KahluaB schreef:
Elisa2 schreef:

Thanks,M1 moet vast nog wel kunnen. :j

Ik benoem ook wat ik op de foto zie.

[ [url=m/og22Pm.jpg]Afbeelding[/url] ]
Hij heeft een lang achterbeen dat achter de massa staat, met mede als gevolg hiervan ,een hoog kruis,en voor en achter ondergeschoven verzenen. Ook vind ik hem te weinig rompdiepte hebben .Als ik nog wil muggeziften, komt zijn hals ook wat diep uit de borst.

En ook een onderhals.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 21:48

Ik ben er voor mijzelf nog niet uit in hoeverre ik exterieurmatige tekortkomingen bijzaak vind als een hengst veel talent heeft, dit doorgeeft, en de hengst het ook goed blijft doen in de sport. Maar tot welke leeftijd en met welke prestaties ze het moeten doen om dat te bewijzen is dan weer een nieuwe overpeinzing.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 21:56

_Lorette_ schreef:
Ik ben er voor mijzelf nog niet uit in hoeverre ik exterieurmatige tekortkomingen bijzaak vind als een hengst veel talent heeft, dit doorgeeft, en de hengst het ook goed blijft doen in de sport. Maar tot welke leeftijd en met welke prestaties ze het moeten doen om dat te bewijzen is dan weer een nieuwe overpeinzing.

Maar of hij het echt doorgeeft weet je pas na een hele tijd dus enige selectiecriterium bij een jonge hengst is het exterieur en de natuurlijke aanleg van de gangen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 22:02

janderegelaa schreef:
_Lorette_ schreef:

Maar of hij het echt doorgeeft weet je pas na een hele tijd dus enige selectiecriterium bij een jonge hengst is het exterieur en de natuurlijke aanleg van de gangen.

Je kunt aan de voorouders wel ook aardig zien welke eigenschappen verankerd lijken qua bouw.