Iberische paarden in de schijnwerpers #2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-25 21:58

Charah, dat is een hele koppel zeg en goed afwisselend, best pittig inderdaad denk, wel leuk hoor!

Elisa fijn dat het jou goed is bevallen en dat ze veel heeft geleerd en snel weee thuis was!

Maartje. Spannend je Edix, ben benieuwd!

LL, ja wijs denk om je voer wat op te schroeven en te kijken hoe dat gaat.

Onze 3 jarige Fries was ook vrij schraal toen hij uit de opfok kwam, hij bleek ook wat haakjes te hebben op zijn kiezen en ondanks ontworming nog wat bloedworm, na behandeling van zijn gebit en nogmaals goed ontwormen is hij wel vlot bijgekomen met goed voeren.
Ik vind de myo proteïne flakes van Agrobs in combinatie met lijnzaad ook wel een goede vuller qua eitwitten en vetten.

Dartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-25 22:26

Ik lees nog steeds mee! Maar reageren lukt nauwelijks. Ik ben nog steeds niet bij Rana geweest en dat zal helaas ook even lastig zijn. Tijdens een wandeling met de honden in duin ben ik gevallen. En helaas heb ik mijn pols gebroken . Nu dus in het gips en afwachten wat de controle volgende week te zeggen heeft. Ik ben nu wel weer thuis.

Ik kan dus niet autorijden en moet echt even voorzichtig zijn. Ik hoop mijn man morgen zover te krijgen dat ik even langs kan gaan. Volgende week is mijn teefje uitgerekend dus een lastige timing :n

En als 59-jarige doet het lijf ook wat moeilijker na zo'n val :=

Ik heb de laatste jaren ook veel pech gehad met de paarden. Nu tegen ieders advies in toch weer met een jonge PRE begonnen. Gewoon omdat ik het leuk vind die ontwikkeling. Ik hoop dat de pech die ik met Jarana heb nu bestaat uit mijn blessure en dat Rana nu verder fluitend 25 wordt!

jolmer20

Re: Iberische paarden in de schijnwerpers #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-25 23:09

Mooie kudde Charaz! Maar inderdaad, veel jonkies ook! Lekker onstuimig

Bietenpulp heb ik ook van gehoord.
Heb ik met mn ouwetje ook nooit gevoerd toen ze dikker moest worden eigenlijk
Trok me ook weer niet zo

Oh wat vervelend zeg Dartel!!!
Heftige val geweest dan..
Spannend ook met je teefje!
Rana gaat inderdaad vast zonder problemen alles fluitend door tot minimaal 25!

Hier weer bij Star geweest!
Even gehobbeld.
Voel me echt een marionet als ik erop zit
Maargoedd.
Afbeelding
Ze was wel echt Spaans vandaag! :+
Had ik van dr oude eigenaar meegekregen haha.
Afbeelding

KellyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-25 23:50

Jeempie wat gaat hij hard hier zeg!

(Jonge) brokkenpiloten zijn nooit fijn. Sol hier ook door het draad heen gejaagd geweest. Oh lord, snap nog steeds niet dat alles goed is gegaan, ik ben erg dankbaar haha.

Nu voel ik me wel een beetje buiten de boot vallen met 30, maar ik heb een oude geest zullen we maar zeggen.

Hier ook heel bewust voor een jong ding gekozen. Mede ook omdat een fijne, met rust gelaten en vervolgens braaf doorgereden Lusi niet in mijn portefeuille past. En nu geven we het geld in etappes uit zullen we maar zeggen.

In tegen stelling tot andere zou ik er hier dus wel zo op stappen, als het eerste begin. Dat lijkt me juist heel fijn omdat je je paard zo goed kent en het rustig vertrouwd kan maken. Het doel is om Sol wel weg te brengen naar iemand - weet nog niet wie. En dan niet voor een maand of 2, maar voor een half jaar waarbij ik wil eindigen met intensieve begeleiding/scholing van mij samen met hem op die locatie. Bij Cas ben ik er achter gekomen dat ik in veel dingen niet zo handig ben en door mijn twijfel/onzekerheid komt dat de leercurve niet ten goede - op dressuurmatig vlak dan. Het lol met je knol deel is wel goed gegaan. We zien wel waar het schip strand. Als ik de juiste permanente plek met mogelijk de juiste persoon tegen kom, wil ik het misschien wel nog samen proberen. Mijn vorige instructrice en stal voormalig stalhouder wordt hem niet, daar is te veel gebeurt. Qua beleermethode vertrouw ik haar absoluut met paard, maar op persoonlijk vlak neem ik mezelf in bescherming.

