Het Dikke Buiken Topic 2026

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Myrthee_

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:49

Gefeliciteerd stal HD!

Pomski

Re: Het Dikke Buiken Topic 2026

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:01

Gefeliciteerd stal HD!

Nog steeds geen veulen van Sis? Arme AMhorses, wat zal jij uitgeput zijn!

Sterkte met jouw veulen Palousa!

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:15

Hier nog steeds niks 8)7 ene keer lijkt ze onrustig. En daarna gaat ze eten. Het zet nog niet door. Voordat ze naar de wei gaan cjeck ik haar nog even. Zonder toezicht durf ik haar ook niet te laten

Balko

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:15

Gefeliciteerd stal HD!

Ohh nee AM, ze houd je wel bezig!

Icecrystal

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:19

Gefeliciteerd stal HD en alle andere veulentjes afgelopen week! <3

Boelles

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:40

Gefeliciteerd HD!

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:48

Wat een lief merrietje HD, gefeliciteerd!

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:57

Gefeliciteerd HD! Met een beetje geluk kan ze al even naar buiten vandaag, benieuwd naar de foto's!

Sterkte AM, jammer dat je het er niet uit kunt kijken :-).

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:23

Hier ook geen veulen.

shadow33

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:42

Gefeliciteerd HD.

Hier ook nog steeds niks, dag 346 nu.
Vanacht wel voor het eerst alarm gehad. Paar uur later lag ze ook weer (alleen niet plat).
Nu ook al de hele dag onrustig. Schrapen, af en toe met de achterbenen trappen.. ook houd ze veel haar staart af.
Hoop dat het vanacht komt, overdag zal ze wss niet gaan haar kennende.

stal_HD

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:46

Balen he. Als ze nog niet doorzetten. Hopelijk vandaag of anders morgen. Het is hier nu mooi weer.

Tamara had het vanmorgen eerst wat koud. Dus even dekentje op. Nu inmiddels zonder. En vanavond kijken of ze nog een dekentje nodig heeft. Ze is super dapper. Nog wel erg wiebelig. Maar dat komt wel goed als ze veel buiten kan.
Afbeelding
Links staat haar volle zus. Ze waren allemaal zeer nieuwsgierig. Haha
Afbeelding

Afbeelding

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:01

Wat een droppie stal HD!! Gefeliciteerd!

Paulousa ik ga hard voor je duimen.

Ik kreeg gisteren ook behoorlijk de schrik erin, want mijn stalgenoot vertelde dat ze sinds januari haar paard monnikspeper bijvoert en dat heeft ze aan niemand verteld omdat ze daar niet aan gedacht had.
Haar paard jaagt mijn drachtige merrie altijd weg en gaat vervolgens eerst haar voer opeten en dan haar eigen.
Wat dus vaak inhoudt dat mijn drachtige merrie vaak van haar voer heeft gegeten in de tussentijd. Toen zei een andere stalgenoot "ja maar ik laat de jouwe altijd de rest van het voer opeten (met monnikspeper erin) als die andere het weer eens laat liggen"

Ik roep al maanden dat ze erbij moeten blijven staan en de merries beiden hun eigen voer moeten laten opeten omdat beide merries hun eigen speciale voer hebben, maar blijkbaar is dat nooit serieus opgepakt. En nu hoor ik dat mijn drachtige merrie al vanaf januari in meer of mindere mate monnikspeper binnen heeft gekregen.
Ik kan wel janken. Morgen maar de DA bellen voor overleg.

Google AI zegt het volgende over een drachtige merrie die monnikspeper heeft gegeten:

Citaat:
Herstelperiode prolactine
De komende 2 weken zijn cruciaal. Nu de inname van monnikspeper is gestopt, moet het lichaam van de merrie de prolactine-aanmaak weer zelf oppakken. Omdat ze het echter maandenlang heeft binnengekregen, is de kans groot dat de hormoonreceptoren "geblokkeerd" blijven

Actieplan begin mei: Aangezien ze 20 mei is uitgerekend, is 1 mei het beslissmoment. Als er op die datum nog steeds geen begin van uierontwikkeling is (geen vulling, geen oedeem), moet je echt met de dierenarts overleggen over Domperidon. Dit middel moet vaak 10 tot 15 dagen vóór de bevalling gestart worden om effect te hebben op de biestkwaliteit.

Biestkwaliteit: Zelfs als ze straks wel een uier krijgt, kan de monnikspeper de kwaliteit van de biest (de hoeveelheid antistoffen) hebben verminderd. Laat de dierenarts de biest direct na de geboorte testen met een refractometer.

Het veulen: Omdat ze maandenlang monnikspeper heeft meegegeten, is een extra check van de placenta via echo (door de dierenarts) aan te raden rond de 10e maand. Zo weet je zeker dat het veulen in deze laatste groeispurt genoeg voeding krijgt.

Het is zo frusterend als je paarden steeds door het toedoen van een ander in de problemen komen, eerst 1300 euro DA kosten omdat de stalbaas de loonwerker met de trekker en sleep de wei in heeft laten gaan terwijl de paarden erop stonden, en nu weer de DA erbij moeten halen omdat de stalgenoten laks zijn met het voeren. (Ze wist dat Monnikspeper niet voor drachtige merries mocht)

-O-
Laatst bijgewerkt door Ania op Gisteren, 13:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:09

Wow Ania, dat is niet zo mooi. Vast per ongeluk maar wat dom van je stalgenoot.
Hopen dat ze niet te veel naar binnen heeft gekregen.
Benieuwd wat de DA zegt en ook of je nu al iets kunt meten door bv bloedonderzoek.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:21

Ania schreef:
Wat een droppie stal HD!! Gefeliciteerd!

