Tweede en Derde bezichtiging KWPN

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Roelove

Re: Tweede en Derde bezichtiging KWPN

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 20:20

Toch jammer voor Kajanus...Hoop dat hij op de veiling wel goed doet.

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 20:21

ceasario schreef:
Want het blijft een "boerenfeestje". Haha!

Niks mis met boeren, caesario. Haha!

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 20:23

Sjoert schreef:
ceasario schreef:

Idd!!! Tong uitsteken

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 20:26

Sjoert schreef:
ceasario schreef:

Tot 1927 Haha!
Stomme film
Laurel & Hardy.Een stomme film (NL) of stille film (Vlaanderen) is een film waarin alleen het beeldsignaal voorkomt. Pas in 1927 werd het met de introductie van de geluidsfilm mogelijk om geluid en beeld synchroon af te spelen.

Om het gemis van geluid op te vangen, kwamen in de stomme film vaak intermezzo's in de vorm van tekstbeelden voor die de situatie op het scherm verduidelijkten of een stukje hoognodige dialoog weergaven.

Bij de vertoning van een stomme film in een bioscoop werd ook vaak muziek gemaakt. Het waren vaak slapsticks (komische films) die de hoofdmoot vormden van deze filmvoorstellingen.

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 20:55

nou nou, zo kan hij wel weer hoor!

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 22:13

Hoi , weet iemand misschien welke hengstenvoor de zaterdag ingedeeld zijn in de eerste 2 groepen ?
Ik wil weten of het de moeite waard is Slapen om zo vroeg van huis te gaan.
Graag globaal afst omdat ik geen catalogus heb Bloos

Demini

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 22:15

shan schreef:

Verward Verward Verward

@Kajanus: Jammer hoor, maar morgen veel succes met de Sandreo en maar hopen dat de Padinus je op de veiling opvrolijkt Knipoog

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 22:26

weule schreef:
bij een hengst (vererver) kijk je toch niet alleen naar het paard zelf? daar zit toch ook een stam achter, dus vind ik het logisch dat je naar de afstamming en gegevens van de stam kijkt zeker als het paard zelf niet volledig overtuigd. Als het paard zelf echt geweldig doet, dan neem je hem mee naar het volgende stapje. Maar als het paard zelf niet volledig overtuigd en je neemt daarbij de afstamming en gegevens van de moederlijn dan zou ik hem wel laten staan. Met de bloedspreiding zit het bij de springpaarden wel aardig goed denk ik, dresuurpaarden hebben meer behoefte aan bloedspreiding

De dressuur padinus x indoctro was op papier te weinig dressuur, maar op het paard zelf was geen negatief commentaar. Dus zelf goed is blijkbaar niet goed genoeg.

De invloed van de stam is eigenlijk nog een beetje vaag verhaal. Het is niet zo dat elke afstamming uit een bepaalde stam even goed is, het is ook niet zo dat elke volle broer of zus even goed is. Het is ook niet zo dat prestatie x prestatie altijd prestatie geeft. We hebben het over kansen!!! Als het paard er eenmaal staat, hebben de kansen geen zin meer, de kaarten zijn geschut en moet je het er mee doen.
Het lijkt zo te zijn dat prestaties voor een groot deel via het X-chromosoom vererft worden. Het X chromosoom komt van de merrie (die heeft er 2 en geeft er 1 aan haar kind). Je weet van tevoren niet welke van de 2 X'en er bij de nakomeling zit, dat kan van de moeder van de merrie zijn, dat kan ook bij de moeder van de vader vandaan komen!!! Met andere woorden, ja de moeder is belangrijk en ja de moeder van de vader is belangrijk, maar je weet op papier niet welke belangrijker is. Dat zou je misschien met DNA kunnen ontdekken. Wat je wel weet is dat je aan een volle zus of broer niets hebt, dat zit er gewoon niet in en dat telt in het "diermodel" wel mee en in het plaatje van de stam staat het mooi.
De indexen etc zijn statistiek en dat heeft voorspellende waarde, maar de nauwkeurigheid is heel erg laag (zeker bij de verwachtingswaarde), dus ik snap niet dat je dit als selectie item zou willen gebruiken. Het komt nog steeds voor dat uit een (verder beetje kale stam) ineens een kampioen tevoorschijn komt. Ineens omdat de moeder misschien nooit is uitgebracht of nooit bij een topper terecht zijn gekomen of om wat voor reden dan ook.
Het komt ook voor dat uit een springpaardenlijn "ineens" een dressuurpaarden leverancier naar voren komt (Ferro, Flemmingh enz). Kan dat nou ineens niet meer???

