Kleurencalculator + bespreken van uitslagen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:57

Dat worden teleurgestelde fokkers als ze zich niet inlezen op pearl... pearl is recessief dus toont alleen als ze homozygoot zijn OF in combi met een crème gen.

Met een valk merrie heb je vervolgens kans op:
25% gewone basiskleur (bruin/vos/zwart afhankelijk van basiskleur ouders)
25% kans op dubbel crème (perlino/cremello/smoky cream)
25% kans op enkel crème (valk/palomino/smoky black)
25% op semi double dilute, dus zoals de hengst

RianneH

Re: Kleurencalculator + bespreken van uitslagen

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 07:57

Zou ie daarom beschikbaar zijn voor dubbel verdunde merries?

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:41

Ik denk het wel ja, hoe meer crème bij de merrie, hoe minder hij gewone kleurtjes zal geven natuurlijk. Dus hoe minder gedonder.
Jammer dat de kleureisen van deze hengstenhouder zo puur op commercie gericht lijken te zijn.

Ik ben dol op kleurgenetica, maar van dit soort dingen word ik niet zo gelukkig. Net zoals F_T probeer ik dubbel crème ook niet aan te raden, er zijn kleurgenen die een hardere grens hebben wat betreft gezondheid en welzijn. Maar het zou mijn keuze niet zijn.

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:13

Hoezo zou je dubbel creme niet aanraden? Gewoon een oprechte vraag.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:16

Die hele lichte ogen geven toch wel vaker problemen met veel zon heb ik begrepen.

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:24

DubbelFun schreef:
Die hele lichte ogen geven toch wel vaker problemen met veel zon heb ik begrepen.

Dat, zowel qua irritatie als knijpen tegen zon/pijn als bodemschuwheid mogelijk vanwege hetzelfde probleem,

Plus vaker huidproblemen, verbranding, singelplekken etc,

In mijn persoonlijke ervaring met een aantal dubbel dilutes.

De meningen zijn erover verdeeld zeg ik er ook eerlijk bij.

Maar ik persoonlijk zou niet graag fokken met een combinatie waarbij ík denk dat de kans op levenskwaliteitverminderende eigenschappen serieus aanwezig is.
Maar dat is dus persoonlijk.

Komt bij deze specifieke hengst nog bij dat in hem qua bouw en beweging écht heel ongunstig vind, van wat ik heb kunnen terugvinden. (Ik heb hem opgezocht)
Maar dat heeft weer niet met kleur te maken maar met een gewoon niet zo gunstig uitgepakte PRE x Sportpaard.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:27

Klopt, ik vind het een lastige kleur wat betreft natuurlijk houden (dus buiten goed functioneren). De ogen zijn vaak lichtgevoelig, dus gaan ze buiten lopen knijpen zonder hulpmiddelen.
Ze doen het niet allemaal, dus bij aankoop kan je erop letten of ze gevoelig zijn of niet. Maar als je er eentje fokt dan is het dus gokken of je een gevoelige krijgt of niet. En ze hebben natuurlijk wel allemaal dezelfde ogen en huid combinatie, dus je kan je afvragen of de niet-knijpers ook echt geen last hebben.

Voor mij zit het rond dezelfde gradatie als de nachtblinde homozygote appaloosa's, dove splash paarden.
Een trede "erger" vind ik bijvoorbeeld het melanomen risico bij schimmels, de oogproblemen van dubbel zilver.
En dan heb je natuurlijk de hele duidelijke zaken zoals lwo.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:20

Ik heb 2 dubbel verdunde, een smokey cream en een cremello (dun/wildkleur). Ik heb ze ook gewoon 24/7 buiten zomer en winter en het zijn de ENIGE die dus nooit verbranden in de zon, alle andere roze neuzen verbranden veel makkelijker en deze twee zijn nog nooit verbrand. Terwijl de cremello extreem veel wit heeft (hele grote bles en 4x wit tot over de knieën/sprongen).

