Iberische paarden in de schijnwerpers #2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

LuciLusitano

Re: Iberische paarden in de schijnwerpers #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-25 09:31

Luci is mijn eerste Spanjaard. Maar heb altijd een zwak voor ze gehad. Ik hou van gevoelige paarden (kan daarom met de meeste koudbloeden niks), maar mijn NRPS was ook eeeerreugggg sensibel. Ik wilde nu een gevoelige maar een die iets koeler in het koppie is. Dat is gelukt :)

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-25 09:54

Ik heb een tijd voor iemand lusitano’s verzorgd en gereden en toen was ik al verkocht.
Daarna kocht ik mijn eerste eigen paard, maar een Lusitano was op dat moment niet betaalbaar voor mij, dus dat werd een jonge KWPN’er waar ik heel veel plezier mee heb gehad maar uiteindelijk toch mee uit elkaar gegroeid raakte, die is toen naar een kennisje gegaan om lekker mee buiten te rijden.
Ik ben weer terug gegaan naar degene waar ik de lusitano’s voor reed en heb van hem toen uiteindelijk de merrie gekocht die ik toen ben gaan rijden, dat was mijn eerste eigen Lusitano.
En die was vooral niet makkelijk… heel gevoelig, heel snel stress, heel veel spanning onder het zadel…
Na een aantal jaar heb ik er een Lusitano veulen bij gekocht, toen hij 3 jaar was heb ik mijn merrie in moeten laten slapen.
Ik heb met hem een geweldige tijd gehad maar ook wel veel zorgen, hij had pssm en een auto immuunprobleem en kreeg daar aan het eind ook nog een peesblessure bij die niet wilde genezen. We hebben daar 1,5 jaar had voor gevochten en toen heb k hem in laten slapen omdat zijn lijf het niet meer trok en de pees ook niet beter werd…
Ik wilde weer een Lusitano maar een volwassen Lusitano die goed gereden was zodat ik lekker weer aan de slag kon was heel lastig te vinden en/of niet te betalen, dus toen is het een lipizzaner geworden.
Die vooral heel erg niet makkelijk bleek toen ik hem eenmaal thuis had…
Ik heb die zomer een Lusitano veulen gekocht zodat ik weer echt helemaal opnieuw zou kunnen beginnen. Die is nu 2,5 en staat in Friesland in de opfok.
Verder heeft mijn vriend na veel ellende met vorige paarden nu een net 3 jarige fries die een paar maanden geleden uit de opfok is gekomen.

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-25 10:38

Ja ik ken maar 2 koppels die zoveel pech hebben met hun paarden en daar zijn jullie er wel 1 van. Bizar.

Ik hoop dat het jullie mee gaat zitten en je eens lekker onbezorgd kan gaan genieten.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-25 11:51

Dank je!
Ja soms denk ik wel eens dat we beter hadden kunnen gaan dammen…
Onze 3 jarige Fries blijkt nl een erfelijke oogziekte te hebben… dus dan denk je blanco ter beginnen met een jonkie, en dan heb je nog ellende… -O-

daydream

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-25 12:53

Jemig, sterkte iedereen!
Ik kwam even onder m'n meeleessteen vandaan om dat te zeggen
En een vraag:
Mijn PRE is helaas weer iets te dik na mn vakantie ondanks dat hij gelongeerd e.d. is, verder doet hij het goed. Soms is hij wel een beetje happerig. Hij bedoelt het meestal speels dan. Hoe gaan jullie hiermee om?

