Iberische paarden in de schijnwerpers #2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

jolmer20

Re: Iberische paarden in de schijnwerpers #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-25 07:44

Wat goed Dorien! Toch weer goed geherprogrammeerd! :D
En zo fijn om dan gewoon op te kunnen stappen <3

Doen jullie allemaal voorzichtig met dit warme weer?! Genoeg drinken en rustig aan he!
Voor de beestjes net zo natuurlijk!
Hier vandaag belafspraak met het ziekenhuis over de Bechterew die ik heb. Dus beetje zenuwachtig
Verder hebben de paardjes lekker vrij. Ben vooral bezig met konijnen koelen denk ik vandaag!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-25 08:37

Dat klinkt super Luci, lekker lang naar buiten zal goed voor hem zijn.

Vervelend Audesta, die warmte maakt het slapen ook niet makkelijker.

Nou dat inderdaad Jolmer, ze is al vrij hard voor zichzelf maar dat lijkt me nu echt niet goed/ lekker zitten.

Wat fijn dat Taruga zo goed ging Dorien! Doorlopen is wel zo prettig ja haha.

Spannend Jolmer, snap dat je zenuwachtig bent..succes ermee. Hier gaan de paarden allemaal onder de douche en verder vrij..hoop dat iedereen een beetje goed door die hitte heen komt.

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-25 08:56

Elisa fijn dat het al wat dunner wordt.
Een borsttuig zou ik inderdaad ook niet doen, dat zit teveel op die plek.
Ik ben met hem inderdaad weer helemaal vanaf de grond begonnen.
Alles opnieuw aangeleerd en heel erg de focus gelegd op vertrouwen.

Centropix is een hele sterke magneetveld deken.
Hier staat het wel mooit uigelegd: https://www.gezondgilze.nl/centropix/

Met dit weer lekker rustig aan!
Adorno hoeft niks, lekker op de wei en de paddock :D

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-25 09:47

Kelly, merk je veel verschil bij hem met gebruik van de centropix?
Ik heb voor Daan toen ik hem net had een tijdje een bemer deken gehuurd, is net zoiets, een beetje de voorganger ervan.
Heerlijk je filmpje!
Ja wij hebben helaas ook al wat bingo kaarten pech met paarden vol..
Hoop dat het een keertje klaar gaat zijn…
Daan gaat wel goed vooruit inderdaad hij blijft wel een aparte in zijn schrikreacties maar het wordt allemaal wel wat controleerbaarder en hij heeft wel mee rust gevonden na de behandeling van de maagzweren en de verhuizing van stal heb ik het idee.
Zijn lijf gaat ook beter mee werken en met rijden zet hij nu ook echt wel stapjes.

Jolmer, sterkte en succes!

Dorien, fijn dat het nu goed ging, dat is genieten!

Audesta, ja rustig aan met dit weer…
Warm zat, zeker bij jullie…

Luci, fijn klinkt je nieuwe stal, veel succes met de verhuizing!

Elisa, fijn dat de bult beter gaat en ze wel goed loopt.

Hier ook niks gedaan met de paarden gisteren, ‘‘s avonds nog 2 uurtjes op de wei gezet en daarna lekker onder de douche. :j

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-25 09:56

Nouvel schreef:
Kelly, merk je veel verschil bij hem met gebruik van de centropix?
Ik heb voor Daan toen ik hem net had een tijdje een bemer deken gehuurd, is net zoiets, een beetje de voorganger ervan.
Heerlijk je filmpje!
Ja wij hebben helaas ook al wat bingo kaarten pech met paarden vol..
Hoop dat het een keertje klaar gaat zijn…
Daan gaat wel goed vooruit inderdaad hij blijft wel een aparte in zijn schrikreacties maar het wordt allemaal wel wat controleerbaarder en hij heeft wel mee rust gevonden na de behandeling van de maagzweren en de verhuizing van stal heb ik het idee.
Zijn lijf gaat ook beter mee werken en met rijden zet hij nu ook echt wel stapjes.