Luci, qua ribbigheid vind ik hem voor jaarling nog meevallen, maar qua bespiering wel nog iel. Sol is iets jonger en heb ik hier door de stress ook er niet zo mooi bij gehad, maar er zat al niet echt spek op toen ik hem kreeg. Nu op het gras gaat het vlot beter. Hebben je niet de mogelijkheid om hem in een overgroeit stuk weide te zetten?
Wij hebben voor deze zomer in ieder geval wel plaats :+ die 16ha krijgen ze nooit op tijd op gegeten haha.

Wat mooi Audesta dat jouw "oudje" al zo lekker lang bij je is. Ik denk dat we daar hier allemaal van dromen! Duimen draaien dat ze 35 wordt!

Sol is zeker met deze wind lekker aan het scheuren! Ook gewoon in zn uppie :') Een nieuw maatje gevonden om te plagen. En de pester vind ik nog steeds vrij chill op deze locatie. Gaat dus goed hier. Als alles zo rustig blijft gaan binnenkort maar even oefenen om hem zelf bij te kunnen vijlen. Uitdaging!

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-25 07:26

@Luci, dat is idd schraal ja! Hopelijk krijg je hem met die extra'tjes wat voller. Ik heb Jenara afgelopen winter dus wel bietenpulp bijgevoerd, maar dat was voornamelijk omdat ik financieel even zo aan de lippen zat dat ik me geen beter/kwalitatiever extra voer kon veroorloven bovenop 410€ stalgeld, +100€ aan hooi en zowieso al 40€ aan haar basisvoer, jeez, als ik er nu aan terugdenk, geen wonder dat ik constant het gevoel had dat ik geen geld had!

@Audesta, 22 alweer! de tijd vliegt vast! Ik vind dat tegenwoordig zo lastig, ik zag uiteraard deze winter superduidelijk dat Jenara extreem mager was, maar omdat ik gewoon ben dat ze altijd wat makkelijk aan de dunnere kant is, vind ik het nu moeilijk inschatten wat een goed gewicht is. Ik vind haar er in ieder geval nu wel echt heel goed uit zien!

@Maartje, yay een nieuw zadel :D Enig idee hoe lang je er nu nog op moet wachten?

@Elisa, kan me wel voorstellen dat het pittig is om ze weg te brengen om te beleren, maar lijkt me ook wel een leerrijke ervaring voor het paard, zoals je zegt. Ik ga er nu nog niet over nadenken wat ik over 10j ga doen als Jenara ooit pensionada wordt :+ eerst nog even genieten met haar :p

@Charaz, wat een leuke uiteenlopende kudde! Mijn hoofd denkt dat echt meteen: hoe betaal je dat allemaal?? Ik weet amper hoe ik er ééntje moet onderhouden :+

@Dartel, oh wat stom van die val! Hopelijk heb je niet te veel last van de pols nu. Hopelijk wil je man je idd even langsbrengen, ik zou ook gek worden als je ik mijn paard te lang niet kan zien! Jullie doen me toch wel allemaal wat schrik krijgen met al die verhalen over pech! Ik hoop in ieder geval dat het voor jou nu bij die pols blijft!

@Jolmer, ziet er toch neit slecht uit! en zo fancy met dat spaans front-ding? hoe noem je dat eigenlijk?

@Kelly, haha, jij had dezelfde reden om voor een jonkie te gaan als ik, geen budget voor een correct en gezonde beleerde :p Dat heb je dan weer meer op jongere leeftijd denk ik (hoop ik)
Ben nu wel benieuwd tegen welke dingen je aanloopt door die twijfel/onzekerheid die je beschrijft!

Ik ben voorlopig in ieder geval niet van plan om er een tweede bij te nemen, mijn man zou me ook echt iets aandoen als ik met dat idee naar huis kwam denk ik :+

Jenara is trouwens echt zo duidelijk in haar nopjes bij warm weer, toen ik gisteren ging na de plensbui, was ze helemaal stijf :+ ga even moeten kijken hoe ik dat in de toekomst ga doen, want mevrouw staat dus onder een eczeemdeken tegen het schuren, maar als die nat wordt, krijgt ze dus superstijve spieren van de kou, en hoewel ik echt vrij dichtbij woon, ik kan kan ook niet alles laten vallen met elke regenbui en dat deken gaan afdoen en nadien weer op. Heb haar voor nu toch even zonder gezet.
Gevoelig ding is het toch wel ...