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-25 14:26

Nouvel schreef:
Dank je!
Ja soms denk ik wel eens dat we beter hadden kunnen gaan dammen…
Onze 3 jarige Fries blijkt nl een erfelijke oogziekte te hebben… dus dan denk je blanco ter beginnen met een jonkie, en dan heb je nog ellende… -O-

Jeetje zeg, dat is wel even een tegenvaller

Flubberboot

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-25 15:34

Ja Peet is altijd erg enthousiast met zijn modderbaden _O- De eerste keer dat hij het deed kregen we een halve hartverzakking, nu weten we hoeveel hij ervan geniet en staan wij gewoon mee te genieten :') Hij ploft dan altijd luid kreunend neer in de modder en schuift nog even extra heen en weer :')

Peet is mijn eerste Iberiër! Als kind altijd verliefd op geweest, maar niet echt mogelijkheid gehad om er eentje te kopen. Tot ma Peet had gekocht. Zij bleken net geen match wegens haar handicap dus mocht ik erop. Nu 2,5 jaar verder blijf ik elke dag opnieuw verliefd op hem worden <3

Oh wat een pech hebben jullie gehad Nouvel!! Hopelijk is die oogziekte het laatste! Ergens na regen hoort zonneschijn te komen toch?

Daydream: Als hij verder goed gevoerd is, is verveling mogelijk? Mijn shet deed dat altijd als hij niet gewerkt werd en te weinig aandacht kreeg. Peet heeft er soms ook een handje van!

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-25 15:44

Thanx, ja dat was ook wel even een shock toen we dat te horen kregen…

Happen is lastig, mijn lipizzaner deed het ook heel erg toen hij zich nog niet op zijn gemak voelde bij ons en de jonge Fries doet het ook nog, meer uit baldadigheid nog, ik probeer het of te negeren of ik zeg duidelijk ehhh of nee, en als het echt te hard gaat geef ik ze ook wel een tik, je zit in no time onder de blauwe plekken want ze pakken gewoon echt je vel vast.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-25 16:43

Jullie hebben wel echt heel veel pech gehad met de paarden Nouvel. Hoop dat het nu eens een keer wat meer mee mag zitten.

FB, ja dat iedere dag weer verliefd worden is herkenbaar.

Daydream, ik zou gewoon duidelijk zijn..happen is niet de bedoeling. Soms helpt het om ze wat anders te geven om in te happen. Zo heeft Havanna een honden speeltje.. gelukkig heeft ze het nu niet zo meer.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-25 17:29

Jeetje wat een pech Nouvel…

Elevada wordt heel happerig als ze het moeilijk of saai vindt. Ik negeer het, dat werkt bij haar het beste

KellyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-25 18:49

Wat een pech Nouvel, ik krijg het er zelf helemaal benauwd van. Duimen dat het een keer over is.

Cas was mijn eerste paard en direct een spanjaard. Ik heb altijd van ze gedroomd, ze zijn prachtig. Met de ellende die ikzelf had, maar ook wat ik bij andere Spanjaarden hoorde, over gegaan op Portugees.

Ik ben wel blij met Sol, hij laat echt al heel veel toe. Onze traumatische eerste avond heeft denk ik ook een band geschept haha.
Zijn bokjes vind ik fantastisch. Als dit is hoe hij vreugde bokken onder het zadel ooit gaat maken, dan teken ik ervoor. Hij komt ongeveer 10cm omhoog _O-
Zijn haartjes komen ook weer terug op een aantal wonden, ook heel blij mee, ziet hij er straks niet meer zo mishandeld uit.

De plek doet hem goed, zijn buikje lekker rond maar mag echt nog wel een spekkie bij om lekker te kunnen groeien.
Van de week kreeg ik een filmpje door gestuurd, hij was over de 16ha aan het scheuren met zn maat <3
Gisteren betrapte ik hem op een onderonsje samen met de pestkop. Gaat dus best goed denk ik.

Hij staat zelfs voor aan in de trein haha
Afbeelding

daydream

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-25 19:26

Citaat:
Daydream: Als hij verder goed gevoerd is, is verveling mogelijk? Mijn shet deed dat altijd als hij niet gewerkt werd en te weinig aandacht kreeg. Peet heeft er soms ook een handje van!

