Iberische paarden in de schijnwerpers #2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Audesta

Re: Iberische paarden in de schijnwerpers #2

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 23:11

Ja en dan moet het nog gezond volwassen zien te worden.
Ik vind paarden kopen dramatisch dus ben er maar even mee gestopt :+

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 23:45

Wij hebben nu 2 jonkies, maar om ze heel te houden is best lastig. Ze halen echt stomme dingen uit. Zo gingen ze eens naast elkaar liggen rollen en kwamen ze met hun benen in de knoop. De 1 draagt een eczeemdeken waar de ander in vast zat en ze probeerden allebei in paniek op te staan. Dit hebben ze trouwens al meermaals gehad, dus ze leren er ook niet van.

En vorige week ging er 1 onder de draad door (foutje, voelt ze niet vanwege de deken denk ik) en de ander sprong erover en dat ging fout, draad aan dr benen, trekt alle prikpalen los, rent weg, de ander heeft de draad rond haar hals zitten (hoe dan?!), schrik van mijn leven, uiteindelijk kwamen ze er goed vanaf, maar as we speak staat er nu toch 1 met een wond en ik weet niet waarvan. Sukkeltjes. :=

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 07:44

Een paard willen kopen is inderdaad verschrikkelijk. Taruga kwam uiteindelijk per ongeluk op mijn pad, een tijdje nadat ik besloten had na een hoop ellende mijn zoektocht te staken. Dat ze anderhalf was, en netjes opgevoed, heeft zeker meegespeeld in mijn overweging haar toch te kopen. Ik had mijn lesje wel geleerd na diverse ‘hele brave’ of ‘goed gereden’ paarden…

Maar die leeftijd heeft me ook laten twijfelen, want heel houden en tja… zelf inrijden? Laten inrijden? Uiteindelijk is het het eerste geworden, met hulp. En wat vind ik dat leuk, en wat ben ik trots! Op Taruga natuurlijk, maar ook op mezelf. Maar zonder de hulp van Danique had ik het niet gekund. Het is gewoon heel fijn om zoiets samen te doen, te kunnen overleggen.

Jeetje Dais, hoe krijgen ze het allemaal voor elkaar hè :n
Laatst bijgewerkt door Dorien66 op Vandaag, 07:47, in het totaal 1 keer bewerkt

jolmer20

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:01

Audesta schreef:
Ja en dan moet het nog gezond volwassen zien te worden.
Ik vind paarden kopen dramatisch dus ben er maar even mee gestopt :+

Valt me tegen :')
Maar snap t helemaal haha

Hoe krijgen ze t voor elkaar Dais
Leuk zulke jonkies, jij bent spontaan 10 jaar oud :+

Vind het knap dat je zelf voor inrijden hebt gekozen Dorien!
Ik denk dat ik het toch zou laten doen. Maar het scheelt dat ik een vriendin hebt die dat doet, die me daarin ook kan meenemen in het proces. Dan ben je er toch dichtbij zegmaar
Maar snap dat je trots bent op jullie beide!!!

LuciLusitano

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:21

Ik heb heeeeel bewust een jonkie gekozen. Ook omdat ik mijn eigen style van rijden heb. Ben totaal niet van de hulpteugels oid. Ik wilde niet iets wat een ander aangeleerd heeft veranderen.

Nu nog 2 jaar heel houden :')
Tegen dat hij 3 is, ben ik 40. Ik ga hem zelf beleren want ik wil ook dat heeel rustig aan doen. Als je ze weg brengt is dat toch lastiger.
Na alles wat ik gezien heb, vertrouw ik ook gewoon niemand daarmee.

Momenteel doe ik vrijwel niks met hem. Poetsen en voeren, that’s it. Gelukkig kan het nu. Ik moet in mijn omgeving (zuidwest Friesland) ook nog iemand vinden die mij kan helpen met werken aan de hand. Tot die tijd houden we het bij kleine oefeningen (stilstaan in vierkant, bochtje om achteruit, paar stapjes opzij op lichte druk) en heel kort.
Het duurde al een paar maanden voor hij rustig mee liep. Dan merk je dat het lastig is op een pensionstal om rustig je ding te doen, als hij evn niet verder wilde lopen dan kwam er meteen iemand drijven, terwijl ik daar weer anders in ben :')

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:47

Om half 8 was het sowieso nog rond de 30 graden en vooral drukkend benauwd, dus was op dat moment wel blij dat de les niet door ging. Pas tegen 9 uur zeiden mijn man en ik tegen elkaar dat het eindelijk aangenaam werd.

Elisa balen dat ze meteen weer zo scheef is. Toch altijd jammer hoe snel ze dan wel terug kunnen vallen he...

