Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight
baudyh schreef:Gaat er iemand toevallig naar de hengstenshow van Vink stables aankomende zaterdag?
Iemand die Solid rock voor mij zou kunnen filmen ?
Wij hebben een bloedje mooi veulen van Denver US ook een jonge dynamic dream. 900 euro excl.
Is bij van uytert.
janderegelaa schreef:Suzanne F. schreef:Wat doet Chorulon?
Dat zorgt voor de eisprong binnen een bepaalde tijd.
Anomien schreef:janderegelaa schreef:
Dat zorgt voor de eisprong binnen een bepaalde tijd.
Even iets exacter. Volgens mij verhoogt het de lh waarde. Waarop inderdaad een eisprong volgt.
Hier kan vaak nog wel tussen de 12-24uur tussen zitten. Soms nog wat langer.
Dus heel theoretisch gezien… maakt het moment van insemineren op de eisprong ook dat je meer of minder kans hebt op een merrie/hengst. Maar daar heb ik mij nooit blind op gestaard (bij 70 koeien stier/vaars per jaar dan, want bij de paarden heb ik nog maar 1 veulen gefokt).
De inseminator weet het beste wanneer je kunt insemineren. En anders gewoon keertje extra scannen.
carola schreef:Anomien schreef:
Even iets exacter. Volgens mij verhoogt het de lh waarde. Waarop inderdaad een eisprong volgt.
Hier kan vaak nog wel tussen de 12-24uur tussen zitten. Soms nog wat langer.
Dus heel theoretisch gezien… maakt het moment van insemineren op de eisprong ook dat je meer of minder kans hebt op een merrie/hengst. Maar daar heb ik mij nooit blind op gestaard (bij 70 koeien stier/vaars per jaar dan, want bij de paarden heb ik nog maar 1 veulen gefokt).
De inseminator weet het beste wanneer je kunt insemineren. En anders gewoon keertje extra scannen.
Nou, niet helemaal hoor Anomien.
Chorulon zorgt voor een eisprong na 36 tot 40 uur gemiddeld. Maar wel op voorwaarde dat de merrie goed hengstig is, een follikel heeft boven de 35 mm en volop oedeem. Dan krijg je in ongeveer 90 - 95% van de gevallen een eisprong na 36 tot 40 uur.
Als de eisprong eerder komt (binnen de 24 uur), dan was dat ook wel gebeurt zonder de chorulon.