Het is wel erger als hij een dag niet werkt ja

Dankjewel Nouvel en Eliza ook

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-25 22:08

Kelly, dank je, ja op een gegeven moment krijg je het er wel benauwd van inderdaad, wat komt er nu weer….
Wat een gave foto!
Fijn dat Sol goed gaat!

Wij zijn vanavond even met de trailer naar buiten geweest, mijn vriend de mountainbike mee en even lekker een rondje eruit, stukje duin en stukje strand, even beentjes strekken.

Afbeelding

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:53

Ooooohhhhhh, er is maar een ding dat ik mis aan waar ik vroeger woonde… Het strand! En dan tussen de oortjes door <3

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:37

Maartje ik heb de paddle een week gehad om te testen en het is op zich een prima oplossing.
Moet zeggen dat ik in een echte bbp of zadel toch lekkerder zit.
Adorno vond hem overigens erg fijn.

LuciLusitano wat super schattig die puppies!!
Kun je jezelf er nog van los maken haha?
De DA/Radioloog zegt mij helaas niets.

Ania ik heb al vaker eenzelfde verhaal gehoord dat de chip gewoon niet meer te vinden was.
Best bizar eigenlijk.

Joanieke kun je haar niet opbouwen met werken aan de hand?
Dan kun je heel goed zien wat ze in hun lijf doen.

Charaz gefeliciteerd!!!
Ik heb jouw gesproken op de PRE dag denk ik?
Prachtige bloedlijn heeft je knappert in ieder geval!

Flubberboot beste remedie tegen vliegen, wassen en rollen haha
Prachtige foto!

Daydream Adorno kan ook heel happerig zijn.
Hij heeft dan of teveel energie of hij vind iets lastig.
Voor mij om uit te vinden wat dit is.
Met teveel energie ga ik altijd spelen en dan verdwijnt het happen.
Als hij iets lastig vind doe ik een stapje terug en bouw het weer rustig op.

Kelly hahahah jij moet ze bijna zoeken met een drone :+

Ik ben van jongs af aan al gefascineerd door de PRE maar ik was een erg angstige ruiter dus ik ben de fjorden in gerold.
Ook een super leuk ras! Met zowel mijn eigen ruin, Taco, als de merrie van een kennis, Perla, heb ik niet onverdienstelijk gepresteerd.
Taco Z2 dressuur en Perla Z1.
Toen Taco helaas op jongere leeftijd spat kreeg heb ik mijn droom waargemaakt en een PRE gekocht.
Wel eentje met een verhaal want voor een goede had ik geen centjes.
Ik heb met Adorno een heel lang traject gehad maar hij heeft mij echt gevormd als trainer, eigenaar en mens.
Inmiddels 16 jaar bij mij en ik moet eerlijk bekennen dat ik de dag echt vrees dat hij komt te overlijden.
Maar voor nu is hij nog een goudhaantje met zijn 22.5 *\o/*

Gister lekker weer even bareback gereden in de baan.
Had door vakantie en daarna andere interesse al een maand niet in de bak gereden dus werd wel weer een keer tijd haha..
Even mijn telefoon op de bakrand gezet voor een klein filmpje.
Bitloos en boomloos hahaha....

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:19

Jaa dat is onder andere het plan! Maar ze moet eerst even lekker weer losgemaakt worden. Hier en daar aan t oriënteren welke richting ik verder op ga. In ieder geval aan de hand, onder het zadel bezig met rechtrichten en balans. En ik wil kijken wat ze doet als ik een paar western lesjes neem, puur uit nieuwsgierigheid.
Haar lijf is een beetje achterstallig onderhoud van de afgelopen 3 jaar, sinds de zwangerschap van mn oudste heeft ze enkel recreatief op een laag pitje gewerkt en is er geen osteo/fysio voor haar geweest. Dat is t enige wat er een beetje bij in is geschoten wbt verzorging. Waarom ze nou ook echt zo verschrikkelijk kreupel liep op die rechter volte op t harde is me nog wel een raadsel, gezien dat in eerste instantie ook al uit zichzelf leek op te lossen. Misschien wennen aan het draven op t harde, enige wat ik me kan bedenken op dit moment.
Gaaf filmpje zeg! Lijkt me heeeerlijk werken zo!