De smokey cream knijpt in de zomer met heel fel zonlicht wel iets, met een zwart vliegen masker gaat dat wel veel beter. Maar vind t wel sneu om te zien. De cremello heb ik nog nooit zien knijpen op licht. Ze zien allebei ook gewoon goed, zijn nog nooit door de draad gegaan bijvoorbeeld, ook niet als veulen.

Mijn smokey cream is heel donker, als je zijn benen ziet zou het gewoon een palomino kunnen zijn. En zijn staart is ook heel erg donker bijna zwart.

Afbeelding

Maar met mijn hengsten keuzes nu probeer ik ze zo veel mogelijk om ze niet meer te fokken. Deze twee waren valk x palomino en dunalino x palomino.
Ik vind ze ook gewoon niet zo mooi, sorry pony's. :=
Maar echt problemen heb ik met deze 2 ook (nog?) niet, in ieder geval niet dat ze sneller verbranden of zo, ze zien ook gewoon goed en ze staan net als de andere gewoon 24/7 buiten. Ze zijn nog wel jong, dus huid gevoeliger kan ik nog niet zo veel over zeggen. Vooralsnog zie ik geen verschil, maar ze hebben ook geen dekens of iets op.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:21

Ik vraag me ook af of dat echt samen hangt. Zijn daar bewijzen voor? Ik heb juist een valk met een blauw oog die ik vind knijpen. Zelfs nu met de sneeuw meen ik het te zien. Verbanden hangt ook vaak samen met de ‘fitheid’ van de lever. Zo begon mijn zwarte oudje met bles op latere leeftijd ineens te verbranden.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:34

Blauwe ogen doen dat inderdaad en dubbel verdund heeft altijd blauwe ogen. Dus niet zo zeer specifiek dubbel verdund, maar wel de blauwe ogen.

Met de lever problemen en verbranden is nog wel een tikkeltje anders dan gewoon verbranden. :=
Heb vorig jaar 1 gehad die klaver had gegeten, is de lever ook niet zo blij mee en zij verbranden in eens extreem (ook mega snel). Al het wit (wat ze veel heeft) is eraf gegaan.
Maar dat is wel anders dan gewoon wat verbranden door de zon op de roze huid. Maten van verbranden is dan ook echt niet vergelijkbaar dan.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 14:21

Er is niets onderzocht, maar het lijkt inderdaad de combinatie blauw oog + roze huid om het oog te zijn. Dus hetzelfde bij een valk met een grote witte aftekening op het hoofd en een blauw oog. Maar waar je bij een valkbonte met veel wit een mogelijkheid hebt dat het net op het hoofd zo uitvalt, weet je het met dubbel verdund inderdaad zeker dat ze blauwe ogen en roze huid gaan hebben.
En zoals ik (en Quir met praktische ervaring) aangeef, ze hebben het niet allemaal dat ze staan te knijpen. Daarom is het natuurlijk ook niet verboden om dit, of nachtblinde appies, of dove splash paarden te fokken. Het is mijn persoonlijke mening dat ik me daar niet goed bij voel en dat ik wel graag wil dat mensen op de hoogte zijn van mogelijke gevolgen, zodat ze de afweging voor zichzelf kunnen maken.
Ik ga ook nooit rellen of zeuren bij mensen die het wel doen, ik heb wel bewust creme hengstenopties bij mijn palomino weggestreept omdat ik het dus zelf niet wil fokken.

Verbranden hoor ik eigenlijk ook weinig van mensen met dubbel verdunde pony's, meer als aanname die mensen maken op basis van het uiterlijk.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 14:50

In Amerika doen ze wel eens het wit (roze huid) om de blauwe ogen zwart tatoeëren, zou dat echt helpen?

Sneeuw reageren ze hier gelukkig ook niet op met knijpen. Zoals op filmpje van spook ook wel te zien is, heeft hij gewoon zijn ogen volledig open. Terwijl ik zelf (ook blauwe ogen _O- ) echt niet anders kan dan mijn ogen half dicht knijpen. :+