Kletstopic dressuurfokkerij II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Phonix

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-25 20:46

Redd schreef:
Ik was ook bij Van Olst, fris weertje :')
Maar weer veel fijne paarden en nakomelingen gezien. Ik baal dat Pjetro wat kleiner is, blijft zo'n gave hengst.

Ik ga morgen mijn merrie wegbrengen en moet dan hoogstwaarschijnlijk ook mijn hengstenkeuze maken. Wat vinden jullie van Kjento en Secret?

Verder heb ik nog Sir Donnerhal of Escamillo als opties staan. Nog even puzzelen vanavond.

Wat vindt je van die Renzo? Ik vond die zelf heel gaaf en fijn lopen. Lijkt een beter koppie te hebben dan Kjento en Pjethro.

Ik weet niet wat er met Kjento aan de hand is maar vond hem aan de dunne kant en hij kan helemaal niet tegen klappen.

simpie94

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-25 20:55

Renzo is ook niet de makkelijkste. Wel super bewegen en mooi model.

denisesilver

Re: Kletstopic dressuurfokkerij II

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-25 21:08

Ook bij Van Olst geweest. Hele goede hengsten gezien. Vond Ilegro weer fantastisch. Nespresso blijf ik ondergewaardeerd vinden. Verder vond ik Real Dream ook een sympathiek dier. Die Renzo is echt bloedmooi. Kjento blijft een klasse apart.

Het was echt ijskoud. Was thuis lekker weer, blij toe dat ik een bodywarmer kon lenen van mijn instructrice :')

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-25 22:54

_Zsazsa_ schreef:
Phonix schreef:
Was net bij Van Olst. Wat vinden jullie van de hengst Bretagne VDL?

Heel gaaf, ik ga hem denk ik gebruiken op mijn Jazz merrie. Ik was al fan van Be Sure maar ik vind de dekvoorwaarden niet handig van hem. Dus dit is een mooi alternatief.
Goed karakter lijkt hij te hebben.

Ik schrok een beetje van zijn stap.. verder wel een aansprekende hengst.

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 11:09

@Elisa2: Ik schrok bij bijna alle paarden van de stap op bijna iedere hengstenshow tot nu toe. Er is weinig tot geen ontspanning in die Entourage. Dit vind ik wel een nadeel van die kleine ringen, muziek etc. Het laat nou niet altijd het beste van de hengsten zien. En of het nou karakter is of ook een stukje gewenning. In Duitsland was toch veel meer ontspanning te zien ondanks die entourage. Dat vind ik wel weer apart.
De hengst Grey Tonic was met zijn 1.75 en net enkele weken onder het zadel een van de weinig die ontspannen en in balans met een lange teugel een stuk door de baan stapte en zelfs vervolgens met de lamp uit en spots aan nog geen kick gaf. Dat is wel echt karakter, vond ik speciaal om te zien. Vooral omdat je het dus zo weinig ziet. Op de hengstenkeuring zelf is er ook veel spanning waardoor de stap moeilijk te beoordelen is.

carika

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 11:35

_Zsazsa_ schreef:
@Elisa2: Ik schrok bij bijna alle paarden van de stap op bijna iedere hengstenshow tot nu toe. Er is weinig tot geen ontspanning in die Entourage. Dit vind ik wel een nadeel van die kleine ringen, muziek etc. Het laat nou niet altijd het beste van de hengsten zien. En of het nou karakter is of ook een stukje gewenning. In Duitsland was toch veel meer ontspanning te zien ondanks die entourage. Dat vind ik wel weer apart.
De hengst Grey Tonic was met zijn 1.75 en net enkele weken onder het zadel een van de weinig die ontspannen en in balans met een lange teugel een stuk door de baan stapte en zelfs vervolgens met de lamp uit en spots aan nog geen kick gaf. Dat is wel echt karakter, vond ik speciaal om te zien. Vooral omdat je het dus zo weinig ziet. Op de hengstenkeuring zelf is er ook veel spanning waardoor de stap moeilijk te beoordelen is.

Mee eens. In vechta kon je de hengsten en stuk beter beoordelen dan nu in Tolbert.

kevinsky

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 11:58

Weet hier toevallig iemand waarom de genetische profielen in de kwpn database leeg zijn gehaald?

