Kletstopic dressuurfokkerij II

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 22:25

Ik heb me vanavond verdiept in Fiji omdat ik die eigenlijk wil gebruiken. Maar ja die moeder.
Stb. Met 60-65 punten ja later in 2023 ( als hengstenmoeder er in gepunt op een stalkeuring)
Ster geworden. En verder niks uit die moeder. Tja toch jammer.

Scott Nicolaas waar je weinig over hoort komt daarin tegen weer uit een top moeder.

Wil graag een jonge For romance

Keuzes, keuzes

Willemiens

Re: Kletstopic dressuurfokkerij II

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 22:56

For romance.. ben er dol op.
Uit verschillende merries nu for romance (in de moederlijn dan) er bij gehad en zijn wel de meeste rassige paarden uitgekomen.
Fiji stond ook op mijn verlanglijstje, maar Ortisei staat er ook bij.
Hoop daar dit jaar wat meer nakomelingen van te zien.

Phonix

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-25 09:38

c_alsemgeest schreef:
Ja... maar waarom niet gewoon een hengst kiezen met goede stap, ipv kiezen uit 2 slechte.

Het probleem dat ik heb dit jaar is dat er zijn weinig brave hengsten. Ik moet een beetje opletten op de kosten en er zijn een paar dat ik niet me wilt fokken zoals Red Viper. Secret USB stond in mijn lijst maar vindt er te veel “maar’s” aan hem.

Heel veel hengsten zijn in mijn beleving ook echt groot. Past voor een kikkerland als Nederland, maar de meeste mensen zijn niet zo lang.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-25 11:23

baudyh schreef:
Ik heb me vanavond verdiept in Fiji omdat ik die eigenlijk wil gebruiken. Maar ja die moeder.
Stb. Met 60-65 punten ja later in 2023 ( als hengstenmoeder er in gepunt op een stalkeuring)
Ster geworden. En verder niks uit die moeder. Tja toch jammer.

Scott Nicolaas waar je weinig over hoort komt daarin tegen weer uit een top moeder.

Wil graag een jonge For romance

Keuzes, keuzes

De volle zus van Vivaldi werd ook geen ster maar is genetisch toch hetzelfde.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-25 11:37

Een volle broer of zus is genetisch niet hetzelfde. Ja, hebben dezelfde ouders, maar toch geheel hun eigen DNA. Dat de ene heel geslaagd is, wil niet zeggen dat de volle zus of broer dat ook is. En dit werkt ook door in het vererven.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-25 13:54

David Van der Poel kan ook goed met een fiets rijden, maar z'n broer toch nog net wat beter... that's genetics!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-25 18:35

Ik heb echt weleens extreme gevallen van volle broer en zus gezien hoor. Ene liep internationaal grand Prix, de andere wilde je nog niet in een B proef zien. Helaas kan het echt extreem verschillen.

supertammy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-25 20:29

Baudyh, waarom niet For Romance zelf?

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-25 22:22

supertammy schreef:
Baudyh, waarom niet For Romance zelf?

Die vind ik echt te duur.1700 euro plus hij staat in Duitsland dus al die verzendkosten.
Ik verkoop altijd de veulens. De eerste winst is niet zo een dure hengst

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 09:34

Wij hebben de knopen voor 2 merries doorgehakt. Grey Tonic op de Jazz X Florencio.
En Cadeau Noir op de Koning x Vivaldi merrie. Echt lastig om een Flemming/gribaldi/jazz/vivaldi vrije hengst te vinden. En dat wilde we voor de laatstgenoemde perse.
We fokken ook crossbreeds met de KWPN merries maar die twijfel ik om leeg te laten. We verwachten 1 Elastic veulen uit een PRE merrie. Uit de andere pre merrie heb ik een 2 jarige Le Formidable hengst die ik eerst misschien tot volgend jaar wil afwachten.