Paulousa ik ga hard voor je duimen.

Ik kreeg gisteren ook behoorlijk de schrik erin, want mijn stalgenoot vertelde dat ze sinds januari haar paard monnikspeper bijvoert en dat heeft ze aan niemand verteld omdat ze daar niet aan gedacht had.
Haar paard jaagt mijn drachtige merrie altijd weg en gaat vervolgens eerst haar voer opeten en dan haar eigen.
Wat dus vaak inhoudt dat mijn drachtige merrie vaak van haar voer heeft gegeten in de tussentijd. Toen zei een andere stalgenoot "ja maar ik laat de jouwe altijd de rest van het voer opeten (met monnikspeper erin) als die andere het weer eens laat liggen"

Ik roep al maanden dat ze erbij moeten blijven staan en de merries beiden hun eigen voer moeten laten opeten omdat beide merries hun eigen speciale voer hebben, maar blijkbaar is dat nooit serieus opgepakt. En nu hoor ik dat mijn drachtige merrie al vanaf januari in meer of mindere mate monnikspeper binnen heeft gekregen.
Ik kan wel janken. Morgen maar de DA bellen voor overleg.

Google AI zegt het volgende over een drachtige merrie die monnikspeper heeft gegeten:

Citaat:
Herstelperiode prolactine
De komende 2 weken zijn cruciaal. Nu de inname van monnikspeper is gestopt, moet het lichaam van de merrie de prolactine-aanmaak weer zelf oppakken. Omdat ze het echter maandenlang heeft binnengekregen, is de kans groot dat de hormoonreceptoren "geblokkeerd" blijven

Actieplan begin mei: Aangezien ze 20 mei is uitgerekend, is 1 mei het beslissmoment. Als er op die datum nog steeds geen begin van uierontwikkeling is (geen vulling, geen oedeem), moet je echt met de dierenarts overleggen over Domperidon. Dit middel moet vaak 10 tot 15 dagen vóór de bevalling gestart worden om effect te hebben op de biestkwaliteit.

Biestkwaliteit: Zelfs als ze straks wel een uier krijgt, kan de monnikspeper de kwaliteit van de biest (de hoeveelheid antistoffen) hebben verminderd. Laat de dierenarts de biest direct na de geboorte testen met een refractometer.

Het veulen: Omdat ze maandenlang monnikspeper heeft meegegeten, is een extra check van de placenta via echo (door de dierenarts) aan te raden rond de 10e maand. Zo weet je zeker dat het veulen in deze laatste groeispurt genoeg voeding krijgt.

Het is zo frusterend als je paarden steeds door het toedoen van een ander in de problemen komen, eerst 1300 euro DA kosten omdat de stalbaas de loonwerker met de trekker en sleep de wei in heeft laten gaan terwijl de paarden erop stonden, en nu weer de DA erbij moeten halen omdat de stalgenoten laks zijn met het voeren. (Ze wist dat Monnikspeper niet voor drachtige merries mocht)

-O-

Dat is wel erg vervelend ja, zeker als je het gemeld hebt.

Nou hier heeft het veulen het helaas niet gered. Begin van de ochtend was hij nog stabiel maar daarna ging hij blijkbaar hard achteruit.

Was wel te verwachten maar het blijft jammer. Was wel een mooi veulen.
Nu de aandacht op de merrie richten, kijken of we kunnen achterhalen waarom het veulen eruit moest.

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:31

He wat zonde! Sterkte palousa_boy. ;(

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:17

Sterkte palousa

Pomski

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:32

Sterkte Palousa, hoe gaat het met de merrie?

Myrthee_

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:57

Ania, dat is inderdaad mooi klote zeg. Sterkte, ik hoop dat het mee valt.

Ach wat jammer palousa. Sterkte!

Anvixa

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:26

Sterkte palousa!

Ik hoop dat alles goed komt Ania!

Sorry als het met niet lukt om altijd alles bij te lezen!

Lina is een heel vinnig koppig dammetje dat elke dag groter en groter lijkt te worden.
Het mooie weer is vandaag begonnen hier dus ze kunnen volop buiten genieten, we duimen heel erg dat het 2 weken zo’n mooi weer blijft zodat we hopelijk volgende week Angelina opnieuw kunnen dekken.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:30

Sterkte dames.

Wij hebben hars en Chablis heeft in al die jaren niet zo duidelijk gehad. Dus gelijk maar op stal
gehouden. :=

Afbeelding
Afbeelding

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:32

Oehhhh spannend!!!

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:49

Spannend !!

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:55

Sterkte Palousa, het zat er in - maar je hoopt toch altijd dat ze 't wel redden. Hoop dat je merrie in orde is.

Succes Mairjam!

Myrthee_

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:59

Spannend Mirjam!

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:59

Mirjamalvaro succes!!

Ania dat is wel heftig hoor!

Palousa boy wat ontzettend sneu. Hoe is het met de merrie?

Anvixa wat is ze al groot vergeleken met de merrie.