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 22:29

Desire schreef:
shan schreef:

Verward Verward Verward

@Kajanus: Jammer hoor, maar morgen veel succes met de Sandreo en maar hopen dat de Padinus je op de veiling opvrolijkt Knipoog

slaat op, weer zeer vriendelijke, bovenstaande post van Ceasario Haha!

sammy12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 22:40

Ik ga nu slapen.
Morgen weer vroeg uit bed en op naar Den-Bosch!

Bucephalus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 23:01

Nou, de Padinus vond ik een van de betere paarden. Jammer dat er op de moeder bemerkingen waren. Dat gecombineerd met een onbekende moederlijn heeft de doorslag gegeven. Wel een fijn paard zo te zien.
Verder vond ik de kwaliteit van deze jaargang niet zo denderend. Enkele paarden staken er op een positieve manier bovenuit, maar het merendeel vond ik nogal gewoontjes. De Berlin nr 7, de zilverappelvos Mermus r x Hemmingway, de Quinar x Cantus en de brutale, maar zoo gemakkelijk springende ChinChin x Libero H Lachen bijvoorbeeld.
Ik ben benieuwd wat we morgen te zien krijgen Lachen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 00:17

Ik heb een vraagje over zaterdag, de hengsten die dan nog in de ring komen, worden die alleen aan de hand getoond of moeten ze weer losspringen?
En de hengsten bij de Select Sale, moeten die ook losspringen/bewegen, gaan ze onder het zadel of gaan die ook alleen aan de hand?

krackertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 02:20

Art_Uma, het blijft dus het verhaal dat de moeders belangrijk zijn en ja dan hebben we het over beide moeders zowel van vader als van moeder.

Dit is ook de reden waarom ik niet zomaar in de eerste voorbijvliegende hengst trap die leuk gebracht wordt i.v.m. bloedspreiding.

Het risico ligt dan altijd bij de fokker en indien niet goed genoeg fokkend ( kijk naar Strawinski ) heb je rommel staan, daar vergooi ik mijn merries niet aan.

Ik ben nu aan het kijken naar wel deels een bloedvernieuwer maar dan wel uit 1 van de beste merriestammen van nederland ( zelf paarden uit gefokt dus bekend ) en weet dus waar ik naar op zoek ben in combinatie met mijn merrie.
Het kan dan dus nog naar de moeder gaan van deze hengst maar die heeft dus die bewezen lijn erachter en een Grand Prix-hengst als vader ( geen touwtjespaard).

Als deze hengst aangewezen wordt zal ik zelfs zo voorbarig zijn om er al mee te dekken voor goedkeuring ( deze hengst zal onder de man alleen maar verrassen en niet teleurstellen denk ik ) omdat ik denk dat dit paard iedereen zal verbazen ( grootmoeder was een paard voor het piaff en passage-werk en moeder heeft de swung en lossigheid).

Als deze hengst niet aangewezen wordt moet ik opnieuw gaan nadenken en daarom ben me al wel aan het orienteren op een duits gefokte hengst nl. Spielberg en ja ook in dit verhaal wil ik meer info van moeders kant van de hengst.