@Supertammy, ik snap dat wel als je ze als veulen verkoopt. De handel daarin is nu niet geweldig. Wij hebben vorig jaar een Fynch Hatton veulen die me ook al €2500,- gekost heeft aan dekgeld en verzend kosten voor ze überhaupt geboren was. DOC, WFFS onderzoek, aanmelden, enten etc moeten ze toch wel wat opbrengen tegen de tijd dat je kunt verkopen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 14:08

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 15:05

Elisa2 schreef:
En For Romance 2?

Is goedkoper dan zijn broer:
https://shop.schockemoehle.com/en/For-R ... 3335054813

ZsaZsa:
Is er een markt voor de crossbreeds?

Tot nu is alles snel verkocht. We hadden een hele gave Topgun merrie uit de PRE waar ik nu de Elastic uit verwacht. Zij was als jaarling binnen een week verkocht. Overigens zag je aan haar echt niet dat zij een crossbreed was. Ook niet in de beweging en karakter. Heel bloederig type. De Le Formidable heeft kort te koop gestaan maar iedere keer als er mensen kwamen had ik daar de klik niet mee en toch besloten zelf te houden. Die is qua karakter een droompaard. Net zoals zijn moeder, dus ik denk dat dat een blijvertje zal zijn. De Bloomberg crossbreed is helaas overleden al veulentje. Die was ook echt geslaagd en leek ook heel veel bloed en maat te hebben. Ik hoop dat de Elastic een merrie is zodat ik die als opvolger van de merrie kan houden. Een PRE merrie die tot nu altijd heel veel kwaliteit fokt, zowel uit Pre’s als uit KWPN.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 15:15

Klinkt goed, ik denk als je ook echt een goede PRE of Lusitano hebt dat de veulens dan al snel ook verbeteren met een warmbloed er op. Net wat meer beweging en dan in het gunstige geval met het fijne karakter van de Iberieer.

Ik zag laatst ook een hele gave KWPN x Lusitano en daar zag je ook eigenlijk totaal niet aan dat het een crossbreed was. Daarom was ik benieuwd.

En Wim Verwimp rijdt momenteel ook met een hele goede crossbreed in de GP.

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 18:08

Elisa2 schreef:
Klinkt goed, ik denk als je ook echt een goede PRE of Lusitano hebt dat de veulens dan al snel ook verbeteren met een warmbloed er op. Net wat meer beweging en dan in het gunstige geval met het fijne karakter van de Iberieer.

Ik zag laatst ook een hele gave KWPN x Lusitano en daar zag je ook eigenlijk totaal niet aan dat het een crossbreed was. Daarom was ik benieuwd.

En Wim Verwimp rijdt momenteel ook met een hele goede crossbreed in de GP.

Ze hebben inderdaad tot nu allemaal echt een top karakter. Van jongs af aan braaf met alles. Ze lijken inderdaad allemaal niet heel Spaans qua uiterlijk of beweging Bij de Le Formidable kun je het in de draf wel een beetje herkennen. In de stap en galop helemaal niet. Ik hoop eigenlijk wat ‘gebruiksvriendelijke’ en veelzijdige sportpaarden er mee te fokken. Iets meer bloed, iets meer maat, iets meer beweging.
Het is nu zoeken naar welk bloed het beste past op mijn merries. De Topgun vond ik wel erg scherp. De Bloomberg leek weer heel erg braaf.

Afbeelding
dit is de Le Formidable als veulen uit deze merrie:
Hier net 3e keer ohz.
Afbeelding

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 21:53

Volgens mij heb ik die twee gezien in Ermelo twee jaar geleden. Mooie merrie en de nakomeling ziet er ook goed uit. Misschien is het belangrijk om hengsten te kiezen die het brave karakter verankeren.

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 22:13

Elisa2 schreef:
Volgens mij heb ik die twee gezien in Ermelo twee jaar geleden. Mooie merrie en de nakomeling ziet er ook goed uit. Misschien is het belangrijk om hengsten te kiezen die het brave karakter verankeren.