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 13:24

kevinsky schreef:
Weet hier toevallig iemand waarom de genetische profielen in de kwpn database leeg zijn gehaald?

Ze gingen ze opnieuw vullen/anders indelen toch? Of was dat een ander onderdeel?

carika

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 14:22

kevinsky schreef:

Dat vraag ik mij ook af, ik zie al twee weken niks meer.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 15:58

_Zsazsa_ schreef:

Dat is natuurlijk wel zo, de entourage speelt een grote rol. Bij deze viel het me echt even op. Zou hem graag in een ontspannen situatie willen zien stappen. Dit beestje is ook nog piepjong natuurlijk.

Grey Tonic ken ik niet, zal hem eens opzoeken.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 16:44

Vond er ook wel wat van dat een nog geen drie jarige al zo rondliep, maar dan ben ik misschien een zeikerd.

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 17:01

Nou die Bretagne VDL wordt in juni pas 3 dus dat die zo gespannen was is prima, dat mag op die leeftijd. Die is echt vroeg met presenteren.
Maar de oudere hengsten, Kjento/Pjethro/Especial etc liepen ook rond alsof ze net ohz waren, zo gespannen. Fry gaf ook vaak aan geen applaus. Ook bij de oudere hengsten. Oké de wind hielp ook niet mee, maar bij andere hengstenshows binnen liepen ze ook zo gespannen.

Diortje_vds

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 17:04

Gisteren bij Van Olst geweest, had gelukkig een goede jas aan :) maar toch liever buiten dan binnen.

Ik ging specifiek om Real Dream en Secret Lover te bekijken, en dit waren imo 2 zeer fijne hengsten!

100% overtuigd van Real Dream, deze hengst heeft voor mij alles wat ik graag wil zien in een hengst, met stip op 1: zijn karakter. Liet zich zeer mooi rondsturen, fijne verbinding, heel fijn aan de hulpen, 3 zeer bewerkbare correcte gangen, misschien niet The Greatest Showman (nog niet?) maar zeer functioneel en liet zich al mooi terugrijden, voor toch een grootramig paard van 4 jaar te zijn. Stap en galop zijn super, was een beetje bang dat de galop té groot zou zijn, maar hij was zeer bewerkbaar met veel balans.

Verder vond ik Ilegro, Paddington, en Roderico fijne dieren. Roderico vond ik een prachtig dier, was erg bang vd cameraman met vuilzak erover, maar bleef m.i. wel nog correct, deed geen gekke dingen maar wou hmm iets sneller naar de uitgang zeg maar :+ amazone heeft dit zeer correct opgevangen.
Renzo leek ook heel leuk maar toen stond ik in de tent dus zag ik niet meer zo goed.
O-Chacco DDH was een echte patser! Hopelijk blijft die heel want die doet zichzelf geen cadeau met elke keer zo extreem te springen. Maar een prachtig type springpaard, met duidelijk veel erin.

De stap viel echt moeilijk te beoordelen van veel paarden, de spanning speelt zeker een rol, al zijn er dan toch die het wel kunnen laten zien en dat spreekt dan toch in die hengsten hun voordeel.

Grey Tonic is overigens ook echt een zeer fijne hengst Zsazsa!

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 17:24

Staat me iets van bij dat Renzo volgens mij de enige was die bij de overgang draf-stap niet kort lang of wiebelig ging stappen. Die kon ze volgens mij in de stap ook echt laten ontspannen en loslaten. Maar pin me er niet op vast dat het die was. Het waren er zoveel die voorbij kwamen.

Phonix

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 18:06

denisesilver schreef:
Staat me iets van bij dat Renzo volgens mij de enige was die bij de overgang draf-stap niet kort lang of wiebelig ging stappen. Die kon ze volgens mij in de stap ook echt laten ontspannen en loslaten. Maar pin me er niet op vast dat het die was. Het waren er zoveel die voorbij kwamen.

Het was die inderdaad. Die ging goed stappen.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 18:24

Heel interessant jullie kijk op de hengsten zo te lezen.

Wij zijn wel naar reesink geweest de andere is niet gelukt.

Grey tonic houd ik al een tijdje in de gaten dat lijkt me echt een super fijn dier. Ik vond het al opvallend dat je er hier op bokt nog niemand over gehoord had.

