Kletstopic dressuurfokkerij II

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

moner

Re: Kletstopic dressuurfokkerij II

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-25 23:11

Ik ben een stille meelezer, mijn Ampere merrie, met een eigen mening, is drachtig van Dynamic Dream. Ze verwacht dit veulen over 3 weken, ik zal foto's posten. Ik heb hem gekozen omdat ik hem aansprekend vind en bijzonder goed vindt lopen, maar vooral omdat hij een 10 voor gedrag kreeg. Dit jaar is hij €500,- goedkoper dan 2024. Ik heb ook begrepen dat hij goed vruchtbaar is.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-25 09:34

Vriendin van mij had vorig jaar een heel mooi en goed lopend veulen van one million uit de Sandreo merrie.
Dit jaar drachtig van Pjethro.
Merrie maakt ze altijd werkbaar, ze heeft ook een Chagall en een Toto uit die merrie en dat zijn echt zulke fijne en werkwillige paarden. Vooral de Toto merrie is echt een knuffelkont en extreem braaf ohz ook in het hogere werk.

Ben heel erg benieuwd naar de Pjethro, ben echt wel fan van die hengst.
Qua karakter, heb ik hem eigenlijk alleen echt raar zien doen tijdens applaus en drukte, in proefjes is hij vaak gewoon prima.

Phonix

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-25 09:45

baudyh schreef:
Gaat er iemand toevallig naar de hengstenshow van Vink stables aankomende zaterdag?
Iemand die Solid rock voor mij zou kunnen filmen ?

Wij hebben een bloedje mooi veulen van Denver US ook een jonge dynamic dream. 900 euro excl.
Is bij van uytert.

Ja, ik wil die bekijken op hun show.

Pjethro heb niet de makkelijkste karakter. Hij is een beetje bang voor andere paarden in de baan. Heb hem meerderen keren zien reageren op verschillende dingen. Kan wel fantastisch lopen.

Zandra is ook een zeer handige ruiter, dus weet niet hoe hij onder andere zou zijn.

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-25 20:37

Pjethro vind ik een fantastische hengst, maar ik heb hem in Den Bosch gezien en toen ben ik wel tot de conclusie gekomen dat ik hem nooit ga gebruiken. Karakter is voor mij echt wel heel belangrijk. Rijdbaarheid en ´vriendelijk´ te rijden paarden zijn wel de toekomst denk ik.

En over dekgeld: in hoeverre kijken jullie naar 100 of 200 euro meer of minder? Om eerlijk te zijn kijk ik daar amper naar. Als ik een hengst goed vind, dan gebruik ik hem. Pas boven de 1600 euro vind ik het te gek worden. Maar of een hengst nou 1100 of 1300 euro kost, daar kijk ik echt niet naar.
Bij buitenlandse hengsten komen er fors meer verzendkosten bij. Daarom gebruik ik alleen buitenlandse hengsten op merries waarvan ik weet dat ik ze heel makkelijk drachtig krijg en die echt een goede cyclus hebben. Met een beetje Chorulon erbij zorg ik er ook voor dat ik maar 1x per cyclus hoef te insemineren, en niet vaker. Want met die buitenlandse verzendkosten loop je er op leeg als je 3 of 4 keer in een seizoen sperma laat komen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-25 20:43

Wat doet Chorulon?

Phonix

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-25 20:55

Als het voor mijzelf was zou ik niet zo snel naar het dekgeld kijken als ik het een heel leuke hengst vond. Maar omdat de volgende veulen sowieso verkocht moet worden moet ik en beetje slim kiezen. Als particulier kan ik ook niet de btw terugvragen, wat ik neem aan profs wel kan.

Heb wel besloten om haar pas volgende voorjaar weer te insemineren. Ze is zo laat uitgerekend dit jaar.