Verder weer een druk weekend gehad. Wel meegelezen, maar even niet de rust om overal op te reageren. :o
Laatst bijgewerkt door J0anieke op Gisteren, 10:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:24

Oh thanks Kelly, dat is wel goed om te horen. Ik denk dat een boomzadel voor Lis het nu niet is, want we begon laatst weer gedrag te vertonen onder het zadel dat ik eigenlijk alleen daar aan kan linken. Maar door de hitte en druk weekeind even geen tijd gehad om met rust weer op te pakken. Ik hoop dat ze onder de paddle wat stabieler kan zijn.

Jeetje Kelly wat staat het gras daar hoog hahaha

ooh wat heerlijk op het strand Nouvel!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:59

Leuk filmpje Kelly_Taco! Fjorden zijn ook leuk. Adorno was getraumatiseerd? Kan me voorstellen dat je vreest voor de dag waarop hij er niet meer is.

Wat een heerlijke foto Nouvel! Lijkt me een fijne afsluiting van zo'n warme dag.

Joanieke:
Misschien moest het gewoon zo zijn dat ze bij je zou blijven?

KellyR:
Dat ziet er super uit. fijn dat hij het zo goed doet..buikje rond komt vast wel goed met zoveel gras. :D
Jij hebt natuurlijk ook wel uitzonderlijke pech gehad met Cas.

Hier is er weer eentje hard toe aan om aan het werk te gaan, die was me een partijtje wild vandaag met die wind. En kennelijk als ze zich verveeld gaat ze kuilen graven in de wei.. :+ niet handig.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:07

Kelly Taco zo gaaf hoe jullie dat allemaal doen wat wat jullie doen, hij straalt nog op zijn leeftijd en jij ook!

Hier nog een filmpje van gisteren, hij liep net enorm te proesten vlak voordat we langs mijn vriend kwamen :D

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:23

Ohhh wat gaan jullie snel hier!

Heerlijk filmpje Nouvelle. En wat een pech. Ik ken je van verschillende topics maar het is jullie niet echt gegund. Al denk ik dat de paarden van geluk mogen spreken dat ze bij jullie terecht zijn gekomen.

En Kelly ik heb eigenlijk dezelfde weg bewandeld als jij dat hebt gedaan. Eerst een Fjord en daarna een PRE. Wil echt niet anders meer. Benieuwd hoe je jonkie gaat uitgroeien. En Adorno vind ik nog steeds zo gaaf!!

Audesta: ik had het voorbij zien komen op Instagram idd, wat een belachelijke reactie…
Ik had voor mijn vakantie nog een WE wedstrijd. Gelukkig wel wat afgekoeld toen ik moes rijden. En na de proeven meteen gekoeld met emmers water. De organisatie had gezorgd voor voldoende water dus dat was top!

Edix heb ik geprobeerd maar was helaas geen succes. Hugo liep er heerlijk onder maar ik reed mezelf open. Denk dat het zadel net een maat te groot was, en ook te breed qua zitting. Jammer want ik vind het hele mooie zadels!

Nu in Spanje en het kriebelt wel wat yeguada’s te bezoeken… maar eerst Morena rustig beleren en dan eens kijken of ik voor haar een mooi nieuw plekje kan vinden. Daarna mag ik van mezelf pas weer gaan zoeken.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:25

Ja ik vond ook dat veel Edix wel een brede twist hadden, die union is wel heel smal dus die durf ik wel aan

jolmer20

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:40

Veeeel gemist!
Sorry! Was aan t genieten van de zon in Rhodos!
Vanaf nu hou ik jullie weer bij :D