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 19:04

Seven schreef:

Grey tonic houd ik al een tijdje in de gaten dat lijkt me echt een super fijn dier. Ik vond het al opvallend dat je er hier op bokt nog niemand over gehoord had.

Ik wil hem sowieso op 2 merries gebruiken. Eind deze week hopelijk eerste keer insemineren met hem.
Hij is nog wat slap, misschien dat mensen daarover vallen. Maar hij is erg groot met massa dus die kracht dat komt nog wel. Zijn karakter spreekt me het meeste aan. Een kennis van me heeft zijn Amazone gesproken en die is er echt lyrisch over. Zo werkwillig en fijn te rijden.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 19:09

_Zsazsa_ schreef:
Seven schreef:

Ik wil hem sowieso op 2 merries gebruiken. Eind deze week hopelijk eerste keer insemineren met hem.
Hij is nog wat slap, misschien dat mensen daarover vallen. Maar hij is erg groot met massa dus die kracht dat komt nog wel. Zijn karakter spreekt me het meeste aan. Een kennis van me heeft zijn Amazone gesproken en die is er echt lyrisch over. Zo werkwillig en fijn te rijden.

Ik vind het bijzonder dat hij zo beweegt. Grey Flanell is namelijk echt niet apart en zijn nakomelingen die ik gezien heb ook niet.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 19:18

Zit enorm veel sport en beweging in die moederlijn. Beweging zal hij van moederskant hebben al kan via Gribaldi ook goede bewegers komen natuurlijk hè? Ik vind het een interessante hengst. Ik houd van dit type voorbeengebruik, veel knie. Achter vind ik hem niet heel sterk maar hij is nog jong en als je hem misschien gebruikt op een merrie met Negro/Ferro bloed kan je best eens een mooie match hebben.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 19:27

Suzanne F. schreef:
Zit enorm veel sport en beweging in die moederlijn. Beweging zal hij van moederskant hebben al kan via Gribaldi ook goede bewegers komen natuurlijk hè? Ik vind het een interessante hengst. Ik houd van dit type voorbeengebruik, veel knie. Achter vind ik hem niet heel sterk maar hij is nog jong en als je hem misschien gebruikt op een merrie met Negro/Ferro bloed kan je best eens een mooie match hebben.

Wellicht. Ik kijk het nog even aan.

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 19:29

De moederlijn is inderdaad erg sterk. Total U.S, Dante U.S , Lamborghini U.S komen allemaal uit die lijn.
Alleen lijkt deze wel relaxter te zijn dan voorgenoemde.
Ook apart want Grey Flanel was ook niet altijd even makkelijk. Overigens ken ik wel enkele goede bewegers uit hem.
Ik ben benieuwd wat hij in de toekomst kan doen.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 19:35

_Zsazsa_ schreef:
De moederlijn is inderdaad erg sterk. Total U.S, Dante U.S , Lamborghini U.S komen allemaal uit die lijn.
Alleen lijkt deze wel relaxter te zijn dan voorgenoemde.
Ook apart want Grey Flanel was ook niet altijd even makkelijk. Overigens ken ik wel enkele goede bewegers uit hem.
Ik ben benieuwd wat hij in de toekomst kan doen.

Maar Total US deed het in de fokkerij bijv. totaal niet. Die andere 2 weet ik niet.

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 19:40

Dat waren snel voorbeelden natuurlijk. Het is een erg mooie moederlijn. Dante u.S start inmiddels ook GP.
Afbeelding

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 21:45

Grey Tonic even opgezocht maar dat is niet zo mijn smaak.

Roderico vind ik echt een fijne en complete hengst, ookal is het helemaal niet het bloed wat normaal favoriet is bij me.

Paddington vond ik ook een indrukwekkende hengst, beter dan zijn vader.

En ik snap wel wat je ziet in Real Dream Diortje, lijkt erg fijn bewerkbaar. Galop is erg aansprekend.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 21:56

Ben reuze benieuwd naar grey tonics veulens, zit te twijfelen of ik hem voor onze jazz merrie wil gebruiken. Ik zie hem in ieder geval wel graag. Onze merrie is scherp en herftbgoed achterbeen daarin ben ik er niet bang voor.