Ja zo leggen we ieder jaar per merrie weer een puzzel.

krackertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 02:23

anneliesdj schreef:
Ik heb een vraagje over zaterdag, de hengsten die dan nog in de ring komen, worden die alleen aan de hand getoond of moeten ze weer losspringen?
En de hengsten bij de Select Sale, moeten die ook losspringen/bewegen, gaan ze onder het zadel of gaan die ook alleen aan de hand?

Zaterdag zullen de hengsten alleen aan de hand getoont worden.

De select-sale hengsten zullen ook alleen maar hun rondjes lopen aan de hand.

Nu zodadelijk mijn bedje in en vroeg weer op voor de dressuurhengsten, gelukkig woon ik in de buurt van den bosch dus zal niet klagen over reistijden.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 08:20

krackertje schreef:
Ik ben nu aan het kijken naar wel deels een bloedvernieuwer maar dan wel uit 1 van de beste merriestammen van nederland ( zelf paarden uit gefokt dus bekend ) en weet dus waar ik naar op zoek ben in combinatie met mijn merrie.
Het kan dan dus nog naar de moeder gaan van deze hengst maar die heeft dus die bewezen lijn erachter en een Grand Prix-hengst als vader ( geen touwtjespaard).

Als deze hengst niet aangewezen wordt moet ik opnieuw gaan nadenken en daarom ben me al wel aan het orienteren op een duits gefokte hengst nl. Spielberg en ja ook in dit verhaal wil ik meer info van moeders kant van de hengst.

Een goede moederlijn behoort in mijn ogen een samensmelting te zijn van 5 a 6 generaties
goede rijpaard-hengsten waarbij de moederlijn herkenbaar blijft.

Het valt me op dat in de afstammingen bij de 2 bezichtiginghengsten veel dieren vaders/grootvaders/overgrootvaders in zich dragen waarvan de ouders/grootouders dicht bij het basispaard/werkpaard staan.
Daarmee fok je geen paarden die voldoen aan het hedendaagse type, of staan wel in het type maar zijn bepaalde bewegingen kwijt.

In mijn ogen dient een goede moederlijn meer te zijn dan de representatie van het verleden,
daar we toetsen aan de vraag van het heden.

Cute

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 08:42

Ben speciaal vroeg op gestaan (ben ziek thuis) om de San Remos via filmloop te kunnen volgen.
Doet filmloop het weer niet Stoom uit je oren

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 08:47

Cute schreef:
Ben speciaal vroeg op gestaan (ben ziek thuis) om de San Remos via filmloop te kunnen volgen.
Doet filmloop het weer niet Stoom uit je oren

me too. Boos!

HorseMoments

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 09:04

592 niet, 593 wel, 594 wel, 599 niet, 605 niet, 609 wel.

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 09:08

GribaldiFAN schreef:
592 niet, 593 wel, 594 wel, 599 niet, 605 niet, 609 wel.

o, goed zo, bedankt, voor de info!!!

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 09:21

Ik ben wel beniuwd hoe de Sandreo van Kajanus het vandaag gaat doen.
Het is eigenlijk" van het zelfde laken een pak" een schitterend paard dat (geloof ik) goed kan bewegen maar uit een gewone merrie lijn (moeder stb ,mm keur sportdr mmm Z2 dr )
Wel komt hij 5x terug uit dezelfde merrielijn als Rousseau . Pling
Tja en Neostan is nu ook niet je van het ......... Knipoog

Hoe laat moet ie eigenlijk ?

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 09:22

amaze schreef:
Hoi , weet iemand misschien welke hengstenvoor de zaterdag ingedeeld zijn in de eerste 2 groepen ?

Please .......... Haha!