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-25 21:43

Ik let wel op de prijs. Ik vind 1350 excl wel de max.
Ik doe er 3 bij de hengst. Met 1 zou ik het niet hebben. En ja ze worden als veulen verkocht. Dat is al je eerste winst zeg ik altijd.
Ik heb 3 jaar lang McClaren gebruikt. Die is nu 1450 en eigenlijk willen we eens wat anders. We gaan nu voor een jonge McLaren.

Ja we hebben ze zakelijk dus krijg de btw terug maar vergeet niet dat we van een veulen ook weer 21% moeten afdragen
De andere 2 ben ik nog niet uit.
Ik vind karakter ook echt wel belangrijk.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-25 21:58

Suzanne F. schreef:
Wat doet Chorulon?

Dat zorgt voor de eisprong binnen een bepaalde tijd.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-25 08:04

janderegelaa schreef:
Suzanne F. schreef:
Wat doet Chorulon?

Oh oké dat is handig. Geef je dat op dezelfde dag als insemineren?

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-25 10:06

Dat is het 'afspuiten' zoals ze zeggen.

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-25 11:08

Wij gebruiken het ook altijd, vooral met buitenlandse hengsten. Niet riskeren dat het ei niet weggaat en er nog een keer geïnsemineerd moet worden.

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-25 11:11

Inderdaad. Ik gebruik het lang niet altijd, maar met buitenlandse hengsten wel altijd. Want nog een keer die dure verzendkosten uit het buitenland wil ik niet.
Bij een donormerrie voor het embryospoelen gebruik ik het ook altijd, want de kans op een tweeling is net wat hoger. En bij een embryospoeling is dat natuurlijk wel gewenst.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-25 12:38

s0173957 schreef:
Dat is het 'afspuiten' zoals ze zeggen.

Oh oké, ja nu snap ik het. Ik herkende de naam niet.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-25 13:44

Ik ken het inderdaad van het spoelen van een donor merrie.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-25 14:30

janderegelaa schreef:
Suzanne F. schreef:
Wat doet Chorulon?

Even iets exacter. Volgens mij verhoogt het de lh waarde. Waarop inderdaad een eisprong volgt.
Hier kan vaak nog wel tussen de 12-24uur tussen zitten. Soms nog wat langer.

Dus heel theoretisch gezien… maakt het moment van insemineren op de eisprong ook dat je meer of minder kans hebt op een merrie/hengst. Maar daar heb ik mij nooit blind op gestaard (bij 70 koeien stier/vaars per jaar dan, want bij de paarden heb ik nog maar 1 veulen gefokt).

De inseminator weet het beste wanneer je kunt insemineren. En anders gewoon keertje extra scannen.

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-25 15:22

Ik heb altijd wel dat ik “ na het ei er af spuiten” nog wel ff ga scannen. Omdat het niet altijd werkt.
Maar inderdaad met buitenlandse hengsten maar ook met hele drukke hengsten doet mijn dierenarts dat automatisch eigenlijk.
Ik had nu een jonge hengst. Kreeg ook 2 buisjes sperma. Word ik blij van omdat ik het zelf doe en dan heb ik nog reserve als het niet wil. Maar het ging top deze keer. Vanavond scannen maar verwacht dat het ei weg is.

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-25 15:59

Anomien schreef:
janderegelaa schreef:

Even iets exacter. Volgens mij verhoogt het de lh waarde. Waarop inderdaad een eisprong volgt.

Dus heel theoretisch gezien… maakt het moment van insemineren op de eisprong ook dat je meer of minder kans hebt op een merrie/hengst. Maar daar heb ik mij nooit blind op gestaard (bij 70 koeien stier/vaars per jaar dan, want bij de paarden heb ik nog maar 1 veulen gefokt).

De inseminator weet het beste wanneer je kunt insemineren. En anders gewoon keertje extra scannen.

