Topic voor springpaardenfokkerij

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Revali

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 14:44

Ach wat sneu penny... Wat een nachtmerrie. Gelukkig doet de merrie het goed

Selene_p

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 14:59

Wat sneu. Sterkte

Leuk wat je een mooie pony gevonden hebt iorrr

Oehlala laat die van jouw maar komen heb ik vergelijkingsmateriaal voor de onze xd

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 15:32

Wat super naar om mee te maken en het veulen zo te zien liggen Penny. Heel veel sterkte!

xClaudiaaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 15:35

Ach wat naar Penny, hopelijk krijgt de merrie geen last en blijft ze koorts vrij.

Wat leuk Iorr! Knappe pony en je dochter straalt helemaal, leuk zeg <3

Julia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 16:24

Wat een klap en wat akelig om het veulentje zo te vinden. ;( Heel veel sterkte, hopelijk komt de merrie er goed bovenop..

Mieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 16:34

Oh wat afschuwelijk om een veulen zo te vinden. Ik was er bij mijn merrie ook zo bang voor, die had dus een placentitis waar ik heel snel bij was gelukkig. Volop aan de medicijnen, wekenlang en maar hopen dat het niet alsnog misgaat.

Wat enorm verdrietig, ook voor je merrie.

eilander

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 19:42

He bah, Penny! Wat sneu!!
Dat is even schrikken als je dit zo in de stal aantreft.

Ik ben ook wel benieuwd wat dat "ding" is wat je vond tijdens het uitmesten.
Je hebt ook wel eens een zakje cellen ofzo. Misschien ooit het begin van een tweelingdracht?

eilander

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 19:47

Revali schreef:
Ik zit nog even naar camera's te kijken... Wij hebben nu heel goedkoop 2 soort van babyfooncamera's maar het irritante is dat we niet te gelijk op de app kunnen (mee) kijken. Super irritant. En soms valt de wificontact van de camera weg... En dan moet ik de stekker er weer uit trekken.

Kunnen jullie wel met meerdere tegelijk meekijken op de camera?

Dat is heel irritant. Had ik vroeger ook.
Wij hebben n Stalzicht camera. We hebben er een vaste kabel aan gemaakt. Bevalt me prima.
Ook als je eens een ziek paard hebt. Overal op je telefoon te bekijken

eilander

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 19:48

Marijkeeee schreef:
Umeo schreef:
Denken jullie dat er momenteel markt is voor een fokmerrie?
Ik heb er nog eentje die ik eventueel zou willen verkopen :)

volgens mij is momenteel bijna overal markt voor en ligt aan de vraagprijs ;)

Af en toe krijg ik via FB en Insta vriendenverzoeken en berichtjes dat ik denk euhm nee ik wil nu eerst niets verkopen! vooral vraag naar jonge paarden 2 en 3 jarigen.

Dat valt mij ook op. Veel vraag naar jonge paarden.
Ook veel buitenlanders

eilander

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 19:48

caro29 schreef:
@ iorr leuke pony! Kan zij mooi van leren.

Hier eerste poging niet drachtig. Gelukkig vroeg begonnen.

Dat is balen. Ik zie ze hier niet eens hengstig :(

caro29

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 20:12

eilander schreef:
caro29 schreef:
@ iorr leuke pony! Kan zij mooi van leren.

Hier eerste poging niet drachtig. Gelukkig vroeg begonnen.

Dat is balen. Ik zie ze hier niet eens hengstig :(

Ik haar ook niet dus scannen, scannen en nog eens scannen.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 20:45

Iorr, wat een leuke pony, en fijn dat jullie zo snel iets hebben kunnen vinden! Hopelijk kan je dochter er lang van genieten.

Penny, wat sneu. Dat is niet waar je het voor doet. Zou dat stuk wat je later hebt gevonden, niet toch een deel van de placenta geweest kunnen zijn?

Zijn er hier mensen met (een beetje) verstand van röntgenfoto's? Zou ik iemand in pb een foto mogen toedoen van een keuring van vandaag? Mijn tweejarige is op de foto geweest, en nu zei de dierenarts dat er een deel van het bot los kan komen op basis vd foto's. Koper is dus eerst maar geschokt en teruggetrokken. Ik moet het eerst zelf ook even laten bezinken geloof ik. Een aantal klinieken hebben gezegd geen tweejarigen te fotograferen ivm dat er nog een hoop kan veranderen, en deze DA wilde het wel doen. Nu heb ik dus een kerngezonde, klinisch goede tweejarige staan met 1 foto die misschien ooit voor problemen kan zorgen.

Revali

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 21:52

Je mag hem best sturen maar echt verstand heb ik er niet van. Wij hebben onze 2 jarige ook gedaan... Inmiddels aan ocd geopereerd. Maar niet volledig gekeurd want mijn da zei ook dat er nog teveel veranderd van de...? Sesambeentjes? Naja weet het niet meer precies. Weet niet of ik er goed aan heb gedaan het zo op deze manier te doen...

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 22:18

Ach wat sneu penny, balen. Ik zou ¥over het ding ook zeggen, een niet doorgegroeide tweeling?