Adorno heeft ook onder een Bemer gestaan maar heel eerlijk vond ik dat totaal niet vergelijkbaar met de Centropix.
Op deze deken heb je meerdere programma's (bijvoorbeeld energize of echt specifiek gericht op afvoer van afvalstoffen).
Ik zie bij Dor meteen reactie in zijn lijf als hij hem op heeft, gaat gapen en krijgt een hanglip.
Zal hier eens een filmpje van maken.

Nou is hij sowieso een sucker voor energie hoor.
Heb er toevallig laatst een filmpje van gemaakt.

https://www.youtube.com/shorts/NA9KQ79O ... ure=shared

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-25 10:41

Mooi zeg je filmpje!
Zo snel krijg je Daan nog niet ontspannen, dat is vaak 2 tellen en dan ziet of hoort hij wel weer wat…
Maar die kan momenten ook wel echt ontspannen van het zachtjes aaien van zijn voorhoofd. Maar vaak dus nog maar kort.
Ik vond de bemer deken toen bij hem wel verschil maken in het meer ontspannen, daar zaten toen ook wel verschillende standen op meen ik me te herinneren, maar weet het ook niet precies meer.

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-25 12:30

Nouvel schreef:
Mooi zeg je filmpje!
Zo snel krijg je Daan nog niet ontspannen, dat is vaak 2 tellen en dan ziet of hoort hij wel weer wat…
Maar die kan momenten ook wel echt ontspannen van het zachtjes aaien van zijn voorhoofd. Maar vaak dus nog maar kort.
Ik vond de bemer deken toen bij hem wel verschil maken in het meer ontspannen, daar zaten toen ook wel verschillende standen op meen ik me te herinneren, maar weet het ook niet precies meer.

Hij maakt zeker verschil met niets.
Maar als ik moet kiezen tussen de Bemer en Centropix ga ik voor de laatste :D

Wat Adorno laat zien op het filmpje komt natuurlijk ook door een jarenlange vertrouwensband.
Hij staat hier ook zonder afleiding dus dat maakt het wel wat makkelijker hoor.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-25 16:01

Mooi filmpje! Heb het ook weleens gezien met behandelingen waar ze zich aan overgeven en dan helemaal gaan ontspannen.

Die deken ziet er wel interessant uit, lijkt me ook vooral voor paarden die snel stijf zijn en vast zitten erg fijn.

Fijn dat Daan toch wel vooruit gaat Nouvel, heb je hem nog weleens voor de wagen staan?

Mooi hoe je dat gedaan hebt Kelly, het heeft duidelijk gewerkt qua vertrouwen en vertrouwensband. Het is volgens mij ook wel een hele gevoelige jongen die heel gevoelig is voor energie. (liet hij zien in de clinic)

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-25 16:09

Zo reageerde mijn zwarte peper ook heel goed op acupressuur.
Zo'n deken lijkt me ook echt heel fijn maar ik heb nog even andere prioriteiten.

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-25 17:42

Elisa, jeetje die bult, wat naar. Fijn dat ze er niet slecht op loopt, maar vervelende plek idd met het tuig van de menwagen...

Dais, ook al zon nare plek op het been! Hoe gaat het nu?

Nouvel, ik zie alleen maar gave beelden van jou! :) Mooi die peuter tank, heel knap dier! Ik ben ook meer van de barokke. :j En fijne beelden ook van je les.

Luci, oh gadver wormen. Alana heeft er ook veel last gehad van aarsmaden, kwam vaak terug. Uiteindelijk vanaf gekomen door een paar keer achter elkaar te ontwormen met 6 weken ertussen. Ik kreeg toen geen wormenspuiten van mn da, dus uit Engeland besteld (was wel voor brexit..).
Klinkt fijn je nieuwe plek! Hopelijk trekt hij goed bij daar.

