Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Iorrr schreef:Bij een goede vriendin van mij is vanochtend een prachtig hengst veulen geboren waarvan de huid gewoon open scheurt. Wat een hel! Veulen is inmiddels overleden. Sterk vermoeden van WFFS en veulen wordt opgestuurd. Hengst staat alleen te boek als negatief...
caro29 schreef:Iorrr schreef:Bij een goede vriendin van mij is vanochtend een prachtig hengst veulen geboren waarvan de huid gewoon open scheurt. Wat een hel! Veulen is inmiddels overleden. Sterk vermoeden van WFFS en veulen wordt opgestuurd. Hengst staat alleen te boek als negatief...
Wat een nachtmerrie! Zou erg zuur zijn als het wel wffs is. Maar als merrie wffs is en hengst niet dan zou het toch nog kunnen of niet?
Dakario schreef:bij zangersheide is er nu een regel. als je gebruik wil maken van wffs positieve hengst moet je aantonen dat uw merrie wffs negatief is anders mag je niet dekken en zangersheide betaalt de labo (dacht ik toch?)
die 10000 euro was van toen tijdens de periode waar wffs ontdekt werd en toen waren de merries toch al drachtig.
xPenny schreef:Hier helaas een dood veulen![]()
Gisteravond nog bij de merrie geweest, alles goed.
Uier was nog niet klaar en mocht voller, spanning ging er flink af na weidegang. Geen hars, vocht of melk....
Merrie zat op 327 dagen.
Vannacht om 01:00 u nog alles oké op de camera, fijn aan het eten/slapen.
Vanmorgen om 06:20 op de camera het veulen op de grond... leefde al niet meer.
Navelstreng zat nog vast aan het veulen met de placenta eraan. Alles in een keer eraf gekomen.
Dierenarts is nog rond de 300 dagen komen nakijken, alles was in orde. Ook rectaal laten scannen op placentitus maar alles was in orde.
Dierenarts gaf aan dat het veulen waarschijnlijk al dood in de baarmoeder was. Dat de navelstreng ergens is klem komen te zitten.
Maar ik zelf denk het eerder los laten van de placenta, omdat alles ineens eruit is gekomen.
Red bag delivery.
Maar de merrie was totaal niet klaar, geen tekenen. Terwijl ik van de merrie gewend ben dat ze het melk al dikwijls vantevoren eruit spuit.