Vandaag komt na 1,5e maand ook eindelijk de zadelpasser, dus ik hoop dat ik na vandaag ook weer gewoon met een zadel kan gaan rijden, gaat toch net iets makkelijker dat met mijn bbp.

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-25 08:09

Er bestaan ook vliegendekens met een waterdicht ruggedeelte. Wellicht is dat een idee voor als ze regen afgeven? Fijn dat de zadelmaker eindelijk komt!

Audesta, is ze al 22 jaar? Naar mijn idee was ze nog veel jonger :')

Luci, dat is wel aan de schrale kant. Kan hij niet op een goede wei? Er gaat toch niks boven goed gras volgens mij.

Maartje, ik ben heel benieuwd hoe het zadel je gaat bevallen :j

Jolmer, leuke outfit. Dekje past perfect bij de mosquero :j.

Kellyr, aii Sol door de draad, altijd eng vind ik.

Dartel, beterschap! Wat een ongelukkige val heb je gemaakt ;(

Charaz, wat een diverse kudde heb je :D

jolmer20

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-25 08:41

Leeftijdgenootje Kelly! Haha
Heerlijk dat Sol lekker losgaat, ook in zn eentje! En dat de pester rustig is!
Als je iemand zoekt als Sol zover is, kan ik je Natasja aanraden, waar Star nu staat :j
Neemt de tijd, alles op t paard zijn of haar tempo, paarden staan lekker buiten met paddock in toegang tot uitloopstal.
En uiteindelijk begeleid ze paard en eigenaar tot ze naar huis gaan!
Maar misschien ben ik te bevooroordeeld :D

Je kan inderdaad kijken voor zo'n eczeem deken met waterdichte rug?
Snap dat dat inderdaad niet lekker voelt na zo'n plensbui..
Hopelijk vind je een zadel! Gaat net iets makkelijker inderdaad dan met bbp!

Mosquero! Zo heet dat dus haha.
Vroeg me al af hoe t heette, dankjewel Dais!
Dekje heeft de oude eigenaar laten maken! Dus dacht het moet wel in stijl :D

DGM

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-25 08:51

Dartel, wat vervelend zeg, een gebroken pols! Sterkte!

Jolmer, ziet er toch fijn uit! Wat voor zadel heb je?

Kelly, de vliegendekens met waterdichte rug lijkt me een fijne oplossing voor haar! Als zij en jij oke zijn met zoiets!

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-25 09:29

In mijn hoofd is ze ook nog jonger :')

Maar over het algemeen ziet ze er ook gewoon nog goed uit. Alleen die verharing was dit jaar echt voor het eerst schrikken. Toen had ik ineens een oude pony. Maar goed komende winter gaat er weer een deken op. Dus dan valt dat hopelijk ook weer mee.

Er zit dus gewoon 15 jaar tussen mijn paarden bedenk ik me nu.

Ohja een mosqero. Die heb ik ook nog liggen. Leuk om een keer te shooten met de zwarte :)

jolmer20

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-25 09:38

LuciLusitano schreef:
Dartel, wat vervelend zeg, een gebroken pols! Sterkte!

Jolmer, ziet er toch fijn uit! Wat voor zadel heb je?

Kelly, de vliegendekens met waterdichte rug lijkt me een fijne oplossing voor haar! Als zij en jij oke zijn met zoiets!

Ik heb een Trekker zadel!
Was helemaaaal geen fan toen ik dr kreeg
Maar t zit eigenlijk best lekker! :j

Erg is dat he Audesta dat ze ineens oud worden..
Bij mn oude pony begon ik me dat ook steeds meer te beseffen
Moeilijk!

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-25 09:45

LuciLusitano schreef:
Goede vraag van de weides! Helaas sta ik op een stal met weinig weiland (en dat in Friesland :') ). Ze staan regelmatig een weekje op het gras maar niet genoeg dus om continue op gras te staan. Dit wordt afgewisseld met de paddock icm een slowfeeder.

Ook hier is het lastig om gewoon een “perfecte” stalling te vinden. Andere stallen staan ze of minder lang buiten en betaal ik meer, voor faciliteiten die ik niet nodig heb met een jaarling.
Ook hebben ze hier hele fijne, grote boxen van 4,5 x 4,5. En dus veel buiten (van 7.30 - 18.30/19.00).