Mijn paard schreeuwt de hele buurt bij elkaar als ze hengstig is, lekker makkelijk als je wil fokken maar voor de stalbaas bloedirritant _-:(

xPenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 22:44

Ze had vorig jaar tijdens het insemineren wel 2 grote follikels, dat heeft de merrie altijd. Daarom doen wij altijd 3 maal scannen op 16 dagen, 24 dagen en 32 dagen om te controleren op tweeling dracht.
Echter was er niets te zien alle drie de scans en zag het er goed uit.

Ik vind ook niks vergelijkbaars op internet...

Iorrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 07:32

Totally in love: Rileska J oftewel Lelo ;)

Afbeelding

Dakario

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 08:04

Gefeliciteerd Iorr! Mooie zwarte!

Iorrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 08:07

Ja ik denk zwart inderdaad of heel donkerbruin, dat gaan we zien!
Precies naar wens :) Donkere kleur met weinig wit! Ze is dus een Chopano uit onze 4 jarige Il eat Balou merrie die inmiddels ook elite is.

Het is haar eerste veulen maar een bevalling uit het boek! 23;00 liggen, 23:15 geboren, 00:00 uur stond en dronk ze, 00:15 nageboorte eraf. Dus half 1 lag ik in bed :D

caro29

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 08:28

Gefeliciteerd! Lijkt een mooie kleur en een merrie. Ook een fijne tijd gekozen :D

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 08:41

Oehlala schreef:
Iorr, wat een leuke pony, en fijn dat jullie zo snel iets hebben kunnen vinden! Hopelijk kan je dochter er lang van genieten.

Penny, wat sneu. Dat is niet waar je het voor doet. Zou dat stuk wat je later hebt gevonden, niet toch een deel van de placenta geweest kunnen zijn?

Zijn er hier mensen met (een beetje) verstand van röntgenfoto's? Zou ik iemand in pb een foto mogen toedoen van een keuring van vandaag? Mijn tweejarige is op de foto geweest, en nu zei de dierenarts dat er een deel van het bot los kan komen op basis vd foto's. Koper is dus eerst maar geschokt en teruggetrokken. Ik moet het eerst zelf ook even laten bezinken geloof ik. Een aantal klinieken hebben gezegd geen tweejarigen te fotograferen ivm dat er nog een hoop kan veranderen, en deze DA wilde het wel doen. Nu heb ik dus een kerngezonde, klinisch goede tweejarige staan met 1 foto die misschien ooit voor problemen kan zorgen.

Stuur je rx door naar equitom
Weet je meteen hoever je staat
Op bokt ga je zoveel meningen krijgen dat je dit niet verder helpt
Ik heb ook uit het verleden geleerd om niet te vroeg te rontgen omdat we namelijk ook een paar keer een dubieuze foto hadden ( ondanks dat men blijft vasthouden dat 18 m the point of no return was ) die dan later moest herschoten worden en goed bleek ( of paard goedkoper verkocht en bleek later gewoon clean op foto's )
Ik vertrouw voor beoordelen alleen nog equitom ( dit jaar 2 laten opereren die als driejarigen door een plaatselijke dierenarts helemaal clean werden bevonden ..dan baal je ook )

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 08:42

Gefeliciteerd iorr gaat goed daar bij jullie <3

Umeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 08:46

Iorrr schreef:
Precies naar wens :) Donkere kleur met weinig wit! Ze is dus een Chopano uit onze 4 jarige Il eat Balou merrie die inmiddels ook elite is.

Het is haar eerste veulen maar een bevalling uit het boek! 23;00 liggen, 23:15 geboren, 00:00 uur stond en dronk ze, 00:15 nageboorte eraf. Dus half 1 lag ik in bed :D

Oh wat een droombevalling! Gefeliciteerd *\o/*

Umeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 08:46

besita schreef:
Oehlala schreef:

Stuur je rx door naar equitom
Weet je meteen hoever je staat
Op bokt ga je zoveel meningen krijgen dat je dit niet verder helpt
Ik heb ook uit het verleden geleerd om niet te vroeg te rontgen omdat we namelijk ook een paar keer een dubieuze foto hadden ( ondanks dat men blijft vasthouden dat 18 m the point of no return was ) die dan later moest herschoten worden en goed bleek ( of paard goedkoper verkocht en bleek later gewoon clean op foto's )
Ik vertrouw voor beoordelen alleen nog equitom ( dit jaar 2 laten opereren die als driejarigen door een plaatselijke dierenarts helemaal clean werden bevonden ..dan baal je ook )

Ik heb ook super goede ervaringen met Equitom :j

Op welke leeftijd doe jij het nu?
Ik heb een merrie die in mei 2 wordt, vandaar :)

Dakario

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 08:54

Iorrr schreef:

Idd een droombevalling! Hopelijk bij mijn merries ook.

Ik heb een paard gehad op 1 jaar had die blijkbaar een chip. Dus niet verkocht en op de wei gezwierd. Op 3,5 jarige leeftijd binnengehaald en volledig op foto’s gezet. Geen spoor van chip en rx volledig goedgekeurd. Nu verkocht naar Tsjechië. Dus op jonge leeftijd zal altijd anders zijn dan op oudere leeftijd omdat alles nog aan het groeien is.
Best aan ervaren dierenarts vragen idd.

Iorrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 08:58

Ik heb er ook een gehad die met het nakomingen onderzoek op de foto ging: dikke chip erin en toen hij 2,5 was en voor operatie weggging was er niks te vinden. Ik zou niet te vroeg röntgenen.
Hier vaak met 2,5 jaar ongveer