Topic voor springpaardenfokkerij

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 09:03

Hier ook liefst feb vh jaar dat 3 worden ,moeten ze dan geopereerd worden kan dat meteen ,dan 6 weken stal en staprust en dan nog lekker meer dan een halfjaar het land op

Iorrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 09:09

besita schreef:
Hier ook liefst feb vh jaar dat 3 worden ,moeten ze dan geopereerd worden kan dat meteen ,dan 6 weken stal en staprust en dan nog lekker meer dan een halfjaar het land op

Ja dat is ook hoe wij het vaak doen: alleen doen wij dan met dik 2,5 in het najaar/ begin winter.

Umeo

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 09:22

Ok dan ga ik ook nog even wachten!
Ze loopt momenteel ook nog in groep dus ook niet heel evident om ze daar 'even' uit te halen :D

Julia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 09:23

Gefeliciteerd Iorrr! Prachtig!

Iorrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 09:27

Bij een goede vriendin van mij is vanochtend een prachtig hengst veulen geboren waarvan de huid gewoon open scheurt. Wat een hel! Veulen is inmiddels overleden. Sterk vermoeden van WFFS en veulen wordt opgestuurd. Hengst staat alleen te boek als negatief...

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 09:41

Vreselijk! Wat een hel voor dat veulen ook.

caro29

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 09:46

Iorrr schreef:
Bij een goede vriendin van mij is vanochtend een prachtig hengst veulen geboren waarvan de huid gewoon open scheurt. Wat een hel! Veulen is inmiddels overleden. Sterk vermoeden van WFFS en veulen wordt opgestuurd. Hengst staat alleen te boek als negatief...

Wat een nachtmerrie! Zou erg zuur zijn als het wel wffs is. Maar als merrie wffs is en hengst niet dan zou het toch nog kunnen of niet?

Umeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 09:54

Wat een nachtmerrie!
Over wat voor afstamming gaat het als ik vragen mag?

Nee WFFS kan enkel als beide ouders het hebben. Als 1 van de 2 drager is heeft het veulen nooit WFFS.

Iorrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 09:57

Ze moeten beide positief zijn: bij de hengst staat negatief. Merrie nooit getest.

Als alles officieel is meld ik de afstamming: vind ik nu nog niet zo netjes. Ik weet niet waar het fout is gegaan. Verkeerd sperma, toch een andere ziekte of de hengst is toch positief...

Iorrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 09:58

caro29 schreef:
Iorrr schreef:

Wat een nachtmerrie! Zou erg zuur zijn als het wel wffs is. Maar als merrie wffs is en hengst niet dan zou het toch nog kunnen of niet?

Nee ze moeten beiden positief zijn en dan heb je 25% kans op een ziek veulen. 50% op een drager en 25 op een negatief veulen.

Mieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 10:11

Oh wat afschuwelijk....

Iorr gefeliciteerd, mooi en groot veulen zo te zien! Nou ja, ik vind alles groot omdat die van mij nogal klein is geloof ik. ;-)

caro29

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 10:21

Goed om te weten. Volgens mij zijn er bij de springhengsten weinig wffs positief. Ben dan benieuwd wat er met het veulen aan de hand was. Wel naar al 2 horror verhalen in dit topic. Vreselijk..ookal gaat het meestal goed.

xPenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 11:35

Ik zou inderdaad even met de hengstenhouder contact opnemen!
Ik weet dat Zangersheide bijvoorbeeld een fokkersverdriet beloning uitkeert bij uiteindelijke wffs veulen van 10.000,-

Indien veulen positief getest is. Aantekening vanuit autopsie doorsturen naar hengstenhouder en zou eerlijk ook een schade claim gaan vragen...
je kiest extra voor een negatieve hengst en zou dit niet mogen gebeuren...

Iorrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 13:57

Wordt al actie op gezet :) Maar wordt het verdriet niet minder van.

Smelt <3
Afbeelding

Dakario

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 14:29

bij zangersheide is er nu een regel. als je gebruik wil maken van wffs positieve hengst moet je aantonen dat uw merrie wffs negatief is anders mag je niet dekken en zangersheide betaalt de labo (dacht ik toch?)
die 10000 euro was van toen tijdens de periode waar wffs ontdekt werd en toen waren de merries toch al drachtig.

xPenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 14:41

Dakario schreef:
bij zangersheide is er nu een regel. als je gebruik wil maken van wffs positieve hengst moet je aantonen dat uw merrie wffs negatief is anders mag je niet dekken en zangersheide betaalt de labo (dacht ik toch?)
die 10000 euro was van toen tijdens de periode waar wffs ontdekt werd en toen waren de merries toch al drachtig.

Ja klopt, heb je gelijk in.

Helaas zelf meegemaakt, 1 jaar nadat wffs bekend werd. Kreeg mijn merrie ook een dood veulen welke ook iets misvormd was aan de koten en heel mager, op 10 maanden dracht.
Jaar later kwam wffs op de wereld en bleek de hengst ook positief te zijn geweest ;(
Ik had toen gedekt met Take A chance on me Z. Ik heb toen niet het veulen laten testen op wffs omdat niemand nog echt ervanaf wist. Maar nu achteraf...