Ik ga zijn Breed&grow opschroeven naar 600 gram per dag en wat meer coolstance copra door zijn slobber doen.

Jammer dat ze niet geregeld op de weide kunnen. Al zou het elke dag maar 2 uurtjes zijn. Misschien kan je hem ergens in de buurt laten grazen aan de hand? Coolstance copra hoor ik ook veel goeds over :j

En op pension is nooit 100% naar je zin hoor, dat is altijd ergens water bij de wijn doen.

Wij hebben ze hier aan huis en ik verander geregeld mijn routines, ik pas me aan, aan de paarden en aan het weer. Van een pensionhouder is dat niet te verwachten.

@ Audesta; met een dekentje zal het wel schelen hoor :j mooie leeftijd heeft ze, dat ze maar heel oud mag worden in een goede gezondheid <3

Tatyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-25 11:10

22 alweer, dat is inderdaad al een tijd Audesta.

Lastig hoor Luci, het is en blijft schipperen met paarden. Zelfs aan huis is het volgens mij nooit 100% perfect. Maar het klinkt verder als een fijne stalling, dus snap dat je dan liever niet verder kijkt.

Ik ben sinds 3 weken weer echt aan het trainen, de blessure is nu helemaal voorbij en het opbouwen ook klaar. Woensdag voor het eerst weer gestart (bij ons op stal), wetende dat we er nog niet zijn. Geen winst gereden, maar wel super tevreden. Ze heeft in de buitenbak de neiging om te gaan staken en laten we buiten moeten starten, dus was voor haar gewoon een hele goede oefening. En ook leuk om te zien dat als ze dan wel ergens de rust pakt, ze ook gelijk echt heel gaaf wordt. Dus we hebben iets om naartoe te gaan werken en tot die tijd lekker KM's maken :)

Afbeelding

Afbeelding

Gister ook nog even zelf op de harde volte laten draven (laatste keer bij de DA nog net niet lekker) en nu ook 2 kanten op 100% rad. Dat geeft ook wel rust, moet ik zeggen... 16 juli start ik nog een keer op stal en 19 juli mag ze met mijn dochter mee naar een bixie wedstrijd. Het rare is dat ze dan superduper braaf is en juist mijn dochter vertrouwen geeft ipv andersom.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-25 12:02

Oef Dartel nare val geweest? Beterschap!

Knappe star! Ziet er goed uit hoor!

Julie ik verwacht komende week mijn zadel wel te hebben. Ze had alles wat nodig was op voorraad dus ze moest alleen even tijd hebben.
Lastig van de dekens, is er geen exceem deken met een regenrug zeg maar? Met vliegendekens heb je dat tegenwoordig wel. En succes met de zadelpasser!

Tatyana fijn dat ze weer goed loopt!

Hier was het vanmorgen weer helemaal prut met Elevada, en ik denk dat Lis dan toch ergens spanning van oppikt want die vond vandaag ook niks ok…

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-25 12:08

Dat zijn oliebol maartje :(:)

Prima uitkomst dan zo toch Tatyana. Herkenbaar wel hoor dat de paarden met kids ineens toch heel voorzichtig zijn. Geweldig vind ik dat.

Hier komen ze overigens ook nauwelijks op de weide, van het voorjaar 3 x per week een uurtje per dag en zometeen als het gras weer uitgebloeid is weer een tijdje hetzelfde.
Maar met een ppid-er en een minishet die met morbide obesitas aankwam leek dit me een beter beleid _O-

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-25 22:37

Ik zit echt even mega op een grote roze wolk.

Vanavond alleen op pad geweest naar vrienden met zwarte peper en de trailer, die hebben even een zadel check gedaan en daarna heerlijk samen een ritje gemaakt en alleen weer terug. Heen en terug beide een uur alleen met de trailer, geen centje pijn en de prinses was zoooo lief vandaag <3 daar in de bak even laten rollen na het rijden en toen kwam ze daarna naar me toe gedraafd. Smelt. Ik heb zo hard gewerkt aan het mentale stuk met dit paard, dit is dan echt de kers op de taart. <3

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-25 07:42

Wat een mooi cadeautje Audesta!

Ik denk dat we sowieso weer een paar vrije dagen voor de paarden tegemoet gaan := wat een temperaturen komen er aan zeg

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-25 08:10

Wat fijn Audesta! Genieten!

Tatyana fijn dat je weer aan het trainen bent!

Dartel, jeetje nare val dan zeg, sterkte met het herstel!