Kelly, knap wat je allemaal met hem hebt bereikt en dat je in hem geloofde ondanks dat het geen verstandige koop was. En wat een gaaf galop filmpje! Was je alleen in het bos? Ik moet die stap nog maken, ben ook niet zon held. Tot nu toe alleen nog stappend alleen t bos in geweest.
Ooh dat beeld met je hand, ik kan daar zo van smelten, heerlijk. <3

Dorien, wat fijn dat ze zo goed liep! Heerlijk dat trotse gevoel! :D

Jolmer, hier staat t paardje inderdaad ook weer stil. Ik moest alleen zaterdag en zondag vierkantjes longeren, heb ik vroeg in de ochtend gedaan en dat vond ik al warm. :=
Heb je al iets gehoord van het ziekenhuis?

Ik heb voor Alana afgelopen vrijdag de fascia release therapeute gehad. Ze had voor en na foto's gemaakt. Alana heeft er zo bizar goed op gereageerd, niet alleen het beeld, maar ook aan de longe liep ze veel beter. Ze was best wel flegmatisch en na de behandeling kon ze ineens veel beter haar tempo vasthouden, lekker doorlopen enz. Ben zo blij met het resultaat! :) Ook wat fijne tips gekregen, moet dus vierkantjes gaan longeren. En wat rek en strek oefeningen. Qua rantsoen ook wat dingen aangepast zodat ze weer wat meer energie gaat krijgen. Ze staat 24/7 op de weide met graasmasker en daar wordt ze enorm sloom van, zodra ze zonder staat is ze nog net geen stuiterbal, maar zonder kan ze echt niet (masker is nu wel af ivm de hitte), dan wordt ze echt een obese paard.. Ze is nu ook te dik, hoop dat dat met training wat recht te trekken is.

Afbeelding
Voor de behandeling

Afbeelding
Na de behandeling

jolmer20

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-25 20:38

Lijkt me een hele interessante deken inderdaad ja!
Voor alle paardjes wel!

Lief filmpje Kelly, heerlijk <3

Je ziet al verschil zo op de foto's zeg J0anieke!
Klinkt als iets interessants, heb er nog nooit van gehoord eigenlijk. Ga ik ook eens over lezen! :j

Hier uitslag van t ziekenhuis.
Ziekte van Bechterew is bevestigd, kwam naar voren ook in het bloedonderzoek.
Daaruit maakten ze ook op dat mijn TBC waarde verhoogd is, dus dat zou betekenen dat ik Tuberculose heb. Als dat zo is, kan ik niet aan de reuma vertragende middelen, dus over 2 weken weer testen. Als ik het blijk te hebben, moet dat eerst behandeld worden en daarna kan ik pas ingesteld worden met medicijnen.
Voor nu een zwaardere pijnstilling omdat de naproxen die ik voorgeschreven heb gekregen niet werkt.
Dus we zijn er nog niet..

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-25 22:21

Oh jeetje Jolmer, wat heftig! Ook nog die TBC erbij waarschijnlijk.. Knuffel en heel veel sterkte!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-25 08:12

Dat klinkt inderdaad heftig van die TBC, jeetje..klinkt als een heel traject zo en de bechterew is dus bevestigd. Dat zal ook wel even moeten inzinken..sterkte ermee!

Ze lijkt op de nafoto al wat langer in het lijf Joanieke, super he die fascia release. Bij Havanna was het ook zo'n wereld van verschil na de eerste behandeling. Ik denk trouwens dat als ze wat meer haar buikspieren gaat aanspannen dat dit ook wel verschil zou moeten gaan maken qua bovenlijn/ buik.

Nog 1 dagje extreme hitte..ga de paarden maar weer even douchen, veel meer kun je nu echt niet.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-25 13:02

Audesta hoe is het met de zieke hond?

een hoop dikke plekken en wondjes en paarden die een beetje in de lappenmand zitten. Knapt alles goed op?