Jaar later een mooie daganix veulen uit mijn merrie gekregen.

En dit jaar weer pech met dood veulen op 327 dagen dracht.
Pff het zit mij niet mee. Ben echt aan het twijfelen terug dekken of maar laten met deze merrie..

De 2 jarige wat ik van haar heb staan is nu ruim 1.67 en echt een sjiek ding.

Wat zullen jullie doen?
Merrie is afgekeurd voor de sport en staat maar hier op de wei. Heeft goed papier en wordt makkelijk drachtig.
Proberen terug te dekken of laten met deze merrie?
Dierenarts gaf aan dat de merrie in top conditie is, wordt dit jaar 15. Gaf aan niet te weten waarom het niet meer zou kunnen daar haar vorige dracht prima was verlopen en er nu voor de 2de keer pech is met steeds een andere oorzaak.

Umeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 14:54

Als het daadwerkelijk WFFS was Penny is het gewoon cru gezegd brute pech.
En dit jaar... tja het overkomt iedere fokker wel eens.
Als je tevreden bent over de nakomelingen zou ik het zeker proberen. Kies een hengst met goede condities.

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 16:07

Gefeliciteerd Iorr met je veulen
En lijkt me verschrikkelijk met dat andere veulen, daar moet toch wel iets uit komen zou je zeggen

Selene_p

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 16:31

Als de merrie verder goed is zou ik het ook gewoon proberen. WFFS is pech hebben. ben wel benieuwd hoe het ooit ontstaan is.
inderdaad zoek naar goede condities en alleen hengsten die daadwerkelijk getest zijn op wffs

Laurentii

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 16:33

xPenny schreef:
Hier helaas een dood veulen |(

Gisteravond nog bij de merrie geweest, alles goed.
Uier was nog niet klaar en mocht voller, spanning ging er flink af na weidegang. Geen hars, vocht of melk....
Merrie zat op 327 dagen.

Vannacht om 01:00 u nog alles oké op de camera, fijn aan het eten/slapen.
Vanmorgen om 06:20 op de camera het veulen op de grond... leefde al niet meer.

Navelstreng zat nog vast aan het veulen met de placenta eraan. Alles in een keer eraf gekomen.

Dierenarts is nog rond de 300 dagen komen nakijken, alles was in orde. Ook rectaal laten scannen op placentitus maar alles was in orde.

Dierenarts gaf aan dat het veulen waarschijnlijk al dood in de baarmoeder was. Dat de navelstreng ergens is klem komen te zitten.

Maar ik zelf denk het eerder los laten van de placenta, omdat alles ineens eruit is gekomen.
Red bag delivery.

Maar de merrie was totaal niet klaar, geen tekenen. Terwijl ik van de merrie gewend ben dat ze het melk al dikwijls vantevoren eruit spuit.

Wat jammer!
hier ook eens een red bag gehad, veulen heeft de 40u net niet gehaald. bevalling duurde 3u...
Lijkt mij inderdaad ook dat het al gestorven was in de baarmoeder.

Iorrr, proficiat!!

Oehlala, los kan komen? Dus een toekomstige OCD? Ik begrijp de uitleg niet goed.
Vanaf 2 jaar kan je perfect keuren, maar de foto's kunnen inderdaad nog wijzigen omdat ze tot hun 5 jaar blijven groeien. Ik wacht meestal tot ze 2,5 zijn. Als ze dan echt iets ernstig of erfelijks hebben, dan weet ik ook dat ik ze niet meer de winter nog bijhoudt.

Ik heb mijn merries nooit getest op WFFS.
Tot nu toe ook nog nooit problemen gehad.

Volgende week maandag weet ik of mijn eerste merrie drachtig is.
En dan wordt de tweede gescand want die toont nooit iets :')

caro29

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 16:40

@ Penny klinkt dit jaar als brute pech.

Ik heb mijn merrie niet getest en kies voor een vrije hengst. Ik dacht dat ik dan een kleine kans had maar lees dat het dan niet kan. Ik laat wel enten op rhino.

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 17:01

Jeetje wat een pech. Een veulen vinden in de stal, zo ver in de dracht is echt zuur. En andere veulen. Arm beestje.

WFFS is er wel al veel langer, maar werd bij de rijpaarden eerder niets mee gedaan. Dan had je gewoon echt.

Onze merrie is vanochtend weer gedekt. Ben benieuwt of het in een keer lukt.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 17:17

het is iets wat los kan komen, maar dat hoeft niet. het is dus nu ook niet operabel, omdat het dus geen chip is.
Dank je wel voor de tip Besita! Ik ga daar eens navragen.

ai Penny wat een nachtmerrie.

Ben benieuwd wat eruit komt Iorr. bij sommige hengsten mag er wel iets duidelijker staan dat ze wel of niet getest zijn.

Revali

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 11:11

Gister een bijzondere dag gehad. Mijn oma begraven (prachtige leeftijd van 96) en savonds nieuw leven in de stal.
Groot merrieveulen van Dominator
Betere foto's volgen
Afbeelding

caro29

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 11:13

@ revali gecondoleerd. Veulen lijkt op foto al erg groot