LuciL, ja fijne stalling vinden is heel lastig. Je zou toch denken dat er in Friesland wel genoeg weiland is…
Wij wonen aan de kust/randstad, dat is echt een toestand met stalling en ook naar buiten kunnen…
Heel lang op een klein stalletje gedaan met heel veel buiten en in de zomer lekker weiland, echt uniek, ook blak bij huis.
Helaas moesten we daar weg, wat een drama, overal wachtlijsten, niet te betalen, geen buiten…
Gelukkig nu wel wat gevonden, wel wat minder buiten maar paarden lijken er wel tevreden mee gelukkig en in de zomer toch nog een stukje wei, wein ig gras, maar wel lekker even om benen te kunnen strekken en een beetje bezig te zijn.

Jenara, jammer dat ze zo stijf wordt met regen, een waterdichte vliegendeken kan dan wel helpen inderdaad, de Rambo summer is ook fijn.

Kelly het is zeker fijn als je je paard door en door kent, dan stap je er ook wel eerder zelf op. Heb ik mijn mijn vorige jonkie ook gedaan, nu afwachten of deze net zo vertrouwd gaan voelen dat dat gaat lukken…

Wij gaan vandaag richting Friesland weer een keertje bij mijn jonge Lusitano kijken, benieuwd hoe hij er nu uit ziet!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-25 09:01

Leuk Nouvel, ben benieuwd!

Ik heb het idee dat de PRE en Lusitano's iets makkelijker zadelmak te maken zijn als ik het vergelijk met de KWPNers, denk dat de vertrouwensband daarbij inderdaad ook erg belangrijk is. (op een enkele uitzondering na dan he)

Wat fijn Audesta, zo mooi als alles dan samen komt he?

Jammer van de offday Maartje, hopelijk vandaag weer beter!

Tatyana, dat ziet er goed uit! Mooie oefening zo..vind ze de buitenbak eng? Ik vind sowieso dat de Spanjaarden zich erg aan lijken te passen aan het mens waar ze mee werken.

Jolmer, ook mooie plaatjes en leuk die mosquero..geeft toch wat extra uitstraling. Ik heb ook een Trekker zadel gehad, vond die verrassend goed zitten.

Julie, lastig dat ze zo stijf wordt van de regen..ik heb zo'n vliegendeken gehad met een waterdichte rug..nadeel is dat dit dan weer vrij snel warm wordt dus die kon weer niet om bij temperaturen boven de 25 graden.

Fijn dat het zo goed gaat met Sol daar KellyR, het scheelt denk ik enorm dat ze zoveel ruimte hebben.

Dartel, jemig wat een pech! Heel veel beterschap en hopelijk kun je straks inderdaad weer vrolijk verder met Jarana.

Zo, ik ben weer aardig bijgelezen geloof ik..is een hele klus zo haha.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-25 10:21

Vandaag drukke dag dus geen paarden helaas. Het is ook meteen al weer echt warm hier. En ik ben brak van gister :+ onze zoon nam afscheid op de basisschool met een feest tot laat en dat is deze oude muts ook niet meer gewend dus :')

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-25 10:43

Hier een zieke hond dus mijn rondje van vanochtend viel in het water.
En de komende dagen krijgen ze idd vrij gok ik zo. Ben zo min mogelijk buiten.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-25 13:15

Ik haalde madam vanmorgen zo uit de wei .. met een enorme bult. :(

Afbeelding

Geen idee wat ze nu weer uitgespookt heeft maar dat werd dus ook maar een vrije dag.

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-25 13:22

oliebol!

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-25 14:29

Elisa2 schreef:
Ik haalde madam vanmorgen zo uit de wei .. met een enorme bult. :(

[ Afbeelding ]

Geen idee wat ze nu weer uitgespookt heeft maar dat werd dus ook maar een vrije dag.

Ohhh Daan ook sinds maandag zo’n enorme dikke vochtbult op zijn schouder , klap gehad denk … was ook gevoelig maar hij liep gelukkig niet kreupel

jolmer20

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-25 15:10

Oh nee Elisa... das heel ruk....
Kan ze een klap gehad hebben?

Wat een warmte nu al he
Hou me hart vast aankomende week..

KellyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-25 15:51

Hier staat vandaag gelukkig echt veel wind, anders wel benauwd.

Dat is een beste bult Elisa. Aan de vorm zou ik haast nog denken dat het een allergische reactie op iets is en geen trap oid.
Of zie je er wel duidelijk een voet in staan?