Nouvel wat een tank al zeg! Wow! Daan is ook echt een gaaf dier! Ik ben je gaan volgen

LuciLusitano, ja onze oudste start komend jaar op het VO ja, super spannend! Ik heb er nog even 2 op de basisschool en ben blij dat we met deze kunnen 'oefenen' :')
Balen van de wormen, hopelijk lukt het deze ronde er vanaf te komen. En succes met verhuizen

Tatyana zo leuk dat Sun zo braaf is met je dochter! De haflinger hier is ook weer in de rui, maar denk dat zijn begonnen is weer door de ppid medicatie

Elisa heeft een echte brokkenpiloot := hopelijk slinkt de dikke plek snel, al zal de warmte misschien ook niet helpen

Kelly was lekker in het bos <3

Dorien fijn dat ze zo goed gaat nu!

J0anieke fijn dat de behandeling zo goed aanslaat!

Jolmer bleh dat is niet leuk, sterkte met afwachten voor het volgende onderzoek

Hier afgelopen dagen alleen gevoerd en gedoucht := ik vind dit weer echt niet leuk en ben blij dat het weer wat koeler wordt. Ik heb net wel mijn nieuwe zadel geleverd gekregen dus ik wil ook graag wel echt koeler weer hahaha

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-25 15:12

Ik vind het ook niet meer leuk. Mijn parkeerschijf is gewoon gesmolten.

Zo sneu voor de dieren ook, het is bij ons 28 graden en de honden hebben het ook echt wel zwaar.

De paarden voer ik alleen, ze staan de hele dag in de schaduw en kunnen afkoelen in de poel.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-25 15:16

28 graden, dat is echt nog koel! Hier staan ze veel in stal en ik heb voor de stal met regelmaat de sproeier even aan staan om af te koelen. En sowieso afspuiten om de paar uur (al is dat met mijn werkschema vandaag wel lastig), vooral Mara heeft het wel zwaar

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-25 16:23

Hier is t 36 graden. Echt niet te doen nee. Hier lijken de paarden er niet heel erg onder te lijden, maar fijn zal t niet zijn.. Ze staan afwisselend in/bij de schuilstal.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-25 16:41

Voor 28 graden zou ik tekenen inderdaad.. nog even volhouden. Vanavond verkoeling!

Goeie Maartje, had niet eens gedacht dat de warmte er ook een rol in kon spelen. Het wordt gelukkig al steeds wat dunner iedere dag.

Wel balen van je parkeerschijf Audesta.

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-25 19:15

28 graden binnen bedoelde ik :+

10 er bovenop buiten :+

Maar het onweert een beetje dus erna meteen met de honden naar buiten.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-25 19:31

Oh binnen, haha! Daar hadden wij de airco aan dus hier is het lekker. Inmiddels een buitje gehad en is het buiten ook rond de 28°, mij nog net te warm om wat te gaan doen

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-25 19:32

Ik wil ook airco :(

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-25 20:40

Oh binnen is naar..

Hier 26 graden binnen beneden met airco en 30 boven. Maar het is nu buiten 24 graden met regen .. eindelijk. *\o/*

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-25 20:45

Hier zijn echt 6 druppels gevallen. Het is wel afgekoeld maar nog steeds drukkend.

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-25 20:54

Nou, ik ben terug van vakantie, heerlijke 2 weken gehad! :D

Ga ik net weer naar Rambo toe, kijk naar z’n hoef .. is z’n hoef los nt laten daar waar de zweer is doorgebroken. Dus vanaf de kroonrand uit is het los ‘nt laten := DA meteen gebeld en die zei toch overleggen met de smid dus morgen komt de smid kijken hoe we het kunnen oplossen.

Welkom terug dus :=

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-25 21:00

We hebben nu wel serieus regen en serieus koelere temperaturen dus hopelijk heb ik morgen even een gaatje om in ieder geval Lissy op te pakken. Mara en Jonique worden als het goed is door de verzorgster gedaan

Ah nee Tarzan, dat is niet leuk terug komen