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 09:42

hier heb je alvast iets.
Zaterdag 3 februari

08.00 uur
Derde bezichtiging RP Groep 1 (springpaarden)
23 – 81 – 83 - 105 – 159 – 171 – 212 – 242 – 340 – 350 - 377- 397 – 403 – 406 --742

08.40 uur
Derde bezichtiging RP (Groep 2)

09.20 uur
Derde bezichtiging GP: 908

09.30 uur
Tweede bezichtiging TP (Groep 1):
806 - 807 - 811 - 812 - 822 - 834 - 835 - 837 - 839 - 859 - 874

09.55 uur
Rondstappen en bekendmaking TP

10.00 uur
Tweede bezichtiging TP (Groep 2):
842 - 843 - 847 - 861 - 863 - 872 - 873 - 875 - 876 - 877 - 880 - 892

10.25 uur
Rondstappen en bekendmaking TP

10.30 uur
Derde bezichtiging RP Groep 3a (springpaarden)
17 – 26 – 32 – 37 – 164 – 187 – 240 – 343 - 384

11.10 uur
Huldiging FSP (TP en GP)

11.20 uur
Derde bezichtiging RP Groep 4 (springpaarden)
7 – 11 – 33 – 46 – 87 – 94 – 96 – 101 – 109 – 151 – 224 – 252 – 300 – 317 – 377 – 385 - 389

12.00 uur
Presentatie jaargang 2006 TP

12.15 uur
Pauze

12.45 uur
KNHS/KWPN Mitsubishi Hengstencompetitie 2006/2007 Gelders Paard

13.00 uur
Derde bezichtiging RP (Groep 5)

13.40 uur
Huldiging KWPN Paard van het Jaar

14.00 uur
Oregon Trofee

14.15 uur
Kampioenskeuring (GP, TP, RP - dressuur- en springgefokt)

15.00 uur
KWPN Select Sale

(onder voorbehoud van wijzigingen)

haan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 09:42

amaze schreef:
amaze schreef:

Please .......... Haha!

Is dat al wel bekend? Anders even op de kwpn site zoeken misschien? Ach en als je te vroeg bent, dan heb je een mooie lange zaterdag ....... Haha!

rockey

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 09:57

het was gezellig gisteren, vanavond weer Koffie (of thee)!

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 09:58

krackertje schreef:

We puzzelen allemaal wat af zo te lezen Haha! Haha!

Met een GP vader en een goede merrielijn kom je een heel eind, maar ook dat is nog geen garantie op succes (Lingh??). Het blijven allemaal kansen en verwachtingen totdat de veulens beoordeeld zijn en dan is het nog altijd gokken bij elke individuele paring. Ik ben er wel voor om meer hengsten met een dekbeperking goed te keuren.
ceasario schreef:
Een goede moederlijn behoort in mijn ogen een samensmelting te zijn van 5 a 6 generaties
goede rijpaard-hengsten waarbij de moederlijn herkenbaar blijft.

Het valt me op dat in de afstammingen bij de 2 bezichtiginghengsten veel dieren vaders/grootvaders/overgrootvaders in zich dragen waarvan de ouders/grootouders dicht bij het basispaard/werkpaard staan.
Daarmee fok je geen paarden die voldoen aan het hedendaagse type, of staan wel in het type maar zijn bepaalde bewegingen kwijt.

In mijn ogen dient een goede moederlijn meer te zijn dan de representatie van het verleden,
daar we toetsen aan de vraag van het heden.

Hmmm, ik ben het eens dat een combinatie (samensmelting) van echte rijpaardstammen een voorspelbaarder resultaat geeft en mischien ook wel een resultaat dat past bij het heden, maar er zijn best een paar "basispaardeneigenschappen" die ik nog graag zie en wat ik steeds minder zie, dat is denk ik ook een gevolg van selectie, of beter nog het selectie beleid.
Wat betreft rijpaarden lopen we (in tijd gemeten) altijd achter bij de oosterburen, die zijn er nu eenmaal eerder mee begonnen en hebben dus al meerdere generaties sportpaarden in de pedigree. Maakt dat ze beter? Ik denk dat "wij" meer lenen bij de buren als andersom.