Nouvel je lijkt het inderdaad gewoon niet meer goed te kunnen doen he... gezond opgroeien is toch stiekem ook al een aardige uitdaging

Dais die van jou zijn samen ook een portret of niet? :=

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:26

LuciLusitano schreef:
Tegen dat hij 3 is, ben ik 40. Ik ga hem zelf beleren want ik wil ook dat heeel rustig aan doen. Als je ze weg brengt is dat toch lastiger.
Na alles wat ik gezien heb, vertrouw ik ook gewoon niemand daarmee.

Momenteel doe ik vrijwel niks met hem. Poetsen en voeren, that’s it. Gelukkig kan het nu. Ik moet in mijn omgeving (zuidwest Friesland) ook nog iemand vinden die mij kan helpen met werken aan de hand. Tot die tijd houden we het bij kleine oefeningen (stilstaan in vierkant, bochtje om achteruit, paar stapjes opzij op lichte druk) en heel kort.
Het duurde al een paar maanden voor hij rustig mee liep. Dan merk je dat het lastig is op een pensionstal om rustig je ding te doen, als hij evn niet verder wilde lopen dan kwam er meteen iemand drijven, terwijl ik daar weer anders in ben :')

Doe je goed.

Wegbrengen voor een relatief korte periode heeft trouwens nog een nadeel in mijn ogen. Paarden leren locatiegebonden, en het is absoluut niet gezegd dat alles wat ze ergens anders leren, bevestigd meenemen. Ik heb dat gemerkt aan Taruga. Voor de verhuizing draafde ze heel gemakkelijk en vlot onder het zadel, na de verhuizing was het gaspedaal compleet zoek. Ze 'kon' zelfs niet meer stappen onder het zadel. Dat was overigens zo opgelost, maar draven ben ik nog mee bezig. Aandraven gaat prima, in draf blijven is nog een hele uitdaging.

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:40

En paarden moeten zich (net als mensen overigens) veilig voelen om te kunnen leren. Dat is dus al een ding op een vreemde locatie met vreemde mensen en dieren om zich heen.

Maar lekker bezig zijn we hier met de middelbare leeftijd club zo _O-

Ik wordt dit jaar ook 40 en zou mijn vorige cruzado eigenlijk ook niet zelf beleren maar ja, het ging zo makkelijk en fijn dat ik er ineens toch zelf op zat. En eigenlijk mezelf als amazone de laatste jaren alleen maar zo ontwikkelt dat ik het wel weer aan zou durven, zeker met de goede voorbereiding. Die is namelijk echt (meer dan) het halve werk :D

Ik hoop alleen voorlopig geen jong rijpaard meer aan te hoeven schaffen want dat zou betekenen dat mijn pensionada is overleden en wat mij betreft mag zij 48 worden <3

Als er in de omgeving een leuke mini voorbij komt wil ik nog wel gaan kijken.

LuciLusitano

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:45

Heb Luci ook gekocht met de bedoeling dat hij tot het einde bij me blijft. Hopelijk wordt hij 35 :P

Hoop ooit een huis met land te kopen, dan zal er nog wel een paard bij moeten komen (wat een straf).

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:06

Wel grappig inderdaad dat we allemaal een beetje in dezelfde leeftijdscategorie hangen, ik word volgend jaar 40 :+ Voor mij was Lis ook echt een 'ik moet het nu doen anders doe ik het nooit meer' moment. Mocht er ooit weer wat nieuws komen, gaan we niet meer voor een echte jonkie

LuciLusitano

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:44

Haha ja wat grappig!

Even jullie mening vragen!
Ik hou van slanke paarden, naar mijn mening is Luci echter wat schraal en zou er wat meer spek op mogen. In mijn omgeving hoor ik alleen dat jaarlingen schraal horen. Ik vind dit té. Jullie mening?
Afbeelding
Afbeelding

Hij heeft tussen 19.00 en 7.30 7 plakken hooi tot zijn beschikking (gaat nooit helemaal op), krijgt 500 gr Vitalbix breed en grow met 2 handjes fibermix. ‘S middags een 0,5kg (droog) equifit gold slobber met 1,5 hand coolstance copra.

Tatyana

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 15:53

Ik hou van niet te dik, maar ik vind die van jou (ook voor een jaarling) te dun. Juist dan hebben ze alle energie nodig om te groeien en vooral ook veel eiwitten. Ik zou er dus echt wat extra in doen, hier staan ze vaak tijdelijk op de merriebrok (niet te veel energie, wel veel eiwitten). Misschien is zoiets een optie?
Buik lijkt trouwens wel mooi gevuld, dus ruwvoer voldoende, maar niet voldoende voor de spieropbouw.

Jullie gaan trouwens zo hard dat ik vaak in meeleesmodus schiet ;)

Maar leeftijdsuitwisseling gezien, ik pas er nog goed tussen (38).