Ja zeker, vandaar ook de laatste keuzes op Bloomberg en Elastic. Dat zijn 2 super brave hengsten.
Al moet ik zeggen dat ik toen ik Le Formidable koos, ik niet wist dat hij niet altijd makkelijke karakters vererft denk ik. Maar de mijne is gelukkig top braaf.

Leuke met de Pre’s is dat je dus super veel keus hebt in alle hengsten. Waar ik met mijn kwpners continu tegen lijnteelt aanloop, kun je hier echt iets super passends kiezen qua beweging, maat, karakter etc. Dat is een stuk leuker en makkelijker zoeken. We willen nog zeker een keer Vivaldi bloed proberen op de Pre’s bijv.

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 22:44

We hebben vandaag een veulen gekregen van Denver US. Uit onze Uphill x Cabochon merrie.
Het is het eerste veulen van deze merrie. Deze merrie had in januari nog een operatie aan een gekantelde baarmoeder. Gelukkig dus goed gekomen.
Het is een zwartbruin merrie veulen. Drinken was een dingetje. Zeker ook omdat ik alleen thuis was. 12.00 uur vanmiddag. Vriend gebeld en die kwam thuis en daarna lukte het. Handje extra is dan toch handig. Afbeelding

Super chique veulen. Dunne lange benen. Denk dat het bij Denver weg komt.
Ben er blij mee.

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 23:01

Gefeliciteerd! Ben benieuwd naar droogfotos! Ik had hem ook op mijn lijstje staan. Hele mooi hengst!

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-25 07:02

Gefeliciteerd Baudyh, heel fijn dat het toch goed is gekomen.

Willemiens

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-25 07:45

Gefeliciteerd

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-25 08:22

Gefeliciteerd Baudy!

ZsaZsa, dat is natuurlijk het voordeel van het geheel vrije bloed! Wil je een merrie crossbreed nog aanhouden om verder mee te fokken?

pantarhei

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-25 08:37

Gefeliciteerd Baudy

E_D_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-25 08:59

baudyh schreef:
We hebben vandaag een veulen gekregen van Denver US. Uit onze Uphill x Cabochon merrie.
Het is het eerste veulen van deze merrie. Deze merrie had in januari nog een operatie aan een gekantelde baarmoeder. Gelukkig dus goed gekomen.
Het is een zwartbruin merrie veulen. Drinken was een dingetje. Zeker ook omdat ik alleen thuis was. 12.00 uur vanmiddag. Vriend gebeld en die kwam thuis en daarna lukte het. Handje extra is dan toch handig. [ Afbeelding ]

Super chique veulen. Dunne lange benen. Denk dat het bij Denver weg komt.
Ben er blij mee.

Proficiat!
Wij kijken ook nog uit naar onze Denver. Benieuwd naar een droogfoto.

Hier sinds gisteren ook 1tje bij Elastic uit onze GGwin merrie.
Zwart merrieveulen met 3 witte benen. Ook haar 1ste veulen dat ze zelf draagt, drinken was ook even een dingetje. Maar ze doen het beide heel goed.

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-25 09:12

Elisa2 schreef:
Gefeliciteerd Baudy!

ZsaZsa, dat is natuurlijk het voordeel van het geheel vrije bloed! Wil je een merrie crossbreed nog aanhouden om verder mee te fokken?

Ja en om mee te rijden. Ik ben natuurlijk wel benieuwd wat ze in de sport kunnen gaan doen. De Topgun is ook naar een hele sportieve ruiter. En de Le Formidable gaan we ook uitbrengen. Het is een pilot natuurlijk maar tot nu vind ik ze allemaal heel geslaagd.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-25 10:45

De mijne is drachtig gescand van Johnson. Er zaten er natuurlijk weer 2 in. Nu fingers crossed voor een valkje of palomino.
Afbeelding
Afbeelding