Nou, niet helemaal hoor Anomien.
Chorulon zorgt voor een eisprong na 36 tot 40 uur gemiddeld. Maar wel op voorwaarde dat de merrie goed hengstig is, een follikel heeft boven de 35 mm en volop oedeem. Dan krijg je in ongeveer 90 - 95% van de gevallen een eisprong na 36 tot 40 uur.

Als de eisprong eerder komt (binnen de 24 uur), dan was dat ook wel gebeurt zonder de chorulon.

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-25 16:03

Hier ook hoge verzendkosten. En hoge dierenartskosten. Dus scannen is ook duur. Mijn dierenarts spuit ze hengstig zodat we precies weten wanneer we moeten bestellen, en dan gebruiken we idd ook Chorulon. Meestal lukt het zo in 1x, soms heb ik pech en ben ik weer $500 extra kwijt aan verzamel en verzendkosten…

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-25 17:09

carola schreef:
Anomien schreef:

Nou, niet helemaal hoor Anomien.
Chorulon zorgt voor een eisprong na 36 tot 40 uur gemiddeld. Maar wel op voorwaarde dat de merrie goed hengstig is, een follikel heeft boven de 35 mm en volop oedeem. Dan krijg je in ongeveer 90 - 95% van de gevallen een eisprong na 36 tot 40 uur.

Als de eisprong eerder komt (binnen de 24 uur), dan was dat ook wel gebeurt zonder de chorulon.

De DA heeft bij mijn merrie ook Corulon gespoten ivm dubbele eisprong en dat ei was de volgende dag weg maar dat is feitelijk dus onzin? En als het ei er 40 uur over doet leeft het sperma dan nog?

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-25 17:33

Volgens mij kan zaad toch wel redelijk lang leven. Iets van 48 uur. Maar het overgrote deel is dan wel dood.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-25 18:07

Anomien schreef:
Volgens mij kan zaad toch wel redelijk lang leven. Iets van 48 uur. Maar het overgrote deel is dan wel dood.

En wat er dan nog leeft zijn voornamelijk merries. :+

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-25 18:11

Vers sperma kan gemiddeld 48 uur overleven, een beetje hengst afhankelijk. Extreme kan volgens mij wel een week overleven, die is zoooo vruchtbaar! Maar er zijn ook hengsten die veel minder lang overleven. Dat is best hengst-afhankelijk.
Zeker als je dekt met een hengst waarbij je al weet dat het sperma wat minder is, kun je met chorulon beter gaan timen.

Een nadeel aan chorulon is dat ook wat kleinere follikels ook ovuleren, die anders niet zouden gaan. Dus de kans op een tweelingdracht word hoger, en dat wil je natuurlijk liever niet. Behalve als je embryo's gaat spoelen, dan is een tweelingdracht (of zelfs drieling) natuurlijk de bingo! Zo had ik vorige week zelf 3 embryo's van V-Power. Nou, dat is natuurlijk super dan. Nog even wachten of ze allemaal gaan aanslaan, maar als dat zo is dan krijg ik 3 V power veulens met maar één keer insemineren (en dure verzendkosten).

Dat merrie-spermacellen langer overleven dan hengst-spermacellen is wel iets zo, maar niet zo heel zwart wit als hier soms word gesteld hoor.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-25 18:34

Suzanne F. schreef:
Anomien schreef:

En wat er dan nog leeft zijn voornamelijk merries. :+

Ik denk dat je de X zaadcellen bedoeld..

. Maar dan zul je zien dat je toch gewoon een hengst krijgt :')

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-25 12:33

Nou Grey Tonic is al meermaals uit verkocht. Dus snel op zoek naar iets anders. Ontzettend balen. Ook Cadeau Noir heeft een limiet. En offcourse Duitsland eerst… dus beide niet makkelijk aan te komen.

Dat is balen met buitenlandse hengsten soms.

Marjoleinvde

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-25 16:18

Gisternacht geboren, merrieveulen van Sarai L
Alles vlot en voorspoedig gegaan.

Afbeelding
Afbeelding

(1 dag oud)
Afbeelding