En hoop bewuste keus voor juist wel of geen jong paard. Het blijft altijd ook een beetje geluk hebben, denk ik. Een jonkie moet gezond groot worden en een oudere moet een goed karakter hebben. Ik ben wel van mening dat een goed karakter heel veel helpt bij het verwerken van oude 'trauma's'. Als ze maar werkbaar blijven, dan lukt er een hoop wel als je wil luisteren naar zo'n paard.

Hoe oud was jouw pensionado nu, Audesta?

Wat een hoop pech hebben sommige van jullie gehad met de paarden zeg, dat haalt denk ik wel veel plezier uit het hebben van een dier?

Ik zou de eerste paar keer erop denk ik overlaten aan een prof, maar voorbereiden en verder doorrijden als ze zadelmak zijn, durf ik dan wel zelf op te pakken. Maar dat ligt ook aan wat voor vlees je in de kuip hebt...

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 15:58

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 16:24

22 is mijn pensionada, echt zo raar want het is bijzonder hard gegaan al die jaren. Heb haar al vanaf haar 7e.

Ik houd juist niet van schrale of dunne paarden, van mij mogen ze lekker stevig zijn, veel bot hebben en compact in de rug zijn. Heerlijk. Niet altijd handig, wel mooi :+

Ik vind hem echt zeker wel schraal dus luci. Myo proteïne flakes doen het hier wel vaak goed. Veel eiwitten ook.

LuciLusitano

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 16:54

Charaz schreef:
https://www.paardenarts.nl/kennisbank/b ... te-dik-is/

Lucilusitano, imo is de jouwe duidelijk te mager, hoe oud is hij?

Ja dan kom ik op de score -1 inderdaad.
Hij is 15 maanden.

Ik geef daarom de coolstance copra, in de 20% eiwitten zo uit mijn hoofd. Ben dat aan het opbouwen want van in 1x de dosis die hij moet, kreeg hij slappe mest. Hij heeft nu een week 1 handje gehad, vandaag en morgen 1,5 hand en dan over 2 dagen over op 2 handen.
Ik kan de hoeveelheid slobber nog weer ophogen.

Overdag heeft hij kuil uit slowfeeder (kan ik helaas niks aan veranderen).

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 46 min geleden

Luci daar zou ik ook graag wat meer spek op zien ja. Let wel op dat je niet te grote porties voert per keer. De maag is niet zo groot dus als ze het niet kunnen verwerken daar, wordt het de darm ingeduwd en is de opname van voedingstoffen minder goed.

Ik heb net een nieuw “zadel” gekocht. Ze gaat het nog even voor me aanpassen maar hopelijk werkt dat voor mij en lis beter

LuciLusitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 43 min geleden

Maartje_M schreef:
Luci daar zou ik ook graag wat meer spek op zien ja. Let wel op dat je niet te grote porties voert per keer. De maag is niet zo groot dus als ze het niet kunnen verwerken daar, wordt het de darm ingeduwd en is de opname van voedingstoffen minder goed.

Ik heb net een nieuw “zadel” gekocht. Ze gaat het nog even voor me aanpassen maar hopelijk werkt dat voor mij en lis beter

Duimen voor je zadel!!

De 500 gram wordt verdeeld over 2 porties.
De slobber krijgt hij tussendoor nog. Zal er eens wat mee spelen. Horseflex heeft ook erwtenmeel met behoorlijk eiwit percentage. Alleen de coolstance ook wel, en is natuurlijk ook geen quick fix. Dan moet ik kuil gaan voeren, maar dat vertik ik :Y)

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 28 min geleden

Ik zou de breed & grow rustig nog durven ophogen. De mijne heeft van 1 tot 3 jaar op 600 gr/dag gestaan (verdeeld over 2 voerbeurten).

Enne… ik vind het heel lief van jullie allemaal dat jullie, amper veertigers, mij als leeftijdsgenoot bestempelen :+

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 1 min geleden

LuciLusitano schreef:
Haha ja wat grappig!

Even jullie mening vragen!
Ik hou van slanke paarden, naar mijn mening is Luci echter wat schraal en zou er wat meer spek op mogen. In mijn omgeving hoor ik alleen dat jaarlingen schraal horen. Ik vind dit té. Jullie mening?
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]

Hij heeft tussen 19.00 en 7.30 7 plakken hooi tot zijn beschikking (gaat nooit helemaal op), krijgt 500 gr Vitalbix breed en grow met 2 handjes fibermix. ‘S middags een 0,5kg (droog) equifit gold slobber met 1,5 hand coolstance copra.

Die vind ik ook wel wat te schraal, dik hoeft niet. Maar ietsje mee vulling mag wel om te kunnen groeien en spieren op te bouwen.

Ik zit boven jullie leeftijdsgroepje ben ik bang…
Ik word dit jaar 50 :+

En nier 2 jonkies, best spannend inderdaad, gaan we die zelf beleren of toch maar door iemand anders laten doen… eerst maar kijken hoe ze zich ontwikkelen en gedragen en dan weer verder…